Hej Alla!

Har en mer konkret fundering om någon vet hur det funkar. Min alkoholist har nu blivit dömd för grov rattfylla x2 till totalt 5 månaders fängelse. Men som praxis så blev det i verkligheten skyddstillsyn med en vårdplan som ska följas. Jag tycker själv att detta är ett bra steg istället för fängelse. Hon ska drogtestas varje dag i 20 veckor, sen 2 gång i veckan och sista delen 1 gång i veckan. Hon är nu inne på v6 och ska då alltså testas 1 gång per dag för att följa vårdplanen.

3 gånger under dessa 6 veckor VET jag att hon vart påverkad då hon ringer mig via video och svamlar så man inte förstår vad hon säger. Hon är alltså inte "lite" lagom påverkad utan helt borta. Hon behandlas för alkohol enligt domen och går 12 steg för just det. Om hon nu testas varje dag så borde detta ha gett utslag om hon nu dricker alkohol. Min fråga är om det kan vara så att hon tar något annat som inte ger utslag på urinprovet för alkohol dagligen? Eller är det så att man kan sjukskriva sig från drogproverna och då komma undan det hela?

Syftet med påföljden är ju att hon ska uppvisa nykterhet, vilket hon uppenbarligen inte gör oavsett vad provtagningen säger. Mitt råd till dig är att kontakta frivården, behandlare hon träffar eller socialsekreterare.

Hon tar drogtester skriver du, men gör man ingen provtagning vad det gäller alkoholen? Utandningsprov eller blodprov? Hon är dömd för rattfylla och ofta tar man åven prover där man kan se alkoholkonsumtionen under en längre period. I vilket fall som ska hon vara nykter när hon går i behandling. Kraven som ställs på henne uppfyller hon inte och då är det som jag ser det fängelse som gäller istället. Eventuellt kanske man kan ändra påföljden så det blir institutionsvård för missbruket istället. Du hjälper inte henne och förmodligen inte heller dig själv genom att undanhålla konsekvenserna av att hon inte fullföljer vårdplanen.

@gros19 Nej jag tänker inte undanhålla något och har kontakt med soc och hennes "behandlare eller vad man kan kalla det på frivården". Men frågan eller farhågan jag har är att hon istället för alkohol börjat ta något annat. Enligt "henne själv" så testar hon negativt varje dag på alkoholprovet. Nu kan ju det såklart också vara en lögn men min tanke var mest om det är så att man kan "testa" negativt för alkohol (villket är det dom testar henne på) men ändå tagit nåt annat som inte syns. Är ingen tvekan om att hon är påverkad mellan varven och frågan var kanske om det går att "gömma" eller "mörka" för frivården?

Jo så är det. Alkoholen är ju utandningsprov och drogerna är ett urinprov där du doppar stickor i som då visar om man är positiv på olika preparat. Kanske gör dom inga drogtester utan endast utandningsprov.

@gros19 Det finns olika typer av urinprov som testar olika många droger. Det finns salivtest som testar det mesta. Internetdroger är än så länge inte upphandlat provtagningsmaterial på de flesta ställen, så det kan vara något sådant hon tar?