När barnen var små drack jag inte så ofta, mest några glas vin med maken på helgerna. Men sedan ett par år tillbaka har drickandet sakta eskalerat.

Fredag och lördagkväll utan vin är otänkbart. Dessutom blir det gärna söndag och ett par kvällar i veckan också. Förut försökte jag hålla måndag och tisdag vita, men det har inte gått så bra på senare tid. Passar på att dricka lite extra om maken är på resa. De senaste veckorna har jag även "smygdruckit", vin i kaffemugg så inte barnen ska se, vin tidigt på eftermiddagen innan maken kommer hem. Detta skrämmer mig.

Har börjat oroa mig och blev rejält orolig förra fredagen då jag blev väldigt berusad och somnade i soffan. Maken och barnen gick och lade sig och jag somnade helt avtrubbad, full i soffan. Hade som mål att inte dricka på veckan och klarade hela förra veckan. Sedan kom fredag och två glas vin, lördag och en flaska vin... Svettiga nätter med dålig sömn.

Mycket av mina tankar kretsar kring vinet. Att jag inte får dricka, att jag får dricka, hur mycket jag ska dricka, när jag ska dricka...

På läkarbesök för två år sedan hade jag lätt förhöjda levervärden. Inser att jag befinner mig i riskzonen men har väldigt svårt att se ett framtida liv utan vin.

Tror även att jag använder alkoholen mot en lättare depression.

Vill egentligen inte sluta dricka helt, men är livrädd för att bli alkoholiserad... Måste jag sluta helt eller kan jag lära mig att hantera alkoholen? Jag ska leta efter svaret på denna fråga.

Nu börjar en ny vecka. Målet denna veckan är inget vin fram till fredag... Nej, blir nog ett glas på onsdag då jag ska på en VIP-kväll i en butik i stan...

Har läst en del här, tänkte att jag börjar skriva nu, som terapi då jag förstått att det hjälpt många.

m-m

Låter vettigt, att fundera över vanorna. Jag var i ditt läge förra hösten, velade lite och försökte dra ner på alkoholen under ett års tid, lyckades sådär bra... Till och från funkade det, men i höstas kom jag till ett läge då jag inte orkade med det längre, och har sedan okt inte druckit något. Har skrivit av mig mycket här, och det har hjälpt mig i min resa. Kan gå tillbaka och läsa när jag tycker att jag inte kommer någonstans, och även få ta del av andras historier.
Lycka till!
/m

Eir

Det har gått så inihelvete dåligt... Lyckades hålla upp fyra dagar första veckan...

Jag har ångest och skäms. Blir aldrig full, men dricker alldeles för mycket och för ofta. Har sån jävla ångest nu. Tar en dag i taget. Funderar på om jag behöver "lyckopiller", serotonin alltså.

Läste någonstans någon som skrev, "jag är bara lycklig när jag dricker". Känner ju igen mig såklart, liksom förmodligen många här...

Tar en dag i taget nu.

Weekend

Tjena LNA69
Jo det var min känsla för 6 månader sedan.... bara lycklig när jag dricker.
Lite ironiskt hörde jag Ljungström och Wilmer Pitt framföra låten på radio när jag "skrev" in mig här på forumet.
Orden träffade hårt..bara lycklig när jag dricker.. Fy fan att behöva Fylle för att bli lycklig! Lycklig och stark under ett par deciliter...sedan åt helvete med allt.
Ordet full får en annan innebörd, man tål ju mycket dricka. En lång dåsighet(full) men inte full.... är väl rätt innebörd.
Skam, ångest, rädsla för sjukdom och annat elände i kölvattnet.

Hoppas du styr upp det. För din egen skull!

Ha det - kämpa på!

