Jag vet intellektuellt att dricka flera liter vin i veckan är väldigt dåligt för hälsan men det är precis som om jag dras till Systembolaget och handlar en box. I början på en box känner jag både lycka och lättnad att 'nu har jag vin ett tag!'. Jag undrar om det är någon annan som har några egna sådana upplevelser och vill dela med sig av dem.

@alice.marie Ja, jag har upplevt liknande. Den bästa känslan var absolut när man just öppnade en ny förpackning och kände att nu har man så det räcker ett tag. Det var som du säger en känsla av lycka och lättnad, men tyvärr en flyktig känsla som försvann i alkoholdimmorna.

@alice.marie skrev:"Jag vet intellektuellt att dricka flera liter vin i veckan är väldigt dåligt för hälsan men det är precis som om jag dras till Systembolaget och handlar en box."

Det här kan i princip alla här på forumet skriva under på, även om en del får byta ut vin mot den form av alkohol de förtär eller förtärde. Det är detta som kallas ett beroende, när man fortsätter med något, trots att man är medveten om dess konsekvenser.

@alice.marie det där kan jag relatera till, fast min last är öl. Jag jobbar nära systembolaget och gick dagligen och köpte kvällen fylla. När jag väl kom hem och slängde in dom i frysen, den lättnaden och lyckan. Idag inser jag att den lyckan och känslan är en del av mitt beroende.

Jag har börjat parkera på andra sidan stan för att inte behöva gå förbi bolaget. Det är skönt att slippa den triggern.

@alice.marie jag kan också relatera till det! Jag kunde även tänka i ekonomiska termer kring det hela typ "3-4 fyllor för 200 spänn, lätt värt det" Mitt problem var att den där boxen som skulle räcka så länge inte gjorde det. I mitt huvud räcker en box 2-4 veckor, det fanns en tid för länge sen när det var sanning. Då var vi dessutom två. Innan mitt alkostopp nu så gick det en box i veckan, i regel drack jag upp den på 3-4 kvällar.