Klar

Profile picture for user majken_r

Smyger lite försiktigt in här i Det vidare livet, ödmjukt nyfiken på vad som väntar. Ett liv utan vin. Känner mig lättad över att ha släppt taget om hoppet att dricka lite lagom. Lättad att ha bromsat i tid. Nu är jag en sån som inte dricker! 💃🏻 Som väljer hälsan och närvaron.
Tror det kommer utmanas ibland och då är det skönt att ha stöd och förebilder omkring mig.
Känner mig lite som en surikat som kikar nyfiket och lite blygt bakom en buske på de stora trygga, kloka, elefanterna som är på väg till vattenhålet i det nya landet ”det vidare livet”..🌳🐘
Klar-klar med vin, klar i huvudet och klar i blicken🍂

Profile picture for user Himmelellerhelvette

Fantastiskt @majken_r❣️Hur lång tid tog det innan du viste att du aldrig vill dricka igen?
Jag tror aldrig att jag vill dricka igen men det har bara gått 50dagar så det känns förtidigt för att hoppa över i det vidare livet.
Jag börjar måla upp nästa delmål all fall. Har förut alltid tyckt om delmål och tror kanske fortfarande att det är det bästa för just mig.
Jag vill uppleva en nykter jul och nyår. Det är ytterligare 2 månader efter mina 3 månader som är mitt första delmål.

Kram🥰

@Himmelellerhelvette Tack🥰 Det tog ett tag..har varit med här över ett år och fick liksom nog för ca 50 dagar sen. Orkade inte mer..Sen trillade också poletten ner, varför sträva efter att kunna dricka vin sådär lite lagom när jag 99 gånger av 100 mår bättre utan? Förstår själv knappt vad som hände men det blev plötsligt enkelt (nåja). Har min tråd kvar i Alkoholfri för att inte glömma min resa.
Du gör det så bra, läser det mesta du skriver🤎

Profile picture for user Torn

@majken_r Välkommen hit!🤗 Jag vill påstå att jag har lärt mig under min tid på forumet att se när någon har fått nog på riktigt. Det tar olika lång tid för olika personer att komma dit. Hos en del tycks poletten aldrig trilla ner tyvärr. Men hos dig ser jag det tydligt nu, att du just är klar. Mycket bra val av namn på din tråd här förresten! 😀 Kram

@majken_r, ja visst är det konstigt att hoppet om att kunna dricka lagom ligger kvar så himla länge trots alla misslyckanden. Vet inte hur många år jag försökt dricka lagom, säkert 10år sedan jag började reflektera över det sen har jag haft värre och bättre perioder under de 10åren men en hemsk period för några år sedan, kanske 7-8år sedan, då hade jag nästan alltid minnesluckor, vaknade efter varje gång och försökte fibrilt komma ihåg hur kvällen hade slutat. Den biten kom jag ifrån tack och lov men har på de resterande åren ändå inte kunnat hålla alkoholen på den nivån jag ville.

Kram🥰

@Himmelellerhelvette så mycket ångest och skam..hatar den känslan av att inte få ihop hur kvällen slutat.. Skrev ibland i mobilen så jag skulle veta när jag vaknade. Galet och sorgligt.. Och så starkt det där hoppet varit även hos mig, att det ska fungera. Sen kom jag liksom på att det är förhandlaren som burit hoppet, inte jag. Och den upptäckten gjorde stor skillnad i vägen mot nykterhet. Att på riktigt titta på hur jag vill leva. Kram🥰

Profile picture for user Kaveldun

Välkommen @majken_r!
Jag har gjort ganska många försök att bli nykter de senaste 5 åren. Jag har för längesedan förstått att jag är alkoholist och att jag aldrig kan dricka lagom. Jag har ’fattat’ med huvudet och i ngn mening sett sanningen i vitögat - men ändå inte.
Att befinna sig där är en beklämmande och schizofren tillvaro.
Denna gång känns det annorlunda. Jag läste några rader hos Torn om att det är den långvariga nykterheten som räknas…och även om jag på ngt plan redan visste det - så grep meningen tag i hela mig! Nu tar jag en dag i taget och det går förvånansvärt bra. Vill aldrig dricka mer.
Detta forum är en stor hjälp. Jag har hela tiden läst inlägg här - även under svåra perioder.

