Fyller ångest
Har haft ett riskbruk i ca 20 år. Är medveten om alla risker mitt drickande för med sig. Har använt alkohol som bränsle då jag blir pigg och energisk efter några öl. Har nog inte klippt gräsmattan nykter någon gång de senaste 10 år. Brukar även använda alkohol för att varva ned. Jobbar periodvis väldigt mycket och är stressad. Efter några öl och rött vin är jag nere i varv. Dricker aldrig starksprit men däremot öl och vin. Har skrivit många konstiga inlägg på Facebook när jag varit full. Har ångest i flera dagar efter mina fyller. Var i princip nykter halva september. Umgicks med vänner sista helgen och då blev det en fylla redan på torsdag så jag skulle orka städa hela huset (gjorde även ren avloppen på toa). Igår var jag också full för att orka göra vinter i trädgården. Idag har ångesten varit för djävligt. Nu sitter jag och dricker bubbel vatten utan alkohol. Har en underbar fru som stått ut med mig i 30 år. Jag vill älska mig själv men det är svårt.
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Dra ner till ett AA möte. Små
Dra ner till ett AA möte. Små steg att bygga upp din självkänsla sen. Vi är många som haft massa ångest både med och utan alkohol. Bara kämpa på men det är tufft ibland. Viktiga då, låt tiden gå. Inga quick fix med alkohol oavsett. Uppskatta tre saker i ditt liv varje kväll ?
Det pratas mycket om att
Det pratas mycket om att hjärnan blir "kidnappad" av alkohol, och det verkar ju din vara - du menar alltså att alkohol gör dig avslappnad när du behöver det, och pigg när du behöver det.
Då vore det ju magiskt. Och det är det inte. Det där är bara lögnerna din hjärna drar för att motivera dig att dricka.
Däremot är det inte omöjligt att alkohol gör dig mer "fokuserad" eftersom det ju trots allt gör hjärnan "dummare" - något som verkar gälla för många med ADHD; det blir äntligen tyst i hjärnan, och då kan man kanalisera det till energi ELLER avslappning. Låter det rimligt?
Två saker som jag tror att är bra start-punkter;
1. Kolla på Claudia Christian's TedTalk.
2. Fundera på om du kanske har ADHD eller liknande (isf finns det bättre mediciner än en giftig drog)
Lycka till, oavsett om de två punkterna verkar passa på dig eller inte :)
Har gjort ADHD utredning
Som svar på Det pratas mycket om att av Anthraxia
Jag gjorde ADHD utredning för typ 5 år sedan. Den visade inte att jag lider av ADHD. Jag hade en traumatisk frontallobs blödning efter en fall olycka för 12 år sedan. Jag ramlade i en trappa. Troligtvis pga av blodtrycksfall. Fick blodtrycks medicin när jag blev utskriven från KS. Hade ingen sjukdomsinsikt alls och börja jobba heltid på en gång. Var hjärntrött och hade bland annat problem med minnet, känslor och stress. Var nykter första året efter olyckan. Sen började jag social dricka. De sista åren har drickandet ökat till nivåer som det var före olyckan. Jag har jobbat extra mycket eftersom vi har haft många varsel på min arbetsplats. Vill ju inte mista jobbet
AA möte
Var på ett AA möte efter min fall olycka då jag absolut inte fick dricka alkohol. Jag kanske hade otur men det mötet gav mig ingenting. Folk som bara pratar om sig själva och verkan känna varandra väl. Det kändes mest som ett kafferep för trasiga människor.
Kanske så
Men du är ju också ”trasig” (som jag). Prova ett till men om du fortfarande känner att det suger så låt bli. Jag tyckte det var en bra kick-start men sen ledsnade jag.
Men har du någon motivation att sluta? Eller ”vore det bara bäst om du gjorde det”? Ta en rejäl funderare och försök hitta lite ”nu jävlar”. Gå in för det, men eftersom du använder det som avstressning så måste du hitta annat att stressa av med. Motion funkar bra. Meditation ska fungera ganska bra också. En bastu kanske eller massage. Annars är risken stor att du snabbt faller tillbaka eftersom stress är en naturlig del av livet (i lagom doser). Om jobbet ger dig onormalt hög stress kanske du skulle göra dig själv en stor tjänst och leta efter något annat om det är möjligt. Jag gjorde som du, bland annat, drack för att varva ner. Dock inte dagtid. Men det hjälper ju inte, det blir värre och värre. Kortsiktig lindring mot långsiktigt förvärrande. Försök gräva fram motivationen!
Jag är peppad
Jag är både peppad och motiverad för att göra min livsstils förändring. Idag blev det 17 km promenad i det fina vädret. Igår lyssnade jag på en ljudbok om mindfulness. Imorgon ska jag träffa min stress terapeut. Senare i veckan har jag tid hos min kbt terapeut. Jag promenerar minst 10000 steg varje dag. Jag tror AA möten kan vara bra men för mig funkade inte dessa.
Jag är peppad
Jag är både peppad och motiverad för att göra min livsstils förändring. Idag blev det 17 km promenad i det fina vädret. Igår lyssnade jag på en ljudbok om mindfulness. Imorgon ska jag träffa min stress terapeut. Senare i veckan har jag tid hos min kbt terapeut. Jag promenerar minst 10000 steg varje dag. Jag tror AA möten kan vara bra men för mig funkade inte dessa.
Olika grupper inom AA
Olika grupper inom AA fungerar ju väldigt olikt varandra. Vissa grupper skulle jag aldrig orka besöka medan det finns fantastiska grupper. Sen tycker jag det är mycket glädje och styrka. Men man gör lite vad man vill med allt omkring när man går dit. Jag snackar mest om positiva saker dit jag går, och det är väldigt få trasiga människor där vilket gör det trivsamt där. Men behöver man spy på ngt skit är det gött att kunna få göra det inför andra. ?
Oj vad jag känner igen mig!
På pricken är det samma anledningar. I början räckte det med ett glas vin, men sista två åren eskalerade det till att i somras hamna på 1,5-2 vinflaskor om dagen. Då började jag få ångest oxå samtidigt som jag inte längre fick energi och tvärtom blev trött istället. Då gjorde jag ett försök att ändra mina vanor. Det höll i en månad, sen blev det alldeles för mycket och det tog ett par veckor till jag var tillbaka på ruta 1. Nu ska jag försöka igen.
