Leva i Frihet

Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

Profile picture for user Sländan

Tack @Andrahalvlek ❤️ För att du hjälpte mig att komma igång. Nu känns det mycket bättre, när man börjar förstå hur forumen fungerar- och mitt nya namn i forumet känns helt rätt att skriva under 👍🏻
Ha en fin lördag 💕

Profile picture for user Torn

Härligt! Mycket bra namn på din tråd! Förövrigt känner jag igen mig väldigt mycket i det du skriver.🤗 Hur man har testat, provat och försökt att dricka mindre, men till slut insett att det är hopplöst. Mycket enklare att inte dricka alls, och så otroligt mycket bättre mår jag nu. En stor frihet.

Kram

Profile picture for user Charlie70

Välkommen hit @Sländan! Du har en hel del rutin redan på det där med att sluta dricka läser jag. Hur var det för dig förra varvet, var du ensam eller fick du stöd från någonstans?

Kram!

Tack @Torn 💕 nu ska jag läsa och lära mig hur det här fungerar. Nu har jag iallafall en tråd som känns rätt, som jag ska skriva under.
Jag läste i din tråd att du varit nykter i 15 månader, grattis 👍🏻💕 det måste kännas härligt att ha kommit så långt på vägen.
Det bästa av allt är alla nyktra fina månader och år du har kvar framför dig. Att få leva på riktigt.
Hoppas att du får en härlig lördag 💕🤗

Profile picture for user miss lyckad

Välkommen Sländan🍃🌺🍃. Vad bra att du har hittat ditt sätt att tänka kring beroendet..AA grupperna är ju bra på så sätt att man träffas på riktigt, Forumet för att det är tillgängligt jämt..❤️..Jag tror det var Einstein som sa att det är idiotiskt att pröva samma sak på samma sätt, och förvänta sig annat resultat? Det är ju det vi har hållt på med..Intagit vissa mängder alkohol, som ökar med tiden, för att få ett rus i hjärnan..Efter hand så är hjärnan beroende, och kräver mer alkohol. När vi slutar dricka, blir hjärnan alkoholfri, men har samma toleransnivå, som tidigare..Så när vi gör ett nytt försök, att dricka måttligt, så minns hjärnan, och det dröjer inte länge förrän hjärnan kräver samma dos/mängd som tidigare när man slutade. Vad bra att vi äntligen kom på det..🍃🌟🍃..Jag förstod inte förrän jag varit nykter några månader, att detta var den abslolut, lättaste lösningen för mig med mitt beroende..💫🍃

Tack @miss lyckad 💕 jag tror oxå att det är bra med info och hjälp från olika håll.
Eftersom det är Corona så har jag inte gått på några fysiska möten. Tyvärr är jag inte så bra på tekniska saker, så något online möte har jag inte heller varit delaktig i.
Men jag började med att skicka efter deras böcker, för att ta reda på lite mera hur det fungerar och hur de tänker kring alkohol. Jag tycker de är väldigt bra, man får ett annat tänk kring livet, inte bara om alkohol.
Så fort Corona har avtagit ska jag gå dit iallafall.
Det här forumet tycker jag oxå verkar väldigt bra 💕
Hoppas att du får en fin helg ❤️

Jag har varit på lite olika AA möten..Men Forumet funkade bäst för mig..Just för att man kan skriva och kolla efter info, närsomhelst. Sen finns det ju massor av olika typer av människor här, så några matchar säkert med mina funderingar..Det är ju så med allt..Vissa metoder passar någon, och några inte alls..Just nu är jag hos min särbo..Vi ska äta lite påskbuffé, eftersom vi inte träffades i påsk..😁..Gott med lax, ägghalvor med räkor och Jansson året om tycker jag..Ha en fin helg du med Sländan, hoppas solen skiner, hos dig, det gör den här..💫🌺💫

Söndag och strålande väder, ingen bakis känsla och 147 nyktra dagar bakom mig, förutom ett snedsteg som hände sista påskdagen. Allt borde kännas helt underbart att jag har lyckas så många dagar, men mitt snedsteg förföljer mig. Måste jag börja om från början, och inte räkna mina nyktra 5 månader.
Det känns så orättvist, så det har blivit så att jag tänker 147 nyktra dagar så att det ska kännas bättre.
Men kan inte riktigt släppa de, jag är fortfarande så besviken på mig själv.
Jag vet att jag har lärt mig något av de, och det är att inte utsätta mig själv för förstora känslomässiga situationer. Jag skulle helt enkelt åkt hem från släktträffen, och inte tagit hand om alla och deras problem.
Det har blivit min roll i släkten, eller så är det så att jag har tagit den eftersom ingen annan orkar eller kan.
Jag vill så gärna vara lika stolt och stark som jag var innan mitt snedsteg. Hur länge ska jag känna så här, det är nu en vecka sedan. Jag funderar på om jag ska fortsätta räkna mina nyktra dagar 147, istället för att bara börja om. Det kanske är bättre för mitt självförtroende.

Profile picture for user Gullranka

Wow vad grym du är som klarat 147 dagar med bara ett ynka snedsteg! 💪🏼 Kan du ställa om och tänka att du haft 147 dagar sedan en större livsomställning istället för 147 dagar sedan du drack? 147 dagar sedan du började ditt nya, bättre, sundare liv typ! Kanske också bra att påminna dig om varför du gör det? Inte är det för att samla dagar tror jag, utan för att må bättre och det gör du säkert jämfört med om du skulle kört på som tidigare för 147 dagar sedan.

Profile picture for user Anonym26613

Det är intressant med hur vi räknar. Tex om jag skulle dricka idag, så har jag dag 1 imorgon. Någon som idag har bestämt sig att sluta är då på dag 2. Eller tänk att två personer blir nyktra 1a januari. Den ena drack i januari och är på dag 60. Den andra i februari och är på dag 40. Men alla har ändå bara druckit en gång.

Vad jag försöker säga att siffran säger inget om:
Hur mycket man kämpat
Hur ofta man snubblat
Hur mycket man hjälpt andra
Vad man själv faktiskt vill här i livet

Så jag räknar dagar från början av mitt nya liv. Kanske väljer jag att dricka någon gång, vet inte, men fortsätter att räkna tills jag valt att gå in på systemet och börjat dricka hemma. Alltså återgått till gamla vanor.

Alla gör som de vill och du ska hitta det som motiverar dig. 💚🙏💚🙏💚

Profile picture for user Se klart

Välkommen hit!
Verkligen starkt jobbat med så många nyktra dagar. Släpp grämet. Har liksom ingen betydelse i det långa loppet, och det verkar ju vara ditt lopp! 😊
Under flera års tid, eller iaf några, har jag kört vit månad 1-3 ggr/år. Varje gång har jag mått väldigt bra (men också sett fram emot att dricka...) men precis som du beskriver kände jag att jag nog hade druckit mina livets enheter. Att jag var klar. Sen är det kämpigt på en massa sätt men den känslan har hjälpt mig. Nu har jag varit nykter sedan januari 2020. För varje månad stärks insikten om att den här skilsmässan var nödvändig.
Ha en fin kväll!

