Inatt åkte jag fast för grov rattfylla och jag har sån ångest nu. Kommer aldrig mer köra bil med alkohol i kroppen och detta är en grov varningssignal om att jag måste göra nåt åt min alkoholkonsumtion. Jag sökte hjälp förut, men det funkade inte med mitt jobb att gå på möten och hämta mediciner osv på bestämda tider 2 ggr i veckan.

Är oxå så oroad över vad som ska ske nu. Att jag blir av med körkortet är helt rätt, men jag är oroad att jag döms till fotboja och inte kan fortsätta mitt jobb. Hur försörjer jag mig om jag inte kan jobba? Har googlat om detta men hittar inga svar.

Läser oxå om villkorlig dom utan övervakning, att man kan få det om det är ett förstagångsbrott. Kan jag gå till jobbet som vanligt och slippa berätta om detta för min arbetsgivare om jag får detta straff. Kan man godkänna straff utan att det blir rättegång?

Hur kan jag klara av att få hjälp med mitt missbruk när det inte finns möjlighet för mig att åka till hjälpställen 2 ggr i veckan på arbetstid. Skulle hellre behöva ha någon att ringa till eller liknande, som jag kan göra på kvällar/helger.

Vill gärna ha kontakt med någon som gripits för grov rattfylla.

Hej @Maddemadde!
Jag vet hur ångesten känns. Jag har dock inte åkt för grov rattfylla,, däremot rattfylla 2 ggr sen 2014, nu senast i december. Det krävdes tydligen 2 ggr för att jag skulle sluta dricka helt. Firade 100 dagar som nykter nu i veckan. Detta forum har hjälpt mig att klara det. Jag har en tråd i "Vara alkoholfri"
Du lär förmodligen bli av med körkortet i 2 år och kommer att behöva ta om det igen efter 2 år, du kan slippa ta om det om du ansöker om villkorligt alkolås, som du förmodligen måste ha i bilen i 2 år.
Men då får du räkna med provtagningar med jämna mellanrum,, nu gör dom bedömning från fall till fall, så jag kan inte säga till 100% hur det skulle bli för dig.
Får man fråga hur mycket du blåste?

Hej ,
@Maddemadde!
Jag åkte dit för grov rattfylla 16/1 och har sedan dess ej druckit en droppe o valt att ha det så. Jag chansade och tog bilen då det var storm uppe i en liten fjällby och polisen var där då och jag skulle köra 6-700 m för att överraska några kompisar. Blev stoppad då jag precis var där och det var bara att följa med och provet visade på förskräckliga 1,89.
Skammen o ångesten var total. Jag valde att stå för mitt brott och ej komma med bortförklaringar och berättade direkt på måndagen för mina nära,chef, kollega,mina barn om vad som hänt. Alla har stöttat mig. Går även på alkoholmottagningen för att kunna landa i varför jag hamnade i denna sits. Jag har haft helgdrickande som tillflykt och detta blev världens uppvaknande för mig. Jag sökte direkt om alkolås och fick det beviljat och installerat inom 7 veckor från händelse. Nu är det 4 blodprover på 6 månader och 4 prover till 12 månader efter det. Jag har redan tagit första blodprovet och då jag ej dricker så kommer alla prover att vara gröna. Det som är kvar är tinget för att få ett straff utdömt. Viktigaste för mig och de jag har runt om mig är att jag ska må bra långsiktigt. Jag känner mig mer hel nu då jag slutat med slentriandrickandet på helgen som nu såhär i efterhand ej uppfyllt nån funktion.
Mitt tips berätta för närmaste och chef eller någon du kan lita på man får mer stöd än vad man kan tro och det är bra för skammen och ångesten.
Det kommer att gå bra för dig också😊

Hej ,
@Maddemadde!
Jag åkte dit för grov rattfylla 16/1 och har sedan dess ej druckit en droppe o valt att ha det så. Jag chansade och tog bilen då det var storm uppe i en liten fjällby och polisen var där då och jag skulle köra 6-700 m för att överraska några kompisar. Blev stoppad då jag precis var där och det var bara att följa med och provet visade på förskräckliga 1,89.
Skammen o ångesten var total. Jag valde att stå för mitt brott och ej komma med bortförklaringar och berättade direkt på måndagen för mina nära,chef, kollega,mina barn om vad som hänt. Alla har stöttat mig. Går även på alkoholmottagningen för att kunna landa i varför jag hamnade i denna sits. Jag har haft helgdrickande som tillflykt och detta blev världens uppvaknande för mig. Jag sökte direkt om alkolås och fick det beviljat och installerat inom 7 veckor från händelse. Nu är det 4 blodprover på 6 månader och 4 prover till 12 månader efter det. Jag har redan tagit första blodprovet och då jag ej dricker så kommer alla prover att vara gröna. Det som är kvar är tinget för att få ett straff utdömt. Viktigaste för mig och de jag har runt om mig är att jag ska må bra långsiktigt. Jag känner mig mer hel nu då jag slutat med slentriandrickandet på helgen som nu såhär i efterhand ej uppfyllt nån funktion.
Mitt tips berätta för närmaste och chef eller någon du kan lita på man får mer stöd än vad man kan tro och det är bra för skammen och ångesten.
Det kommer att gå bra för dig också😊

Hej @Maddemadde,
Jag har åkt för grov rattfylla 2017.
Jag var förstagångsförbrytare och blev dömd till villkorlig dom och 50 tim samhällstjänst.
Blev beviljad körkort med alkolås under 2 år av transportstyrelsen, mot att jag under 2 års tid lämnade prover flertalet ggr med 1 dags framförhållning och 2 läkarintyg under denna perioden som kunde styrka att jag inte hade ett riskbruk/missbruk.
Otroligt egentligen att jag klarade dessa prover, men jag lärde mig utläsa ungefär när i tid det skulle vara dags för prover, så jag höll uppe med drickande ca 2 veckor innan provtagning för att direkt efter besöket på lab gå till SB och köpa vodka. Då visste jag att jag kunde dricka varje dag i över en månads tid 🥴
Jag berättade enbart detta för min närmsta familj, ingen annan visste. Ingen på jobbet, inga vänner (förutom 1). Ville inte att någon skulle veta då jag var så full av skam.
Lycka till, det kommer bli bättre.
Kram

@Maddemadde Hej! En fråga bara: är det en ärlig ursäkt att du inte kan gå på möten och hämta medicin? Ibland upplever jag att man hittar på för sig själv att saker inte går att göra, men egentligen är den verkliga anledningen att man inte vill, att det är jobbigt och att man därför drar sig för det. Det känner jag igen från mig själv och många andra.