Så fint att höra att ’din polett’ ramlat ner!
🌾🌾

@Kaveldun Ja detta forum är verkligen till hjälp, mer än jag någonsin kunnat ana! Så speciellt det där när man får till sig något, som du av Torn, och det liksom klickar till🙌🏼 Har några sådan jag med, och @vår2022 satte igång tankar och reflektioner hos mig som ledde till att poletten till slut trillade hela vägen ner. Tack o lov! Tack för välkomnandet🙏🏼🥰

Profile picture for user vår2022

@majken_r Hej! Välkommen hit!Nu är vi båda här på samma sida och kan fortsätta dra igång varandras reflektionsprocesser och cyber fika😁. Dit uppmärksamheten går sker tillväxt, eller if you don´t use it, you loose it.

Kram och ha det gott❤️

Profile picture for user Andrahalvlek

@vår2022 Lite på det temat vill jag dela med mig av en av föreläsningskvällens aha-upplevelser. För att träna upp sin självkänsla, precis som vilken muskel som helst, så ska man varje kväll notera tre saker som man har gjort bra just idag.

Tex 1) Jag var snäll och tog med mig kollegans alla kaffekoppar när jag ändå skulle gå ner till köket, 2) jag var hälsosam och lagade nyttig vegetarisk mat till middag, 3) jag var tålmodig när jag pratade med min mamma i telefon och blev inte irriterad en enda gång. (Allt är hittepå.) I dessa punkter gulmarkerar jag orden snäll, hälsosam och tålmodig.

Sen fyller jag på listan med tre punkter varje dag, och man kan skriva samma varje dag om man gör samma sak varje dag. När självkänslan sviktar läser man igenom sin lista. Mallgrodar sig lite för sig själv 🐸

Allt man övar på blir man bättre på.

Kram 🐘

@vår2022 Dit uppmärksamheten går sker tillväxt, så bra och värdefullt att ha med sig! Ser fram emot fickor, och kanske cyber-hund-promenad🍂🥰

@Andrahalvlek låter som det blev en givande föreläsning!

@Andrahalvlek @majken_r Låter som en intressant föreläsning. Bra att påminna sig själv och pränta in bra egenskaper om sig själv. För precis som med dit uppmärksamheten går sker tillväxt, det vi tänker, gör och känner, förstärker såväl positiva som negativa tankar och blir mer robusta. Så det är de positiva tankarna man ska satsa på och stärka😁💪❤️

På väg hem från jobbet möttes jag av människor på väg till aw och/eller hem med påsen från bolaget. Ganska skön stämning. Men jag, jag längtade hem till middag, häng med ungar och glass. Så jäkla skönt att fokuset gått från allt jag tyckt jag missar till allt jag vinner. Tacksam och glad att det är helg🎊 Kram på er!

Profile picture for user Jan.3.

@majken_r Snyggt jobbat, 👍
Kom nu att tänka på ordspråket, " väck inte den björn som sover"
Den som kom på det var kanske nån annan som också gick vidare i livet, fast vi här inne på forumet har ett annat namn på den sk. björnen.
Ha det bra.😊

@majken_r Visst är det härligt 🥰 I början av min nykterhet var alla dagar likadana, som vardagar typ. Nu när jag börjat jobba igen känner jag en enorm fredagskänsla. Nöjd med jobbveckan, Idol på tv, imorgon ska jag träffa min yngsta dotter. Så härligt med helg ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek håller med, den där rytmen med vardag och helg finns. Så skönt med helg på ett bra sätt. Hoppas du får en fin lördag med dottern🥰

Såg nu att jag varit medlem här 424 dagar (lite overkligt att det gått så lång tid😅).
Av dessa dagar är 300 alkoholfria.
Det känns ändå jäkligt bra, har ju prövat mig fram med måttlighet och sällan-drickande🙌🏼 Somnar nu, nykter och tacksam att jag hittade hit🙏🏼🍂

@majken_r Grattis till 300 alkoholfria dagar!🥳. Grymt! Du har verkligen provat dig fram tills du hittade det som kändes bäst och som kommer att vara hållbart över tid för dig. Den som söker, den finner😁

