Efter 30 år som gifta och de flesta 20 som var helt underbara så blev de 10 sista fruktansvärda.
Det började smått och jag blundade för det men har eskalerat så det är helt i botten.
För 2 månader nådde jag min botten och lämnade honom.
Skaffade lägenhet och skickade in skilsmässopapper. Hade väl en önskan om att nu måste han väl ändå vakna och inse hur illa det är och äntligen ta hjälp, men inte alls.
Dricker ännu och då är det inte några små mängder precis.
Det blev inget uppvaknande alls.
Så nu sitter jag här med skuldkänslor för att jag förstör julen och förstör för barnen. Sms på sms haglar in i telefonen ikväll om vilken låg människa jag är. Fy så jobbigt det är. Här så himla svårt för att bara stänga av allt och inte tänka på det.
Inser nu hur fruktansvärt svårt detta året kommer att bli och undrar om jag ens kommer att klara det.
Önskar ändå alla er andra här inne en God Jul och hoppas att den blir lugn och fridfull.
Kram Azalea?

Du klarar mer än du tror i dag, Azalea. Du förstör inget, det står din man för. Låt han inte inbilla dig det.
Hoppas du får en så fin jul du kan. Kram❤️

Du har ingen aning om hur kommande år blir, vill bara påminna dig. Kan bli det bästa året på mycket länge. Vi är alla bra på att ta ut allt elände i förskott så skadade har vi blivit. Vad det gäller hans drickande får du nog räkna med att de tar längre tid innan han eventuellt inser att en förändring är nödvöndig. Låter som det är han som förstör julen inte du. Blocka honom så du slipper alla sms. Det gör jag när jag får otrevliga sms som jag inte vill ha eller förtjänar. ?

Jag antar att det är ditt ex som skickar elaka sms? Inte övriga familjen väl? Håller med Gros19, blockera så du får lite lugn och ro. Åtminstone tillfälligt så du får landa lite och vila. Hoppas du hittar stunder av glädje under julen. Du klarar detta, det är en jobbig process men man kan ta sig ut på andra sidan. Våga vara kvar i det ledsna, det blir bättre! Kram ♥️

Jag antar att det är ditt ex som skickar elaka sms? Inte övriga familjen väl? Håller med Gros19, blockera så du får lite lugn och ro. Åtminstone tillfälligt så du får landa lite och vila. Hoppas du hittar stunder av glädje under julen. Du klarar detta, det är en jobbig process men man kan ta sig ut på andra sidan. Våga vara kvar i det ledsna, det blir bättre! Kram ♥️

Du gör ju allt du kan för att förbättra både julen och resten av livet för dig och dina barn. Önskar dig en så god jul som du någonsin kan ha! ❤️

Blade Runner

Modigt av dig och faktiskt helt nödvändigt. Du har ett människovärde som alla andra och i din kamp att få tillbaka din frihet så är det förstås extra jobbigt nu. Jag sitter i exakt samma sits. Första julen någonsin själv med barnen och jag känner mig otillräcklig och vill bara att de ska vara lyckliga. Tonårssonen ställer frågor om sin pappa han är så arg på men samtidigt vill väl och är orolig för. Vad ska hända med stackars pappa, han blir ensam osv. Jag tänker ju samma sak men försöker vara lugn och inlyssnande och hoppas bara att barnen inte tar för mycket skada. Du vet att du gör rätt och självklart är det inte lätt. Stora förändringar kommer med mycket känslor och det visar ju på att du tagit ett stort kliv. Jag har bestämt att jag ska vara snäll mot mig själv idag och jag känner att jag har ett lugn inom mig som är så nödvändigt för att rida ut den jobbiga perioden. Jag och andra systrar finns här för dig och blocka hans nummer , om så bara för någon dag. Jag har precis önskar min ex man god jul och gav honom envigen julklapp, det kändes bra även om jag får elakheter tillbaka. Jag vill göra rätt oavsett om alkoholen står ivägen. Jag ska ta en promenad , läsa en bok och lyssna på Bachs juloratorium och bara vila i lugnet. Ikväll ska jag spela spel med barnen och ge dem ett par julklappar jag vet att de önskat sig. Imorse var vi i kyrkan och jag tror de tyckte det var ganska mysigt. Stor julkram !!!!

Ines

Du gör helt rätt, men jag förstår att det är mycket svårt. Jag är i samma sits, jag har skaffat lägenhet och kommer flytta i januari. Efter 10 års hopp och förtvivlan.
Många julkramar till dig!