Eir

Har läst Marcus Birros bok "Flyktsoda". Träffar verkligen rätt! Flyktsoda är så j-a bra namn på A. Men vad är det jag flyr ifrån!??
Mig själv?
Inte druckit sen i söndags, men måste säga att idag är jag väldigt sugen...
Bara lycklig när jag dricker ... Det är ju helt sjukt...
Beundrar er alla här som tagit steget att ta ansvar och ta hand om er själva och era liv. Här inne finns många förebilder.

wolf

Låter som en bra bok, LNA69

förresten jag är absolut ingen förebild.. för någon.
/wolf

Eir

Har pimplat på rätt bra under 2014... Fredag och Lördag är standard för mig ca 1 flaska vin, sedan två glas på Söndag. Måndag och Tisdag har jag försökt hålla "vita". Sedan Onsdag, då är det ju lilllördag, två glas vin, sen Torsdag, då är det ju snart Fredag... Osv... Hela året... Semestern ska vi inte prata om...

Julafton, en eller två snapsar för mycket, Nyårsafton, kunde lätt hoppat över de sista två glasen. Aldrig full, men en obehaglig känsla av tappad kontroll.

Nu har jag pratat med maken om att han ska stötta mig in i ett vitt Januari. Har inte varit nykter en vecka i sträck sen barnen var små. Så en hel månad vore ju fantastiskt. Vi gillar vin båda två, även om maken har mer kontroll på sitt drickande och inte är riktigt lika törstig som jag. Igårkväll blev det lättöl, gott faktiskt. Och skönt att gå och lägga sig nykter en fredagkväll. DET var Lääängesedan!

Jag tar nu 24 timmar i taget även om hela januari är målet. Tre dagar nu...

Tove 2015

och du tagit upp det med din man. Tror det är bättre om man har någon nära som vet problemet och att man vill göra en förändring.
Mitt 2014 eskaladerade rejält på intag av alkohol och min stora last är rödvin.
Jag försökte i februari och sluta med alkoholen men det gick ej vägen då.
Nu är jag på banan igen med ett nytt föröka och känner mig väldigt besluten att klara det.
Jag funderar starkt på att få hjälp av nån kbt för att få till en förändring och tänker hitta någon efter alla helgdagarna.
Önskar dig all lycka till i ditt beslut att komma ur alkoholberoendet.

Stingo

Hej LNA69,

Jag hade ett dagligdrickande, som mycket liknade ditt. Efter tillräckligt många år av det var jag inte lycklig ens då jag drack. Det är, vad jag förstått, en stor del av sjukdomsbilden, att alkoholen överbelastar belöningssystemet så att man inte mera känner sig lycklig i situationer där man normalt skulle göra det.

Den goda nyheten är att det här systemet långt kan reparera sig själv om man är utan alkohol. Den dåliga nyheten är att det behöver mycket tid för att göra det. Efter många års drickande talar vi om betydligt mera än en månad. Jag tror att det var efter ca 3 nyktra månader, som jag skrev här om att jag plötsligt upplevde ett spontant lyckorus. En känsla som jag inte känt på många år före det (varken nykter eller full). Fortfarande (efter drygt 5 månader) känns det ofta knyckigt i belöningssystemet, som om det skulle tända bara på en cylinder.

Med det här försöker jag inte säga att de första nyktra månaderna måste vara illa. Tvärtom, åtminstone för mig har det senaste halvåret varit mitt överlägset bästa på mycket länge. Så mycket har gått mot det bättre. En nykter månad är ett bra mål, men det blir lätt som att klättra uppför ett brant berg, bara för att vända om just före man når skogsbandet och kan börja se utsikten. Så när det målet är nått är det värt att fundera på hur det skulle kännas med några månader till.

Hur mycket stöd får du av maken? Är han beredd på att också hålla en vit månad, eller åtminstone inte dricka hemma? Det är, enligt mig, inte alls för mycket stöd att be om. "Men det är så gott" är ett väldigt svagt argument, då en annan mänskas fysiska och psykiska välmående ligger i andra vågskålen. Vad har du för andra strategier för att stå emot när suget slår till?

Lycka till, hur du än gör. 24 timmar eller 1 månad i taget!