@Gullranka Tack 💕🙏🏻 du har så rätt, varför kunde jag inte tänka så själv.
Det är klart att jag ska tänka så som du skriver, du anar inte vilken lättnad jag fick nu, vilken härlig start på den här veckan med mitt nya sunda liv 😊
Ha en bra dag 💕

@Miss Mary Poppins Tack för dina kloka ord 💕🙏🏻
Jag ska sluta hålla på att räkna så mycket, och tänka på mitt nya liv som började 2020 11-16 det är årsdagen då det började.
Nu ser jag ljusare och en ny härlig vecka framför mig.
Ha en bra dag 💕

@Se klart Tack 💕 så mycket kloka människor i den här gruppen. Jag har bara varit med några dagar och fått så mycket kloka råd och fina tankar.
Det känns som jag kan släppa det här med dagarna nu och bara se framåt, på mitt nya sunda liv.
Så skönt att du har insett att en skilsmässa med alkohol var nödvändigt, tänk så många andra som oxå skulle behöva det, men inte inser det.
Ha en fin dag 💕

Måndag och tisdag avklarad, de två längsta arbetsdagarna för mig. Det är alltid skönt när jag kommer till onsdag med lite kortare dagar.
Jag har varit så fruktansvärt trött sista 2 veckorna, det kan vara pollen men jag tror oxå att man går igenom så mycket nu som nykter, som man inte gjorde tidigare.
Jag tänker så mycket på hur det var då och innan jag blev beroende, jämför med hur det är nu.
Jag känner mig även lite deppig och funderar på hur livet är nu vid 50 år.
Jag har egentligen inga större bekymmer, förutom mina äldre föräldrar som jag oroar mig för en del. Min yngsta son har ett handikapp och det blev inte bättre av att han fick narkolepsi för ca 10 år sedan av vaccin.
Men det har ändå gått bra trots allt ,och han bor nära mig så vi ses dagligen.
Sedan kan man väl inte gå på moln hela livet bara för att man slutat med alkohol.
Men en sak är säker, och de är att hade jag inte slutat med alkohol så hade jag mått betydligt sämre. Jag har säkert en liten dawn period just nu, som troligtvis har med min omställning att göra.
Det viktigaste nu är att komma igång med motionen, då mår jag så mycket bättre.
Jag har även bytt ut mitt alkoholberoende till sockerberoende.
Jag kan frossa i glass och godis, jag vet att det är bättre än alkohol men snart måste jag börja ta tag i de oxå.
Ha en bra kväll 💕

Hej! Tror det är många som känner lite deppighet, nu i pandemin..Allt kul som man brukade göra är inställt..Klart att det är jobbigt både med gamla föräldrar, och sonen med sin problematik..Tycker du gör rätt i att fundera över livet..Bra att inse hur mycket alkoholen förstör för oss. Jag skrev ofta ner för och nackdelar med att sluta dricka alkohol..Fördelarna är ju väldigt många..Såg mina barns pappa häromdagen, och hans särbo..Hon luktade gammal fylla, trots smink och finkläder..Exet hade magrat och såg nergången ut trots helt nykter..Minns hur jag själv såg ut för några år sedan..Risigt hår, svullen mage, huvudet fullt av funderingar på när jag skulle dricka nästa gång, och vilket bolag jag skulle besöka för att skämmas så lite som möjligt. Rädd att arbetskamrater skulle känna lukten av gårdagens rus..Mycket bra jobbat med din tid Sländan..Försök att komma på roliga saker att göra trots pandemin..🍃🌺🍃

@miss lyckad Du har så rätt 💕 pandemin ligger och lurar i bakhuvudet även om man inte tänker på det hela tiden. Jag är mest orolig för mina nära och kära, själv har jag fått vaccin genom mitt arbete.
Du måste ha känt dig stolt över att du klarade dig ifrån alkoholen, när du såg ditt ex och hans nya särbo. Givetvis väldigt tragiskt att se hur alkoholen förstör människor. Jag reagerar mkt mer idag när jag ser alkoholiserade människor ute i samhället.
Jag handlar ibland på bolaget åt min gamla mamma och pappa. Själv är jag inte ett dugg sugen på något, mera avsmak.
Där vi bor har vi flera bolag, personalen är så trevliga. Det måste vara någon slags policy- men det ser så hemskt ut när någon riktigt alkoholiserad, står med små pengar för att få ihop till en 7,3 procentig öl medans personalen står och ser så glad och fräsch ut och önskar en trevlig dag när pengarna äntligen räcker. Det är riktigt tragiskt, man undrar hur det kan få vara lagligt, när man vet hur många människor som far illa.
Det positiva är att trenden bland yngre verkar gå mot ett mer alkoholfritt alternativ.
Nu läggdags 💕 sländan

Håller med om att det är tragiskt att se hur förödande drickandet är, och hur knepigt det är att inte mer görs i vårt samhälle för att förhindra att vi fastnar i missbruk. Istället breder mångmiljardsindustriernas flashiga alkoholreklam ut sig överallt. Sorgligt..Jag har också fått första vaccinet genom jobbet..Får se om vi får annan sort nu, eller hur det blir..Vill så gärna åka till 🇳🇴 Norge och träffa barn och barnbarn..Har ett nytt litet barnbarn på 6 månader som jag aldrig har träffat..Har du fler barn än sonen, Sländan?

@miss lyckad När du har fått 2:a vaccineringen, får du åka till Norge då?
Det verkar väldigt rörigt nu med de olika fabrikaten. Jag hade tur som fick mina Pfizer. Än så länge verkar de bra, men de vet man inte förrän man ser hela bilden.
Jag hoppas att du kan få träffa dina nära och kära, och den lilla som du inte fått träffa ännu ❤️
Jag har en till son som är fantastiskt, han bor oxå väldigt nära mig. Utan honom hade det varit svårt. Vi pratar och träffas ofta, vi stöttar varandra i våra svårigheter och givetvis i glädje ❤️
Ha en bra dag 💕

Ha en bra dag 💕

Nja, än så länge är Norge stängt för mig..Men förhoppningsvis i Maj, att anhöriga får åka då. Jag har ju redan ett visst immunförsvar mot covid, och eventuellt så får vi som tog Astra Zeneca, 2 nya doser av något annat vaccin..Lite olika bud, men inte så konstigt eftersom forskning, och vaccinering görs samtidigt..Det enda jag tänker är att alla gör ju såklart så gott dom kan..🍃💫..I vår kommun har vi haft väldigt låg procent smittade, än så länge..Jobbade på ett LSS-boende när det bröt ut i Februari-20. Vi tog det på allvar direkt, med spritning, avstånd och karantän vid misstanke..Inte så populärt bland anhöriga och ungdomar, men vi förklarade att myndigheter och regering hade bestämt detta..Vi pratade med ungdomarna via FaceTime..Vilket sen gick riktigt bra..Vår kommun är liten, och en landsbygds kommun..Betydligt lättare då..Kollektivtrafiken existerar knappt..Vilket nu är tur..Vad skönt Sländan, att du och sönerna har fin kontakt..💕 Har ni pratat om ditt drickande, och din nykterhet? Jag har pratat med mina barn både när jag drack, och sen när jag blev nykter..Jag är verkligen lycklig över att mitt liv fick en sån fantastisk vändning, tack vare att min dotter mailade min chef om mitt problem..Idag har jag samma chef igen..Det känns bra..Hon är glad för min och familjens skull, att det gick så fint..Jag hade tagit annan hjälp om det hade krävts..Var beredd på det..Men Forumet har funnits för mig i med- och motvind..Tackar alla som medverkar här..❤️🥰❤️