Läste ditt inlägg nu och kan förstå din smärta. Jag kände så precis igen det där med 20 fina år och sen 10 i utförsbacke.... Så svårt att förstå hur alkoholen totalt kan förändra en människas beteende och det ’sanna jaget’ - det goda vi vi känner - liksom helt skyms och förtvinar.
Jag gick - också - men då vände min man väg och valde nykterhet. Det var ändå ett drygt arbete att .... inte ens hitta tillbaka - utan hitta vår nya väg. Han säger själv ibland att ’vi alkoholister är skadade människor’ och jag ser det också. Ännu ibland efter flera års total nykterhet.
Din man Azalea som inte hittat kraften eller ingången till en annan livsväg är inte den du minns från de 20 fina åren. Dvs den mannen finns säkert nånstans där långt inne men inte tillgänglig då beroendet överröstar allt. Jag kan verkligen föreställa mig din smärta - jag har känt densamma och många gånger funderat hur det skulle varit att maktlös från sidan se min man gå under. Ont ont.
Jag är ändå förvissad om att du inte kan hjälpa nu - ingen annan än dig själv och ev yngre barn. Om du inte redan har hjälp så sök... samtalshjälp, Alanon, diakoni. Det finns olika val. Det finns också hjäl0 för mannen men då måste han vara villig att ta emot den.
Skrivet ur hjärtat med djup medkänsla, kram, kram / mt

Jag har nog lätt för katastroftankar just nu, eller har väl haft det de senaste åren.
Jag försöker verkligen tänka på att det blir ett hemskt år men jämfört med 10 år som jag haft nu framåt är då nycket värre. Jag skulle inte klara det psykiskt utan bli helt slut.
Tror på riktigt att han aldrig kommer att släppa sin förnekelse. Den är så djupt rotad.
Kram och tack för dina ord?Azalea

Hela övriga familjen,både min och hans är väldigt stöttande och hjälpsamma tack och lov.
Förstår inte varför jag har så svårt för att blockera? Är väl från att alltid förväntas svara och finnas till hands som sitter inpräntat i ryggmärgen.
Tusen tack för din kram?den värmde, Azalea

Julen blev kaos men jag fick ivf ha barnen hos mig och vi får försöka minnas det som blev bra.
Hoppas att du hade en fin och mysig jul och att du mår väl
Kram Azalea ?

Hoppas du hade det skönt och lugnt för det låter helt underbart.
Vi är i jobbig situation nu men det som gör det jobbigare är alla fantasier om hur underbart och fantastiskt lyckad julen alltid måste vara.
Det blir ju sällan så för alla.
Vi har helt enkelt för höga förväntningar.
Kram till dig? och tack för alla fina råd

Kram tillbaka till dig och stort lycka till med din lägenhet. Det är sååå skönt att ha sitt eget hem där man får ett lugn.
Azalea ?

Du vet ju av erfarenhet hur det känns och det gläder mig så att din man valde nykterheten. Samtidigt är det imponerande av dig att klara den resan också. Att kunna gå vidare och se framåt och våga ge det chansen igen.
Jag vet inte om jag skulle klara det just nu....fast det behövs ju inte heller. Han är i total förnekelse och vaknar aldrig upp och inser problemet.
Tack fina du för dina koka ord ?
Jag har tack och lov fått en bra terapeut som jag gått till några gånger nu. Jobbigt men samtidigt stärkande.
Kram Azalea

Efter löften om ingen alkohol på julen så blev det inget infriat.
Barnen kom hem lver julen. Sonen bir 20 mil bort och dottern 15 mil och hon flyttar till USA om en månad för att gifta sig med en amerikan.
Detta kändes som lite sista julen tillsammans och vi försökte hålla förväntningarna nere att det skulle bli okej, mer räknade vi inte med.
Julafton kom och vi åkte hem till honom vid tre. Barnen väckte honom dom då låg och sov efter 1/4 dels 70:a whiskey.
Sen startade terrorn..... Jag var ett djävla svin typ 12 gånger, jag har stulit 300000?!? typ 10 gånger och hot om att han kommer vara död och ni kommer inte ha nån pappa om en vecka minst vid 15 tillfällen. Vi skulle sticka därifrån, ta maten och stick.....Så höll det på tills maten äntligen var klar och vi satte oss att äta. Han slafsade i dig och sätt med mat i hela ansiktet för att till slut somna vid matbordet. Allt detta när han sitter mitt emot sin amerikanska svärson.
Då dukade vi av och åkte därifrån. Vi det läget var hela flaskan tom, det tog 3 timmar.
Arga,besvikna, ledsna och massor med olika känslor trots att vi visste att detta kunde hända åkte vi hem till min lägenhet vilken jag tack och lov har och försökte få npgon liten julstämning fast den var svår att hitta.
Jag kan ta att han är elak och arg mot mig men att utsätta sina barn för detta är så fruktansvärt och jag skäms över att vi ens åkte hem till honom.
Nästa år ska vi inte fira jul alls känns det som. Det får vara på annan ort med barnen och hoppas på att man kan njuta tillsammans utan all press om att julen ska vara perfekt, vilket den sällan blir utan bara njuta av varandras sällskap.

