Lämna

Måste bara skriva av mig lite! Jag har levt med en man med stora alkoholproblem i 45 år.Vi har gått igenom så mycket på grund av hans drickande.Vi har fyra barn som har blivit hårt drabbade av detta.Vår familj är trasig och vi har mycket konflikter på grund alla konsekvenser som hans drickande har orsakat.Men min man ser inte var problemet ligger?Han skyller på allt och alla men erkänner fortfarande inte att han har alkoholproblem.Jag har försökt lämna honom flera gånger men han har alltid satt käppar i hjulet.Han gråter och svär och lovar att aldrig dricka mer.Sen går det ett tag och så är vi på ruta ett igen.Han är världens snällaste och omtänksammaste människa när han är nykter men när han dricker är han fruktansvärt elak.Idag kom vår son på besök och det blev bråk.När han åker hem så säger min man plötsligt att vi ska sära på oss! Han ska till banken och lösa ut mig från huset.Nu går det plötsligt bra! Min pappa dog för en månad sen och det är mycket som ska fixas med plus att jag såklart inte mår så bra.Vet inte hur man ska orka med allt.Jag har velat lämna honom så länge men nu känns allt övermäktigt.

Profile picture for user Snödroppen

@sliten61
Det är tufft att leva som medberoende.
Sök stöd och be om hjälp. Anhöriga har rätt att få hjälp, få hjälp att lämna.
Man blir sjuk själv för till slut är man lika styrd av missbruket som alkoholisten.
Snäll är man när man tar ansvar för sin situation och slutar skada både sig själv och sin omgivning, han är sjuk och du följer dessvärre med i det.
Jag har levt som medberoende under mestparten av mitt liv och den svåraste insikten för mig att ta till mig är att jag har ett val. Det är ditt liv det handlar om, var rädd om dig och glöm inte att du är värdefull och värd att må bra ❤️