@miss lyckad Jag har en väldigt öppen dialog med sönerna, Det är tack vare ena sonen som gjorde att jag slutade, han såg hur mitt drickande blev mer och oftare senaste året.
Han ville inte träffa eller prata med mig när jag hade druckit alkohol, så jag fick välja.
Valet var inte så svårt, jag visste själv att det hade gått alldeles för långt.
Båda 2 är så stolta över mig nu, och de berömmer mig ofta ❤️
Min man som inte är barnens pappa har inte förstått hur illa det varit, eller inte ville se. Han har själv inga alkoholproblem, utan kan dricka en öl eller två och sedan är det bra.
Nu när jag inte dricker något vill han oftast inte ha något. Mig spelar det ingen roll så länge han inte blir onykter.
Tyvärr är många av mina närmaste vänner alldeles för glada i alkohol, de vet om min resa men de säger ingenting, varken bu eller bä. Men det gör egentligen ingenting, jag vet att de själva skulle må så mkt bättre utan alkohol, men de vill och orkar inte ta tag i det.
Så småningom kanske de oxå inser, och då kommer jag stötta dom.
Ha en bra kväll 💕

Idag känns det extra bra, 5 månader med mitt nya liv och framförallt ett helt nytt sätt att tänka.
Jag trodde nog aldrig att jag skulle kunna leva ett bra liv utan alkohol. Allt positivt som hände måste firas med alkohol, allt negativt skulle tröstas med alkohol.
Nu känns det bara som en stor befrielse att slippa alkoholen, ibland undrar jag hur det kunde bli så pass självklart att bara sluta.
Självklart kommer det säkert utmaningar när sol, värme och semester kommer.
Men jag är så inställd på att mitt nya liv inte innehåller A så jag tror att det kommer att gå bra.
Hittills när jag träffat människor som dricker så är det inga problem. Men nu har jag inte träffat så många människor pga Corona, så visst har det hjälp till en del.
Första månaderna köpte jag en present till mig själv varje ny nykter månad.
Idag kändes det inte så viktigt, min stora present till mig själv är nykterheten.
Men på vägen hem från arbetet så tänkte jag att lite extra uppmuntran är aldrig fel.
Så jag köpte en ny vårväst, jättekul när man hittar något som man verkligen vill ha.
Ha en bra helg 💕

Grattis till tid Sländan..🍃💕🍃..Det låter som du gör helt rätt saker..Lite belöningar är aldrig fel..Jag har en stor fin Iittala skål som jag köpte till mig själv när jag varit nykter i över 1 år..Den brukar jag känna på ibland och beundra..Den kostade som 2 bag in box..Ganska sjukt att jag har druckit upp över 2000 :- i månaden..Det blir väldigt mycket på några år🙄. Att tänka efter före är smart, innan man hamnar i situationer som kan bli vår fälla. Att vi tar ett återfall..Jag har bestämt mig att jag tar mig från situationen, om det skulle inträffa..Dvs. Skulle jag få för mig att smaka på alkohol, så flyr jag fältet..Jag har vunnit ett helt nytt liv, med nykterheten, och vill inte förlora det till något pris..Har du strategier för svåra situationer för att inte dricka Sländan? 🍃💫🍃

@miss lyckad Jag har funderat en del på de och har kommit på detsamma som du skrev- fly fältet, det skulle kunna bli jobbig när man träffar folk ute nu i sommar som börjar bli onyktra. Det är då det blir trist, det dästa är då att kunna ta bilen hem.
Jag har bestämt mig för att inte dricka alkoholfri öl eftersom jag tror att de kan trigga lite, alkoholfri cider går bra.
Om jag motionerar på dagen, blir jag sällan sugen på alkohol, så ska jag bort på kvällen så är det bra med ett motionspromenad ca 45 min. Då blir både hjärna och kropp nöjda 👍🏻💕

Jag har börjat att meditera igen, bara korta 5-10 min på morgonen och kvällen. Jag har Mindfulness appen i min mobil med många olika meditationer.
Jag kan hålla koncentrationen bra, men jag drar mig lite för jag tycker att det är ganska tråkigt.
Jag vill hellre lyssna på mina appar och ljud böcker om att utveckla sig själv.
Just nu lyssnar jag på en kvinna som heter Marie Bengtsson, hon har en webbsida som heter Blimeradu.se
All min egentid går nu åt till att hitta mig själv, och framförallt utveckla mig själv.
Det som jag måste komma igång med nu är motionen. Den har fått stått tillbaka en del, det tar bara så emot. Jag rör mig mycket på jobbet, men den riktiga pulshöjande behöver jag. Jag mår så mycket bättre då.
Jag har gått upp i vikt, det började redan innan jag slutade med alkohol, jag skulle behöva gå ner 8-10 kg. Man blir så mkt piggare och rörligare. Men just nu måste jag fokusera på mitt nyktra liv.
🙏🏻❤️💕

Profile picture for user Andrahalvlek

@Sländan Bra att du mediterar, det är ett grymt bra verktyg för att vara här och nu. Men det tar lite tid innan det ger effekt. Tänk att du ska lära dig spela ett instrument. I början låter det inte så bra, men allt man övar på blir man bättre på!

