Efter att jag har läst här ett tag nu så startar jag min egna tråd... för att skriva som en dagbok.. för att påminna mig själv om hur allt har varit och är..

Jag har varit nykter i 2veckor nu och nu finns det bara en väg framåt, den nyktra vägen.

Men det är jobbigt just nu.. Är orolig i kroppen och skulle lätt kunna trilla dit. Ta ett glas.. som blir två... Kanske skulle vara lugnt ett par dagar men sen vet jag att det eskalerar och drar iväg.

Lite om min bakgrund ..
Jag är 37år, började dricka vid12, jag var alltid den som fick i mig mycket alkohol i jämförelse med mina kompisar, jag drack och var väldigt destruktiv mot mig själv på olika sätt. Vet att redan i tidig tonår så fick jag kommentarer om att jag drack mycket.
Jag har varit nykter under mina 3 graviditeter och 2månader vid årsskiftet...men tar snabbt "igen" det jag "missat". När jag Dricker fortsätter jag sedan i dagar. Är inte full på jobbet och dricker inte på dagarna(jo om det finns chansen så även på dagarna). Dricker gärna när jag är ensam och har länge gjort det, även fast jag tidigare också festade mycket med vänner, Blir snabbt tollerant för mer och mer alkohol. Alkoholen skapar snabbt ångest för mig, särskilt om jag dricker med andra. Då drar tankarna igång. När jag dricker ensam är det inte alls så utan då ger alkoholen ett mera lugn. Men jag får enorm ångest dagen efter, sämre tålamod och många negativa tankar om mig själv och jag blir en mycket sämre mamma och fru. Blir rädd för mig själv, hittar på ursäkter för att dricka ,ordnar så att det alltid finns alkohol hemma. Är min man borta med jobbet så kan jag dricka slut på flaskor och slänga dem långt ner i sotunnan (är då hemma själv med barmen(sjukt!!)). Ibland har jag druckit upp någon flaska, slängt den och köpt en ny gör att dölja det hela. Jag har nog valt umgänge utifrån vart jag är i min alkoholkonsumtion just då, om jag nu har velat träffa någon.
Jag tar hand om barnen och jobbet men tror helt säkert att jag skulle fixa och orka med allt så mycket mer och bättre utan alkohol. Jag vill sluta! Känns som att alkoholen är en del av min identitet för att jag har druckit så länge. Utvecklat depressioner och äter nu ssri...
Förstår att jag har problem

Men jag vill lära känna mig själv, vem jag verkligen är, utan alkohol.

Jag funderar på att gå på aa-möte nu till helgen. Men vågar jag? Passar jag in där??

Kram och styrka till er alla fina här i forumet. Tack för alla berättelser och erfarenheter ni delar❤️ De hjälper!!
:)

Kul att du skrev i min tråd också och tack för din berättelse. Ja, det vi ger oss ut på när vi vågar och väljer den fria och oberoende vägen är märker och tror jag en häftig och spännande resa mot något nytt! Jag vill i alla fall se det så. Jag är så j-a less på den romantiserande delen av alkohol och att det i princip ska alkohol så snart man ska ses.
Jag har varit på möten i grupp där samtliga vill sluta (eller göra ngt åt sina alkoholproblem) och mina erfarenheter är att de är mycket nyttiga på många sätt. Har dock aldrig varit på ett AA-möte, men kommer att gå när det blir lite mera vardag igen. Det jag har hört är att de som går på dessa möten är vem som helst, så passar in tror jag definitivt att du gör. Kram och styrka även till dig, på återhörande!

Ellan

Hej,
Och välkommen hit. Du har påbörjat en spännande resa och möjligheten att lära känna dig själv. Det är både tufft och utmanande men du är värd det. Jag känner igen mycket i din beskrivning och jag har oxå barn. En sak är säker, det blir inte bättre om du fortsätter dricka. Konsekvenserna blir värre... men det tror jag att du redan har insett.
Jag har gjort en behandling för mitt beroende men det jag har nu är AA och det fantastiska 12-stegs programmet. Alla som har en önskan att sluta dricka passar in. Det är en väldig blandning av personligheter men istället för att se olikheter så ser jag på det vi har gemensamt. Klart du vågar gå dit. Bor du i en större stad finns det flera olika grupper och flera städer har även kvinnomöten. Min drivkraft i början var att jag jämförde med de saker jag gjort på fyllan och den ångesten jag kände då. Då gick det ganska lätt att gå på möte.
Styrkekram
Ellan❤️

Tack Ellan och morgondag för era fina ord och kloka tankar!!

Jag är så himla rädd för vad alkoholen kan göra och jag är så rädd för att skada mina barn. Nu måste det vara slut på a. Desto mer jag läser och reflekterar över hur mitt liv faktiskt har sett ut med a så inser jag att jag har problem och att det måste vara noll och ingen alkohol. Känns läskigt och samtidigt skönt. Är också så himla trött på a. Vilken galen drog det egentligen är. Så många liv som blir förstörda!

