Här är jag. Vanlig kille på 29 år, med ett vanligt osynligt problem, den förbannade alkoholen.

Efter denna "jag vet inte vilken gång i ordningen" tavlan har jag bestämt mig, nu får det fasen va slut.

Förutom att totalförstört min släktings bröllop, skämt ut mig bland alla gäster så höll jag även på att förlora min familj.
Bad min sambo fara å flyga, medans mina barn 3 och 1 år grät av rädsla. ALDRIG tänker jag utsätta mina barn för detta igen. Aldrig ska dom behöva se sin pappa i ett tillstånd där dom blir rädd, nogonsin igen.

Efter helgen hade jag och sambon en för mig skamfyllt samtal. Jag sa som det var, jag dricker inte för att det är gott, jag dricker inte för att det "hör till" när solen skiner. Jag dricker enbart för att bli berusad, för att bli så full som möjligt.
Såklart hade hon förstått detta ganska länge.

Jag har vetat ända sen 18 års ålder att jag inte kan hantera alkoholen, tappat vänner, legat antal gånger i fyllecell, vaknat upp utan att veta vart jag är. Listan kan göras lång. Även fast jag vet att allt kommer gå överstyr har jag ljugit för mig själv och mina närmsta och sagt:bara några öl.

Men nu är botten nådd. Ångesten är total och jag har lagt alla kort på borden, för mina barn, för min sambo men även för min egen skull. För att ha någon som helst vardighet kvar, för att kunna respektera migsjälv det minsta.

Hjälp mig att förstå att det kommer kännas bättre, för just nu känns allt som ett enda stort mörker.

Mvh

Madeleine 83

Vad bra att du hittat hit! Jag har också barn så jag känner igen känslan av att inte vilja utsätta dem för sitt missbruk. Det är en lång väg att gå, jag har än så länge varit nykter i 9 dagar så jag är absolut ingen expert men jag tycker att forumet hjälper mig. Ska bli intressant att följa din resa!

Slut.nu

Nä man vill barnens bästa, det värsta är att både min pappa och morfar var alkoholister och jag lovade när jag var ung att mina barn aldrig skulle få uppleva det jag gjorde. Men det gick åt helvete.
Det gör inget om du inte är expert, det är skönt att känna att man inte är ensam.
Bra jobbat, imorgon bockar du av dag 10.
Kram

Madeleine 83

Japp, både mamma, pappa, mormor, morbröder har varit eller är alkoholister så den där alkoholgenen den har jag definitivt. Jag har också varit helt säker och lovat att jag inte ska bli en alkoliserad mamma men så är jag det ändå. Alkoholen är verkligen en slug drog som på ett fint och städat sätt kan smyga sig in och förstöra.

Slut.nu

Ja jag förstår inte riktigt hur man kan låta det gå så långt. Jag som egentligen är principfast, ordningsam, och ansvarstagande. När jag får i mig alkohol tappar jag alla spärrar, dagen efter är allt svart. Kommer sällan ihåg något alls. Är alltid rädd för att telefonen ska ringa och någon ska säga att jag gjort något riktigt dumt.
Nä fy fan nu är det slut på det här, jag har inget val längre...

evolution

Är ingen expert på att sluta, men jag känner som du, jag har inget annat val än att sluta.
Dricker tills allt e slut.......
Goda råd mottages med tacksamhet, vill helst kunna sluta av mig själv.

Om du tillåter den att komma. Du har lagt korten på bordet, jävligt starkt. Man behöver stöd. Klart att hon fattat det. Det är vara vi alkisar som inte förstår att de förstår. Fortsätt att jobba på den inslagna vägen.

Soja

@Evolution och Slut
Jag blir gripen av era ord och berättelser och dom känslor ni förmedlar.
Jag är själv helt ny här, jag är på dag 2.
Har försökt förut att sluta och det har inte lyckats så bra. Alkoholen har varit min "hobby". Men jag vill inte längre vakna bakfull och inte minnas, jag vill inte bli aggresiv och slåss och bli våldsam mot dom jag älskar eller skriva konstiga mail och meddelande till människor. Jag vill få tillbaka meningen med livet igen.
Så nu börjar jag långsamt. I min kalender har jag numrerat varje dag, från dag 1 till dag 90. Så varje dag kan jag se hur långt jag har kommit och hålla koll på mitt mål, 90 dagar utan alkohol.
Samtidigt har jag tagit mit an två nya hobbys, TaiChi en gång i veckan och virkning med en grupp nya människor en gång i månaden. Det får räcka för nu. Inte för mycket.
Jag hoppas hitta energin till att börja städa och ordna i huset igen. Jag hoppas få tillbaka energin för att laga mat och äta hälsosamt igen
Och framförallt är jag så tacksam för er alla! Och detta forum. Att känna att jag inte är ensam och att det finns många som kämpar. Jag hoppas vi alla klarar våra mål och även om vi misslyckas och faller tillbaka, så kommer alla andra finnas här för att stödja oss när vi gör ett nytt försök.
Vi ska inte ge upp!
Kramar

Lena72

Vad starkt gjort, att lägga korten på bordet. Jag har själv inte ens kommit dit. Jag drack måttligt i går, nykter idag men skall ut i morgon. Vill ta det måttligt!! Men skulle mycket väl tänka mig ett glas vin nu. Min man har redan lagt sig då han är sjuk o mina små sover o min stora sover borta. Men sitter här med choklad, te o dwt känns ok bara för jag vet att jag får i morgon....
Lycka till o ta en dag i taget.
Lena

Lena72

Vad starkt gjort, att lägga korten på bordet. Jag har själv inte ens kommit dit. Jag drack måttligt i går, nykter idag men skall ut i morgon. Vill ta det måttligt!! Men skulle mycket väl tänka mig ett glas vin nu. Min man har redan lagt sig då han är sjuk o mina små sover o min stora sover borta. Men sitter här med choklad, te o dwt känns ok bara för jag vet att jag får i morgon....
Lycka till o ta en dag i taget.
Lena

Slut.nu

Hej alla och tack för era stöd och svar.
Jag har inte varit inne på en stund nu och därför inte svarat.
Idag är det lite mer än en månad sen allt spårade ur. Och jag har håll mig borta från alkoholen, inte en droppe. Men såklart så kommer suget ibland och då kan jag känna att jag blir lättirriterad och tänker: men va fan en eller två funkar säkert. Men sen kommer ja på att det är just den gränsen jag inte har och jag vet att det inte funkar.
Den stora vinsten har varit att jag har fått massa mer tid med barnen på kvällstid när jag inte spenderar den i soffan och dricker öl. Dom är mycket gladare också. Sen har jag kommit in på en vidareutbildning så jag tänkte försöka fortsätta mitt nyktra liv, även om det blir tungt ibland. Tack för all stöttning och jag hoppas ni kämpar på.

Bra gjort, bra val. Visst är det skönt att va kry och pigg i huvudet istället för halvdåsig i soffan.