@Se klart Trivs är faktiskt ett riktigt bra ord! Jag trivs, framförallt med att veta vart jag har mig själv. Klar i huvudet (hyfsat😅) och starkare psykiskt. Skönt! Kram!🥰

Livet är intensivt just nu och även smärtsamt.. Det som gör mig glad och hjälper mig är att jag också ser det fina. Höstens framfart som färgar omgivningen i vackra toner. Ljuset. Den syrerika luften. Humor, musik. Stearinljus. Det är också hjälpsamt att inte dricka, att slippa den där oroskänslan i bröstet vid 5-tiden.. dit vill jag aldrig mer! 🍂

Profile picture for user Sattva

@majken_r Visst är hösten vacker! Och fort går det med alla färger. Eller hur, livet sker. Medgångar och motgångar, lycka och smärta. Utan mörker, inget ljus. Yin och yang. 🍁🌼🌸

Profile picture for user Kaveldun

Hösten är den vackraste årstiden - jag är född på hösten och har alltid älskat den. Sommaren är lite för kravfylld….för att inte tala om jul 😳 . Våren har ett vemod.
Tycker hösten är lite som nykterheten - vacker vardag, klok saklighet och löv som plötsligt få hundra olika färger…
🌾🌾

@Kaveldun Fint att likna nykterheten med hösten🤎 Jag tycker om alla årstider, men höstens möjlighet till mys med tända ljus och luften som är full av syre är lite extra 👌🏼Den matchar dessutom mitt tedrickande. Läste hos dig, blir intressant att höra vart du landar med jobb. Sov gott🍂🤎

Vaknade vid 7 med total panik rusande i kroppen..bakis-känslor..somnade om för att vakna efter tag igen med samma panik. En slags panik av en overklighetskänsla och ångest. Svettig och rädd. Hur var det möjligt liksom?? Bakis?? Sakta började hjärnan vakna. Gå igenom kvällen för att långsamt (väldigt långsamt) ta in att Nej, du har inte druckit. Du är inte bakis.
Började nästan gråta. Det var så starkt. Kände efter ett tag att jag är tung i huvudet och torr i halsen, troligtvis ett litet virus som spökar.. Det triggade antagligen bakis-känslan.
Fy f#%*n, en rejäl påminnelse om att vin inte är för mig!
Nu blir det kaffe och frisk luft. Andas!!

Ps läst lite här under senaste kommentarer och är helt varm i hjärtat av den gemenskap och värme som finns här🍂🤎

@majken_r Hua! Den känslan och paniken är inte skön att vakna upp till. Som tur är det inte sant och bara typ en ”mardröm”. Säkert något virus eller något som stressar. Jag kan sova jättedåligt, sover men många korta uppvak jag inte minns, när jag har något i huvudet, typ jobbet eller något som måste fixas privat med tight schema eller ovisshet. Har klocka som mäter sömnen och som visar på andning, hjärtslag, uppvak mm.

Brukar då ta det lite lugnt med dagen, framförallt om det är helg. Vila och andas. Så det var bara en ”mardröm”, det är så skönt när man till slut inser det. Och man vill verkligen inte förverkliga den någonsin mer, det är också skönt att tänka och inse😁.

Krya på dig och ta hand om dig❤️

@vår2022 mäter också nu i en period (sen behöver jag pausa från klocka på natten) och ser mönster i hur dagen varit, sömnen i tex djupsömn, och tar hand om mig efter det precis som du 🥰 Det är spännande att utforska sig själv, och kul att det liksom aldrig blir klart😊 Mår redan bättre och ser fram ett mot en skön dag! Hoppas allt är gott med dig❤️

@majken_r Det är gott med mig😁. Livet och sig själv är verkligen en spännande resa att utforska. Det blir som du säger, aldrig klart. En berättelse som tar slut först när vi lämnar detta jordeliv, eller vart vi tar vägen…nyfikenheten att utforska mig själv tog fart ordentligt sedan jag blev nykter. Har alltid varit nyfiken på mig själv, varför jag känner, tänker och handlar som jag gör, men alkoholen gjorde det svårt och stod i vägen för resan och utforskningen. Att nyfiket utforska är också en av motivationen till att leva ett nykter liv, sikten blir så klar då och även det som kommer upp på ytan❤️

