Hej allihop.
Jag är ny här på forumet och jag tänker återkomma och berätta hur det går och lyssna på hur ni andra gör och tänker. Att skriva regelbundet blir ett sätt för mig att styra upp det här, inte tappa greppet igen. Jag vet att det funkar, det har funkat förr.

Katten tittar intresserat på mina fötter när jag kliver ur sängen på morgonen vid sju, precis som jag ska. Matte går ordentligt nu, - inget vingel! Torsdag, fredag… femte dagen i rad! Inte för att han kan räkna, men han vet nog ändå. Han minns - katter har minnen värre än hästar! - hur matte låg där på balkongen för några år sedan och försökte sola, sova, med en öl i handen. Han kände den pissiga lukten av öl och ångest och som han tolererade, men inte mer, - lade sig tungt på mattens arm liksom för att hindra att hon lyfte ölen mot munnen. Ja, jag märkte nog det och jag blev både rörd och skämdes. Reste mig den gången mödosamt upp, tog telefonen och ringde till öppenvårdspsyk. Fick omedelbar! hjälp av en syrra där. Samtal, medicin (antidepp). Allt vände till det bättre så småningom. Det höll i sig ett bra tag. Sedan… tja. Men nu är det bättre igen och på ett annorlunda sätt. Man lär sig ju av sina misstag. Och jag vill inte oroa min katt (m.fl.)… Han måste få vara katt och jag - människa!

Ha det så bra det nu går - helst bättre!
Dion.

Bra att du startat en egen tråd, att du börjat läsa här, och att du kom på hur man använder forumet (för att fråga support ger inga svar som du också konstaterat i min tråd).

Ja, se till att katten får vara katt, och jobba själv på att bli en nykter och lyckligare människa.
Här på sidorna kan man både få och ge stöd, råd, tips och värmande medmänsklighet.
Vilket vi med alkoholproblem kan behöva.

Så kämpa på nu och börja trampa på den nyktra stigen, ett steg i taget.

Det är fortfarande jätteskönt att slippa a! Närmast snopet att inse hur litet a ger jämfört med livet i stort. Ser att något hållit mig tillbaka när det gällt att respektera mig själv och ta hänsyn till mina verkliga behov. Jag har varit som en dålig mamma till mig själv, som velat ungen gott men inte vetat hur man gör - matat den med "brännvinssuddar" och annat "godis" (ett tag var det en doktor som generöst... överförskrev benzodiazepiner!) Gjorde det min mamma nog gjorde mot mig - det enda sätt jag visste om.
Nu håller jag inte den här människan (som jag visat mig vara) så hårt tillbaka. Jag har haft förstånd att vända mig till rätt människor som ger mig en ärlig chans att finnas till på mina villkor. Jag har lyckats börja ifrågasätta min negativ självbild, undra vad den kommer sig av.
Det blir roligare att leva så, - mycket! roligare... Det ena ger det andra i en god spiral, precis som a skapade en ond spiral av flykt, skam och självförnekelse.

Hej så länge från Dion.

Snyft. Hade ett gallstensanfall (något av det mest djävulskt plågsamma man kan råka ut för). Mannen bjöd på en whisky i smärtstillande syfte. Snällt - eller snarare "snällt". Jag kan inte dricka kontrollerat just nu, visar det sig. Och det är inte bra att ens partner köper hem. Själv skulle jag knappast köpa ut alls. Ok, jag får skylla mig själv, jag svepte glaset frivilligt. Man kan leda en häst till vattnet, men inte tvinga den att dricka. Och idag får jag sota för mitt snedsteg. Allt känns svart, hopplöst. Men det går över; det har det hittills alltid gjort.

It´s not over until we say it´s over, – så sant! Den här vanan (med a) sitter djupt rotad, och jag har haft mina provperioder att dricka kontrollerat, men det har inte känts bra. Med åren så blir man ju mer känslig och reagerar på ett annat sätt än när man var ung. Idag känner jag mig tämligen trygg i min nykterhet. Vad som hjälpt mig är att dokumentera, tala, berätta om vad jag gått igenom. Det stärker minnet och gör återfall allt ointressantare. Jag påminns om hur sjuförjävligt det var (och blev!) förra gången. Jag märker också allt bättre hur enkla(?) saker som bra mat, viss motion, sömn, rutiner... och att ha roligt! ibland... ger mig en bra bas att stå på så jag klarar det mesta för det mesta. De till synes oöverstigliga hindren har fått rimligare proportioner. Inte minst: jag ser till att omge mig med bra personer som jag kan dela viktiga saker med!

Det är inte alltid skönt att vara nykter, men ändå att föredra.
Ikväll går jag och lägger mig vanlig tid och somnar naturligt.

Vaknade som vanligt vid 3 (på sennatten). Lyckades somna om och vaknade vid fem. Väl tidigt att gå upp. Tänkte på ölen i skåpet som jag gömt för mannen för att han dricker för mycket. Funderade nu på att ta den själv. Memorerade smaken av hans beska stöl, 7,5:or.Känslan efteråt. Och att stinka öl! Tog en caffelatte och skrev brev, istället.

att du gjort det Adde! Jag har varit inne och läst ibland, men inte känt att jag vill foka så mycket på att tänka på och tala om a. Nu känns det som om jag vill det. Jag behöver påminna mig om hur det kan vara och bli, och jag vill utvärdera vad jag lärt mig på vägen. Det är ju ingen liten resa jag varit ute på!

Jag fortsätter iaktta, dokumentera, reflektera över mitt mående. Jag vill inte glida iväg i något typ "det blev lite vin...", etc. Det "blir" inte saker, jag GÖR saker, får dem att hända, och jag vill vara med och bestämma, ta ansvar för vad jag gör mot mig själv och andra. Så enkelt, så svårt är det.