Tove 2015

Ditt inlägg träffade mig rätt i magen..
Jag har varit nykter nu i 3 dagar och funderingarna kommer och går om allt möjligt som hänger ihop med mitt alkoholintag under alla år.
Jag har haft en känsla av noll motivation, inget intresse eller nått är direkt kul iallafall de senaste 2 åren. Funderingen har varit på att alkoholen har förändrat mig och mitt allmänna känslotillstånd till det sämre. Har letat orsak länge till varför jag har kännt som jag gjort och det klart att alkoholen påverkar belöningscentrat och att det är eftersatt och slitet efter många år med alkohol.
Har trott på många andra orsaker men förnekat eller helt enkelt inte haft den kopplingen innan att det kan va så. Det kändes väldigt skönt att läsa det du skrivit och jag känner en sor tillförsikt att jag ska kunna må och fungera bättre framemot våren sommaren. Lycka!!!
Tack för ditt aha-inlägg.

Eir

Du har så rätt i det du skriver. Alkoholen har kontroll över mig och jag vill inte det. JAG vill har kontroll över mitt liv och min lycka!

Jag vill ha andra kickar i mitt belöningssystem än ett cancerframkallande gift. För mycket fokus har legat på alkoholen under det senaste året. Och det är knappt ens roligt att dricka längre...

Maken stöttar mig absolut och har lovat att inte dricka på hela månaden, han dricker bara lättöl. Jag vet inte om han riktigt förstår allvaret i min problematik, men jag har talat om att jag måste göra ett uppehåll innan allt går överstyr, och att jag känner mig kroppsligt sliten. Vi tränar mycket, och ofta tillsammans på gym, så den kroppsliga biten är ett tungt argument. Han gillar också vin men är inte riktigt lika törstig som jag är... Erbjöd honom slatten i en överbliven flaska vin igår men han tackade nej så jag hällde ut det idag.

Ska lägga fokus på hälsa och träning denna månaden, 24 timmar i taget!

Eir

Januari har varit helt vit. Och då pratar jag inte om snö... Jag är förvånad över hur enkelt det är att vara utan alkohol. Trodde att jag skulle känna mycket mera sug. Planen är att undersöka om jag kan bli en "dricka ett glas vin på helgen-människa". Men först ett helvitt januari. Sen får vi se...

Tränar mycket styrketräning nu också och alkoholen påverkar ju kroppens förmåga att bygga muskelmassa negativt, så det känns helrätt att avstå.

2015 = lite alkohol + mycket träning!!!

Sara_con_experiencia

Det är bra tips om att träna och hålla formen.
Viktigt att inte denna träning blir ditt nya beroende. Hörde Ram Dass prata om det (skall se om jag hittar youtube länken...

Loho72

Hej alla!
Klockan är nu 04.12 och jag sitter med min vän "bag in box".:..
Jag kommer nog att tömma hela boxen i helgen och må skit efter det..
Just nu så dricker jag och allt känns inte bra..
Jag måste sluta med mitt beteende....

Elisa

Jag tömde min i natt kl 02. Vet inte hur många gånger jag kommit hem med en (eller två) fast jag bara tänkt köpa en liten flaska på 37,5.

När jag inte har vin hemma och systembolaget är stängt mår jag förvånansvärt bra. I somras var jag nykter i tre månader. Men sen åkte jag till Mallorca en vecka med en kompis som också dricker mycket om än bara då och då. Jag var snabbt tillbaka i att dricka mängder och varje dag.

Jag är så ambivalent. När jag umgås med andra är det middag med vin, äta ute med vin eller ett glas efter jobbet.

Jag tycker det är pinsamt att säga att jag har utvecklat ett missbruk eller blivit beroende.

Har sagt till de andra att jag gör det för vikten. De blir förvånade när jag tagit bilen med men ingen trugar.

Min dryckeskamrat har en bror som är alkoholist (periodare). Hon tycker inte att jag är det för att jag inte dricker mig medvetslös.

Nu börjar jag undra om vi egentligen har nåt gemensamt. Sist jag följde med henne ut och åt sen lunch en fredag drack jag loka till. Det var trist och samtalet trögt. Men sen gick vi vidare och satt och drack vin på lokal till halv åtta.

Om jag blir nykterist tror jag inte vi kommer att kunna fortsätta umgås. Vi sparar båda till en resa när jag fyller sextio och har tom pratat om att dela på en lägenhet när vi går i pension.

