Hej! Jag har läst en hel del här i forumet som en inloggade gäst, och jag känner igen mig så mycket i det många av er skriver.

Jag är strax över 30 år och har egentligen ett väldigt bra liv med ett fantastiskt jobb, fin lägenhet, rolig sambo och gullig hund. Har dock haft lite problem när jag var yngre i familjen som slagit till för ett tag sedan med panikångest, men tar mediciner mot det som hjälper bra.

Jag är egentligen helt medveten om att jag dricker alldeles för mycket, ungefär på det sättet många av er beskriver i forumet här. Skulle säga att jag nog dricker två folköl nästan varje vardag, kanske fem stor stark på onsdagar, något mer än fem stor stark på fredagar och sen ett fullständigt taberas på lördagar. Senaste lördagen var en ”vanlig” med cirka 8 33 cl starköl hemma innan, sedan cirka 10 stor stark ute + nån shot. Och det är en ganska vanlig vecka när jag dricker.

Jag har själv försökt sluta så många gånger, det längsta jag har hållit uppe är sex månader. Jag träffade också en underbar alkoholterapeut ett tag, men hon var väldigt inne på att jag kunde lära mig dricka lagom, alltså max fyra enheter per gång, men det gick ju inte så bra.

Jag har märkt det senaste att jag har börjat hamna i betydligt mer bråk med vänner och familj när jag dricker det senaste och att jag har börjat få tillbaka den där smärtan i bröstet jag har haft förr, det som kallas holiday heart.

Jag slutar om och om igen, men sedan börjar jag alltid fundera på ”har jag verkligen ett problem? är jag inte bara en rolig kille som gillar att dricka och ha kul?”. De flesta jag pratar med tror att jag hittar på, de tycker att jag dricker snabbt, men inte mer än dem. Sanningen är väl mest att de inte ser att jag dricker ensam både innan och efter vi har setts.

Jag har under mina nyktra perioder klarar mig riktigt bra, har rest och hittat på roliga saker. Men jag känner alltid efter ett tag också ett behov av att nästan rebella - bli så full som möjligt och ställa till med jävulstyg. Min egen bild av nyktra människor är att det är halvkristna fjantar som gör yoga, gå på raska promenader och hela tiden måste berätta om hur roligt de kan ha utan alkohol. Jag vet att min bild säkert är fel, men jag känner mig alltid som en sådan när jag slutar dricka och känner sedan att jag måste bevisa något.

Jag skriver här mest för mig själv, ser att många andra gör det. Om någon vill kommentera något blir jag jätteglad :)

Jag har två frågor jag ställer till mig själv som jag ska försöka ta reda på:
- Kan jag på något sätt stanna i känslan av att jag har problem och inte kan lära mig dricka lagom?
- Hur kan jag göra för att ändra min bild av ett nyktert liv och i ett nyktert liv ändå få utlopp för lite galenskap, spontanitet och bus?

Hej och välkommen! Vad bra att du skriver ned dina tankar. Det verkar som att drickandet oftare leder till obehagliga konsekvenser nu än förut, och mängden är som du själv skriver hög. Jag tror du har allt att vinna på att sluta nu. Äventyr och roligheter kan man ha ändå. Det är beroendet som försöker lura en att det inte går. Ny livsglädje och nyfikenhet på livet är två saker nykterheten gett mig. Och lugn i själen och en frisk kropp. Att läsa sina inlägg här är ett bra sätt att minnas varför man slutade dricka, om man börjar tvivla på hur stort problemet var.

Hej Kumar! Jag har också tänkt väldigt mycket på din fråga angående det nyktra livet och göra plats för spontanitet och bus och jag tycker att ju längre tiden går i min nykterhet så blir bilden annorlunda. Nu har jag varit nykter över 2 månader och det är som att jag har tryckt på en Reset-knapp. Jag har börjat känna och tänka klarare! Vissa tankar och känslor jag har nu minns jag från när jag inte drack alkohol. Har haft nyktra kvällar med vänner och har uppskattat saker mycket mer och lekt lekar, hoppat jämfota och sagt "Vi leker detta en gång till!". Sjukt härlig känsla.
Jag har börjat uppskatta att gå emot normen och ha kul utan alkohol för att det blir rebelliskt i sig, haha.
Du har ju också börjat se varningstecken med mer bråk och konflikter så det känns som att det verkligen är rätt tid för dig att göra förändringar. I got your back!

@Kennie Tack för svaret Kennie! Jag håller med dig - det verkar som ett jättebra forum att samla sina tankar på för att kunna gå tillbaka till dem senare. Jag kände idag, söndag, när jag vaknade att det har ju inte varit en riktig helg för jag har ju varit nykter. Kanske skulle jag ta några öl idag ändå? Sedan kom jag på att jag måste kolla forumet här om jag fått några svar och då insåg jag att ”just det, nej, inga öl idag”. :)

@MålaOm Tack för svaret MålaOm! Jag vet att det finns väl två olika linjer för om man slutar dricka, den ena är att man ska försöka undvika alla tillfällen där det dricka alkohol för att man inte ska bli lockad, den andra är att göra saker precis som förut, fast utan alkohol och efter ett tag så inser man att det går ju bra. Jag tänker mig att Halloween nu är ett fantastiskt tillfälle egentligen? Jag, sambo och tre kompisar tänkte klä ut oss och gå på karaokebar, de fyra andra kommer nog dricka, men jag känner dem så väl så det känns helt ok att vara nykter bland dom :)

Sedan det där med rebellisk. När jag bestämde mig för att sluta dricka så började jag tatuera mig, snusa mer och ta cbd-olja, mest för att på något sätt att jag är fan ingen renlevnadsmänniska haha :D

If you got my back I got yours!

@MålaOm Tack för svaret MålaOm! Jag vet att det finns väl två olika linjer för om man slutar dricka, den ena är att man ska försöka undvika alla tillfällen där det dricka alkohol för att man inte ska bli lockad, den andra är att göra saker precis som förut, fast utan alkohol och efter ett tag så inser man att det går ju bra. Jag tänker mig att Halloween nu är ett fantastiskt tillfälle egentligen? Jag, sambo och tre kompisar tänkte klä ut oss och gå på karaokebar, de fyra andra kommer nog dricka, men jag känner dem så väl så det känns helt ok att vara nykter bland dom :)

Sedan det där med rebellisk. När jag bestämde mig för att sluta dricka så började jag tatuera mig, snusa mer och ta cbd-olja, mest för att på något sätt att jag är fan ingen renlevnadsmänniska haha :D

If you got my back I got yours!

Hej, vad bra att du loggade in här istället för att dricka! Jag tror det är bra att fundera över vilka vanor man vill ha istället för alkohol. Jag upplever mig inte som tråkigare för att jag är nykter. Jag njuter av goda alkoholfria drycker, god mat, musik, att umgås med folk. Kanske är de där tankarna att du inte vill vara en renlevnadsmänniska i själva verket beroendet som försöker få tillgång till ersättningsdrog? För mig känns det viktigt att våga omdefiniera vem jag är, det har lett till balans. Jag känner inte att jag avstår något utan att jag slipper något :bakfylla, jobbiga situationer och på sikt en kropp med alkoholskador.