Hur går det för dig? Grymt bra att du promenerar så mycket! Och att du träffar terapeuter! Önskar dig en fin dag!
Nykter fredag kväll
Jag är nykter en fredags kväll och umgås med vuxna barn som är på besök. Det var väldigt många är sedan jag var nykter en fredag. Imorgon lördag kommer jag också vara nykter. Varför har jag haft som vana att dricka öl och vin varenda helg. Känner inte något sug mår så jädrans bra.
Ny dag utan ångest
Vaknade PIGG och utvilad i morse. Vilken härlig känsla att slippa känna ångest och bakfylla. Jag minns vad jag sa och gjorde igår kväll. Somnade i min säng tillsammans med min fru runt klockan 22.30. Andra fredagar har jag somnat med Spotify i lurarna på alla möjliga konstiga ställen. Ofta på toaletten eller vid köksbordet.
Underbar känsla!
Försök hålla fast vid den, när eventuellt sug sätter in.
Önskar dig en fortsatt trevlig vit helg!
Ny härlig söndag morgon
Vaknade PIGG och utvilad även idag. Vilken härlig känsla att smyga upp och käka frukost en söndag morgon klockan 06. Frun sover och även våra vuxna barn som har sovit över hör hemma i natt. De bor annars i olika städer pga jobb. Vi hade en klassisk mys kväll igår. Käkade taco och sedan blev det mys i tv soffan. Inbillar mig att de uppskattade min nykterhet lika mycket som jag själv gjorde. Känns nice att kidsen vill hänga med oss päron även fast den yngsta har fyllt 25 år.
God morgon Mrx
Fint att läsa i din tråd. Igenkänningsfaktorn är hög, så som den brukar vara när människor med samma beroendesjukdom får skriva fritt och öppet. Jag tackar för att du delar med dig, det är alltid lika tröstande att se att man inte är ensam i sin kamp.
Hoppas du får en fin söndag!
Mrx
Som svar på God morgon Mrx av Vaniljsmak
Hoppas allt går bra för dig Mrx?
Mrx
Som svar på God morgon Mrx av Vaniljsmak
Hoppas allt går bra för dig Mrx?
Middag och teater i stan
Igår kväll käkade jag och frun middag i stan. Det blev 1 glas rött till maten. Vi skulle på teater och innan föreställningen började tog jag ytterligare 2 glas rött. I pausen drack jag kaffe. Det kändes bra för mig att kunna hålla mig till dessa tre glas vin. Mitt mål här inne är att kunna minska min konsumtion inte att avstå helt. Hur går det för dig Tomen?
Det flyter på
Hej Mrx
Det funkar bra, 17 vita nätter och dagar.
Starkt att hålla dig till de tre glasen. Lyfter på hatten för den prestationen. Jag har samma insikt som du. Jag vet att jag inte klarar att hantera alkohol, men min önskan är att kunna . För har lärt mig att helt avstå är tuffare än vad jag klarar. Så att genomföra sober October är mitt första delmål.
Vi kämpar på :)
Fredags fylla
Igår bestämde jag mig för att köpa hem öl och vin enligt mitt gamla mönster. Jag ville nog testa mig själv lite grann. Fick väldigt mycket gjort både ute och inne med några öl i kroppen. När det var totalt slut på energi i kroppen öppna jag vinflaskan och satte mig i köket. Vaknade på en köksstol några timmar senare. Förflyttningen till sängen gick bra. Nu ligger jag här och reflekterar över mitt beteende och funderar om gårdagens fylla. Var den värd sitt pris? Nja inte riktigt skulle nog egentligen inte jobbat så mycket hör hemma efter jobbet. Måste lyssna bättre på min kropp och själ. Idag fortsätter jag på den nyktra vägen. Frun och jag ska gå på bio ikväll.
Fredagsfylla
Hej.
Bra att du så snabbt går tillbaka till en vit dag. Bio på fyllan är ju trots allt något av det mest meningslösa som finns :)
Så då har vi vår hatade o älskade alkohol. Can’t live with or without it. Ett jäkla moment 22. Hoppas du och frun får en bra kväll.
Skön söndag morgon
Vaknade 05.30 pigg och utvilad. Höll mig till kolsyrat vatten igår kväll. Har kör frun till jobbet nu på morgonen. Själv ska jag åka en vända till återvinningen och bahaus.
Dålig fredag eller inte
Var på bolaget igår och köpte öl och vin. Vi får främmande på lördag. Alkoholen skulle användas tillsammans med våra bekanta. Jag skulle dock provsmaka en öl igår kväll. Hallå det funkade inte. Jag tömde hela lagret. Nu sitter jag här med ångest på Pendeltaget.. Är på väg till jobbet. Varför e det så svårt att bara ta EN öl?
En öl... eller inte.
Hej Mrx!
Ja, kontrasterna är onekligen skarpa om man tittar på dina inlägg morgonen 21/10 och 26/10. Det känns som att du jobbar med din förändring, du testar dig fram på lite olika sätt. Vad funkar och vad funkar inte? Jag kan tänka mig att du lär dig massor och det kommer vara dig till gagn senare, hur du än väljer att göra med alkoholen. Tänk om det hade varit lätt att bara ta en öl. Då hade inte det här forumet behövts!
Önskar dig en fin helg med familj och vänner!
/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet
Full som en kastrull!
Ja, här står jag full som en kastrull. Lyssnar på musik i lurarna!
Full som en kastrull!
Ja, här står jag full som en kastrull. Lyssnar på musik i lurarna!
Full som en kastrull
Det är tyvärr sådana vi är Mrx. Hoppas du mår ok idag?
Har haft faniljenedlemmar som klagat på mig när det är fest när man svept 1 öl eller en grogg precis innan man gått o lagt sig efter en fest ” så onödigt att dricka nu, den öken har du ju ingen nytta av ” osv, osv. Men för mig har det sista aldrig varit ngn fara för mig. Utan är den första, ibland kan jag stoppa det. Men oftast skenar det iväg likt ett godståg efter första drinken.
Så idag kanske du inte tagit något, försök hålla det så. Då kan du ju vakna pigg i morgon . I övrigt hoppas jag musiken i lurarna var bra :-(
Kämpa på !