Önskar er andra fina själar en God fortsättning på julen och sänder er flera kramar var??Azalea

Blade Runner

Fy f-n för hur vidriga de kan vara. Känner med dig och blir ju arg när jag läser hur vi har det. Låter som att din och min exman är samma person. Ibland undrar jag om det finns mer än alkoholen för de har fått hela verkligheten om bakfoten och oavsett vad man gör eller inte gör så hittar de fel och skall vara genomvidrigt elaka. Ikväll har jag fått pepp av en fantastisk vännina och just nu känner jag mig bara arg på exmannen. Ingen får behandla dig och dina barn så där och nästa jul kanske ni ska resa bort tillsammans. Jag har precis förstått att exmannen dejtar ( en månad efter att skilsmässan gick igenom). För mig känns det ofattbart att man griper efter nya relationer när vi har 20 år bakom oss och han sa för en vecka sedan att han älskade mig och ville att vi skulle gifta oss igen ( tre timmar senare var jag psykopat och ond igen). Önskar att jag fick ge dig en kram på riktigt men du får en artificiell istället. Försök bli arg och håll kvar känslan så att du kan ta dig ur ”tycka synd om mannen” träsket.
Blade Runner

att du har din egen lägenhet, så klokt och så skönt.
Jag tror, i backspegeln, att jag gick och han vände väg ganska i sista minuten. Jag hade också nått ’the point of no returen’ - framförallt för egen del, det viktigaste - så jag var väldigt klar över att det var slutdrucket. Vid två tillfällen var vi överens om att dricka ’två sociala glas vin’ och båda gånger fortsatte han följande dag. Det var precis vad jag behövde för att sätta ner foten och konstatera att noll är det som gäller. Att jag insåg det.
Jag hade då ett intressant och krävande arbete och alla ’yttre’ möjligheter att välja mitt eget liv och det underlättade. Nyckel till god väns hus hade jag länge. Det var just de där många goda åren bakåt och framförallt hans uppenbara vilja att vara nykter som var avgörande till att jag stannade.
Vårt liv är ärligare nu, om än inte alltid lätt. Jag har jobbat mycket, säger mycket! med mitt ’vuxna barn’ som absolut var roten till att jag inte såg vart det var på väg och min mångåriga maktlöshet. Jag har släppt mycket ansvar åt många håll. - På det sättet är jag tacksam. Jag har fått lära mig mycket om mig själv även i relation till andra. I nuläget har vi också två bostäder, inte som tillflyktsort utan mera av praktiska skäl.
Såja - nu gav du mig input till en tillbakablick. Det är bra för mig att skriva, det stärker mig och läker. Forumet har varit min livlina och nu är det min .... plats för vila och reflektion.
God fortsättning! / mt

InteMera

Ja inte ska ni fira jul med honom fler gånger...Jag förstår inte hur dessa män kan motivera sitt beteende gentemot sina egna barn med några som helst undanflykter och ursäkter, man slocknar väl för tusan inte vid matbordet! Pinsamt värre dessutom med barnens nya respektive på plats, vad månne amerikanen som är ny i familjen och inte van alls med vår nordiska fylla tänker om detdär? Hoppas det inte var hans första besök hos er? Förstår det blev svårt att få till nån julstämning efteråt, en jul som kunde varit så fin med alla samlade som istället faller som en pannkaka man fort vill glömma. Vilken tur du nu har ditt eget boende, din man är i ett så dåligt läge så det finns nog inte mer du kan göra om han inte själv förstår att ta itu med sitt drickande på allvar.

Stor kram till dig, se nu till att blockera honom på telefonen så du får ha helgen och nyåret ifred!