Kram 🐘

@Andrahalvlek absolut, jag ska fortsätta men jag ska försöka hitta någon bättre meditation. Kanske bara med ljud, jag blir så trött på hennes röst 2 gr om dagen.
🌸🌼🌸

Tack @Andrahalvlek 👍🏻💕 du har så mycket bra tips på bra material. Jag skulle vilja gå ner i arbetstid bara för att läsa och lyssna på allt intressant i poddar, böcker 📚 webbsidor.
Men jag sätter av minst 1 1/2 Tim per dygn för de, men då ingår avslappning.
Det blir inte mycket Tv men det saknar jag inte, min man tycker nog att det är lite tråkigt ibland. Men han stöttar mig helhjärtat och förstår att det är viktigt för mig. Han är givetvis väldigt glad att ha fått en ny mer närvarande fru. Men tyvärr säger han inte så mycket. Det är mest mina vuxna söner som ger mig beröm och tycker att jag är fantastiskt, och det betyder mest iallafall ❤️ Ha en bra dag ☀️💕👍🏻

Visst är det skönt , Sländan, när man får beröm av barnen..😁👍🏽..Jag har en son och 3 döttrar.Sonen är nu 17, och vi har ganska bestämda åsikter båda 2..Men det känns så bra att uppfostra honom, och hjälpa honom med att bli en bra man, och människa. Samtidigt får jag lära mig lite mer om motorer, formel 1, och lite andra intressen han har. Ibland är jag inte jätteintresserad, men då frågar han mig, har du förstått?..Jaa, säger jag..Okej, vad sa jag nyss då?🙄🙄..Alla mina barn, ger mig massor av beröm, och är glada för att jag lyckades sluta dricka, innan det gick åt skogen helt..Angående vikt, så är ju mathållningen, forskningsmässigt mycket lättare att tappa vikt med än motion..Men små förändringar både med kost och vardagsmotion, ger goda resultat..Men, det viktigaste först..Så härligt att du är nykter Sländan..
🍃🍒🍃

@miss lyckad skrev:"Men, det viktigaste först..Så härligt att du är nykter "
Det är det absolut viktigaste 🙏🏻💕 det är min yngsta sons förtjänst att jag fick upp ögonen på riktigt. Han är själv helnykterist och är VÄLDIGT bestämd i sina åsikter. Han är i utkanten av autismspektrat och har även ADHD. När han bestämmer något blir det oftast så, i det här fallet var det ju väldigt bra. Det var precis vad jag behövde. Ett ultimatum, honom eller alkoholen.
Det var inget svårt val för mig, jag har varit inne länge på att sluta helt med alkohol.
Det roliga är att det har hänt så mycket positivt, det känns som om jag har fått ett nytt liv. Allt känns roligt och spännande, jag känner mig mkt mera intresserad av livet i stort.
Även mitt arbete känns mycket roligare nu, och det är förstås för att jag orkar med det på ett annat sätt.
Ha en bra kväll 💕

Tjoho! Nu har jag oxå fått en bild på min profil- givetvis en slända 💕 förutom att dom är så overkligt vackra, så symboliserar den för mig att stanna upp, och njuta av livet. Jag har en tendens att springa fram i livet. Faktiskt så att folk säger att jag går så fort och bestämt, allt ska hända nu på en gång, gärna igår 😅 det är oerhört stressande. Jag fick diagnos utmattningssyndrom/ panikångest för ca 23 år sedan. Jag var sjukskriven i ca 3 år
Och fick antidepressiva mediciner, som jag fortfarande äter ( venlafaxin ) så fort jag slutar blir jag super dålig. Jag vet att man måste trappa ut väldigt långsamt. Den dag jag är helt stabil i min nykterhet och mår riktigt bra, ska jag ta tag i det.

Nu när jag är medveten så anstränger jag mig för att göra allt sakta och med närvaro.
Jag sållar även bort det mest oviktiga varje dag, för att få återhämtnings tid.
Det känns som jag är på väg i rätt riktning. Jag är så glad för det här forumet 💕

@Sländan Superfin bild 😍

Jag har också Venlafaxin, sen år 2007. Nu trappar jag ut den yttepyttesakta. För att hjärnan ska vänja sig långsamt. Jag har gjort ett uttrappnings-schema som sträcker sig över 1,5 år. Nu ska jag bli av med medicinen! Har inte mått ett dugg dåligt sen jag slutade dricka för 14 månader sedan.

Kram 🐘

@Sländan Jag brukar tänka på reklamen med den nästan klot-runda tecknade gubben med hatt som tittar på tv i en padda överallt. ”NU äter jag. NU badar jag.” Ibland blir jag som han 😂 Hör hans förnumstiga röst i huvudet. Gå långsamt, äta långsamt, prata långsamt ger signaler till hjärnan om att läget är under kontroll.

Kram 🐘

Ja, jättefin bild.Sländan.Du med Andra Halvlek..Försökte också få till någon bild, men dom var för stora stod det..Vilken smart son du har Sländan. Den andra sonen med såklart, som berömmer dig..Ja det är jätteviktigt att inte laborera med medicin som funkar..Sen förstår jag att man gärna vill minska eller sluta nån gång. Men en sak i taget..🍃🍒

@Andrahalvlek Det är bra att du har en sådan långsiktig plan med din utsättning av venlafaxin - det ska mkt till innan jag vågar ta tag i min. Men det är ingen brådska 👍🏻💕

@miss lyckad visst är det tur att vi har smarta barn. Jag har tänk på din dotter som mailade din chef ang dina alkohol problem. Det är stort ❤️ Tänk om flera anhöriga skulle göra så, men jag förstår att just då var det väl inte så kul 🙈 men ibland är det kanske det som behövs.

Lördagmorgon och jag vaknar av mig själv och känner mig så otroligt glad i hela kroppen. Tänk att slippa vakna bakis, snustorr i munnen och börja dagen med att känna efter hur pass bakis jag är 🙈 när kan jag köra bil idag, ska jag ställa in någon aktivitet. Sedan till kylskåpet för att hälla upp kall ramlösa, flaskan 1,5 liter dricker jag upp under ett par tim.
Idag ska jag bara njuta av livet och göra precis bara de jag vill.
Jag köpte en bok i veckan som jag ska läsa Ät Hjärnsmart av Kristina Andersson.
Nu ska jag Tvinga mig ut med mina stavar, det var flera månader sedan. Men med någon intressant pod så går det lättare. Efter de blir det en meditation.
👟🧘‍♀️💕

Det blev en bra dag, fast lite annorlunda än vad jag hade tänk mig.
Jag tog med min gamla mamma som snart är 80 år ( hon har fått båda vaccinationerna) ut på en tur och köpte en ny klocka som hon behövde, och åt en god lunch 🥗 hon har inte varit i en affär sedan pandemin började, så hon var så lycklig.
Innan jag åkte tog jag mina stavar och gick en rask promenad.
Jag lyssnade på närvaropodden avsnitt 73
Avsnittet heter KBT men handlar om så mycket annat oxå. Det är så intressant att lära sig om hur våra hjärnor fungerar, saker som jag inte hade någon aning om.
Verkligen ett av mina favorit avsnitt 👍🏻❤️

Jag förstår inte varför jag plötsligt känner mig så deppig. Allt kändes så bra i lördags fm, sedan vände de och jag kände mig trött och irriterad.
Hela söndagen kändes så meningslös, trist och ingen känsla för något.
Jag såg en serie på kvällen, och i den drack de vin till maten, de var till och med så att jag blev lite sugen. De kändes inte bra, första gången på 5 mån som jag kände så.
Den ända förklaringen till min känsla just nu, kanske kan vara att jag har hållit igen på gott och sötsaker i helgen. Jag kan inte äta sånt med måtta längre, utan frossar i mig godheter.
Jag vet att man kan byta beroende mot annat, så det känns som jag ska börja om med ett nytt beroende. Det känns tungt, jag måste ta tag i det här.
Idag måndag vill jag inte ens stiga ur sängen, jag känner mig så låg.
Jag skulle behöva gå till någon KBT som kan hjälpa mig. Men det är väldigt dyrt.
Kanske vårdcentralen kan hjälpa mig.
Eller så är det klimakteriet, jag är 50 år så det är mycket hormoner som spökar.
Jag ska börja med att gå upp och ta en kopp kaffe, försöka tänka positivt.