Idag kommer jag att vara nykter
Idag mår jag som jag förtjänar efter gårdagens fylla. Det är helt sjukt att jag måste dricka tills jag typ somnar. Det blev 7 starköl och 1 flaska rödvin igår. Idag ska vi ha middagsgäster men vi kommer ej att servera alkohol. Just med dessa människor funkar en nykter middag lika bra som en med alkohol. Jag vet att frun har vitt vin hemma som hon kan dricka om hon vill. Jag gillar inte vitt vin så jag avstår. Har bestämt mig för en nykter och trevlig kväll. Musiken i lurarna var bra igår kväll. Synd bara att jag somnade i soffan med dem på. ;)
Nykter middag
Middagen igår gick kanon bra. Jag höll mig till kolsyrat vatten. Vårt främmande dela på en flaska vitt vin. Idag vaknade jag PIGG och utvilad. Ångesten från fredagens fylla är svagare men gror i bakgrunden. Jag inser mer och mer att jag mår bäst utan alkohol. Jag tar nya tag och återvänder till mitt nya liv utan öl/rödtjut.
Bra jobbat
Bra jobbat Mrx.
Kolsyrat vatten är tråkigt, bubbligt, dämpar ingen inre stress. Men fan så mycket bättre man mår dagen efter. Skapar ingen ångest, skapar inte jobbiga situationer och, kan ju faktist smaka ganska gott ibland , även till mat :-)
Nu kämpar vi på denna veckan.
Tack för stödet
Tomen tack för stödet. För mig är detta forum guld värt. Jag inser vi är många som kämpar med samma skit. Är inne och läser flera gånger om dagen. Har i princip skrotat FB sedan jag började hänga här. Nu kör vi vidare med att räkna vita dagar och stötta varandra. ;)
Ny på sidan
Som svar på Tack för stödet av Mrx
Hej på er! Helt ny här efter att ha bestämt mig att sluta dricka helt till följd av många års missbruk. Jag hakar gärna på att räkna vita dagar. Igår var den första.
Bra gjort!
Bra gjort Mrx. Jag tycker också detta forum är guld värt. Precis som du skriver så att det otroligt värdefullt att känna att man inte är ensam i sin kamp mot alkoholen. Ha det bra och kämpa på!
Välkommen
Vi kämpar på och räknar våra vita dagar. Jag hoppas vi tillsammans kan se till att de vita dagar blir de bästa dagarna i våra liv.
Håller med
Som svar på Tack för stödet av Mrx
Hållet med om att detta forum är guld värt Mrx. Utan detta hade jag aldrig klarat att hålla mig som jag gjort. Vet inte om du testat, men Jag fyllde i kalendern som finns hör idag. Där man skriver in vad man druckit , sug och ev triggers. När man sedan drog ut statistiken o kollade diagrammet så kändes det jäkligt bra. Jag tänker försöka fylla i varje dag och se om jag kan lära mig vilka situationer jag ska undvika. Men även för att se ” förhoppningsvis ” så många fler vita dagar än de med alkohol. Vi känns lika i både vårat missbruk och sött att se på tillvaron . Nu kämpar vi vidare och försöker ta en dag till utan rödtjut o annat jävelskap.
Prisat vare bubbelvatten )
Var på bolaget idag.
Idag blev det en lunch promenad till bolaget tillsammans med kollegor. En av mina kollegor hade fått sms med en beställning på en BiB vitt av sin höstlovs lediga fru. Vi gubbar gick runt en stund där inne och diskuterade rödtjut som vi alla gillar. Första gången i mitt liv som jag lämnat bolaget tomhänt. Kände inte ens sug. Funderar starkt på att plocka fram soda stream apparaten som står undanstoppad. Börjar bli jobbigt att släpa bubbel vatten från Coop. ;)
Tack, fit for change
Vilken härlig känsla att vakna en söndag morgon utan bakfylla och ångest. Jag är tacksam för att jag har tagit tag i mitt riskbruk. Det var en liten annons i lokaltidningen strax söder om Stockholm som fick mig på andra tankar. Jag ser att de söker fler deltagare till sitt projekt:
http://fitforchange.ki.se
Hoppas det är okay att lägga upp länken.
Min hjärna är tillbaka
Min hjärna är tillbaka med allt vad det innebär. Den har varit kidnappad varje helg av alkohol och medföljande ångest. Min fru jobbar varannan helg sedan -80 talet. Jag är alltså ensam då och ännu mer ensam sedan A försvann. Jag känner mig ensam och uttråkad. Igår kom frun hem från jobbet och tyckte jag verkade låg!! Tacka fan för att jag är låg. Har ju typ en vilsen hjärna att ta hand på om..
Heja dig!
Som har styrkan att stå ut med tristessen. Funderar du på vad du kan göra istället för att känna dig ensam och uttråkad? Eller härdar du bara ut?
Ha en fin start på veckan!
Känner igen detta Mrx
Som svar på Min hjärna är tillbaka av Mrx
Man blir låg när man slutar med A.. Ofrånkomligt... Det går upp och ner men ju längre tid som förflyter
desto mindre frekvent kommer deppet.. Har man missbrukat länge kan det ta lite längre tid för hjärnan att återhämta
sig..Många vittnar om att det är så..Trist att du känner dig så låg men hav tröst, det blir bättre. Mycket bättre..
Du kan ha nytta av Campral eller GABA -piller, dessa lugnar något
Ha det gott!
//John
Anti depp
Jag käkar 40 mg fluexetin mot panikångest sedan många år. Började med dessa piller i början av -90 talet. Kanske man ska höja dosen lite nu när jag minskat på alkoholen. Har även blodtryckssänkande medicin sedan år 05. Vet inte om jag vill trycka i mig ännu mer piller då jag redan känner mig som en piller gubbe. Vilken effekt ger campral och GABA piller? Lirar dessa med mina vanliga piller eller blir det något knas? Ja e bara 55 år och tänkte hänga med en tag till. ;)
Campral /GABA
Som svar på Anti depp av Mrx
Används först och främst mot alkoholsug och då upplevs det lugnare när medicinen dämpar suget i hjärnan.
Men det är läkare som får ta ställning till om det krockar med bef. mediciner..
Inte säkert heller att det fungerar för alla...