@Himmelellerhelvette verkligen! Det är fortfarande en av mina största motivationer, att inte vakna bakfull! Jag blir/blev också väldigt dålig dagen efter. Så skönt att slippa! Hur har du det? 🤎

Igår var jag ute i en stad, gott väder och härlig stämning. Men helt galet, det dricks liksom överallt. Så normalt att det där glaset liksom ska glittra i allas händer. Detta är ju inget nytt men.. Sen dök en bild plötsligt upp på Gessle i mitt insta-flöde. Han satt och åt pizza någonstans och drack kaffe till! Kaffe! Slog mig igen att det där är en ovanlig bild. Men befriande. Lunch, vatten och en kaffe borde vara det normala. Blir ibland tokig på hur matade vi blir med alkoholromantik😡 Nåja, nu iväg ut och peta ner några fler tulpanlökar🌷🍂

Såg precis att det är 70 dagar sedan jag hoppade från 10:an, vågade släppa taget om alla bakdörrar och kryphål. Låste igen utvägarna och kastade nyckeln i havet. Tänk att det blev en sådan lättnad, kan fortfarande knappt förstå hur det vände till att se nykterhet som en frihet och inte ett dystert fängelse. Tacksam för det. Också medveten om att inte glömma min resa hit, aldrig underskatta beroendet👊🏼

@majken_r Heja dig! Du håller verkligen på för fullt med nummer 3 på Annie Graces recept på nykterhet: Identifiera dig som en person som inte dricker alkohol. I den rollen blir man mer och mer bekväm för varje månad.

Kram 🐘

@Andrahalvlek spännande, har precis börjat lyssna på hennes Naked mind (tror jag den heter) men tror jag ska beställa boken på svenska. Hoppas du haft en fin söndag 🍂

@majken_r Boken ”Tänka klart” är kanon, och det är den enda av hennes böcker som finns på svenska. Tyvärr inte inlöst på svenska, och på engelska heter den ”This Naked Mind”. Craig Beck har några böcker inlästa på svenska dock. De två har lite samma approach.

Kram 🐘

@majken_r Ett riktigt lyckat hopp för livet😁. Grattis till det!🥳. Den vändningen är fantastisk och att det sker, måste kännas häftigt! Som heureka! Jag har det! Nu vet jag hur det hänger ihop och vad jag måste göra! Eller som att bli frisläppt från tunga bojor och kunna springa igen. Du har ändrat ditt mentala medvetna och omedvetna perspektiv på alkohol och skönjer sanningen om drickandet. Då krävs ingen viljekraft på samma sätt att avstå från att dricka, det blir mer en fröjd att inte dricka. Men som du säger, man får aldrig glömma sitt beroende. Jag tänker, jag är beroende och kommer alltid att vara det, punkt. Att ens tänka tanken att jag inte är beroende, är en varning på att Alkoholdjävulen börjar trixa. Det fina är ändå att tankebanorna förändrats i hjärnan, då det undermedvetna inte får styra längre, då det inte längre finns ett kluvet tänkande, kognitiv dissonans, och konflikt i tankarna kring alkohol. Ditt uppmärksamhet går, sker tillväxt! Härligt!

Ha en fin måndag!❤️

@vår2022 Härligt är ordet!!! Är som sagt fascinerad och djupt tacksam att det där skiftet skedde. Höll på att skriva ”plötsligt skedde”, men det var inte plötsligt. Det var en lång process.. men värd. ❤️

@Torn Tack, och det är verkligen härligt. Även när det inte är så härligt 😅 Kan alltid titta bakåt och komma på att vissa delar där är väldigt sköna att slippa🥰

För att komma ihåg:
haft en pressad tid men mår samtidigt bra och det är nykterheten som gör all, all, skillnad! Ingen krypande oro, bättre självförtroende, ork att träna, närvaro, bättre sömn och en hjärna som fungerar bättre.
Kan knappt fatta att även en liten mängd alkohol ruckade på detta. Så, detta ska jag komma ihåg när vardagen rullar fram och aldrig glömma🙏🏼
🍂

@majken_r Så sant. Man har helt andra marginaler som nykter. Lite mer ork, lite mer driv, lite mer tålamod. Och sen sover man bättre, så att hjärnan får processa i lugn och ro, och då blir det logiska tänkandet bättre också!