Det är psykisk abstinens. Just nu drar alkoholdjävulen fram alla typer av känslor i ljuset för att få dig att dricka. Arg? Ledsen? Nedstämd? Irriterad? Känsla av meningslöshet? Kan någon känsla få dig att dricka möjligen?

Näst på tur är positiva känslor. Känslan av att vilja fira är ett trumfkort. Den känslan är du SÅ van att dricka vin på. Man kan fira vad som helst. Att man överlevt dagen till och med.

Håll ut, ha tålamod. De första månaderna är det en känslomässig berg- och dalbana. När det känns motigt - back to basic. Kost, motion, vila. Fokusera på allt positivt, minsta lilla vitsippa.

Kram 🐘

Tack @Andrahalvlek 🙏🏻❤️ Du är så klok och har så mycket positivt i all bedrövelse.
Du har så rätt, det där med känslor som triggar igång. Den där alkoholdjävulen får man nog ha lite extra koll på nu, den verkar dyka upp när man minst anar de. Men jag ska nog ta kål på den någon dag, även om det tar år.
Ha en fin dag 💕

Precis, som Andra Halvlek skriver..Våra beroendehjärnor försöker få oss att inta substansen hjärnan är beroende av. Det är ju därför när man är väldigt nere i träsket, kan bli av med både barn, jobb, partners mm..Det är ju ingen frisk människa som väljer alkoholen framför sina barn eller jobbet..Men eftersom hjärnan styr, och den vill ha sin substans, så förstör många av oss hela livet..Men vi som kommit på hur man kan låta bli, hur man kan tänka, och ev, ta hjälp, så kan vi fortsätta att avhålla oss från substansen alkohol, som våra hjärnor blivit beroende av..Och sen med tiden, blir livet oftast lättare och mer behagligt..Själv känner jag mig både glad och stolt, över att jag lyckats bli nykter..🍃🍒🍃

Tack @miss lyckad 💕🙏🏻 Det är så skönt med er här i forumet, som har kommit längre på resan. Ni har så mycket erfarenhet som ni delar med er av 💕
De här 5 månaderna har jag inte haft tankar eller sug efter alkohol, förutom 1 gång då jag var helt förtvivlad.
I söndags kväll när jag kände mig så deppig och såg det här glaset vin på TV, så fick jag inte det där anti alkohol känslan som jag brukar få nu när jag ser alkohol.
Det gör mig riktigt besviken på mig själv, hur kunde jag tänka att det luktar gott att det smakar gott. Jag skulle inte dricka det om det stod på soffbordet, men bara tanken att det inte är så otäckt, som min hjärna nu har intalat sig, kändes inte bra.
Jag är väldigt sträng mot mig själv, och tänker nu att tanken kanske får finnas även om man inte dricker de.
Jag tänker att en sockerberoende, kanske får tänka att det vore gott med en choklad bit, men lärt sig misstagen att inte ta den.
Med alkohol känns det som helt tabu att ens tänka tanken. Då känner jag mig värdelös och misslyckad, som inte konstant känner den där avsmaken för vin.
Jag kanske får acceptera att det är helt ok att tänka tanken, även om jag inte vill dricka de.
Mycket är väll en rädsla, att tro att hjärnan nu har gått tillbaka och ska säga att det är helt ok att ta ett glas.
Men där kommer min egna vilja in och säger Aldrig! Jag hatar alkohol, den förstör mitt liv.
Jag får lära mig att acceptera dessa tankar, de kommer att komma. Och att jag är inte värdelös för de.
Ha en bra dag 💕 sländan

Fredag, och den fortsatta veckan har varit bra, även om den började jobbigt.
Min deppighet försvann helt på onsdagen.
Mkt pga av er på forumet som peppar och kommer med bra råd och hur man kan tänka 💕
Jag har börjat läsa AA boken igen, om de olika Stegen. När jag läser den kommer saker på sin plats, jag får ett inre lugn. De som de kallar sinnesfrid. För mig som inte har konfirmerat mig eller haft någon tidigare tro, så kan jag ändå ta till mig det andliga tänket.
Det låter lite flummigt, men det fungerar för mig.
Jag tror inte att jag kommer gå på något fysisk möte. Men man vet aldrig efter Corona.
Jag är så tacksam över det här forumet, det betyder mycket för mig.
Nu är vi på väg till vårat landställe, det var kopplat till vin förut.
Nu blir det god mat, TV, motion och läsa i helgen.
Min man har oxå kommit på att det går alldeles utmärkt, att vara på landet utan alkohol. Det underlättar väldigt mycket.
Jag Hoppas på lite ☀️ I helgen.

Jag vaknar pigg och utvilad, då är det bra att börja med meditation, innan hundar och man vaknar.
Min son och tjej kom till oss på landet igår kväll. De hade med sig färdig mat, hon hade med sig en flaska vitt vin och han öl.
De vet att jag har slutat dricka alkohol, så
Min son hade med sig några alkoholfria öl, om jag blev sugen.
Gulligt av honom, men det är inget jag vill ha nu. Det blir alkoholfri cider i vackert glas.
Jag blir så förundrad av de som kan dricka som min sons tjej. Ett glas till middagen och ett till Tv efter maten. Efter de kan hon dricka kaffe och vatten 🤔 vad är då vitsen om man inte blir lite berusad, tänker givetvis jag 😜
Det finns tydligen dom som kan dricka med måtta, tyvärr alldeles för få. Och jag är inte en av dom.
Snart är det kaffe ☕️ i min nya kaffebryggare och sedan blir det en långpromenad i skogen 🌲☀️

@Sländan Verkligen gulligt att de hade med sig alkoholfri öl till dig. Min närmaste omgivning anstränger sig också och köper hem alkoholfri öl och vin till mig när vi träffas. Jag dricker gärna sådant eftersom jag är nyfiken på alla alkoholfri alternativ som inte är läsk. Det är för sött för mig.

Det är otroligt skönt när man inte längre bryr sig om att andra dricker tycker jag. Minns det speciellt från julafton. Min mamma drack några glas vin och barnens pappa drack några öl och whisky. Och jag vet inte ens hur mycket det var kvar i vinflaskan när kvällen var slut. Tidigare hade jag stenkoll på sådant, alltid hade jag ”nästa glas” i sikte. Så skönt att slippa det!

