@Varafrisk Eller hur?! Jag har lånat tänket från alkoholstoppet, en dag i taget. Tar mig tid att planera maten och registrera ALLT jag äter i appen Myfitnesspal. Jag skapar recept innan jag tillagar maten och gör matlådor. Mina portioner är plötsligt typ hälften så stora. Inte konstigt att jag har lagt på mig!?

Men som sagt, viktminskning kan jag, det är att behålla vikten som är det svåra. När tiden och orken och humöret brister, för det sker ju förr eller senare. Hålla i och hålla ut. Och jag tänker också att om jag har lyckats vara nykter i 1.394 dagar så ska jag fan klara av detta också! Men det är tydligt att belöningscentrum i min hjärna är shaky-shaky.

Kram 🐘

@Andrahalvlek grattis också från mig! Superbra! Småningom kommer du att behöva gå över till forever-matvanor. Men lika absolut övervägt! Mycket snart blir det en vana och sen är det bara normalt. Och ja- portionsstorleken är a och o. Stor kram! 🥰🥰🤗

Igår fick jag veta av en annan kollega att kollegan X inte alls är glad över avgångslösningen, även om han har tackat ja till den. Han är tydligen helt knäckt och det är därför han är sjukskriven året ut.

Och det göra bara ont i mig 😢 Han har inte svarat på mitt sms som jag skickade förra veckan. Jag vet inte om jag ska ringa honom? Jag nämnde det för min gamla chef och hon sa att det ska jag inte göra, det får min nya chef göra.

Det känns som kollegan x offras, att vi ställdes mot varandra, att jag var en form av gisslan nästan. Otroligt obehagligt. Jag får sova på saken några nätter - om jag ska ringa honom eller inte. Kanske mår han bättre när han landat i detta. Men det var ju inte så här han hade tänkt sig sluta sin karriär.

Samtidigt så känner jag att om jag hade fyllt 64 år i januari och hade erbjudits 14 månadslöner - då hade jag gladeligen släppt fram yngre kollegor. (Jag är 9 år yngre.) Att inte göra det vore egoistiskt. Faktiskt.

Alla säger att hans mående inte är mitt ansvar, att allt beror på hur arbetsgivaren har agerat i frågan och att det absolut inte kan lastas mig. Samtidigt mår kollega X dåligt på bekostnad av att jag får behålla jobbet. 15 år som personalansvarig raderas inte så lätt ur ryggmärgen.

Å andra sidan, om han öht ville ha kontakt med mig så kunde han svara på mitt sms. Och om en tid när han mår bättre svarar han kanske.

Osökt drar jag paralleller med en kollega som jag hade på 90- och 00-talet. En kväll skrev han till mig på mail att han söp skallen av sig, och att han var alkis. Jag svarade att detta måste jag berätta för din chef, vilket jag gjorde också.

Hela apparaten drogs igång med rehab och arbetsprövning, osv, men efter ständiga återfall blev han uppsagd eftersom han vägrade delta på rehab. Jag var inte vatten värd i hans ögon kan man lugnt säga.

Några år senare sprang han ikapp mig på stan, kramade om mig och tackade för att jag agerat som jag gjorde. Något år efter uppsägningen blev han nykter och sen började han någon form av enklare sysselsättning. (Alkoholen hade gett honom permanenta hjärnskador.)

Kanske kollega x tar kontakt om en tid och är lika glad och nöjd? Oavsett är inget av detta mitt fel och jag låter det inte smolka min glädje.

Kram 🐘

@Andrahalvlek usch vilken kalldusch! Men jag tänker att med tanke på hens ålder är det helt rimligt. Det kanske var plötsligheten som hen reagerade på. Hade kanske inte riktigt tagit in att det är dags för pension. Hoppas ni kan få kontakt småningom, det skulle ju kännas bättre för dig. Ja, alltid är det något som spretar. 🐳🐳

@Andrahalvlek Låter jobbigt! Men det är ju såklart inte ditt ansvar och det är inte ditt fel att det blev så. Du har skickat sms och han vill inte svara för det känns säkert jobbigt för honom. Kanske som att gratulera en konkurrent när man själv blir petad i en match. Att man följer sina känslor och har svårt för att gratulera när man själv är ledsen och kanske hade planer på att jobba längre. Men det är inte du som orsakat detta, det är ledningen. Förstår att det ändå känns tungt för du känner empati med honom och att det var nära att det skulle kunna bli du i värsta fall. Han kanske hör av sig när han fått smälta och ta in allt. Livet är verkligen tufft och orättvist ibland. Skönt ändå att du fick vara kvar❤️

Hej! @Andrahalvlek,
Tänkte bara skriva några ord och höra att allt är bra liksom.
Det har varit en lite jobbig dag här och man har väl fått försöka att använda de flesta av teknikerna för att skingra tankar på att inhandling och drickande av onyttigheter. Fick till och med putsa klart på en instrumental låt och lägga ut på min musiksida i terapeutiskt syfte. Ska nu äta lite pizza och sallad. Slår mig även lös på en burk cola.
Följer ditt råd om att se en rolig film, har ju en del på DVD och idag det får nog bli Jönssonligan tror jag.
Ha en fin kväll kompis!

