Hej jag har ett stort problem då jag emellanåt dricker alldeles för mycket . Jag dricker inte ofta o kanske 2-3 gånger i månade dvs varannan helg. Oftast funkar det att sitta med vänner o sambo o (mysdricka) men i bland blir jag kanon full !!! Vill inte bli stupfull det är inget kul , jag fyller 47 år och borde kunna lyssna på mig själv o andra men lik förbannat blir jag full emellanåt. Detta får konsekvenser naturligtvis och det påverkar mitt förhållande. Då min sambo nu kommit till bristningsgränsen o frågar sig själv om han vill ha det så här ? Jag vill för allt i världen inte mista honom och vill göra allt jag kan för att få det att fungera o att jag kan lära mig dricka måttligt. Jag mår skitdåligt av detta vet inte vad det beror på att jag emellanåt tappar kontrollen då jag dricker . Jag ställer mig ofta frågan om jag vill bli full är det därför jag blir det eller blir jag det utan att jag kan styra det?

Osynlig

Jag tror inte på stt dra ner till måttligt. Min sambo har försökt det mer eller mindre seriöst och misslyckas varje gång. Det som händer är att du skadar din sambo vid varje misslyckande och du måste fråga dej om han inte förtjänar bättre? Jag har också ställt ett ultimatum - som höll i sex veckor, så nu vet jag att jag inte vannoch vårt relation efter många år är nog över. De omkring dej som inte accepterar att du väljer bort alkoholen, de är inget att ha. Välj din sambo. Se alkoholen som en älskare - med vem vill du leva? Stå på dej, kämpa - framför allt för dej själv! Kram!

Vändningen

Det är så individuellt om man kan lära sig dricka måttligt igen eller inte. Det styrs av hur långt missbruket eller beroendet har gått. Så som du beskriver det hela, så låter det som att du är precis som många av oss andra här, en klassisk "det börjar med ett glas och slutar med...."-drickare. Det blir liksom "all in". Kanske för att du vill det, du vill uppnå stadiet där du känner dig salongsberusad och lullig - men därifrån är det lätt att gå över nästa gräns och bli stupfull.

Det viktiga i livet är inte om du ska kunna bli måttlig eller ej, det viktiga är att vårda kärlek och relation. Det får vara prio1. Om du nyper av helt och tar avstånd en period, så kan du ju alltid framöver göra ett experiment och prova att dricka igen om du känner för det där och då. Många som nyper av helt tappar dock suget helt och tappar lusten att ens bli måttlig, när de hittar andra faktorer som känner mer lockande och viktiga i livet. Jag tror också att det är betydligt lättare att lära sig dricka måttligt igen om man nu vill det, om man först börjar med att nollställa kroppen lite och ta avstånd från alkohol. Toleransen kommer sjunka och din relation till akoholen i sig rent mentalt kan komma att ändras.

Ingen alkohol i världen är viktigare eller mer betydelsefull än en kärleksfull relation.
Hellre dör jag som älskad nykter partner, än död singel missbrukare.

Om du inte kan dricka måttligt nu utan det slår över ibland vad är det som gör att du ska dricka måttligt? Att dricka för det är gott då räker det väl med en öl eller ett glas? Att dricka för det r gott är ofta ett svepskäl för det andra syftet, nämligen att bli berusad och fly. Vet att det finns forskning som säger att man ska kunna dricka måttligt men jag är skeptisk.

Lena72

Vill så gärna också ha kvar att kunna sitta i solnedgången o skratta tillsammans med lite vin. Jag har inte slutat utan tror att det skall gå.... Löjligt o naivt kanske. Känns ändå som jag har kommit en bit på väg genom stt bara komma in hit. Lycka till!

Andreas

Jag vill med kunna dricka måttligt, men dagen efter jag har druckit är det ända ja kan tänka på alkohol. Om jag inte blivit alldeles för full då.

answe77

Går det dricka måttligt då man en gång varit i skiten?? Jag har nog fått för mig att det borde fungera ett 10-tal gånger och alltid fallit dit i att dricka för mycket och i smyg igen. Nu har jag valt familjen framför alkoholen och kommer att göra allt jag bara kan för att hålla mig helt vit!!