Så skönt är det också när omgivningen känner sig bekväm med att dricka alkohol, även om jag inte dricker. Den typen av hänsyn vill jag inte att de ska behöva ta, även om jag själv undviker vissa situationer där jag vet att det dricks massor. Typiska fylleslag har jag ingen behållning av längre, av naturliga skäl.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Det är otroligt skönt när man inte längre bryr sig om att andra dricker tycker jag"
Visst är det så, allt är precis som vanligt inget konstigt att jag inte dricker. Det blir en avslappnad stämning.
Jag tycker inte häller om när det är för söta drycker.
Jag har hittat några favoriter bland cider som inte är för söt. Halmsta Crush tycker jag är jättegod. Halv torra och halv söta, tyvärr finns dom inte i alla affärer.
Jag provade en ny alkoholfri cider från bolaget i helgen med kiwi och gurksmak, väldigt god och fräsch.
Jag provade även en alkoholfri öl - mina smaklökar måste ha ändras. Jag som tyckt om öl tyckte inte om smaken av öl längre.
Min man tyckte den var väldigt god iallafall.
💕 sländan

@Sländan Hej!🙋‍♂️ Jag kikar in här och tänkte bara säga att det är väldigt mycket som du skriver i inlägg och kommentarer här på forumet som jag håller med om till punkt och pricka. 😅 Det är inte ofta det dyker upp någon här som jag nickar så mycket igenkännande till!

Känns härligt på något sätt. Tack!😍

Kram

Tack @Torn 👍🏻 Va roligt att du skriver de 💕 det är verkligen ett jättebra forum för alla olika människor, men som har samma problem. Det är bara olika hur långt man har kommit, i att acceptera sina problem fullt ut. För mig tog det lång tid att acceptera att jag aldrig någonsin kommer att kunna dricka alkohol. Nu är det så skönt att släppa den tanken. Även om den kommer upp, så slänger jag iväg tanken så långt det går. Det blir inte ett glas vin, det slutar med 2 flaskor 🤪 och en jäkla ångest på de.
Ha en bra kväll sländan 🔆

Tankar som jag funderat på under helgen, jag har både blivit mer social men ändå mindre social i andra sammanhang.
Jag pratar med grannar, arbetskamrater och människor som jag undvek mycket förut. Mycket pga rädsla av att de skulle genomskåda mitt alkoholmissbruk. Därav var jag alltid överdrivet hurtig och väldigt noga med mitt yttre. Jag tror inte att någon har misstänkt att jag har haft problem med alkohol.
Numera är jag öppen , social och nyfiken på människor. Jag funderar på om människor runt omkring mig har märkt att jag är annorlunda sista tiden. Särskilt på min arbetsplats, där tar jag mkt mera plats och jag sprudlar av idéer.
Jag har nästan inga sjukdagar längre, jag var borta lite väl mycket. Skyllde på förkylningar, maginfluensa fast i själva verket var bakfull och vågade inte köra bil.
Hu så många dagar jag varit små bakis och bara genomlevt dagen på min arbetsplats.
Plötsligt har det blivit roligt att arbeta igen.
Min mindre sociala sida är på min ledighet, jag orkar inte sitta i Tim vid middagar och prata.
Jag behöver egen tid, koppla av och inte ha en massa måsten hela tiden.
All min egentid går nu till att bearbeta mitt liv, min nykterhet, lära känna mig själv igen.
Jag har berättat för mina närmsta, hur viktigt det är nu att jag får vara ifred en del.
Min man tror jag förstår, men tycker nog att det är tråkigt, när jag stänger in mig i mitt rum för att läsa, skriva, lyssna och meditera.
Han säger att det är bra iallafall, men jag tror inte att han förstår riktigt vad jag gör.
Nu ska jag meditera och sedan sova 😴💤

@Sländan skrev:"Numera är jag öppen , social och nyfiken på människor. "

Låter ungefär som jag 😊 Nykterheten förändrar oss verkligen. Att slippa skam och dåligt samvete - och välja det vi mår bra av - förändrar verkligen våra beteenden. Mindre yta, mer på djupet. Vi får ett genuint intresse för andra - och vårt eget inre.

Du får också en rejäl löneförhöjning snart, för det där går inte obemärkt förbi.

Kram 🐘

Profile picture for user Ursus

Måste bara få kommentera på trådens namn.

Du har så rätt.

Frihet från bakfylla och ångest
Frihet från alkoholrelaterade sjukdomar
Frihet från kostnaden
Frihet från att behöva leva i en falsk illusion

Att man inte valde det innan är egentligen rätt märkligt. Fantastiskt roligt också att läsa om din utveckling.

@Andrahalvlek skrev:"Du får också en rejäl löneförhöjning snart, för det där går inte obemärkt förbi."
Nja, är man anställd inom kommunen så blir det tyvärr inga större lönelyft.
Men just nu är jag tacksam att jag kan känna mig piggare och mer allert på jobbet.
Det känns som om jag kan vara mera mig själv, med fel och brister som alla andra.
💕 sländan

@Ursus friheten kom när jag äntligen gav upp att kunna dricka ”normalt ” med gift ☠️ Men det tog sin tid, jag gick till och med hos en terapeut som ska lära folk att dricka mindre. Men det går ett tag, sedan är man där i samma spår igen.
Jag började mitt nya liv för 5 1/2 månad sedan, det är det bästa jag gjort.
💕 sländan

Det händer väldigt mycket i min hjärna nu.
Jag har lagt all min tid på att bli helt nykter, eftersom det blev mer och mer alkohol.
Det jag helt glömt bort eller förträngt är min (ADHD )eller ADD som jag fick när jag gjorde en utredning i vuxen ålder.
Troligtvis så har jag självmedicinerat med alkohol, hjärnan blir lugnare och man tänker saktare. Vilket är väldigt skönt att få lite lugn och ro i hjärnan.
Till problemet är nu att jag börjar känna av symtomen på ADHD mycket mera.
Visst har jag mycket mera ork och idéer på dagarna, men sedan är jag totalt urlakad efter kl 15. Sista veckan har jag sovit nästan all min lediga tid.
På Tisdag har jag fått tid till en psykolog på vårdcentralen, och en tid till min läkare i slutet av Maj.
Jag måste få hjälp med någon KBT för att hantera min ADHD utan alkohol.
Jag är väldigt glad att jag började med problem nr 1 Alkohol- nu ser jag hur jag fungerar och mår på riktigt.
Jag provade en ADHD medicin - concerta för många år sedan. Den fungerade väldigt bra i början, jag kände mig väldigt lugn och harmonisk. Men det avtog efter en tid och jag slutade. Det var väl där min alkohol tilltog, antar jag.
Helst vill jag inte äta mer mediciner. Jag äter redan venlafaxin mot depression och utmattningssyndrom.
Nu läser jag allt om alkohol och ADHD, resan fortsätter 🙏🏻💕

Jag har kommit igång med regelbundet meditation, Inte långa utan 10 min morgon, 20 min på min rast och 20 vid läggdags.
Jag sover även på em varje dag ca 1 Tim, det har jag gjort de sista 20 åren.
Trots de har aldrig svårt att somna på kvällen vid 22 💤😴
Nu när jag även börjat meditera upplever jag en helt annan sömn på natten.
Jag sover så djupt, jag tror att jag slappnar av mer i sömnen. Jag vet att jag tidigare har spänt mig väldigt i sömnen, jag hade även en bettskena en period.
Men det kanske är det här med meditationen 🤔 positivt är det iallafall.
Idag blir det bla en joggingtur i spåret.
Men nu kaffe ☕️

Tack @Andrahalvlek för dina peppande ord 🙏🏻💕 det är så skönt på det här forumet, där det finns människor som förstår vad man går igenom. Vad som behövs för att må bra och orka kämpa vidare.