@Flarran Jönssonligan är roliga, allra helst de gamla filmerna med Gösta Ekman.

Själv har jag varit på julbord ikväll. Åt inte enorma mängder och det sötaste var fyra pepparkakor och lite ris a la Malta. Tog inget godis alls, heja mig! (Jag betalade bara 100 kr själv, men inte fan var det värt 399 kr. Så mycket kan man inte äta.)

Kram 🐘

@vår2022 Jag tänker också att han behöver landa i det nya, och att det är naturligt att han inte svarar mig just nu. Kanske gör han det senare, eller inte. Jag kan inte göra mer just nu, så då väljer jag att släppa det.

Kram 🐘

Hej! @Andrahalvlek, Håller med dig om det du skrev tidigare på min sida att fotografering är en jätterolig hobby.
Har inte haft något vettigt program att redigera mina bilder med tidigare som jag har tagit med min mobilkamera. Men har hämtat hem ett gratisprogram som heter GIMP och får väl se om det funkar till att redigera bilder med.
Har ju en hel del bilder som jag knappt minns att jag har fotat. Så nu har man ju lite att gå igenom och en del bilder kan kanske även komma till användning som stämningsgivare i anslutning till låtar som jag sedan lägger ut på nätet till mitt musikterapi-projekt Flarran Stuff på Soundcloud. Så vi får väl se vad man kan hitta på, men bilder brukar ofta inspirera mig att göra lite musik faktiskt.
Ha en fin helg kompis!

@Flarran Kul att du hittat en ny hobby! Då kanske du kommer ut lite mer. Just nu kan man nog ta sagolikt vackra naturbilder. Inte här dock, all snö som kom har förvandlats till slask tyvärr.

Kram 🐘

Allt rullar på - jobb, hundpromenader, luciafirande, julklappsinköp, julbord med jobbet, dietande och viktminskning. Och snart är det jul och då är jag ledig en vecka, tjoho! Ser mest fram emot att umgås med mina nära och kära ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek härligt med flyt! O starkt att hålla stilen vid julbord mm. Det blir sen en viktig byggsten i att hålla vikten- att helt enkelt aldrig överäta. Som med alkohol- inga undantag. Inget glidande och förhandlande. Vi är färdiga med det. Det fungerade inte. Kram! 🐳👍🏻😘

@Geggan Så sant. Vi är färdiga med det! Julbordet igår var sådär. Inte wow på något sätt. Likadant med julbordet förra veckan. Julmat är kanske inte min grej längre? Jag blir dessutom snabbare proppmätt nu för tiden, eftersom mina portioner till vardags är kaloriberäknade och därmed blygsamma jämfört med back the days.

Igår lämnade jag åtminstone en tredjedel på tallrik två, av det varma. Ingen av gångerna var tallriken rågad. Godast var vörtbröd och julskinka, vilket jag faktiskt köpt hem och ska kaloriberäkna så jag kan äta det veckan innan jul.

Mest besviken blev jag på omeletten, som endast var en extremt tunn ugnsomelett (som en tunn pannkaka i princip) med fullständigt smaklös svampstuvning. Sillen hade inte tagit smak av inläggningarna tillräckligt, den kallrökta laxen var inte tillräckligt rökt utan smakade nästan rå. Revbenen var vällagade men smaklösa.

Det sötaste jag åt igår var fyra pepparkakor och två clementiner. Jag struntade i godis och ostkaka helt. Heja mig! Idag är det buljongdag igen och jag måste säga att jag hittills fixat julmaten helt okej. På julafton står jag själv för matlagningen delvis och ugnsomeletten med svampstuvning ska jag naila!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Vad glad jag blir att läsa! Har aldrig tvivlat en sekund på att du inte skulle klara viktnedgången också. Du har ett rejält pannben när du sätter igång. Tack 🙏 för att du finns här på forumet och stöttar alla oss som verkligen behöver❤️❤️🎄❤️! Vad som är så bra med din tråd är att du visar hur bra livet som nykter är men att det samtidigt inte är en dans på rosor dvs det finns andra problem men genom att bara nykter har man möjlighet att också klara av det, bara medan ger sig realistiska förutsättningar. Kram 🥰 till dig!