Jag har inget alkohol sug
Jag har inget alkohol sug att kämpa med. Alla mina blodvärden är bra och har ingen abstinens. Jag är här inne för jag vill dra ner på min konsumtion och må bättre. Väger 105 kg och är 181 cm lång. Borde nog väga 85-90 för att må riktigt bra. Tänkte att jag skulle bli lättare om jag minskade min öl och vin konsumtion. Jag började räkna vita dagar den första september. Resultatet hittills är 25 vita dagar i september, 28 vita dagar i oktober. I november är alla dagar vita men jag planerar att ta nån bira på fredag. De står redan i kylskåpet och väntar på mig.
Aha
Som svar på Jag har inget alkohol sug av Mrx
Då förstår jag... Bra jobbat i vilket fall :-)
Vikten kommer du att fixa med ditt tänk.
Ha en fin dag
John
Fredag igen!
Fredag blev det även den här veckan. Sitter fast i pendeltåget pga av signalfel i Ulriksdal. Där hemma väntar en traditionell fredag med öl och vin. Funderar självklart på om det är ett klokt beslut att dricka A ikväll. Vi får se hur jag känner mig imorgon.
Queen bio å musik
Här sitter jag full som en kastrull å har bra samtal med frun. Äldsta dottern har precis köpt villa. Vi ska stötta som vanligt. Queen filmen är kanon. Vi såg den förra helgen..nu kör vi Queen så taket lyfter.
Funderar..
Kanske är det bättre att du skriver här när du är nykter? Hoppas du inte tar mitt inlägg fel men som jag tolkar det du skrev så är det väldigt mycket "romantiserande" av alkohol, vilket jag kan tänka mig kan vara jobbigt att läsa om man själv har sug eller liknande. Men jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar...
Bakis
Idag vaknade jag bakis! Får skylla mig själv. Min analys säger att jag skulle druckit halva mängden igår. Gruppen heter "förändra sitt drickande" vilket jag vill göra. Jag skriver rakt och ärligt om mitt liv. Hoppas det är ok eller är det fler än nydag2018 som har synpunkter?
Bakis
Hallå Mrx. Varit lite off några dagar men börjar komma tillbaka på banan igen. Åtminstone 3 vita nu. Hoppas du har härdat ut baksmällan idag och gått tillbaks till sodastreamen :) .
Nej, du ska fortsätta skriva dina tankar rakt av och när du vill. Full eller nykter. Som tidigare inlägg skriver så är ju alkohol romantiserande, det vet vi alla här inne. På fyllan finns ju inga större problem, till o med Queen blir ju bra :) Det är ju sen när den otrevliga verkligheten och nykterheten kommer i fatt som problemen kommer. Ångest, skam, depression etc etc. Så är det för mig iaf. Fasen, förde inte alkohol med sig problemen så skulle jag va full 24/7, Så Keep it up o kämpa Mrx, Nu kör vi en vit vecka till att börja med.
Farsdag
Vaknade nykter och pigg idag. Sågade ner fyra träd i trädgården igår. Känner av det i min kropp idag i form av värk i axlar och armar. Idag blir det en vända till svärfar min pappa dog för 20 år sedan. Tomen jag förstår ditt resonemang om att vara full 24/7. Jag känner likadant. Funderar mer och mer på om min hjärna kanske saknar någon substans. Nu kör vi en vit vecka och håller oss till bubbel vatten. ;)
Tankar kring romantiserande
Du frågar om några flera än nydag2018 har synpunkter på ditt inlägg skrivet på fyllan, dessutom en planerad sådan, med härliga samtal och hög musik.
Jag har det och vill förklara varför.
I ditt inlägg #43 skriver du följande:
"Jag har inget alkohol sug
Jag har inget alkohol sug att kämpa med. Alla mina blodvärden är bra och har ingen abstinens. Jag är här inne för jag vill dra ner på min konsumtion och må bättre. Väger 105 kg och är 181 cm lång. Borde nog väga 85-90 för att må riktigt bra. Tänkte att jag skulle bli lättare om jag minskade min öl och vin konsumtion."
Med all respekt för att du vill minska i vikt och att dricka mindre säkert är ett bra sätt att göra det på, men det känns inte som att Alkoholhjälpen är det bästa forumet för just viktnedgång.
Här kämpar människor som är b-e-r-o-e-n-d-e av alkohol, inte sällan med ganska grava problem. Vi har ofta exakt det du säger dig inte ha - sug och abstinens. Jäkligt jobbiga sådana.
Visst romantiseras alkoholen i samhället. En stor del av poängen med forumet är att här vill vi problematisera detta, inte triggas igång av det. För det gör många, triggas alltså. Admin ber ofta människor att undvika att skriva här när de här druckit. Speciellt om det är just ett förhärligande inlägg.
Hoppas att du tar detta på rätt sätt. Jag vill tillägga att du knappast är den förste - och garanterat inte den siste - som gjort detta.
Lycka till med välmåendet, där har du en stor poäng i att ett minskande av alkoholintag är en mycket bra hjälp.
Mrx, jag kan inte annat än
Mrx, jag kan inte annat än hålla med Vinäger i det hon skriver så bra ovan. Jag förstår att du inte menar nåt illa med ditt inlägg och jag hoppas att du lyckas med din förutsättning att dra ner på alkoholen. Ha en bra kväll!
Alkoholhjälpen? För alla eller bara vissa grupper
Romantiserande tankar om alkohol har vi väl alla haft eller har här på forumet. Läser man introduktionen på alkoholenhjälpen första sida står det inget om att man måste ha ett b-e-r-o-e-n-d-e för att få vara medlem. Jag tillhör riskgruppen för att utveckla alkolims då sjukdomen finns i den närmaste släkten. Har själv ett riskbruk men inget beroende än så länge. Har aldrig haft några anmärkningar på mina blodvärden. Gör årliga kontroller pga av blodtrycket. Fick årets resultat förra veckan av min husläkare alla värden var ok. Min husläkare känner till att jag dricker lite för mycket alkohol sedan många år. Husläkaren är väldigt positivt inställd på att jag sökte mig till "fit for change" programmet. Fick som vanligt kommentarern att jag bör gå ner i vikt med tanke på min artros och blodtrycket. Trodde det här forumet var öppet för alla oss som vill ändra vårt förhållande till alkohol. Jag har ingen avsikt att bli helt nykter då jag är väldigt förtjust i öl och rött vin i LAGOM mängd. Jag accepterar och förstår er som helt vill avstå men uteslut inte oss andra.