Tack igen och kram!!

Är inte över än.. men jag har reflekterat över hur annorlunda jag blir utan a. Jag får närmare till skratt. Kan hantera dagens motgångar mycket bättre. Det är kaos med 3små barn men med lite mera humor så går det tusen ggr lättare. Jag gillar den sidan hos mig själv. Där jag kan behålla lugnet(även fast det känns panik inombords). Jag är väldigt trött dock.. kanske beror det på omställningen..de senaste månaderna har det varit så gott som a varje dag. Nytt jobb och intensivt här hemma.
Försöker tillåta mig att vara här och nu,en stund i taget. Jag Har höga krav och förväntningar på mig,mitt hem och jobbet. Men jag är bara människa och allt måste få vara som det är,just nu bara acceptera och ta det lugnt...

Jag funderar också över varför jag har druckit så mycket.. tror det har varit en självmedicinering.. tror jag har en inre känsla av ensamhet. Vill inte skylla på någon men min mamma var aldrig riktigt förmögen att älska villkorslöst,jag har och har haft en minst sagt komplicerad relation med henne. Tror nog att grunden kan ligga där. Har svårt med nära relationer, jag bara kör vidare när en relation blir för nära.. Nog rädd för att bli lämnad, men nog också duktig på att ta på mig offerkoftan för att kunna sitta själv med a...

Har flyttat otaliga ggr i mitt liv,både i Sverige och utomlands... Förstår nu att det hela var en flykt från mig själv. Förändringen ligger i mig inte i vart jag bor eller vad jag har..

Detta blev långt men behöver nog bara reflektera mina tankar.

Behöver motivera och förstå❤️

:)

Fredde

Grattis till 16 vita dagar det är starkt och bra gjort av dig:) Tack för inspirerande och tänkvärda ord:) Man är alltid starkare än vad man själv tror även om det inte alltid känns så. Fortsätt kämpa så ska du se att allt blir ljusare och du kommer bättre på alla sätt:) Själv lyckades jag att vara vit i en månad för ett tag sen men jag har nu fallit tillbaka till gamla mönster igen så det är nog dax att ta sig i kragen igen. Ha en fin dag:)

Hoppas du kan hitta tillbaka till det positiva med att inte dricka. Jag försöker tänka att jag blir sjuk om jag dricker,att det bara är så. Att jag vill hålla mig frisk och fri från det sjuka beteendet jag får när jag dricker a. Jag måste bara låta bli. Jag har tur som är gift med en person som inte alls ser tjusningen(?) Med A, Jag får bra stöd iom att han aldrig tar initiativet till a. Nu har jag också berättat för honom om mina farhågor inför A och att jag vill sluta. Jag ska snart gå på mitt första aa-möte. Tror och hoppas att det kan hjälpa och inspirera.
Ja det gott &fortsätt kämpa!:)
Kram

Fredagskänslan smyger sig på,grill med vänner, solen skiner, musik i högtalarna.. ja ni vet. Det är inte svårt Att vara nykter, Men svårt att låta bli att dricka... !! Jag behöver bara komma ihåg två ord -Nej tack :)

Nykter dag 17. Glad att jag är nykter! Vill inte att det ska få ta upp mer av min tid.
Kan också bli så himla arg och ledsen när jag tänker på hur mycket tid och energi (&pengar) denna drog har tagit.
Vet att det kommer komma svåra stunder.. men jag måste bara säga nej tack, nej tack, nej tack!!

Lägger min 1åring och är så tacksam att jag är nykter. Jag kan vara nära på riktigt❤️

för att du är nykter.
Du ska inte gräma dig över det som varit. Du kan inte redigera och ändra på tidigare saker i ditt liv. Däremot kan du använda det i konsekvenstänkandet för att bli säkrare på att säga nej tack.
Därmed kan tidigare händelser i ditt liv hjälpa dig att forma och styra din framtid. Då är det lättare att låta bli att sträcka ut handen efter glaset.
Din nyktra framtid blir då tryggare.

Grattis till 17 dagar. Den första svåra tiden har du nu klarat av.

Det är så sant. Tack för att du säger det och det är en smart strategi. Det känns som att jag börjar få livet tillbaka. Inte bara för dessa 17dagar utan för att jag verkligen börjar se och erkänna att jag har problem med A och att jag blir sjuk av det. Jag trodde jag var själv/att det var sån jag var som person i alla mina tankar och beteenden, insåg inte att det är en del av sjukdomen.
Jag har pratat om det med mina närmaste och jag läser här på forumet och på nätet om alkoholism, konsekvenser och beteenden kopplat till detta. Jag ser mig själv och min historia i så mycket. Jag är samtidigt glad att jag ser och vågar erkänna detta nu och inte om 30år till.
Jag har fått livet tillbaka igen. Jag har fått det innan också. Haft allvarligt suicideförsök där jag nästan inte vaknade igen. Jag har varit så destruktiv mot mig själv. Men alla de ggr när jag kommit tillbaka har jag fallit ner igen på något vis. Inte sett(velat se?).. men nu känns det annorlunda. Mycket tack vare allas berättelser och fakta jag läst. Det har blivit tydligare.
Också därför jag skriver.. just för att kunna påminna mig om vart jag en gång var, flera ggr om... Dit vill jag inte igen.