Inte trodde jag att alkohol hade så stor påverkan på hjärnan, jag har trott att hjärnan återgår till det ” normala” efter en kväll med vin. Men i det långa loppet så är det självklart att hjärnan tar skada.
Jag har mest tänkt på min lever och andra inre organ.
Jag tror att min hjärna börjar tillfriskna, det är snart 6 månader sedan jag började mitt nya liv utan alkohol.
Jag tänker på ett helt annat sätt nu, de känns som om alkoholen stressade sönder mig. Fast jag trodde att det var tvärtom.
Eftersom jag har ADHD så måste jag ha något som stressar ner min hjärna emellan åt. Nu blir det mycket vila, meditationer, promenader. Sedan försöker jag att inte utsätta mig för stressade situationer. Stress är efter alkohol min största fiende.
Jag tänker mycket mer på mina egna behov, och inte andras hela tiden.
Jag tror att jag oxå har med mig en del stress från min barndom. Allt skulle göras på en gång, helst igår.
Mina föräldrar var väldigt dåliga på att ta det lugnt. De sitter kvar på något vis, det ska jag bryta nu. Jag ska göra saker i min takt, och när jag vill.
Jag var hos en psykolog i måndags som ska hjälpa mig med KBT.
Det känns för första gången i mitt 50 åriga liv, som jag får tänka på mig själv oxå.

Läst ikapp 💚🌸

@Sländan skrev:"Numera är jag öppen , social och nyfiken på människor. Jag funderar på om människor runt omkring mig har märkt att jag är annorlunda sista tiden. Särskilt på min arbetsplats, där tar jag mkt mera plats och jag sprudlar av idéer."

Jag har också ändrat mig. Jag har mer empati och tålamod 🙏💚 Social och öppen. Har dock blivit av med en hel del vänner då jag inte dricker. Sist vände vissa mig ut rent fysiskt, då jag var mer återhållsam och lugn. Men hursomhelst tycker jag mer om denna version av mig 👍💚🙏

På söndag har du varit nykter 6 månader!! Galet bra ju!!! Vi måste fira 🥰🥳🤸💚

@Sländan När man varit nykter några månader förstår man verkligen hur annorlunda man tänker. Man blir mer närvarande i nuet och mer lyhörd för sina egna behov. Mer chill helt enkelt 😍

Då blir man, i alla fall jag, mer stärkt i sitt nyktra beslut. Varför skulle jag vilja förgifta min kropp och hjärna igen? För att någon annan vill ha dricksällskap? Glöm det.

Kram 🐘

@Miss Mary Poppins De har jag glömt på min lista - mer empatiskt är jag definitivt, och mer tolerant till människor som inte tycker som jag 🙈
Jag har några vänner som är väldigt glada i alkohol, jag har berättat för dom om mitt beslut. I början trodde ingen på mig, nu säger dom inget. Jag tror nånstans att de är lite avundsjuka, för jag vet att de mår dåligt med ångest emellanåt.
Du har mer koll än jag på mina dagar 😀 eftersom jag drack vin en gång under dessa månader, och fick sådan ångest över de, så fick jag råd i den här gruppen att säga att jag började ”mitt nya liv 16 nov ”
( Istället för att börja om) det var min räddning. Det finns så många kloka människor i den här gruppen ❤️
Men helt klart ska vi fira 6 månader med mitt nya liv på söndag 👍🏻🍮🏃🏽‍♀️
💕sländan

@Andrahalvlek Du är så klok och har så mycket bra råd till alla i forumet ❤️ Jag skriver ner alla tips du ger till andra i forumet oxå. Jag har precis laddat ner ljudboken ”skål ta mig fan ! ” allt jag kommer över som verkar intressant om alkohol läser/ lyssnar jag på.
💕 sländan

@Sländan Den boken lyssnar jag på 30 min varje kväll, som insomningsljudbok. Har nog lyssnat totalt tio gg nu. Svinbra daglig repetition!

Mitt tålamod är också enormt mycket bättre! Med alla, även min mamma. Har till och med god behållning av våra samtal numer. Det är oväntat 😂

Kram 🐘

Idag har det varit en dålig dag, så jag har fått backa lite med mina försök att slopa godsaker.
Jag har varit med i Viktväktarna förut, och fick idén i tisdags att börja med det igen.
På väg upptill landet kände jag mig plötsligt på uselt humör. Allt kändes totalt meningslöst, senare på em åkte jag till närmaste stad och köpte godis, glass och annat gott.
Nu efter en långpromenad i skogen och glass känns det som om livet kom tillbaka.
Imorgon bitti blir det en joggingrunda 🏃🏽‍♀️🍮

Idag för 6 månader sedan, bestämde jag mig för att börja Mitt nya liv utan alkohol. Efter de har jag druckit
Alkohol en gång, och det var definitivt sista gången.
Alla mina tidigare månader har jag känt ett sådant wow!! Så länge utan alkohol 💪🏻👏🏻 Jag firade med en liten present och någon bakelse 🍰
Men idag känner jag egentligen ingenting, de är klart att det är jättebra. Men det känns som om tiden nu inte spelar någon roll längre. Huvudsaken är att jag aldrig kommer att dricka alkohol igen, och den där lilla djävulen kommer att komma fram när jag minst anar, det har jag förstått att när man mår som bäst eller sämst, det är då den lilla kan komma fram och försöka med - ett litet glas kan jag väl ta 👹
Jag har läst och lyssnat på så mkt om alkohol, om hjärnans funktion och ADHD så jag har fått en helt annan syn på mig själv och mina medmänniskor.
Det mesta är väl det där med att hitta sin sinnesfrid, man måste ju hitta orsaken,det som jag egentligen drack för. Det är en lång resa som säkert kommer vara resten av mitt liv.
Jag har bytt ut alkohol mot socker, har nog en beroende hjärna. Det är de jag hoppas på att få hjälp med på KBT .
Jag har troligtvis dåligt med dopamin, det har tydligen människor med ADHD. Det man kan göra för att öka de, är tydligen motion och meditation det bästa 🏃🏽‍♀️
Idag började jag läsa- skål ta mig fan! Av Torbjörn Aberg som andrahalvlek rekommenderar.
Det blev en riktigt Wow 🤩 känsla ! Hittills är den helt otroligt bra, jag kände igen mig så väl i det mesta som han skriver. Jag kom på mig själv flera gånger att jag hade ett leende på mina läppar.

