@Andrahalvlek Haha , det känns som att jag ”tjatat ” så mycket om både med och motgångar hittills så det finns risk för upprepningar 😅 Stort tack 😍🙏

Jag har svårt i allmänhet att klappa mig själv på axeln och säga att det här har du gjort riktigt bra men nu kommer det ;
Det känns för jäkla bra att kunna säga att jag - trots motgångar och stunder av mer eller mindre starka sug , känslostormar osv - inte vid ett enda tillfälle ens smuttat på en droppe alkohol på TRE månader 💪 Det trodde jag faktiskt aldrig, för tre månader sen ! Jag känner mig stark och stolt så är det faktiskt 🙏❤️

@Delfinen80 Bra, du ska vara stolt för det är verkligen en bragd du har genomfört. Jag trodde heller aldrig att jag skulle klara det. Jag minns att jag vid tre månader tänkte ”det känns bra, jag kör på en månad till” och sen gjorde jag en utvärdering i princip varje månad första halvåret. Sakta förflyttades mitt tänk från ”får inte”, till ”vill inte” och slutligen ”jag slipper”. Processen måste ha sin gång. Tror jag.

Kram 🐘

Grattis @delfinen!
När man är nykter får man vänja sig vid att klappa sig på axeln och känna sig NÖJD med sig själv. Ovant för oss vinpimplare… nytt mindset helt enkelt- och det blir inte tråkigare med tiden! Kram och heja dig 🤗

@Delfinen80 grattis❤️du har gjort det jättebra, sjukt imponerad!!! Vi började ju i princip samtidigt och till skillnad från dig har jag inte lyckats hålla mig ifrån skiten. Men jag ger inte upp. En vacker dag…men jag är jätteimponerad och gläds med dig. Kram

Tack min vän 🙏 Ja vi började samtidigt! Här på forumet , jag har ju också en massa erfarenheter innan jag började skriva här där jag inte kunde hålla mig ifrån skiten som du säger . Jag är lika imponerad av dig av den här styrkan som vi är så många som besitter , att vi reser oss och fortsätter 🙏 Det är hoppfullt ❤️

@Himmelellerhelvette Tack snälla för omtanken 🥰

Jag har läst igenom hela min tråd från början , vidare har jag ju egna anteckningar sen förra sommaren kring mitt drickande som jag också sparat och det slår mig hur dåligt jag mått , hur rädd jag varit och det är en skön känsla att inte må sådär dåligt längre 🙏 Jag är fortfarande nöjd och tacksam över att ha kommit ur behovet av att använda alkohol för att döva eller förhöja känslolägen . Dit vill jag aldrig mer , den saken är jag stensäker på 🙏 Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är jag fortfarande av inställningen att om det kommer en dag då jag vill dricka så gör jag det . För några veckor sen när jag tänkte i de banorna så var jag ärligt talat i tankarna ”dra en fest ” vid lämpligt tillfälle . Nu har det gått från det till att om jag ev vill dricka ett glas vid något speciellt tillfälle så kommer jag inte sätta förbud kring det , alltså inte i termerna återfall . Jag har än inget sug efter vilket det där speciella tillfället skulle vara . I helgen som kommer så skulle det tillfället kunna vara , en nära anhörig som fyller år och en sammankomst där inte alkoholen kommer att flöda men typ lite skålar för att fira och uppmärksamma . Min inställning nu är att köra bil dit för typ ”skönt att slippa dricka ändå ”. Jag är inte sugen . Jag har släppt på mina ”förbud ” mot det men inser att alkoholen inte är en så viktig del i mitt liv längre . Och ändå är den väl det eftersom jag skriver det här ! Det är som att jag måste ha den där som en ytlig bekant kvar ändå .

Jag känner mig å ena sidan rätt trygg i min inställning och nöjd och tacksam över att alkoholen liksom har förlorat sitt skimmer i mitt liv , när jag som sagt släppt på förbuds-tanken om ”aldrig mer ” så känns det liksom inte så himla spännande eller viktigt och samtidigt så är jag ju oroad för att det är just alkohol -jävulen /missbrukaren i mig som försöker locka tillbaka mig . Min rädsla för att hamna tillbaka i drickande varje helg , vissa gånger måttligt andra gånger inte alls måttligt , den är fortfarande riktigt påtaglig! Och samtidigt så är jag mycket mindre rädd ; efter de här månaderna så är jag bokstavligen mer nykter och klar i mina tankar det känner jag tydligt !

Känner mig också kluven till att fortsätta hänga här och skriva på forumet , om nu min inställning är att jag inte alltid kommer att vara helt alkoholfri . Känner uppriktigt också att det jag skrivit tidigare ska tolkas av er andra som att jag nu inte menat det 😳 men allt jag har skrivit det har jag menar och kommit från mitt hjärta , så är det . Men, kan inte komma ifrån känslan av att man här inne kanske dels tänker att jag blir som en ”svikare ” med min ändrade inställning eller hur jag ska säga och tänker man inte svikare så i alla fall att den där a-jävulen tagit besittning om mig igen …

Ja hörni detta är inte ett av mina tydligaste inlägg men jag har skrivit ungefär rätt ut från hjärta och tankar denna morgonkvist.

Kram till er alla 💕

@Delfinen80 Vad fint att du skriver om hur dina tankar går. Det är dina tankar och de får vara precis som de är för det är just dina tankar. Allt handlar om dig själv och det är det absolut viktigaste. De är sanna och ärliga. Jag tänker att allt är en process och den processen kan vara all over the place. Det viktigaste är att du själv landar i något som känns bra för dig. Man kan landa och ta ut en riktning, sedan kanske den inte känns bra, då behöver man flygga och landa igen för att hitta en ny riktning som känns bättre. Man måste våga prova sig fram tills det känns bekvämt. Självklart kan alkoholdjävulen ha ett finger med i spelet så det gäller att även ha denne med i beräkningarna, i landningarna. Vi vet ju vilken stark påverkan och inflytande som alkoholdjävulen har och det är från denne vi har tagit avstånd ifrån i detta forum när vi slutat dricka. Det är också helt klart att konturen på alkoholdjävulen blir suddigare ju längre tid vi är nyktra. Så det viktigaste är kanske att försöka reda ut, helt ärligt, om man kan lita på sig själv att man inte blir kidnappad av alkoholdjävulen när man dricker hans exilir. Jag vet att jag inte kan göra det eller jag vet att jag inte vill utsätta mig för den risken som det innebär. Men det beror kanske på att för mig innebär inte, aldrig mer, ett förbud, det har mer blivit en slags livsstil för mig. Att det inte ingår i min livssstil och att jag verkligen trivs med min livsstil. Vi är helt enkelt inte en bra kombo och därför vill jag inte på något sätt närma mig den destruktiv värld, som alkohol innebar för mig.

Det finns många vägar att att gå och det viktigaste är att man finner den vägen som man själv vill vandra i. Kanske måste man prova olika vägar för att veta vilken som känns bäst, annars vet man inte. Jag förstår att det kan kännas jobbigt att skriva här om det finns tankar om att dricka, men det är ändå till syvende och sist ditt liv det handlar om och det är du som är bossen i ditt liv. Du gör precis som du vill och du bestämmer hur du vill utforma det❤️