Ett uppvaknande där jag kan konstatera att:
1. Jag dricker nästan varje dag ungefär en flaska vin
2. Jag dricker alltid mer än vad jag har tänkt
3. Mitt riskbeteende är ett beroende
4. Jag smygdricker inför min partner
5. Min tolerans har ökat markant
6. Semesterdrickande har fortsatt in i vardagen
7. Jag har depression som kanske förvärras eller beror på min alkoholkonsumtion
8. Jag tycker att en god middag blir misslyckad utan vin
9. Jag blir rastlös på kvällen om jag inte har tillgång till vin
10. Eftersom jag inte blir särskilt bakis har jag försvarat min konsumtion med att den är ok

Men...om jag är ärlig mot mig själv så är jag fast i ett alkoholberoende! Hur sjutton ska jag komma ur det här? Jag vill klara det här själv, är det möjligt?

Arne

8 av dina punkter kan jag skriva under på för egen del. Saknas depressionen och försvaret av konsumtionen.

Är själv fast inställd på att inte dricka förrän tidigast i juni månad. Väljer 5 månaders uppehåll, istället för målet aldrig mer. Aldrig känns för definitivt för mig och då är jag ganska säker på att jag förlorar kampen. Med 5 månaders uppehåll räknar jag med att komma över den period där alkoholens bortavaro fyller en stor del av dagen i form av tankar och idéer om hur jag redan nu kan ha en förnuftig relation till alkohol (vilket jag inte kan). Tog 3 månader med cigaretterna för ett antal år sedan.

Vad som händer efter de 5 månader, det får jag se då.

Stingo

Många klarar det själv, för andra går det bättre med hjälp. Men jag är övertygad om att det är möjligt för alla. Det viktigaste är att bestämma sig. Inga om, inga men, inga kanske, utan "nu fasiken" (eller hur du vill uttrycka det). Sen är det bara att hälla ut spriten och inte skaffa nytt.

Hjälp får du förresten redan här, så om du fortsätter att läsa och skriva, så behöver du inte vara ensam. Jag kunde svara ja på de flesta av dina pukter, för ett drygt halvt år sedan. Jag gjorde också som Arne och bestämde mig för 5 månader, men i praktiken har jag varit nykter över ett halvt år nu. Det här betyder inte att 5 månader behöver vara bäst för dig, men att bara ta ett kort uppehåll råder jag emot.

Nydag

Jag har lyssnat på ett gammalt program från Kropp och själ på P1. Där pratar man om att lära sig att kontrollera sin alkholkonsumtion. Det är nog dit jag vill komma. Har inte någon önskan eller motivation att ta 5 vita månader... så på nåt sättsitter jag och försvarar "rättigheten att dricka vin"
Så vad vill jag?
1. Dricka vin till en god middag
2. Begränsa mängden till 2 glas
3. Aldrig dricka ensam
4. Vara öppen inför min partner
5. Hitta ett alternativ till att "sippa vin" resten av kvällen efter den goda middagen

Jag är både hälso och kostmedveten på alla områden...men när vinet slinker in slinker vettet ut och skåpråttan kommer fram...
Detta ger mig minst lika mycket ångest...
Det ligger säkert goda erfarenheter att ta några vita månader..
Mitt först steg får bli vita vardagar och kontrollera helgvinet ( jag förstår att jag låter som en nybörjare utan verklig insikt, kanske är det sanningen?)

Paradisbruden

Hej, hoppas att du hittar motivationen och klarar att förändra ditt drickande. Jag kämpar oxå mot såna mål.
Blev intresserad av det programmet som du lyssnade på. Var kan jag hitta det? Tack på förhand o trevlig helg!

Stingo

Det du försöker är väldigt svårt att nå. Jag säger inte att det är omöjligt, bara att väldigt många inte klarar av det. I ditt fall vill jag peka på två punkter, som kommer att göra det speciell svårt för dig. Punkt 5 och punkt 7 på din lista. Så länge du fortsätter dricka, så upprätthåller du toleransen, vilket gör att du alltid kommer att behöva dricka mer än du vill, för att uppnå den effekt du vill. Samtidigt upprätthåller också mindre mängder alkohol lätt din depression, vilket betyder att du inte kommer att uppleva de positiva effekter, som kunde göra dig motiverad att hålla dig på den måttliga linjen.

Du behöver inte besluta om 5 månaders nykterhet nu, pröva med en. Det är inte lång tid. En månad är inte tillräckligt för att få ned toleransen och få bukt med depressionen, men det borde vara tillräckligt för att ge dig en glimt av hur det kunde vara att leva utan alkoholberoendet. Sedan kan du fundera över hur du vill fortsätta.

Arne

Min erfarenhet är att det finns bara en sak att göra - upp på hästryggen igen. De flesta av oss faller nog av ett antal gånger innan vi lär oss att kontrollera alkoholberoende. Mao inget att skämmas över utan bara starta om igen med nya krafter.

