Min man har druckit mycket, väldigt mycket och det har gjort att allt har kraschat i hans liv.
Inget jobb, inget körkort och en massa drama, kaos och elände.
Gick så illa till slut att han hamnade i LVM. Skönt tycker jag på ett sätt. Det var liksom ingen hejd på drickandet längre.
Han skickades iväg i mitten av januari och ska vara inlåst i 6 månader.
Är det någon som har erfarenheter av hur det funkar? Han berättar ju ingenting. Locket på som vanligt och det enda jag går veta är att han spelar kort, kört gocart, fiskat men inget konkret om alkohol prevention.
Jag känner som det är nu att har det hjälpt honom eller kommer det bara att gå en tid på vita knogar när han kommer hem en tid och sen ösa på igen.
Behöver lite tips och råd på hur jag ska tänka.
Vårkram till er alla?Azalea

Hej,
Har ingen erfarenhet av LVM, men vad bra att han får hjälp. Och kanske kan du få någon uppdatering om hans vård från behandlingshemmet? Ta hand om dig, hoppas du har personer som stöttar dig också, som säkert fått dra ett tungt lass..

Li-Lo

Först; en vårkram tillbaka. Många tankar för dig nu. Hoppas att det är bättre med din son och att din dotter har det okej trots omständigheterna "over there". Du ber om tips på hur du ska tänka just nu i relation till det din man går igenom och hur det eventuellt kan påverka dig då hans behandling och LVM går över till sannolik öppenvård.

Såklart svårt att veta vad han tänker då, vad du tänker då samtidigt låter det som att du vill känna dig förberedd. Du ber om tips. Jag tror, att det du redan gjort, den riktning du valt är ett fint skydd för dig. Det är inspirerande att läsa om de steg du tagit för att må bra själv och uttrycka uppriktighet i relation till dina vuxna barn. En fin gest att låta dem ha sin egen sorg över hur deras far mår nu och låta honom ta ansvar för sina handlingar. Mycket lättare sagt än gjort!

Hoppas att det var okej att jag hoppade in i din tråd.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet.

Det är fint att ha er som bollplank och stöd när man tappar bort sig själv ibland.
Jag har försökt att ta avstånd och lägga all min kraft på mitt mående och givetvis mina barns under denna tiden som han varit iväg på LVM. Det är snart 3,5 månader så det är lite tid kvar.
Jag känner att avståndet har varit nyttigt för mig. Det har gjort att jag hunnit lära känna mig själv och mina behov som varit undansatta så länge.
Men oron för vad som händer när han kommer hem har jag lite svårt att låta bli att tänka på.
Må väl Kram Azalea

Jag försöker göra sånt jag tycker om och inte stanna i mitt gamla beteende utan återgå till den jag var förr. Utmanande.
Tyvärr kan jag inte få någon info eftersom han är myndig och sekretess och allt annat dom gäller nu förtiden. Jag ringde och fick allmän info om vad de har för terapeuter, psykologer och annan alkoholprevention.
Själv berättar han inget och säger att inget händer.......Det betyder ju att någon av dem inte säger sanningen.
Ha det gott// Azalea