Grattis vännen 🥳❤🌸

Så coolt!! 6 månader!! Jag fattar exakt vad du menar med att tiden inte spelar någon roll. Jag har inte ens någon att skryta till 😅🙏 Alla har redan vant sig vid min nykterhet. Förra gången då jag träffade min familj var jag också nykter. Så ingen frågar ens.
Här hemma är det "det nya normala" 💚👌

Njut av det nya livet 🥳❤🌸

@Sländan Grattis till alla nyktra månader, men mest till alla viktiga insikter. Nöta, nöta, nöta nyktra argument och sen repetera, repetera, repetera. Det receptet tror jag på 🤩

Åbergs bok väcker verkligen enorm igenkänning. Jag lyssnar på den 30 min varje kväll, det är min insomningsljudbok. Har nog lyssnat igenom hela boken minst tio gånger. Ett enkelt och bra sätt att repetera varje dag.

Kram 🐘

Tack @Miss Mary Poppins 💕 precis så är det - det nya ”normala” väldigt skönt 👍🏻
Jag kommer på mig själv att jag har gått förbi ett systembolag, men inte ens reflekterat över det.
Hela min närmsta familj har börjat följa min linje, när vi ses på landet så är det ingen som vill ha öl eller vin längre.
Jag tror att jag har varit väldigt drivande med välkomstdrinkar, kl 15 vinet, ölfika mm
Men ingen har varit sen att haka på 🥳
Men nu har jag min stora partytunna, full av massa goda alkoholfria alternativ.
Vi har börjat jogga på morgonen och jag tror att alla mår mycket bättre.
💕 sländan

Tack @Andrahalvlek 💕 mina nya insikter är absolut det viktigaste.
Jag hoppas att så många som möjligt i forumet läser boken, den kommer spelas många gånger.
Det är så fantastisk när man läser/ lyssnar på något som stämmer så bra, när man får en sådan där - aha upplevelse, eller det där är ju jag 🙈😆
💕sländan

Grattis till 6 månader! 🤗 Jag tyckte perioden mellan 3 och 6 månader var intressant. Mycket funderingar, insikter och nya upptäcker. Sedan blev allt mycket lugnare och skönare på något sätt. De nyktra vanorna hade börjat sätta sig ordentligt. Tex att det är fullt normalt att vara trött.😅 Trötthet ska inte ” botas” genom att dricka alkohol, utan genom vila. Och du har många ”goa” saker kvar att upptäcka. Naturligheten tar sin tid att sätta sig.

Kram

@Se klart skrev:"vedervärdiga ölfikan... "
Jag håller med dig, vilka ord för att det ska låta naturligt.
Mina bästa vänner dricker tyvärr alldeles för mycket ölfika. Som tur är så är min man inte lika intresserad av Alkohol
Som dom är. Så det blir mycket annat istället, och mycket kaffe ☕️
💕sländan

Tack @Torn 🤗 på ett sätt har det blivit lugnare för mig, det är så skönt att slippa fundera på alkohol. Men tyvärr så dyker det upp andra saker istället, för min del socker.
Så nu är det de, som jag får jobba med härnäst. Men det är bara kämpa på, livet i helhet har ju blivit så mycket bättre.
Det känns lite som att jag har fått en ny chans, att få lära känna mig själv på riktigt.
Jag har även förstått att träna och meditera är den bästa medicinen för kropp och själ
💕 sländan

Jag har funderat mycket sedan igår angående hur man tänker” i tid”om sitt drickande.
Jag har ju bestämt mig för att inte dricka alkohol något mer i mitt liv- punkt slut.
Men när jag läser om nykterhet i längden som håller, så ska man tänka enbart en dag i taget. Även efter många år så ska man bara lova sig att - idag ska jag vara nykter.
Inte lova hela livet, då håller det inte.
Hur tänker ni andra som har kommit en bit på vägen 🤔

💕 sländan

Profile picture for user Mirabelle G-S

@Sländan Hej Sländan! Jag har sett dina inlägg rulla förbi här och där, men aldrig språkats direkt med dig tidigare 😊 Intressant fundering du släpper lös... Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag tänker. En dag i taget eller resten av livet... Jag tror jag tänker olika beroende på dagsform. När allt rullar på tänker jag öht inte ofta på alkohol, men om jag tänker på det så är det nog en okomplicerad ”livet ut tanke” typ ”Äh, varför skulle jag någonsin vilka dricka igen. Det är ju helt onödigt”. Men så kommer det med några veckors eller ett par månaders mellanrum dagar när det ökända första glaset hägrar... oftast en fredag kväll när jag är helt slut i kropp, knopp och själ, men har svårt att komma till ro... Då är det passligt att ta till de där tidsbegränsade tankarna, typ ”Visst, jag får dricka om jag vill, men det är dumt att vara förhastad så just den här helgen ska jag vara nykter”. Det har funkat fint hittills 😊

@Charlie70 Det är så jag oxå tänker. Jag känner mig styrkt i de tankarna. Det känns så konstigt att tänka att - idag ska jag vara nykter. När man absolut inte vill ha någon alkohol något mer.
Jag har inte haft några abstinens besvär någon gång, eller haft dagar som jag går och längtar efter alkohol, men inte får.
💕 sländan

@Mirabelle G-S skrev:"Då är det passligt att ta till de där tidsbegränsade tankarna, typ ”Visst, jag får dricka om jag vill, men det är dumt att vara förhastad så just den här helgen ska jag vara nykter”. Det har funkat fint hittills 😊"
Hej Mirabell! Det låter som ett klok upplägg. Man får helt enkelt känna efter när man kommer in i en sådan svacka.
Jag kan förstå hur dom menar, man lovar ju egentligen hela livet, om man lovar varje dag. Jag tycker bara att det känns så självklart för mig. Men vem vet 🤔 jag har inte kommit så långt ännu.
💕sländan

@Sländan Jag tog en dag i taget i början, men redan efter den första nyktra månaden skrev jag här på forumet att jag inte ville dricka igen. Då hade jag själv upplevt att det var tusen gånger lättare att avstå helt än att dricka kontrollerat.

Jag håller med Mirabelle om att när det känns svajigt så kan nog en dag i taget vara en bra taktik att ta till. Då slutar man förhandla just då, man skjuter upp beslutet en dag helt enkelt. Distraherar sig.

Samtidigt inbillar jag mig att min övertygelse gjorde suget lindrigare. Jag upplevde aldrig något överjävligt sug, har aldrig ens varit i närheten av återfall. Jag får tankar på alkohol ibland, som kommer som reflexer. Men det är nog mer spår av gamla vanor och ryggmärgsreflexer. Såg att Tofu drabbades av sådana tankar just ikväll. I situationer som tidigare har varit enormt förknippade med alkohol så kan sådana tankar plötsligt dyka upp, fortfarande.

För mig var det en gamechanger när jag växlade mitt tänk från ”jag ska inte dricka” till ”jag vill inte dricka” och det kom rätt tidigt för mig. Så fort fördelarna ramlade in blev jag mer och mer övertygad om att jag inte ville dricka.

Kram 🐘