Hej alla! Jag är helt ny här. Efter att ha gjort diverse tester etc så inser jag att jag är på god väg att bli fullfjädrad alkis. Har legat i riskzonen i många år men inte känt att det varit några större problem egentligen. Det ingick i livsstilen liksom, jag har jobbat på krogen hela mitt vuxna liv varav ca 20 år som egen ihop med min numera exman. Vi i skilde oss för ett år sen e 25 år, vi bägge är överens om att minst 75%av våra äktenskapliga problem berodde på för hög alkoholkonsumtion, dåliga vanor & den tråkiga attityd vi lagt oss till med under åren. Jag trodde kanske jag skulle må bättre och dricka mindre vin om jag skilde mig och lät livet ta en annan riktning men så blev det ju tyvärr inte, dricker mer än nånsin, nu också för att döva ångest. Förstår att jag måste jag göra nånting åt det och hoppas få stöd här.

LenaNyman

Och jättevälkommen hit!

När jag läser vad du skriver kommer jag att tänka på när jag och ett ex separerade. Nu jäklar skulle jag ut i singellivet och allt det där. Köpte mig ett redigt vinställ som jag fyllde med fina viner - och dom tog slut precis som det gjort mellan mig och sambon. Fast mycket snabbare.

Vet du, jag tycker det är strålande gjort av dig att vända dig hit. Här kan du fundera och uttrycka dig, få lite respons, ge lite respons, bli lite klokare på dig själv i gott sällskap.

Kram på dig.

Varga

Nu har jag varit med här en vecka och gjort uppdragen Bedömning, Motivation, Känslor och Mål. Samt fyllt i loggen dag för dag sanningsenligt. Hade förträngt hur illa det är:

Antal dryckesdagar: 7
Totalt antal glas: 57
Högsta antal glas/dag: 9
Medel antal glas/dryckesdag: 8.14
Antal dagar över 4 glas: 7

Har tid på beroendeklinik nästa vecka. Nu räcker det.

SkåneTösen

Jättebra att du söker hjälp. Ska själv på ett möte i veckan där det ska klarläggas vilken hjälp jag behöver. Blev inlagd på psyket efter att jag söp till det i början av Maj. Fick träffa min läkare och sa för första gången som det var. Det var en otrolig lättnad.
Håller med om att nu räcker det, såhär kan vi inte ha det.

Hoppas det går bra och att du får den hjälp du behöver. Drick inte.

Varga

Absolut. Trodde aldrig att jag skulle hamna i det här läget, tar lite tid att faktiskt ta in att det är så illa som det är. För 4,5 år sen fick jag läkarhjälp med att sluta röka (funkade jättebra, har ej rökt sen dess e 33 år som storrökare), minns att doktorn frågade om jag drack mkt också. Nja det tyckte jag inte, ca en flaska vin om dan, ibland ingen och ibland två, lite över medel kanske men absolut ingen fara svarade jag. Minns hans min....

anonym11208

och va bra att ställa upp glasen så där så man ser. Det är ju lätt att förtränga kan man lugnt säga. Hur gick det på beroendekliniken? kram