Min sambo har varit alkoholist i många år. Efter flertalet halvhjärtade försök att bli nykter har han nu som det verkar bestämt sig för att ”klara det” han kan inte fortsätta för då super han ihjäl sig! Hur kan jag stötta honom på bästa sätt på hans svåra väg mot ett nyktert liv?

Det eviga dilemmat....man vill ju så gärna hjälpa till men hela arbetet MÅSTE göras av alkoholisten själv ! Han äger problemet och är den enda som kan ta sig bort från det.
Jag som själv är alkoholist har det lite lättare att visa vägen eftersom jag själv gått den, och går den ff, ingen annan alkis kan ljuga för mig då jag själv använt samma lögner en gång i tiden.
Tipsa om AA där det finns likasinnade och där det går att få stöd om man själv ber om hjälp. Det finns öppna möten där du kan följa med honom den första gången, googla i din stad.

Bränn inte ut dig själv på din hjälpsamhet utan ta vara på dig själv och ditt liv !

Kram !!

@Alltid köp inte hem alkohol första tiden til dig själv om du dricker, ha förståelse till ett sämre mående, var en famn att kunna falla i. Lyssna. Kom med tips på andra saker att fylla tiden med. Och det viktigaste av allt, ta hand om dig själv, sätt gränser, var tydlig. Gör inte mer för honom än du gör för dig själv.
I övrigt är det din sambo som måste dra det tunga lasset, göra jobbet själv. Du kan bara finnas där i den mån du själv orkar, inte mer.

När din sambo varit nykter ett tag, om han lyckas, var inte rädd att belöna det. Det ger en positiv knuff att fortsätta. Och nej, det är inte det stora utan det lilla. Köp med hans favoritgodis, köp en blomma, bjud på en favoriträtt. Tänd ljus. Vad som helst. Visa att du uppskattar hans jobb. Det är ett 24 timmars jobb per dygn första tiden.

Så skulle jag vilja att min sambo skulle hjälpa mig. (Jag är också alkoholist)Han gör allt det där förutom första punkten. Men jag har kommit så långt att jag förstår att jag har problem med mitt drickande, inte hans ty det är hans problem. När det varit extra jobbigt har jag bett honom vara nykter och då är han det, och det är nog det finaste han kan göra för mig.

@Alltid Jag har en kompis som jag alltid umgicks med när det festades förr och även när vi var nyktra. Nu bor han två timma bilresa härifrån sen ett antal år tillbaks. Men vi pratar i telefon hyfsat ofta. Han vet att jag har slutat dricka och att vägen dit var tuff för mig. Nu har han själv sagt att han vill minska eller sluta dricka själv. Han är en vin drickare för det mesta. Han har väl aldrig druckit mer än mig vid nåt tillfälle. Han brukar somna rätt långt innan festen var slut på den tiden. Men han dricker i stort sett dagligen. Inga stora mängder med det finns alltid nåt i glaset. Jag har talat om för honom att du vet inte när du går upp till nästa nivå. Helt plötsligt räcker det inte med att ha en bag in box hemma i några dagar. Plötsligt går det åt mer eller annat vid sidan om. Jag har gett honom mycket tips och vad jag tycker han ska göra. Börja med att prata med en läkare. Fråga om dom här medicinerna som kan hjälpa dig mot alkoholsug och gör alkoholen mindre god och belönande. Tex Naltrexone. Finns många varianter. Det har han gjort. Han har även fåt attarax för att kunna varva ner. Han är sjukskriven från sitt företag där han gick in i väggen. Därför fanns det ju mer tid att dricka lite såklart. Jag sa att börja motionera så du får lite endorfiner. Han började simma lite och ta långa promenader. Det hjälpte tyckte han. Testa dina triggers. Alltså se när och i vilken situation alkoholen lockar. Är det vädret, tristess , eller när han ser andra dricka ute i solen tex. Det har hjälpt till att han minskat bra på vinet. Han vill även testa antabus för att vara helt nykter och se om det funkar för honom. Han vet hur min sista gång var för två år sedan snart. Jag har sagt till honom att han vil inte komma dit. Men där skulle han nog hamna förr eller senare om han inte hade viljan att göra detta jag tipsade om. läs gärna min tråd där skriver jag hur det gick för mig innan jag tog mig ur skiten för snart två år sedan. Jag är glad att min lever klarade sig och allt annat som kunde gett men för livet. All den dödsångesten och den smärtan i magen och en promille långt över 3 ett par timmar efter jag drack sista droppen. Hade inte magen sagt stopp och jag hade ringt efter hjälp så hade det nog inte slutat så lyckosamt som det ändå gjorde. Alla har inte den turen. Jag kunde sluppit allt lidande som kom med detta om jag bara kunde erkänt att jag klarar inte detta utan all hjälp jag kan få. Jag tycker att du läser den så du vet vad som kan vänta. Stötta honom i både framgång och bakslag. Läs tipsen du får här runt om på forumet. Det finns massor. Många har gjort samma resor. Det finns folk som kan hjälpa när du själv inte klarar eller orkar. En riktig avgiftning är jättebra. Men risken när man kommer ut är att man mår så bra att man vill belöna sig med bara lite grann en kväll. Så har jag gjort 4 ggr efter varje avgiftning när jag i början tänker att detta var sista gången. Jag bodde ensam. Det fanns inget hinder för mig eller någon som var där och stöttade. Han har tur som har dig. Men tänk på dig själv också!!! /B