Kram 🐘

Profile picture for user annacananda

@majken_r
Tittar in här och ser att du har öppnat en ny tråd i Det vidare livet!! Grattis till det och dina 70+ dagar som väl snart är 80+. Stort grattis till det och tack för att du delar med dig! Vardagen behöver vila på helgen. Jag ska också komma ihåg det.
Jag har också smugit runt lite och startade egentligen programmet redan i maj men famlade lite och ramlade lite innan jag insåg att jag har en ”beroendehjärna” och det behöver inte utredas mer. 🤩
Jag följer efter dig och alla andra nyktra! En dag ska jag också ”hoppa” in här!! 🌷🌷🌷

@annacananda Tack🍁 Det känns väldigt gott att ha flyttat till Vidare livet. Liksom spiken i kistan på allt vad förhandling om alkohol heter eller kan innebära. Min hjärna mår sååå mycket bättre utan. Du gör detta så bra, gillar dina funderingar och reflektioner, känns att du verkligen vill något nytt/mer med livet. Kram!!🍂🤎

Lite märkligt, slumpen, ödet.. eller ett nät som läser av ens intressen..
Men i vilket fall, vaknade nyss. Scrollade lite på insta och då plötsligt dök ”thisnakedmind” upp. Annie Graces instakonto. Visste inte det fanns, men det borde jag kanske fattat😅 Nåja, ett tips i fall man önskar lättillgänglig kunskap och inspiration! Önskar er en fin måndag (trots ev risigt väder) 👌🏼🍂

Såg precis att det gått 80 dagar sedan jag lade alla idéer om måttlighet/sällan-drickande på hyllan och bestämde mig att ge upp. Släppa taget.
Så skönt det var! Är! Visst, allt är inte guld och gröna skogar men vinsten är enorm! Tänk om jag fattat det för länge sen..vågat se att det inte är en förlust att sluta med vinet. Tack vare alla fina här som visat på det fina med det nyktra livet. Som delar och skriver och peppar. 🤎

Visst önskar vi att vi insett det tidigare @majken_r ❤️ Men det går inte att förändra, vi behövde nå våra personliga bottnar. Men nu har vi hela framtiden på oss att göra rätt❤️

Idag har vi varit nyktra i 80 dagar! Jag känner att det gått väldigt fort även om det känns längesen som det var sommar😁

Livet liksom rusar just nu..det är ok men jag är glad att jag lärt mig skapa tid och utrymme för återhämtning och nyfikenhet. Har en smärtsam, sorglig och skrämmande situation nära mig. Men jag är i den, flyr i inte. Men kan också lämna den och vara i annat. I livet och det ljusa. Fylla mig med kärlek och kraft. Att inte dricka vin är en stor anledning att jag på riktigt kan ta hand om mig och min familj. Klar i huvudet och i hjärtat. Nu ut med hunden och sen en träff med en vän. Det blir bra🐶🤎🍂

Vaknar tung i huvudet och med halsont..inte så konstigt med tanke på en vecka med snörvligt barn.. Blir en lugn dag vilket känns skönt.
Tänkt på att jag numer har noll problem med att säga nej till vin bland folk. Hur det så enkelt, och sant, bara kommer något i stil med ”nej tack, jag mår inget vidare av vin” eller ”det ger mig sömnproblem”. Förra året när jag hittade hit upptog det mycket tid att fundera på detta. Hur skulle jag säga?? Förstår ju att det handlar om skam, att bli blottad. Nu finns det inte kvar. Integritet har jag, den är också mer självklar. Jag måste inte berätta för någon om mitt beroende. Att jag får bestämma det själv. Också en viktig insikt. Tidigare kände jag att då skulle jag skämmas för det, att jag inte var uppriktig. Men nu vet jag att jag väljer. Att min uppriktighet mot mig själv är den som räknas.
Nu blir det Alvedon och kaffe och en dag i soffan. Tur hunden finns så jag kommer ut en liten sväng 😅🍂

@majken_r Visst är det befriande att inse att vi inte har någon redovisningsplikt!? Vi berättar precis så mycket som vi själva är bekväma med, och skammen är noll. Jag är enbart stolt över att jag har tagit ansvar för mitt psykiska mående. Att jag tar hand om mig på bästa sätt.

