jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

@aldro

Jag och min sambo var på vårt första AA möte igår.
Vi båda har haft ett sjukt begär efter alkohol och vårt liv har handlat om att ta sig genom veckan för att kunna dricka sig redlöst full fredag till söndag.
A viscous cycle.
Vi båda lider av rastlösheten du beskriver, ångesten som uppstår och den förvirrande självbilden.
Usch alltså. Bara jag tänker på alla ursäkter vi intalat oss själva för att rättfärdiga vårt beteende är som bensin för självhatet.
Så mycket tid som man spenderat på att ljuga för sig själv och alla runt om kring bara för att dricka.
Förra helgen skedde dock något som fick en att vakna upp, det var en käftsmäll från utan dess like. Vi båda två är misstänkta för att ha kört full. Vi blev tagna av polisen när vi satt på en parkering utanför bilen.
Vi åkte med och blåste. Promillehalten vi båda hade i kroppen är ju bara sjukt.
Man blir sjuk av alkohol. Vissa kan dricka normalt men vi tillhör inte den gruppen av människor.
Kämpa på, främst för din egen skull och sedan för dem du älskar.
Och jag skulle verkligen rekommendera dig att gå på ett AA möte, framförallt när du känner dig som mest rastlös. Känner du efter mötet att du fortfarande vill dricka så är det upp till dig.
Ge dig själv en ärlig chans, det är du värd

Hejsan! @aldro, såg just att du har gått och blivit förkyld. Hade själv en släng av märklig snuva en dag i förra veckan och tänkte då att det nog kunde vara en släng av pollenallergi. Men visst kan man väl vara förskylld fast det är vackert väder och somrigt ute.

Speciellt om man kanske har fått för sig att kanske ta sig ett uppfriskande dopp i vattnet vid nån sjö lite för tidigt som väl en del gör kanske. Tycker du nu ska ta det lite lugnt och satsa på nån enklare träningsform som kanske en extra promenad då och då eller kanske lite lugnare cykling om du känner dig förkyld.

Det är nog rätt så onödigt att belasta kroppen med krävande träningspass om man nu inte känner sig helt frisk tänker jag liksom. Men det är då verkligen bra att du håller dig ifrån alkohol i alla fall.

Ha en fin kväll kompis!

@Flarran aahrå, ne men de gick bra blev gymmet. har lite olika designade pass för olika hälsotillstånd. vart lugnare idag, men samtidigt muskler som jobbade. gick bra. dag 30 nu när ja vaknar. har inte gjort så mycket annat än träning kost o jobbat o egna projekt senaste månaden. vart full rulle ba. kanske eskalerat lite i arbetstimmar tror ja. runt 50 per vecka iaf i snitt. mån-fre , ibland har nån söndag rykt med oxo på 12 timmar till. men ja saker går bra. allt går väl bra egentligen. smartare, snabbare , starkare, mer kreativ. stabil i hjärnan. dunderbra sömn. självsäkerhet, ingen oro, ingen paranoja. fick nån snabb episod häromdan av noja o oro men den gick över snabbt. kanske under 20 min. blir som ett åskmoln åker över en . men den vandra vidare. annars vart rätt uppåt o bra humör. kan tänka på att dricka ibland. tror tjejen vill de nu när vi e barnlediga. vet inte hur ja ska tackla de . gillar må bra och att allt flyter på bra. träningsmålen går ba uppåt. och fett bränner ja oxo bort som ja stört mig på. jaru de går i den riktningen me allt egentligen som ja egentligen alltid velat. men ja vet fortfarande inte vad avslappning ska vara för typ av sysselsättning. ba va i nuet lr nåt. sitta chilla ja vet inte . inget känns lika tillräckligt som en bärs i handen . men har tänkt tillbaka på allt lidande och all bakishet ja haft. de har fått mig backa och inte dricka. lite trött på må skit o slösa bort dagar. på nåt sätt tror ja oxo att även dom som dricker normala mängder och tillfällen, skulle nog oxo märka positiva förändringar som ja gör . alkohol e ju skit. tkr ja kan märka av på personer när dom inte druckit på ett tag. tex tjejen, de va en månad för henne oxo. ja tkr hon vart annorlunda , inte lika arg lr irriterad , liksom allt sånt där grinigt . man märker de lilla. folk vill ju ha sin regelbundna dos tror ja . alkohol e rätt toxic skit asso. de tar fram folks sämre sidor, även om de bara är sunt drickande och om de dåliga sidorna är småsaker, tkr de märks av. ja vete fan ja har egentligen svaret på allt. borde omge mig bland bättre folk osv. ändra på saker osv. sluta dricka osv. allt går bättre då o blir gladare liv. man har facit i handen men man är ändå o nosar på tankarna om o supa ner sig. man vet vad de innebär, men man funderar ändå påre. varje gång ja tagit den första ölen brukar ja tänka i huvudet ; aja hej då så länge då… nu försvinner ja ett tag. för ja vet de ändrar min personlighet en längre tid framöver. jaru livet e svårt . hjälper inte så mkt heller o isolera sig o jobba så mkt som ja gör. men de är de här jobbet o amerikansk arbetskultur o hårda krav. men dom betalar för bra så tänker inte byta ut de. ah ne men ha en fin dag du me! ja kämpar vidare

ja trampa snett efter 30 dagar nykter. drack igen den 31 dagen. mådde skit bra. tjejen pusha före . ja stod o vela framåt tbx . till slut sa ja att hon kan ju dricka men inte jag? men då ville hon inte. o stämningen blev lägre. på nåt sätt sa ja ba ja till slut. svårt de där. ja krökade i några dagar . typ 4 dar. va ju lite halvkrasslig innan i en vecka men höll precis på bli frisk. men har skit ont i halsen . o ja du mkt hände under dessa dagar. går snabbare o återhämta sig iaf . tror dom där 30 dagarna boostar systemet lite . lidandet har mest bara varit en dag denna gång efteråt. lite avig nu såklart. man har ett mörkare moln över sig dag 3 igen nu. ska försöka satsa på 30 igen… kan va svårt har semester men ja ska försöka ha 30 iaf .. skademinimera liksom. hade varit grymt om man varje gång hade minst 30 dagar emellan… de är ju extremt skademinimerande iaf . ska kämpa på. blir lugn helg iaf nu! de vet jag. känslor är upp o ner. skapar ju lite problem i relationen. men hon har börjat se mina upp o nergångar som ett mönster. hon märkte enorm skillnad på mig som nykter . som en annan människa. de får mig o tycka de är lite konstigt hon då vill pusha till o dricka ibland om de är den sidan hon föredrar. och hon ser en sån tydlig skillnad. men de kanske blir så? man vill ha nån o kröka med liksom. hon kanske tänker att = ”de är lugnt han får va konstig o upp o ner ett tag efter ja vill ba ha min öl nu , de kan ja hantera” . vet inte . ne men de går uppåt iaf . mår bättre för varje dag. är rätt hurtig oxo. men avig är man. man gör ju sån enorm skada liksom pang på en gång . när man väl börjar…. hare bra folk