Känns som att jag dels får skämmas inför mina normaldrickande vänner och mister min närmaste suparvän. ..

Den här veckan köpte jag min dunk på tisdag och drack också två gånger på lokal. Två stora stark och tre glas rött dessa två kvällarna. Så ni förstår att jag utvecklat tolerans med tanke på att jag har ett krävande jobb som jag trots allt sköter bra (än så länge)...

Men nu har jag i alla fall bestämt mig för att vara nykter i tre veckor till att börja med!

Fideikommiss

Jag har druckit i princip varje dag i ett par år. Smög med glasen när jag lagade mat åt barnen. När dom flyttade började jag dricka tidigare o tidigare på kvällarna. Mitt beroende är än så länge dedikerat till kvällarna. Jag känner aldrig sug på morgonen eller på dagen. Tröttheten har eskalerat och måndagar har varit värst. Nu när jag fick motivation att gå med här förra veckan så drack jag inget på vardagskvällarna vilket kändes bra. Fredag 4 glas, lördag 10 glas. Söndag.......1 glas. Idag kommer jag inte dricka men känner i hela magen och huvudet ett sug efter alkohol. Min önskan är att kunna dricka på helger men är tveksam om det är en taktik som håller. Kan man bli normaldrickande på helgen igen? Som det känns nu lurar man väl bara sig själv. Jag längtar redan till helgen så jag kan få ett glas vin....eller två.....eller tre. Ja ni förstår vad jag menar. Jag vill inte att veckan ska bli en transportsträcka till helgens njutningsfulla alkoholinnehållande kvällsaktivitet. Jag kommer testa 0 alkohol på vardagar så får vi se vad det lever till. P.s Det bor själv i huset på vardagar så ingen övervakar mig.
Ha de gott.

Eir

Alldeles för mycket vin 2015. Ångest idag eftersom jag tömde en flaska själv igår... Maken drack inget, och jag hällde upp i smyg till mig själv från boxen... Det här är inte bra. Jag hade ångest igårkväll och då tog jag till flaskan. Det måste finnas andra sätt för mig att hantera ångesten på? Alkoholen är så destruktiv. Varför vill jag skada mig själv?

I början av 2015 var jag kvar i mitt drickande... El ja så som det sett ut de senaste åren. Januari helt ok, nytt liv ni vet, drack troligtvis fred/lörd/sönd, men inga jättemängder. Eller jo, kunde säkert klämma nästan en flaska vin själv och det ÄR mycket. Feb ung samma. Mars/april var värre vin nästan varje dag. Sen var allt slut den 9 maj när min sambo upptäcke min gömma. Det bästa som kunnat hända. Sen dess dricker jag inte hemma. Och vet du, det är skönt utan helgvin. Trodde att det var livsnödvändigt. Jag har ersatt med a-fritt. Dricker när jag lagar mat, har smygdruckit a-fritt (hur dumt Låter inte det). jag dricker socialt, en är inte ute så ofta. Dricker inget hemma och det är så fantastiskt skönt. Och måendet är bättre än på många år. Ångest finns nästan aldrig längre. Så mitt råd till dig är att avstå en period. Det är svårt men för mig var det lättare ändå än att fortsätta med helgdrickandet. Det går och det är så mycket bättre utan.

Eir

Måndag och födelsedag i familjen. Tårtkalas hemma snart.. Mannen jobbar, hemma om en timme, barnen leker, jag dricker... Skulle inte idag men tog ett glas till maten och sen ett till av bara farten ... Det är inte sunt det här...

Häll ut tycker jag. Avsky inte dig själv för att du hamnar där du hamnar. Att se till att inte ha hemma hjälper. Tror att det är i princip omöjligt att kontrollera drickandet när det har gått så långt som det har gjort när man dricker på dagtid. Häll ut! sök hjälp? Medicin mot ångesten? Eller försök först här med stöd från forumet?Skriv varje dag en period. Det är många som startar nu. Du lan verkligen få gott stöd härinne. Låt forumet bära dig som Vilja säger.