Inget uteslutande
Självklart inte. Här finns och ska få fortsätta finnas människor med alla sorter av alkoholproblematik, det hjälper och berikar ju diskussionerna.
Min kommentar var endast en respons på just det inlägg du skrev om att du var full och det framgick att det var ganska mysigt då. Just det kan trigga personer som är beroende och brukar undvikas här av den anledningen. Du frågade sedan om det var någon mera som hade synpunkter på det.
Att jag valde att citera ett tidigare inlägg var för att uppmärksamma att du där skriver att du inte har ett sug. Jag tolkade det - felaktigt förstår jag nu - som att du inte har några andra problem med alkoholen än en viss övervikt, vilket jag uppriktigt ber om ursäkt för. Men har man själv inte sug kanske det är svårt att sätta sig in i att ett i sig ganska oskyldigt inlägg kan sätta igång detta hos andra.
Hoppas att vi, oavsett risk- eller missbruk, kan fortsätta att hitta stöd och gemenskap här.
Ha en fin kväll!
Mrx
Som svar på Alkoholhjälpen? För alla eller bara vissa grupper av Mrx
Jag tycker att det är helt ok att skriva om sitt dryckesmönster under förändring. Jag gör det själv. Jag valde forumet "Förändra sitt drickande"
eftersom jag trodde och fortfarande tror att jag kan förändra mitt drickande även om jag gått från "GW-metoden" till kanske K-O Feldt-metoden.
Eller rent av håller jag på att finna en egen metod vem vet.. Syftet med läsandet och skrivandet här har varit att bli mer hälsosam
uteslutande. Tack vare forumet har jag blivit en sundare person och tänker numera mer rätt gällande alkoholen och ämnar ha ett längre
uppehåll nu som jag hoppas kan hålla minst fram till Jul, kanske längre. Detta är "att förändra sitt drickande" radikalt för mitt vidkommande.
Kunde jag skulle jag nog dricka några glas vin (eller fler) varje dag.. Men den kompisen går halvbort på det sättet att det inte kan tillämpas på
samma sätt som jag lät det ske. Började må dåligt och sämre ju längre tiden gick. Jag skriver inte här när/om jag har druckit. Har hänt
någon gång dock. Du är definitivt i rätt forum så skriv på...Vissa uttryck kanske du dock kan modifiera lite åt det mildare hållet :-)
Men annars får du godkänt av mig :-)
//John
Romantiserande
Jag förstår inte frågeställningen i dessa inlägg. Förutom personangrepp , politiska värderingar etc etc så måste väl allt som rör alkoholen vara tillåtet. Det Mrx gör i o med han skrev inlägg på fyllan var ju att ta sig hit och skriva av sig sina känslor. Vilket jag tycker är jättebra. Sedan vi som läste det vet att det skulle ge bakslag . Men fanns inget o göra just då, bara att vänta tills alkoholen gick ur o då försöka stötta. Det sista som iaf jag vil ha härinne är moraliserande mot någons beteende . Vi är alla slavar under alkoholen och måste kämpa tillsammans .
Bra jobbat Mrx . Fortfarande vit ?
Jag är vit
Halloj! Jag är vit som snö. Nu kämpar vi vidare mot nästa utmaning. En jätte utmaning för mig är resan till GC nästa månad.
Sluta med musik
Jag sitter i garaget å lyssnar på musik och umgås med mina gamla bilar. Jo jag har tagit bärs å rött.
Mängden måste bli mindre
Vaknade och somnade om flera gånger nu på morgonen. En skön morgon utan krav och måsten. Blåste i min alkometer och fick 0,38 i resultat. Frun får köra idag om vi ska ut med bilen. Jag drack 12 enheter enligt glas metoden igår. Nu så här dagen efter finns inget sug eller ångest. Mängden glas var dock för många med tanke på mitt mål om att dricka mindre. Jag tror att MAX 6 glas är en mer rimlig nivå för mig en kväll när jag väljer att dricka alkohol. Nästa gång ska jag försöka hålla mig till 6 glas och hoppas jag fixar det.
Gran Canaria resan
Vi åker alltid till solen nån vecka varje år. Om typ 3 veckor åker vi till GC med kompisar från Norrland. Vi ses bara nån gång per år och A finns alltid med i bilden. Under våra tidigare resor brukar min första bärs tas på Arlanda tillsammans med en räkmacka. Sen rullar det på med alkohol intag varje dag under semestern. Jag vill ändra på detta mönster och dricka mer vatten än öl under den här resan. Min fru har sedan flera år dragit ner på sitt intag av alkohol. Hon var tidigare väldigt förtjust i BiB med vin. Våra kompisar förväntar sig nog balkong häng med alkohol. Jag tycker det ska bli nice att träffa dem men vill inte att mängden alkohol ska vara lika stor som vanligt.
Ingen stor grej...
Hej!
Försök att inte göra en stor grej utav att du inte dricker så mycket på semestern. Välj kaffe, iste, vatten eller cola lite oftare och får du då kommentarer utav vännerna så säg bara att du mår bättre utav att dricka mindre A. Är era medresenärer stora A-konsumenter? De kanske också vill dra ner på sitt drickande? Enklast för alla är att ni gemensamt dricker mindre. Det blir svårare om de vill dricka hela tiden och förväntar sig att ni alla ska dricka "som vanligt". De kanske t o m blir sura på er och ifrågasätter er? Det blir ju mer uppenbart hur mycket de dricker i sådana fall. Kan vara värt att fundera över innan resan.
Kram,
Gran canaris
Som svar på Gran Canaria resan av Mrx
Fan vad gott med lite semester är du värd efter allt kämpande här. Förstår din situation med era vänner. Kanske en ide vore att vara tydligt från början , tex ingen alkohol för mig förän solen gått ner, Ni är välkomna på balkonghäng men jag tar inget så länge solen är uppe . Bara en ide . Söker på att du kommer på något bra . En fördel är ju att det ör snabba solnedgångar dör nere :))
Kämpa !
