Slutade dricka dec 2020. Sen har jag haft flera återfall. De längsta jag varit nykter i ett sträck är 3 månader. Sen hör man folk som varit nyktra i 1, 5, 8 år. Och jag känner bara hur fan gör dom? När de blir för mycket jobbiga känslor, hur står man emot då? Ibland känns de som jag aldrig kommer kunna läka från allt jag varit med om.

Du gjorde ett jäkla bra jobb Snusen när du slutade. Väldigt kul att du tittar in här igen. Och hoppas det har gått någorlunda. Jag såg på programmet Unga alkoholister i SVT play där pratade någon om att återfall var vanliga de första åren.
Det enkla svaret på din fråga är väl att låta bli att ta det där glaset, eller det där bedövningsmedlet. Jag tror att du kan läka Snusen. Kanske tar du på dig skuld och ansvar för det som hänt dig? Jag vet ju inte vad du har upplevt, men kanske lägger du alltför stort ansvar på dig själv för det som hänt. Då är det kanske svårare att komma vidare.
Nu vet jag inte hur du har hanterat dina återfall, men kör på igen som om inget hänt tycker jag. Det är bra att veta varför, men jag tycker du har varit och är rätt tydlig med att du vill fly. Det låter som du har upplevt trauman och jag hoppas du kan få traumaterapi och kan förlåta dig själv för att saker har blivit fel. Du gjorde mycket rätt där under året. Så ta fasta på det du lyckades lösa. Lite i taget blir det bättre. Och som sagt ett återfall är en sak, att sedan fortsätta är ingen bra idé. Då tar beroendet över och möjligheten att komma tillrätta med det man behöver reda ut minskar. Och jag tror inte att man ska jämföra härinne. Alla gör så gott de kan med sina flrutsättningar. Din tid kommer.

Står i kö för trauma terapi men är ju årslånga köer :( Druckit en gång till sen jag skrev men nu hållit mig nykter i en vecka. Men fått kämpa emot suget. Ja de har hänt massor sen jag började skriva här. Trots mina återfall så arbetstränar jag nu på bästa stället stortrivs och de är tack vare de stället som jag inte helt återfallet i missbruk. Ja jag är tyvärr väldigt bra på slå ner på mig själv och skuldbelägga mig, de där kommer jag få jobba länge på att sluta med. Ska träffa läkaren nästa vecka funderar på ev börja med campral om de kan vara en hjälp kanske. Kan ju alltid testa.

Det var någon härinne som skrev om en av de här medicinerna och att ”allt föll på plats” när hen testade. Det blev ett lugn i huvudet. Minns inte vilken av medicinerna det rörde sig om tyvärr, men det kan ju vara värt att testa medicin.
Annars låter det ju bra Snusen. Att stortrivas på jobbet är inte tokigt alls.
Grattis till en vecka igen! Många nyktra veckor har du haft!
Hoppas du snart får börja med din traumaterapi. Det är verkligen skitsvårt att sluta med vanor (ovanor). Och din är att ta till flaskan när det blir jobbigt. Jag förstår dig. Men det enda som gäller är ju att fortsätta att försöka hitta andra lösningar. Sakta men säkert blir det bättre och lättare tror jag. Nya strategier. Inte tillbaka igen.
Lycka till!

Ta medicin, Antabus. Det är egentligen bara ett dåligt svepskäl att inte ta den. Tar du antabus behöver du inte ens tänka på att dricka för det går inte. Eller jo det gå men du får blixtrande huvudvärk, blir röd som en kokt kräfta samt hjärtklappning och döden kan det leda till. Har testat så jag vet.