Jag ska låta bli att sträcka ut handen efter första glaset!

Tack igen Pi31415 ❤️

Och jag känner mig starkare för varje dag. Starkare mentalt och fysiskt och suget kommer väldigt sällan. Jag har varit nykter i perioder innan men denna gången behöver jag bara fortsätta säga nej tack och tänka på vilket gift a är! Att alkoholen levererar en illusion och är bara väldigt falsk och jävligt. Alkoholen förstör allt i sin väg, snabbt eller långsamt..

Har gått på mitt första aa-möte. Vilka fina människor jag fick möta!! Och vilka berättelser. Tror det kan vara bra att bli påmind om att man är inte ensam, bra att få höra allas historier och tankar för att komma ihåg att säga nej tack till a.

Jag vill säga ja till livet!! Jag Har förträngt så mycket med alkohol... men Allt får komma nu, jag är redo att hitta mig igen:)

❤️

skogsfrun

Jag är också ny här, har lite samma a-beteende som du hade och jag har också nyss slutat, den 22 juli. Känns bra! Tre veckor är superbra, jag är inne på min andra nu. Saknar a ibland men för det mesta är det faktiskt helt lugnt. Kanske för att jag bestämde mig "för resten av livet". Får hitta på annat som är kul istället och handen på hjärtat, det är inte så kul att vakna med ångest, ont i huvudet, torr i halsen och munsmak som om man svalt en levande skunk och hjärtklappning så man tror att man snart ska "klappa ihop" på riktigt. Och pengarna som tar slut innan nästa lön har kommit. Och den ständiga debatten: dricka-inte dricka, köpa-inte köpa osv. Smygandet, egoismen, den beroendeperson man håller på att utvecklas till osv. Usch!

Nä, no more a!

Lycka till! Jag kommer att följa dig :)

Verkligen inget mera a!!
Still going strong! Idag vaknade jag pigg och lycklig. Jag kände mig starkare än innan och så otroligt tacksam att jag är nykter och att jag inte vaknade bakis.
Jag har läst Alen Carr, äntligen full kontroll. Wow!! Den gav insikter och styrka!!

Men Det är inte alltid lätt, ångest har kommit och knackat på rätt rejält.. och jag har känt mig ledsen emellanåt och väldigt stressad. Nästan panikångest som har lurat ..
Men jag försöker acceptera att nu kommer alla känslor som jag har tryckt undan, nu får jag känna på riktigt utan att fly in i a.
Jag försöker verkligen vara i nuet, inte stressa iväg(jättesvårt!).

Idag åkte mannen iväg, första jag tänkte på var att nu kan jag dricka a.. men snabbt tänkte jag om(flera ggr)!! Tacksam att jag inte dricker den giftiga skten!!
Jag vet att det kommer bli bra!!

Tack fina ni för era ord?

Ångesten kommer och går lite titt som tätt...
Tänker tankar på alkohol som jag motar bort och påminner mig istället om tacksamhet(!) Att jag slipper A, försöker slappna av, försöker se och känna efter varför jag tänker på a just nu. Vilket syfte skulle a ha just nu om jag drack... Stressa ner, tristess, ensamhet..
Jag påminner mig om att a skulle förvärra allt, att a är ett gift som förgör mig och bryter ner mig. Alkoholen äter upp min själ och mitt genuina jag.

Det slår mig att, oj! Så ofta jag tänker på a och förknippar vardagen med att dricka av olika anledningar.

Jag vill njuta av livet som det är, utan giftet. Jag känner att viljan finns att låta bli a.. men vanorna är tuffa att bryta. Illusionen av vad alkohol ger i positiv bemärkelse måste jag slå hål på om och om igen!!

Jag behöver bara andas och ta det lugnt..

skogsfrun

Ångesten kan komma och gå, det är helt naturligt. Blir det för starkt och du blir rädd så kontakta din vårdcentral för att se om de kan hjälpa dig. Allt är bättre än att självmedicinera med A. Du ska vara så glad och stolt över dina veckor! Så bra jobbat. Jag tänker också på A till och från och jag märker på mina vänner hur alkoholen verkligen är en central punkt i tillvaron för många. Men jag har också hittat annat umgänge genom mina intressen och där förekommer alkohol knappt alls. Det blir som en frizon. Kanske kan du också hitta något där inte alkoholen är en central punkt för alla inblandade.