Så trött på mig själv, kan dricka 3 liter vin på en dag, dock alltid när jag är ensam och barnen (nu unga vuxna) inte ser.
Har en bra position på jobbet och upplevt så mycket av vår jord genom åren med resor.

Dom pratade om nyårslöften i morse och en punkt var att förändring innebär att hitta orsaken, jag hittar ju inte den!

Bra uppväxt, lite rastlös, bra relationer (kanske lite för många kvinnor), barnen klarar sig bra, ekonomiskt helt ok, så vart ligger problemet?

Hej, jag tror inte det behöver finnas något annat problem än att alkohol är beroendeframkallande. Så var det i alla fall för mig. Det är lätt att fastna successivt och lura sig själv att om man inte dricker varje dag så är man inte beroende.. Testa programmet här på Alkoholhjälpen och börja med tre nyktra månader. Det gjorde jag, och det hjälpte mig jättemycket.

Det är såklart som Kennie skriver att det är beroendeframkallande och att det inte behöver vara mer förklaringar än det, men jag tror också att det du skriver om rastlösheten har betydelse. Var hittar du lugnet? När trivs du? När mår du bra? Alkohol påverkar vår upplevelse av känslor. Vi är många härinne som upplever det väldigt positiva i att sluta med alkohol och börja leva. Mer energi, närmare till känslor, mer levande.
Ett sätt att börja är att se till att du inte har alkohol tillgängligt och särskilt inte boxar. 3 liter vin är galet mycket och tyder på att du har alldeles för hög tolerans. Vet inte hur lång tid det tar att förbränna så mycket, eller 1 flaska tar 11-12 timmar, så ett par dygn ungefär… det är också lättare att se orsakerna till att man drack när man blivit nykter. Läs Andrahalvleks första tråd t.ex. hon skrev mycket om känslor och tillfällen hon brukade dricka på. Lycka till och ta chansen nu på det nya året.