Jaha, så idag är det dags, nu är jag här. Jag är snart 21 år och det senaste halvåret har jag varit helt alkoholfri färre kvällar än jag har fingrar. Men har det varit ett problem? Nej, jag har inte tyckt det. Jag har nämligen förmågan att inte bli bakfull, inte alls. Jag kan konsumera måttligt (nån flaska vin eller ett gäng 7,0:or) varje kväll veckor i rad och ändå sköta alla sysslor jag förväntas dagtid. Jag har alltid definierat beroende som något som påverkar ens vardag, något man döljer eller ljuger om för sin omgivning och något som stör ens liv och framtid. Visst har drickandet påverkat min ekonomi men inte i akut utsträckning, visst har jag ljugit för mina föräldrar om hur ofta jag tar ett glas vin framför tv:n själv men mina kompisar har vetat om det och skrattat bort det, visst har jag någon gång planerat om saker för att istället kunnat bli berusad men jag har aldrig helt missat något viktigt. Inte förrän idag, eller rättare sagt igår. Då gick jag över min gräns, jag vet att många i detta forum gör det dagligen och att en gång är ingen gång, men helt plötsligt gick det jag hade under kontroll över styr och det finns inte ens en anledning till det. För första gången är jag inte på jobbet pga fylla ensam hemma i lägenheten, för första gången ljuger jag för alla och säger att jag ligger hemma med migrän, för första gången riskerar jag min vidare anställning genom att inte dyka upp. Inte för en utekväll som gått över styr, inte för en fest som blev vild, utan för att jag i min ensamhet inte kunde sluta dricka trots att jag visste att jag borde. Och för första gången erkänner jag att jag har ett problem och ber om hjälp. Nu är jag här, direkt, inget att fundera på. Det som hände igår får inte upprepas. Jag vill inte bli alkoholist, jag vill inte låta det gå så långt, jag har läst flera inlägg av människor som börjat sitt beroende tidigt och nu har problem inför barn och familj. Jag vill inte hamna där. Men frågan är, går det att dra ner utan att sluta helt? Går det att undvika kvällar utom kontroll och ändå fortsätta konsumera måttligt? För imorgon ska jag inte jobba, och trots att jag nyss tagit tag i det, gått in här och registrerat mig som en markering för mig själv, så ser jag ingen anledning att vara nykter ikväll. För ikväll går det ju inte ut över något? Imorgon gör det ju inget om jag inte kan köra bil, jag ska ändå ingenstans. Så, ni som vet hur det började, ni som levt med det i år och inte bara i månader, går det att dra ner utan att sluta helt? Eller kommer jag hamna i det ändå förr eller senare med den strategin?

etanoldrift

Tja.. egentligen så vet du ju svaret inom dig redan... Jag slutade dricka helt för ca 5 månader sedan.. Jag är vad man kallar medberoende och på väg att bli nykter alkoholist.. Min väg, var den kokta grodans princip.. Min gubbe drack ju och dricker fortfarande mycket mer än jag någonsin gjorde.. Jag insåg att jag var tvungen att avstå helt, sedan är det ju väldigt personligt hur mycket styr man får över sina alkoholvanor..
Min tankeställare kom, när gubben istället för en liten flaska vin (som jag ansåg vara en "lagom" dos per kväll), hade köpt hem en stor.. Inte nog med att han själv blev klapp kanon när vi hade gäster.. Gästerna hade med sig lite extra och jag upptäckte att jag hade druckit ur HELA flaskan, trots föresatsen att bara ta ett par glas..
Gubben min resonerar också som så, att "just idag" behöver han ju inte vara nykter, eftersom vi ändå inte ska någonstans.. När sanningen är den, att vi nästan aldrig ska "någonstans" efter lunch någonsin, eftersom han redan då korkat upp första flaskan..
Prova du med en "vit vecka" i första hand! Hur känns tanken att inte dricka alls, fastän du kanske skulle kunna? Är det "småpanik"..? Eller känns det som om du skulle vilja börja räkna dagar till du kan tillåta dig själv att dricka igen?

Ms Smith

Så duktig du är! Det måste vara väldigt svårt att själv sluta när han fortfarande dricker?
Nej det blir väl så efter ett tag, att man börjar se till att man alltid kan dricka.
Jag får full panik av tanken, det är lite ångest varje kväll strax innan 19 när jag går igenom vad jag har hemma så att jag vet att jag inte får slut på vin när systembolaget stängt. Jag har klarat att dra ner till mindre mängd per kväll, sällskap gör det lättare, men bara tanken på att vara helt nykter en hel kväll gör mig väldigt orolig och rastlös. Jag är inte full varje kväll, men jag dricker något varje kväll, det var över en månad sen jag var helt nykter en kväll.

Soff

om du tänker att du inte skulle få dricka på kvällarna på en hel vecka? Där har du nog ditt svar om hur pass "insyltad" du är.

Bra att du har hittat hit, det här forumet tycker jag verkar hjälpa både dem som vill sluta helt och de som vill dra ned :)

Har ju mindre betydelse för att hantera alkoholen. Du verkar ha ett kemiskt beroende eftersom du inte kan låta bli a. Din konsumtion överstiger nog med råge de antal standardglas man kan ta utan att ligga i riskzonen. Prova med en vit vecka.

Stingo

Det finns ingen frihet i ditt drickande, då du får panikkänslor av tanken på att låta bli. Bara det borde berätta för dig hur långt du redan kommit. Du är redan "där", bara barnen och familjen fattas.

Börja med en vit vecka, som de andra här föreslår, men förbered dig på att du behöver betydligt mera än så. Du är ännu ung och kan nog ha möjlighet att hitta till ett måttligt alkoholbruk, men först behöver du en rejäl paus, så att din hjärna kan börja fungera normalt igen.

Ett grundtänk till, som är nödvändigt (men inte ännu räcker) om man vill vara måttlighetsdrickare :

- Det behövs aldrig en anledning till en nykter kväll
- Det behövs alltid en anledning om man skall dricka