Min egen kropp klarar inte idag att dricka socialt. Då kommer automatiskt ett par glas på måndagskvällen, sedan på tisdagen osv. Snart är det 3 - 6 öl per kväll eller en flaska vin, därför har jag valt fel månader utan alkohol och sedan får jag se hur det blir.

Men vi är alla olika och vägen till framtiden unik. Önskar dig all lycka framöver.

Nydag

Jag har vid flera tillfällen under de senaste åren ändå erkänt min oro, men han är inte alls med på att ta några vita veckor eller månader. Han har inga problem tycker han, så då kan han istället "låsa in" vinet för mig och själv dricka. Det är för mig inget alternativ. Jag behöver stöd! I dag laddade jag för ett nytt samtal...men samma förslag även nu...det känns tufft och ledsamt. Han är annars en stöttande och kärleksfull människa men i det här har jag nog inte lyckats att nå fram..

Trassel

Hej Nydag!

Min partner har heller inte lyssnat de första gångerna som jag påpekat min oro över mitt drickande. Men fortsätt att tala om det hemma, till slut blir han tvungen att lyssna. Jag har dock bestämt mig för att inte lägga ner min energi och fokus på hans drickande. Han klarar det bättre än jag... dock tycker jag han dricker för mycket. (Vilket jag även påtalat tidigare). Men nu resonerar jag så här. Ta tag i mitt eget problem först. Vad som väntar i framtiden har jag ingen aning om. Nu är det bara ett par dagar sedan som jag insåg att det var dags för mig att göra något åt mitt drickande (dvs sluta helt). Min man upplever inte att jag har ett problem förutom när jag dricker för mycket?? men efter vårt samtal har han nu äntligen valt att lyssna på mig och sagt att han stöttar mig om jag vill sluta. Det kommer bli svårt, Jättesvårt.. vet att jag om några dagar kommer cirkla runt i köket.. sugen på ett glas rött. Jag har förvarnat min man på att jag kanske måste göra andra saker på kvällarna nu för att fylla "tomrummet". Vi får se hur allt går. Men, GE INTE UPP! Han blir tvungen att lyssna till slut.

Kram till dig!

Nydag

Hej Trassel! Skönt att få kontakt med någon som känner igen situationen. Jag har stor motivation på natten när jag känner ångest över situationen och på morgonen har jag alltid bestämt mej, sluta helt med alkohol för en tid och se hur jag kommer att må. Men nör det är dags att laga den goda middagen måste kocken ( jag) få ett glas, det är ju ändå helg! Det blir det först och andra glaset och egentligen har jag ju redan druckit dagena ranson. Som jag sjölv planerat och bestämt.. Sen är det ju middag och 2 glas till.... Efter middagen..ja vad gör man då? Ytterligare ett par glas...
Jag måste ta eget ansvar och inse att jag bara har mig själv att ansvara över. Stödet från min man kanske kommer...eller inte...men det får inte avgöra mitt beslut till förändring.
Steg 1. Inte dölja något inför min man. Fortsätta att prata om mej själv utan att bedöma hans eget drickande. Ta ansvar för mej själv.

Trassel

Hej Nydag!

Oj va jag känner igen mig. Det känns som du beskriver mig. Exakt! jag är nu inne på min 3:e nyktra dag och inser att det kommer bli en utmaning. Men först till kvällen. Vi ska på födelsedagskalas idag. Dock är jag och två av mina barn sjuka. Är glad för det. Hade haft det jättejobbigt och sitta på fest nykter. Lite för tidigt. Kommer bunkra upp inför "Mello" ikväll med godis, något gott bubbelvatten. Känner inte att jag kan dricka något som ens påminner om öl, vin, cider etc. Jag har inte riktigt heller bestämt hur jag ska gå tillväga framöver... just nu kör jag dag för dag. Skillnaden den här gången är att jag VILL ha en förändring. Ett nytt livssätt, men jag har också insett vilken alkoholkultur vi i Sverige har. Det blir den stora utmaningen. Att vara nykter i den kulturen. Har inte många vänner som inte dricker. Räknar med att jag troligtvis kommer förlora några på vägen... Men det är ligger senare i min process.. sådant får man fundera på senare.

Ha en bra dag.. jag tittar nog in i kväll igen.

Nydag

En liten stund i taget...
Ja, Trassel det låter som att vi är i samma läge!
Vi hörs!

Nydag

Jag fixade det! Jag kan räkna till 2 !
Ikväll fick "kocken" inget vin.
Det första glaset räckte genom hela middagen och en timme till.
Det andra glaset är nu tomt och jag är stolt och nöjd.
Första målet är uppnått!

Sjöstjärnan

Vad skönt att du klarade ditt mål! Grattis :)
Jag själv har valt att lägga av helt tillsvidare. Mår illa av att tänka på mig själv onykter om så bara av ett glas. Inte för att man blir onykter av ett glas men jag vet vad spriten gör med mitt omdömme efter ett glas. Blir aldrig vara ett ;)

Hoppas helgen har gått bra för dig!