De dricker rejält
Som svar på Ingen stor grej... av Femina
Femina, våra vänner dricker rejält. De är sådana som kan åka till Åland två dagar på raken för att handla taxfree. Finns en viss risk att de kommer att bli lite besviken på oss. De är ju mest van att umgås med oss när vi druckit. Därför kanske jag känner pressen att börja med bira runt lunchtid. Vi har rest tillsammans tidigare och jag vet hur det brukar vara. Jag kommer säkert att hitta på något bra för att slippa ligga vid poolen och hinka bärs. Det gäller bara att hitta en strategi som håller hela vägen.
Nya vanor
Eftersom ni inte blivit absolutister utan bara drar ner på er egen A-konsumtion så kan ni förhoppningsvis ha en trevlig semester med era vänner ändå, även om ni drar ner på ert eget drickande och varvar med vatten, iste osv. Risken är ju dock att ni helt enkelt inte kommer ha "lika kul och trevligt som förut" tillsammans för balansen har rubbats. Men, ni kanske ändå inte har samma gemenskap längre utan stora mängder A. Det är bara det jag menar. Och då får man välja och rannsaka sig själv vad som är viktigt och om det är värt det? Vem vet, nästa år kanske ni åker en vecka utomlands själva och njuter av det eller reser med andra vänner som dricker mindre? Jag har aldrig hört talas om folk som reser på två kryssningar i rad för att handla mer taxfree. Hur kul vore det?
Jag hoppas innerligt att ni får en fin semester.
Mardröm
Hade en hemsk mardröm i natt. Drömmen handlade om att jag var full och vaknade bakis. Drömmen var så stark att jag vaknade. Jag var förstå nykter men hela drömmen var konstig. Är det fler som upplevt något liknande?
Jag har sådana drömmar. Mer
Jag har sådana drömmar. Mer ofta under de första vita veckorna. Vaknade med ångest för att jag trillat dit igen, skönt att upptäcka att det bara var en dröm. Men som sagt, de kommer mer och mer sällan nu efter 42 vita dagar. Ha det så bra!
Jag är full
Förlåt jag är full. Va ska man göra med mig!
Sluta dricka alkohol? Du är
Som svar på Jag är full av Mrx
Sluta dricka alkohol? Du är ansvarig, så frågan du ska ställa är vad du ska göra med dig själv. Bestäm dig, dricka eller inte dricka. Bestämmer du dig för att sluta dricka, drick inte mer, aldrig. Vik inte ner dig vad som än händer.
Mvh
Jag ser ett mönster
Jag ser ett mönster i mitt drickande. Har varit full 6-7 gånger sedan den första september. 5 av dessa fyllor har inträffat på en fredag. Jag har alltså väldigt många vita dagar i bagaget. Tidigare har jag typ varit full 2-3 gånger varje vecka. Alltid samma visa med öl och rödtjut i för stora mängder. Tycker om dessa drycker men skulle må bättre om jag inte drack tills jag stupade. Funderar om någon här inne har lyckats bryta ett dåligt dryckesmönster och blivit "normal" konsument. För mig känns det väldigt avlägset att helt sluta dricka alkohol.
Min vän dräger visar 0,59
Min alkoholmätare visar 0,59 nu nr klockan snart är 13. Jag satt uppe till klockan 03 i morse med min vän (ovän) herr rött. Känslan i morse (inatt) var att jag kände mig varm och skön i kroppen. Ingen värk i axlar och knän. Känslan i sig själv var skön men resan dit via alkohol var inte den bästa. Jag är kontroll freak och ser nu att jag har skrivit massa dynga på FB i mitt rus. Inlägg om gamla tider som kommer från min ungdom. Nu kommer jag att älta detta i hjärnan resten av dagen. Varför skriva om saker som jag upplevde förv30 år sedan. Inte många som lever idag kommer ihåg den tiden.
Jag har inte klarat det
Jag har inte klarat det iallafall och gudarna ska veta att jag försökt. Under en period var det det enda jag ville. Försökte allt, inte dricka sprit, bara köpa öl, dricka vitt vin . Intet dricka med kollegor, bara dricka varannan månad, endast dricka själv, dricka med sällskap, bara dricka på krogen, endast utomlands, bara på semestrar osv osv. Provade även naltrexon under en period.
Nu dricker jag inget, den största vinsten är att jag slipper förhandla med mig själv.
Jag säger nej, jag dricker inte och skiter fullständigt i om någon skulle bry sig. Jag är med på fester, AW's och gör sånt som jag gjorde förut, om jag fortfarande tycker om det.
Men jag vaknar inte med ångest eller funderar på om jag gjort bort mig. Behöver aldrig fundera på om jag skulle dricka mindre alkohol.
Har hittills inte läst om någon på Ah som klarar att återgå till normalt drickade, vad det nu är, och jag började läsa när det drog i gång runt 2007 eller så. Har följt massor med personer. Själv så registrerade jag mig först 2018... Jag använde tiden mellan 2007 och 2018 att försöka dricka normalt....
Mvh
Sorry MRX
Men din strategi funkar inte, om du har 0.59 mitt på dagen så är det kraftigt fel.
Den halten är den rekommenderade att peaka på för att ha roligt med alkohol, det har inte du.
Du kan nog tyvärr inte räkna med att bli normalkonsument i dagsläget, å förresten vad ÄR en normalkonsumtion?
Det faktum att du (när du dricker) dricker till du stupar och eller till det tar slut säger väl att du är smittad av sjukdomen alkoholism.
Du borde inte vara i närheten av alkohol på ett bra tag.
Att "handla hem" till helgen och det tar slut innan festen säger väl ändå en del, eller hur.
Jag menar absolut inte att vara fördömande eller nedlåtande men du måste sluta lura dig själv för att nå dit du säger dig vilja nå.
Jag kan rekommendera dig ett besök på AA.
Där kan du inte ljuga för vare sig dig själv eller andra.
Där kan du få stöttning och insikt utan skamkänslor.
Är du bestämd i din vilja till förändring, kliv in på AA och ge det några chanser.
AA funkar inte för alla men en sak funkar där för alla, det är ett "uppvaknande", testa.