Jag, precis som du, var i början helt skräckslagen inför att jag skulle behöva säga nej tack. Vad skulle jag säga? Vad skulle jag skylla på? Jag minns hur jobbigt det kändes de första gångerna, och jag minns att oron var helt obefogad. Så mycket oro som vi har burit runt på som har varit helt obefogad. Inte konstigt att stegen känns lättare när man har slängt av sig den bördan.

Kram 🐘

@majken_r Bra sagt, det är uppriktigheten mot mig själv som räknas. Så är det. Jag kände också precis som du i början, skammen och att man måste vara uppriktig om varför man inte dricker. Men insåg också ju längre jag varit nykter att det är faktiskt min ensak. Min integritet som du säger. Att man själv sätter gränsen för var den ska vara. Min nykterhet har också ökat min självkänsla och mitt självförtroende och därmed också min stolthet över att lyckas sluta dricka. Jag tycker det är skitstort! Jag bär den stoltheten inom mig och därför är det lätt att säga nej tack! Svaret blir så tydligt och kraftfullt så det går inte ta ta miste på vad jag vill😂. Och vid frågor på det blir svaret lika stolt och kraftfull, jag dricker inte alkohol, och då blir det inte fler frågor. Skammen är som bortblåst och fick slå följe med alkoholdjävulen dit pepparn växer. Jag har också andra glasögon och annan radarn nu som nykter, det är tydligt vilka som har problem med alkohol. Känner en slags sorg för dem, men också en slags lättnad över att jag kommit ur detta.

Ha en fin söndag och krya på dig!❤️

Profile picture for user Se klart

Härligt att läsa i din tråd @majken med undantag för sjukdomen då, krya krya 💞
Jag blir ofta förvånad av att nästan varje person som kliver in på forumet har så mycket funderingar kring vad hen ska säga till andra. Men jag har glömt bort hur det var. När jag tänker efter minns jag att jag till och med ”varnade” andra inför aw- ”ja för mig blir det då alkoholfritt” som om jag
1) hade redovisningsplikt
2) skulle förbereda andra på att jag inte fullt duglig i aw-sammanhang.
När jag tänker på det nu känns det främmande. Iofs går jag inte så ofta på aw längre. Det beror inte bara på post-pandemi utan också att jag inte uppskattar det så mycket, och det starkaste skälet var ofta just att få ett legitimt skäl att dricka mitt i veckan.
(Om någon hade sagt då, att mina aw-tillfällen kommer att minska med 90% när jag blir nykter hade jag säkert deppat ihop men det är inte deppigt alls.)
Heja dig! Kram 🥰

@majken_r Jag fick känna den känslan nu i helgen. Det som jag oroat mig och tänkt igenom så mycket hur jag ska säga det. Bara min man som vet och nu även en vän. Jag sa ”jag dricker inte” varpå hon svarade ”är du nykterist nu?” Jag kände att nu kommer det och jag kände mig stark men det var ändå lite pirr (som när man säger att man är gravid typ) så sa jag ”Nä det vet jag inte men jag ser ingen anledning att dricka längre”

Kändes så skönt att nu börjar det komma ut, och jag är så säker på vad jag vill eftersom jag fått så mycket bevis på att jag mår så mycket bättre utan alkohol.

Idag märkte jag en ny grej, jag ser saker mer tydligt, som om jag haft lite dimma i synen innan. Är det ett vanligt fenomen i nykterheten?

Kram

Profile picture for user Torn

@Himmelellerhelvette Skönt att du fick sagt detta till till din väninna! Efter ett tag blir det helt naturligt, och inget man tänker på överhuvudtaget. Det är ju en fördel också när alla man umgås med vet om att man inte dricker, så dom kan se till att ha goda alkoholfria alternativ att bjuda på.😃

Jepp, alla sinnen blir bättre när man har varit nykter några månader. Synen, hörseln och smaksinnet framförallt.

Kram

@Himmelellerhelvette Visst är det skönt när orden som kommer ut stämmer med det inuti?! Jag upplevde också det med en slags klarhet i syn, och andra intryck som @Torn skriver. Upplever också att andra ser mig mer, lite flummigt, men det är något med att min blick också släpper in lite längre liksom.
Kram🍂