"Andra sidan" här ... En kompis till mig har druckit flera veckor. Har hon inte varit onykter har hon varit bakfull. Vägrar hjälp.
Hon har börjat prata om världens elände, om hopplöshetens Afghanistan, om att jorden håller på att gå under, mänsklighetens kolaps och att människor är orättvisa. Jag får höra att jag är en fin och härlig person, nästa sekund är jag tråkig och menlös ...
Blir det ofta sådana där tankar om världsproblem vid långvarigt drickande. Och ... Vad ska jag göra nu?
I mitt huvud så bör läget avbrytas, det går ju riktigt på tok annars. 🤔 💕

Åh vad kämpigt att inte veta vad man kan göra 😳. Jag har en nära som röker hasch och där låter det precis så. Trodde det var dessa som blev lite omväxlande. Jag har en vännina som dricker jättemycket, mer än mig även om det verkar omöjligt.. Hon är alltid deppig och gråter ofta både i telefon eller om hon är ute bland sällskap.
Vilken tur din kompis har som har dig 💕

@Tröttiz skrev:"Blir det ofta sådana där tankar om världsproblem vid långvarigt drickande."
Svårt att svara på för det är nog individuellt, men absolut mer grubblande om olika saker för mig. Vi är många som beskriver ett behov av att vara ”här och nu”.
Det är extremt svårt när man dricker.
Jag tror att jag har upplevt det du beskriver nu. Jag brukar kalla det ”den ältande alkoholisten” - en riktigt obehaglig typ som jag inte har träffat så ofta. Då lever tankarna sitt eget liv. Pendlandet i känslor är ytterst obehagliga. Jag tycker det låter rätt allvarligt när hon dessutom ger sig på sina vänner:
@Tröttiz skrev:"Jag får höra att jag är en fin och härlig person, nästa sekund är jag tråkig och menlös ..."
Du har rätt, det måste brytas.