Stina Larsson

Vet inte om jag dricker ofta eller inte, men oftast 2 gr i månaden (varannan helg) ibland både fredagen och lördagen. Då är jag så slut att jag inte orkar jobba på måndagen. Jag kan dricka med måtta ex på en middag eller liknande. Men när det är fest så är det annat. Jag behöver inte vara speciellt full för att få minnesluckor. Har hänt många gånger att jag fått blackouts på 4-5 timmar. Sovit hos killar och minns inte vad som hänt. Minns inte hur jag kommit hem. Minns inte vilken krog jag varit på osv. Jag tål inte speciellt mycket heller, eller iallafall väldigt mycket mindre än alla andra i min omgivning. När jag inte minns bygger jag upp senario i mitt huvud om vad jag kan ha sagt till folk eller saker som KAN ha hänt, får sjukt mycket ångest och vet tillslut inte om det hänt/sagts påriktigt eller om det bara är i mitt huvud. Jag är aldrig sugen på alkohol eller känner att jag har ett behov av att dricka. Men mitt umgänge festar relativt mycket och jag hänger på bara jag är lite uttråkad. Vad är jag för människa?

Välkommen hit, vad bra att du börjat fundera på alkoholens verkningar för dig. Det verkar som alkohol inte passar dig alls, du får blackouter och vet inte vad du gör/säger. Jag har haft det många gånger, men då har jag druckit både länge och mycket. Så verkar inte vara fallet med dig. Det kan helt enkelt vara så att du är känslig för alkohol och dess verkningar. Kanske du kan hoppa över att dricka en längre tid o se vad som händer, kan det finnas andra människor att umgås med som inte dricker eller dricker sparsamt. Kan du utveckla någon hobbys? Det låter som du behöver någon förändring i ditt liv. Ett råd från mig är att vara helt ifrån a en längre tid och fundera över vad du vill, alltså vad du vill. Inte vad andra vill eller gör, och ta det därifrån. Risken är ju stor att det faktiskt händer dig nåt otrevligt under blackouterna och att utveckla ett beroende är aldrig roligt, tro mig. Skriv av dig härinne och lycka till. Jullan

Stina Larsson

Tack! Ja jag vet inte vad det är för fel på mig. ALLA andra jag känner börjar tillslut spy när de gått över sin gräns eller däckar. Jag gör inte det, är fortfarande vaken och ”mår bra” men helt dygn. Önskar att jag var en person som spydde och sen gick och la mig när det blev för mycket. Jag är inte så gammal heller 23 år. Har tänkt länge nu som du skriver att jag vill ha en hobby jag behöver verkligen det, känns som att jag bara står och stampar på samma ställe i dåliga vanor. Men vad gör man nu? Vad finns det att göra? Gym? Yoga? Vad som helst som jag finner lite intressant men jag har verkligen ingen aning vad jag tycker om. De känns som de fyllorna som är värst är de när jag känt mig uttråkad en kort tid innan. Så sen när man väl ska festa till det är de rätt in i kaklet. Jag tänker ofta på saker jag gjort mot andra med. Min moral och mitt konsekvens tänk är nästan obefintligt när jag är full. Vill inte vara den tjejen som alltid är fullast och slirigast på festen. Vill ha något vettigare för mig än att supa skallen i småbitar bara för att jag är lite uttråkad, känns så patetiskt.

Jag har reflekterat över att mina fester/fyllor blir värst när jag försöker leta efter fest.. jag försöker få tag i ett tillfälle att få dricka för jag är uttråkad. Precis som du!! Intressant varför, det vet jag inte heller?

Jag är i samma ålder som du och vill också slippa skammen om att vara värst. Jag är inte samma människa och jag kan inte stå för mina handlingar alls eller den person jag blir när jag dricker

Vill bara säga att jag relaterar otroligt mycket till det du skriver, hade kunnat vara jag som skrev texten. Har så lätt att få minnesluckor och har gjort så dumma saker när jag varit full, liksom du sovit hos okända killar och sen inte veta hur jag kom hem. Spyr eller däckar aldrig heller utan kan fortsätta dricka hela natten. Är helt fruktansvärt och ger så mycket ångest. Är lika gammal som dig också och tror att det gör det svårare att se på det som ett faktiskt problem för "alla" festar ju, och att det är svårt att avstå för så mycket umgänge är centrerat kring alkohol. Men tror att det kan vara bra att faktiskt inte dricka på ett tag, jag har dragit ner på mina tillfällen väldigt mycket senaste månaderna och det ger en nya perspektiv och man mår bättre.