En sista sak, du är inte ensam, det finns alltid stöttning att få, men du....Inget FB på fyllan, det är aldrig bra :-)
Tack för stödet
Crna macka, vilken resa du har gjort. Jag har bara börjat min mot ett sundare liv. Just nu TROR jag att en återgång till normalt drickande är möjligt. Ser dock att jag hittills inte kunnat leva upp till detta mål. Idag känns alkohol mer som en fiende än vän. Kommer inte att dricka en droppe A idag.
Bra början...
Så länge man tänker finns det hopp :-)
Om du mått som du gör nu av att äta äpplen, hade äpplena fått en ny chans då?
Jag ska ut å gå en runda med min vovve, häng med, ta en promenad, rensa hjärnan.
Fyll lungorna med syre så syns vi på en fika efteråt :-D
Stay Strong
Ångesten är svår.
Ångesten har härjat i min hjärna hela dagen efter gårdagens vurpa. Jag var väldigt anti alkohol som ung. Jag hade en far som drack dagligen men blev sällan full. Han gömde sprit i garaget alla i familjen visste att han gjorde det. Morsan hade tröttnat på att han drack så hon lät honom hålla på att smyg supa. Jag vet att flera på den sidan av släkten har haft problem med alkohol. Jag är tydligen i samma situation även om jag inte har insett det fullt ut. Dricker inte ofta men när jag dricker blir det alltid för mycket. Ibland är det väldigt svårt att ta in fakta och stå för sina misstag. Jag känner inget sug men när jag dricker har jag inga bromsar. Skulle vilja påstå att jag är allergisk mot alkohol men kan inte låta bli skiten. Hur ska jag få min tröga hjärna att inse detta faktum. Jag som alltid hävdat att vi själva är vår egen lyckas smed.
Promenad med fika
En annan Micke, vad nice det låter med en promenad med vovven. Hakar gärna på nån gång. Promenera väldigt mycket själv och ska skaffa vovve när jag får pension om Si så där 10-12 år.. ,;) om jag lever vill säga.
Promenaden ...
Som svar på Promenad med fika av Mrx
... var nice, men nu var det mer en imaginär promis jag bjöd in till. Vi är nog inte i närheten av varandra geografiskt skulle jag gissa. Promenader och en hund är bra för oroliga själar.
Vi myser i soffan, brasan och ljusen är på upphällningen och snart är det dags för sömn.
I morgon är en ny dag, den första i resten av våra liv, den blir en bra start på resten av kommande ??
Nykter och fin
Ikväll är jag nykter och fin. Nu kämpar jag vidare på min förändringsresa. Har bestämt mig för att ha många vita dagar framöver. Gårdagens urspårning var en jävligt bra tankeställare för min del. Tänkte försöka ta upp min träning igen. Jag promenera minst 10000 steg om dagen men känner att kroppen behöver mer aktiviteter.
Något som stämmer på mig är
Något som stämmer på mig är ordspråket, Först tar mannen en drink sedan tar drinken en drink, till sist tar drinken mannen.
Kan inte heller sluta när jag väl börjat dricka, därför gör jag allt för att inte ta första glaset. Problem löst.
Mvh
Ordspråket passar på mig
Som svar på Något som stämmer på mig är av Crna macka
Crna macka, Ordspråket stämmer väl in på mig. Ska försöka tänka i dessa banor framöver.
Jag är full
Som svar på Jag är full av Mrx
Mrx
Jag har varit på resa och har idag min första vita vinglande dag på 1 vecka . Jag vet att vi ör hopplösa, vi som alltid faller. Men Hej Du Kompis. Vi har stöttat varandra jövligt bra genom våra vita perioder. Jag står redo för att hjälpa dig upp. Behöver ju dig , så se till att ta dig igenom detta och kom hit. Kämpa Kompis !!
Nu kämpar vi vidare
Tomen, skönt att höra ifrån dig. Vi stöttar varandra och börjar räkna vita dagar igen. Jag vill aldrig mer ha fylle Ågren. Vi fixar det här tillsammans med hjälp av forumet. Jag tänker delta i nästa IRL träff vid Liljeholmen. Hoppas många andra forum kompisar har tillfälle att delta..?
Liljeholmen
Som svar på Nu kämpar vi vidare av Mrx
Jag kommer försöka ta mig dit :)
Då kan vi dela en flaska vatten :)
Skön tisdag!
Skön tisdag, vaknar pigg och utvilad. Innan vi somnade igår pratade jag och frun om alkohol konsumtion på vår kommande resa. Ärligt, jag fick ångest påslag av att prata om A. Innerst inne vill jag fortsätta räkna vita dagar även under semestern. Jag vill göra ett försök att ha en totalt nykter semester.
Bravo...
Härliga tankar, keep up the good work.
Finns viljan finns möjligheten.
Hitta andra belöningsformer än alkohol.
Stay Strong
Bra där!
När jag i början ställdes inför extra stora utmaningar, lyckades jag lura A-hjärnan med att tänka "jag låter bli nu, för jag kan ju alltid ta något senare". Så körde jag det situation efter situation. Kanske inte världens bästa strategi i förlängningen, men i det mest kritiska förhandlingsläget kan det tillfälligt funka. Du har ju rejält ökat dina chanser att lyckas genom att redan nu önska en vit semester.
Lycka till!
Semestern
Förstår precis hur du menar, man tycker att allt slås i spillror och det var onödigt jobb att räkna dagar. Men tänk tvärt om, varje ny vit dag är ju en seger. Försök stålsätta dig på semestern. Bästa är ju att berätta för dina vänner hur det ligger till, så kanske du kan få kraft och stöd av dem. Men är inte lätt, jag höll själv tyst på senaste resan. Inte redo att stå upp för mitt problem inför alla. Men hoppas att jag snart är där. Kämpa!
Sober december
Jag satsar på sober december. Det innebär att semestern blir nykter. Jag brukar aldrig dricka alkohol under julen. Utmaningen är att klara mellandagarna och nyår. Varför ska man supa skallen av sig vid nyår? Förstår inte varför man ska börja det nya året med Fylle Ågren. Mitt år 2019 ska bli det sundaste året i mitt liv. Idag ska jag aktivera medlemskapet hos Actic. Nu kör vi så det ryker! ?
