Hej,

Trodde aldrig jag skulle hamna som anhörig till en alkolist...
Jag träffade en annan, skilde mig från ett 14 årigt förhållande mer eller mindre pga att jag träffade denna mannen som har problem. Jag har haft på känn att ha har haft problem med alkohol. Men jag trodde inte det handlade om såhär stora mängder. Han påstod att han dricker mer när han är ensam och att när vi skulle flytta ihop och få vardag kommer det ordna sig. Jag trodde även att vår kärlek och ny-förälskelse skulle göra att han inte dricker mer, men jag verkar ha fel.

MEN, vi har ni bott i hop i 6 veckor, EN kväll har han inte druckit pga att jag sa att "idag är det inte lördag". Dagen efter kom han och sa "Du kan inte bestämma över mig och du får lämna mig men jag kommer dricka, och du har ingen makt och säga vad jag ska göra eller inte göra. Men om du inte köper det, får du lämna mig". Flera gånger har jag tänkt att just den kvällen kanske jag skulle packat mina väskor, att det hade vart bäst. Men nu har jag alltså träffat honom och skiljt mig mer eller mindre pga honom, även om jag troligen skulle skiljt mig ändå inom kort, så har han ju snabbat på processen, jag trivdes inte i förra förhållandet heller, visst man kanske skulle kunnat rädda det med parterapi osv.
Men ÄNDÅ, jag blev nedkärad i honom, och kunde liksom inte efter en längre tid motstå honom. Vad jag inte visste då var att han var alkolist. Han var också i en relation med en annan då, vi träffades på jobbet, jag hade ingen aning om hans problem då. Och hand ex verkar inte ha engagerat sig eller brytt sig, eller ja... kanske dricker hon med, vad vet jag. Han verkar iaf fått göra som han vill i den tidigare relationen.

Iaf åter till saken. Han har problem, han verkar veta att han har problem och dricker för mycket, hans ex har tom sagt det högt en gång när jag träffade henne att han dricker för mycket. Men han verkar inte vilja göra något, eller så kan han inte.
Vi har precis flyttat ihop, jag kanske inte kan förvänta mig en förändring nu? Men jag mår inte bra. kl 17 varje dag öppnar han första ölen. Och det han dricker är 3 starköl 0,5L ca 6%, 1-2 drinkar, 2-3 whiskey och ibland ett glas vin på det.
När vi äter middag vid 18-19 så är han kanske 2-3 gånger i veckan ganska dragen. Börja säga saker som att vi ska inte vara tillsammans, att han är dålig för mig, att jag borde packa och inte komma tillbaka osv. Och detta tjafset kan pågå en hel kväll, blir det riktigt illa så tar han på sig hörlurarna och springer runt och sjunger och i värsta fall sitter han och chatta/tjafsa med sitt ex... och det är sjukt jobbigt, för jag har sett ett och annat hjärtesmiley i förbifarten.
Ibland hoppas jag att han dricker så mycket så han däckar, så jag kan få lugn och ro, 2-3 gånger i veckan så dricker han mindre och då är det mindre risk för tjafs.
På dagarna när han är nykter, är han den finaste jag vet. Men kl 17:00 går jag i rädsla för att blir det en sådan kväll då han ska dra igång massa frågor och ge mig massa skuld och säga massa olämpliga saker. Jag har ångest inför varje kväll för jag vet inte hur "allvarligt det blir". Jag har sagt åt honom att söka hjälp.
Han verkar inte ha ångest dagen efter, han kan typ säga att "vi ska inte och vi ska dela oss", och sen på morgonen efter så är det som att han inte sagt eller menat det. Som att allt är normalt. Men från min sida är det ju inte normalt. Han kanske hållt på så med sitt ex, men han kan inte göra det med mig. Jag kräver förändring.

Har precis reggat mig på Anhörigstödet här. Jag vet att ni här kommer säga jag ska lämna. Och ja, just nu ser det ut som det, sen kommer dagarna och timmarna innan kl 17, när han är nykter och vi har det hur mysigt som helst. Och skattar. Och jag fattar inte HUR han kan börja dricka när vi har det roligt och mysigt tillsammans när han är nykter.
Nu har jag sagt 2-3 gånger i veckan när han vart nykter att du måste söka hjälp. Och nu sa han senast igår att det är ett jävla tjat och han sa inte alls söka hjälp. "Ge mig lugn" säger han.
Hur pratar jag med honom? Hur får jag honom att förstå att detta är inte hållbart för mig?
I och med detta, så har jag inprincip slutat dricka själv. Jag tar kanske 1-2 öl i månaden. För jag har sett vad alkohol kan göra.
Vad gör jag bäst nu? Och hur hantera jag hans fyllechatt med exet? Jag har tom planer på att anonymt skicka ett mail till hans arbetsgivare om ett anonymt tips så han kanske får hjälp via jobbet, men det är kanske lite väl? Jag känner mig desperat när jag ser en sån fin människa bli en irriterad, elak och tjafsig person efter alkohol. Han har problem, han vet om det, men orkar/vill inte göra en förändring. Känner mig så maktlös. Och fattar inte hur kan inte kan se att VI har det som roligast när han är nykter. JAG mår bättre när han är nykter. Och varför vågar han inte ta upp problem med förhållandet när han är nykter? Utan bara när han druckit.. jag har så många frågor. HUR orkar han sköta sitt jobb? (Vilket han iofs inte kan göra så bra när han har druckit jättejättemycket). HUR ÄR han inte bakis?!? Jag fattar verkligen inte....