Lill lördag å kvällsjobb
Idag är det Lill lördag (onsdag) och jag har jobbat i kväll utan alkohol. Tidigare var det här en kväll som brukade börjar med lite bränsle dvs nån bira. Bara för att jag skulle orka jobba övertid här hemma. Kvällen brukade avslutas med några glas rött som belöning och avslappning. Dagen efter brukade jag åka bakis till jobbet med super ångest. Var skit skraj att jag skulle lukta som en sprit fabrik när jag träffade mina kollegor. Ikväll blev det en mugg kaffe istället. Känner mig jävligt stolt över mig själv. ???
Bra jobbat
Själv har jag varit på mitt andra AA-möte och känner mig berusad och full, av glädje och tankar.
Insåg precis nu att jag faktiskt har gjort mig förtjänt av en "medalj" redan, nykter i 90 dagar.
Det var i alla fall en kille som fick medalj för 90 dgr i kväll, fast jag vet inte hur det räknas.
Kanske måste man varit med där under tiden, det har ju inte jag, men det är ju knappast det som är det viktiga :-)
Bra onsdag för oss bägge alltså.
Stay Strong
Instämmer
Bra jobbat, varje gång man fixar det är en seger. Du vet, man ångrar aldrig en nykter kväll. Keep up the good work!
Mrx
Som svar på Lill lördag å kvällsjobb av Mrx
Bra att du tänker som du gör. Du verkar konfident nu..
Vi är rätt lika. Jag drack också på samma sätt.
Jobb, jobb belöning, belöning o.s.v.
Hjärnan producerade belöningsmönstret på
ett jävligt bra och slugt sätt. Likt en robot tog man några bira som
sedan blev många. Alltför många..
Ha det fint ! Vi kämpar på...
John
John-Erik och alla andra
För mig är det guld värt att läsa och skriva här på forumet. Inser att många av oss har samma problem och vill göra förändring i våra liv. Nu kör vi hela vägen in i kaklet med vår förändringsresa. Vi har makten över våra liv. Vi bestämmer själva hur vi vill må. Lätt att skriva men inte lika lätt att leva upp till. Kämpa på där ute! ?
Att skriva ...
... är att TÄNKA.
Att tänka är en förutsättning för att göra en förändring.
Man måste veta var man varit, var man är och vart man är på väg.
I det läget inbillar jag mig att det är oerhört bra att skriva och läsa här.
Jag känner för egen räkning att det ger så otroligt mycket att både se andras funderingar och utveckla sina egna.
Som du säger, guld värt.
Stay Strong
Helg igen
Den här helgen är vi och hälsar på äldsta dottern och svärsonen. De bor långt söderut från Stockholm. Vi nattar över och umgås även med svärsonens päron. Det serveras öl, whiskey och vin här som stämningsfullt inslag. Igår var jag både stark och svag. Tackade ja till EN öl och drack EN öl. Frun va väldigt stolt över att jag lyckades hejda mig och inte tömma lagret. Själv kändes det också bra att ta den där biran och kunna sluta i tid. Lite svag var jag för egentligen hade jag tänkt tacka nej till all alkohol.
Hallååååå!!!!
Var håller du hus?
Du har väl inte slutat att Tänka va?
Stay Strong
Jag tänker..
En annan Micke, jag befinner mig långt ut i spenaten ?. Jag tänker inte ge upp och börja dricka mig full igen lite då och då. Dessa tankar finns inte på kartan. Jag är stark och trygg i min förändringsresa. Nu kör vi sober december..
Gott å höra...
Vi skrev om varandra i samma minut ?
Mmmmm en öl, starkt och svagt på samma gång.
Jag är glad och lite besviken samtidigt.
Tro nu för bövelen inte att du är klar för att klara att ”normaldricka”.
Stay Strong
Starkt
Hallå Mrx
Vad är svagheten i det? Ser bara en enorm viljestyrka i det. Du har utsatts för kanske en av de tuffaste situationerna. Familjeträff med dessutom svärföräldrar. Vem fasen i våran situation väljer då att avstå och berätta om sin situation. Tycker det var otroligt starkt av dig att bara lyckas ta en öl. Kämpa på !
Svagt...
... är det att falla för en frestelse som man vet skadar en.
Starkt är det dock att stanna vid en, det är bra, mycket bra.
Men nog fasen finns det en svaghet i att tacka ja till den första, det var ju där allt började första gången och förra gången och ALLA gånger det gått åt H-vete.
Som att spela rysk roulette, det KAN gå bra men för eller senare kommer den dödande kulan om man fortsätter.
Mrx, jag fördömer dig ingalunda broder, jag motargumenterar Tomen´s medhårsstrykande.
Fördömer för övrigt inte Tomen heller men jag håller inte med i resonemanget.
Jag tycker det är mycket olyckligt att du blir frestad att testa en öl redan nu, har det gått en vecka? Eller blandar jag ihop dig med nån annan kanske.
Hur eller hur så finns det alkoholfri öl om det bara är en öl man vill ha, de är riktigt bra några av dem, jag lovar.
OBS inte lättöl, det smakar som något katten kontaminerat, den riktiga alkoholfria, testa, det funkar.
Bra helg ändå.... Gott, en dag i taget.
Stay Strong
Riskbruk/missbruk eller alkis?
Jag har aldrig kunnat identifierat mig som alkis jag passar bättre in under rubriken riskbruk/missbruk. Egentligen förstår jag inte skillnaden. För mig är en alkis en sådan som dricker dagligen och känner kraftigt sug efter alkohol. Jag har inte dessa problem. Men visst ibland kan jag tänka att jisses va gott det skulle vara med ett glas rött. Min fru sedan mer än 30 år har även hon kvalat in i gruppen riskbruk/missbruk men har lyckats ändra sina alkholvanor rejält på egen hand. Hon är sedan flera år "normal" drickare med inslag av vita perioder. Just nu dricker hon inte alls. Nu är det min tur att bryta mina gamla vanor. Jag hoppas kunna blir "normal" drickare men det får tiden utvisa. Jag kör min sober december. Vi är båda i 55 års åldern. Vi föll pladask när vi kunde börja köpa vindunkar för det var så praktiskt att slippa tomflaskor!!! Minns hur det var när helgens vindunk blev tom redan på fredagen och vi måste köpa en ny på lördag. Dit vill ingen av oss komma igen. Nu kämpar vi vidare. Leve soda streamen !! ;)