Har tyvärr inga råd, men förstår precis dina känslor och din oro. Din situation låter lite lik min. Fast vi numera är särbos.
Vet hur bra det är när de är nyktra, och man vill få dem att förstå hur fel det är. Och jag känner igen mig i dina känslor och din oro.
Min särbo dricker också liknande mängder. Men aldrig framför mig numera. Oftast dricker han tills jag kommer hem från jobbet, sen smygdricker han.

Som utomstående och klok så vill jag säga att du ska lämna om han inte själv vill söka hjälp.
Men som medberoende och i samma situation så vet jag hur svårt det är. Hur mycket man hoppas kunna hjälpa och påverka.

Vi är värda ett liv fritt från alkohol och dåligt humör.

Han är sjuk. Det finns ingen annan förklaring till alla varför och hur kan han och varför kan han inte sluta och hur kan det hålla på. Han är sjuk och alkoholen bestämmer. Och du får bestämma om du vill vara med på tåget eller inte. Det kommer förmodligen fortsätta som det gör nu tills han på riktigt får insikt själv, och det kan dröja om det inte blir några allvarliga konsekvenser av hans livsstil. Säger inte att det inte går, bara att det inte går att förstå om man står utanför och inte har ett beroende själv, it makes ni sense helt enkelt.

Stor igenkänning på det du skriver. När jag och exet blev tillsammans sa han till en början ingenting om att han hade alkoholproblem. Det var små saker här och där som gjorde att jag lade ihop pusselbitarna. På direkta frågor svarade han till slut "jag har haft problem med spriten FÖRUT". Men när jag såg att han drack 9 glas vin på en kväll utan att verka lullig, han fick panikångest, det var fylletjafs online mitt i natten, bara kaos jämt, så visste jag att jag måste agera. Vi hade ett snack, och nästa natt drack han sig stupfull och dumpade mig via sms. Det här är tre år sedan nu. Jag registrerade mig här och fick tipset att prata med hans chef, vilket jag gjorde. Han är fortfarande i rehab via företagshälsovården men klarar fortfarande inte av sitt jobb för att han mår för dåligt. Mitt råd tillägg är: oavsett hur kär du är, rädda dig själv först. Han är sjuk, i aktivt beroende, och i förnekelse - och det är sannolikt att du inte kommer nå honom. Du har en relation med honom, han har en relation med alkoholen. Trivs du inte med det tror jag tyvärr att relationen inte kommer att fungera på sikt. Ingen relation är värd att gå under för. Jag vet att du troligen inte vill höra det här, men tro mig när jag säger att de skador som alkoholen skapar vad gäller förtroende och trygghet tar lång tid att läka. För den som missbrukar är det sju resor värre, förstås.

@outoflife
Han verkar väldigt sjuk i sitt missbruk och han säger tydligt att han inte vill ändra sig eller vill att du lägger dig i.
Det kommer förmodligen inte hjälpa något.
Han verkar inte så tillgänglig som partner. Förstår att det är jobbigt, besvikelse osv men frågan är vart går dina gränser? Är det här en man som har något att ge dig i en relation?
Hur känns hans kontakt med ex för dig?
Jag fick rådet att vara helt ärlig mot mig själv och när jag först var det så började förändringen för mig.
Det var värt att lämna, lämna missbrukaren, lämna det förbannade medberoendet, för att må bra igen.

@outoflife
Det låter som du har varit med om en turbulent tid. Att du 'åkte med' i en förälskelse där du skilde dig och så visar det sig att din nya kärlek har ett alkoholmissbruk.
På något sätt så känner jag igen mig.
Från en annan tid.
Tvära kast.
Och åka med.
Utan att egentligen se.
Missbruket.
Det enda jag vill råda dig, är att stanna upp.
Vad kan du göra nu.
För dig själv.
Vem kan du prata med.
Professionellt samtalsstöd.
Och fokusera.
På hur du vill ha det.
Jag tänker.
Och minns.
Att jag kavlade upp ärmarna.
Och kämpade.
Länge.
Nu är jag.
Levande.
Och mår.
Gott.
I muet.
Men det hade inte gått.
Utan grovjobbet.
Den inre resan.
Hur vill du ha det.
I ditt liv.
Det är bara du.
Som kan svara.
På den frågan.

@outoflife
Ja, jag flydde och nu mår jag bättre.
Jag har ett helt nytt liv, där jag tar ansvar för mig själv och känner mig fri i det.
Jag mötte känslorna som dök upp på vägen efter uppbrottet och var ärlig mot mig själv, jag satte mig själv i första rummet och i den processen började jag vakna upp på riktigt i mitt medberoende.
Jag blev arg på mig själv tillslut och där i förstod jag att jag inte gjorde något för att jag var tvungen, jag gjorde det för att jag ville.
Ja, det låter kanske flummigt men det hela kändes som att kasta sig ut i något okänt och läskigt men det ordnade sig bra och jag ångrar inte en sekund för jag skulle inte klara att leva det gamla livet en sekund till.
Alla har sina vägar och gå men det viktigaste är att vara helt sann mot sig själv och ta ansvar för sitt egna liv.

@outoflife Ja! Sorgen finns och den får jag leva med men ja!det är bättre. Det är en djävulsdans att ha relation med en alkoholist och den enda som kan hjälpa och rädda dem är de själva.
För mig har det gått ett drygt år, han har tagit återfall efter nykterhet, jobbat sig nykter igen osv. Vi pratar under nyktra perioder, sörjer båda vår relation men om det ska bli vi igen MÅSTE han leva och levt nykter en längre tid.
Ett av mina bästa och viktigaste beslut var att lämna. Vad framtiden ger får visa sig.
Ta hand om dig! Låt honom ta ansvar för sig!