Jag har smugit till mig ett två glas vin varje dag efter jobbet för att typ orka hushållsuppgifterna. Varit noga med att familjen inget märkt. Längtat till fredageftermiddag och helg då man kan ta några glas utan att smussla. Fredagar brukar gå okej medans jag ofta vaknar upp på söndag utan att minnas särskilt mycket. Natten till söndag gick nåt väldigt snett och jag vet inte vad. men ser att min man är sårad även om han inget säger och min 23åriga dotters besvikelse lyser i ögonen. Vet inte vad jag gjort. Har fruktansvärd ångest och bestämde mig för att söka hjälp här. Klarade gårdagen utan vin trots att suget fanns. Så mitt första nyktra dygn på länge. Börjat fundera på om dom får det bättre utan mig. Allt känns bara piss just nu och har fruktansvärd ångest över hur jag betett mig i helgen och många gånger innan.

Karin01

Vilket fint steg att du vänt dig hit! Jag sliter själv med en enorm ångest över saker jag gjort på fyllan. Människor här har gett mig rådet att utan nya fyllor så kommer skammen och ångesten att minska då jag får distans till det jag gjort. Jag tror på deras teori och har bestämt mig för att testa den. Vi får stötta varandra så ska vi se till att livet kan kännas härligt igen!

Anbe

Ja jag hoppas jag kommer klara det. Känns så jobbigt att behöva må så här dåligt. Vill inte diskutera detta med min omgivning än. Är liksom inte redo. Känns skönt att det finns personer här som förstår. Min första prövning kommer redan imorgon och jag är livrädd. Har dock en liten plan på att skylla på att jag ska upp och jobba tidigt på torsdag. Sedan blir d släktträff hela helgen med mkt alkohol. Har själv lovat att köpa med öl och vin. Funderar dock på att köpa alkoholfria produkter med mig och erbjuda mig att köra på dagarna något jag aldrig gjort innan

MA lin

Godmorgon Anbe, välkommen hit. Ta ett djupt andetag. Känner verkligen din ångest -du liksom många här kan inte kontrollera alkoholintaget och minnesluckor är ett säkert tecken på det. Att din familj skulle få det bättre utan dig - dessa tankar måste du bara slå ifrån dig. Jag tror att vi är då j-a dåliga på att be om hjälp när vi behöver det och så även i ditt fall. Skam,skuld och att manipulera tillhör våran vardag. Finns det någon du känner förtroende för att lägga alla korten på bordet för? Din man? Man måste nog börja där och erkänna att man har ett problem. Dessa problem försvinner ju liksom inte av sig självt. Det är ju ett fulltidsarbete bara att vara alkoholist. Tycker du är duktig som klarat av bara en dag. Vi har varit nyktra lika länge men man måste ju börja någonstans! Kämpa på!!!!!

Anbe

Känner inte att jag är redo för att prata med min man om detta än. Han vet inte ens att jag bestämt mig för att försöka låta bli alkoholen. Vill först låta beslutet landa i mig själv och försöka klara av denna veckan. Kämpa dag för dag. Ni verkar så otroligt gulliga här inne och jag känner stödet från er. Hoppas vi kan kämpa och klara detta tillsammans. Är du också inne på ditt andra nyktra dygn?/ Kram

MA lin

Hej igen Anbe, stämmer det mitt andra nyktra dygn. Har druckit nästan varje dag i säkert tio år nu. Sista åren 1-2 flaskor vin om dagen. Sköter mitt jobb exemplariskt. Alltid hjälpsam-glad och trevlig osv..... Klär mig alltid snyggt och luktar gott. De
skulle bara veta! Tycker fortfarande på någon nivå att jag enbart "överkonsumerar" alkohol och skulle inte vilja kalla mig för alkoholist. Sista tiden har jag märkt att kroppen helt enkelt inte orkar mer så detta och mycket annan skit har lett fram till ett helhjärtat försök att sluta. I mitt fall så har jag problem med det där suget. Har börjat en kur med Campral då detta tydligen ska hjälpa till med att ta bort just detta. Mitt sug efter alkohol kommer innan jag tar mitt första glas och sedan går det i regel snabbt. Svammel svammel men jag tror på oss !!!! Återkommer om tabletterna verkligen skulle hjälpa det tar i alla fall 5-7 dagar innan de kickat in ordentligt. Nu ser vi framåt :-)

Anbe

Vi verkar lika. Har också alltid skött mitt jobb till 100%. Klädsel hygien osv. Ingen som vet hur ofta jag druckit mer än jag själv. Arbetskamraterna anar inget. Är Campral något receptfritt eller måste man gå till läkare?

MA lin

Tyvärr på recept. Har läst på lite på nätet. Varierande recensioner om huruvida det skulle vara bra eller inte. Jag vill bilda mig en egen uppfattning. Därutöver så skulle preparatet bara hjälpa lite så är det bättre än inget alls. Återkommer hur det kommer fungera för mig!

MA lin

Läs inlägg från "heueh" "Ny här" om du får tid över! Helt underbara inlägg. Dags att göra sig redo för dagen. Tittar in här lite senare på dagen! Ha en fin dag! Goda tankar!

MA lin

Hej igen Anbe, får väl erkänna att verkligheten kom ikapp mig idag. Vilken vidrig dag. Har skakat och svettats som en gris. Har försökt att vila en timma på eftermiddagen för jag arbetar 3 nätter på raken. hoppas du mår bättre..... Ngn som har erfarenhet av de första dagarna utan alkohol efter lång tids missbruk? ?

Anbe

Tråkigt att höra att du mått sämre idag. Hoppas du snart mår bättre. Du fixar detta. Vi fixar detta! Har själv brottats med gråten hela dagen. Vet inte hur många ggr jag rusat in på toa på jobbet. Baddat ögonen m kallt vatten gått ut och låtsas som ingenting. Hoppas på en bättre morgondag för oss båda! Kram

bulln

Det är inte konstigt att må piss när man svikit någon och kanske själv inte kan stå för sitt beteende. Du kommer få distans till känslorna och är det övermäktigt kan du få hjälp att få distans.
Jag vill inte vara glättig eller förminska dina känslor på något sätt, men om du har en bättre dag någon dag kan du tänka att det faktum att du får sådan brutal ångest över det du gjort är ett hälsotecken. Det betyder att du inte är psykopat, vilket är positivt. Och får du bort alkoholen ur livet så kommer du få det bra igen. Lycka till!

Anbe

Känns skönt att det finns folk som förstår här inne och jag hoppas verkligen jag får distans till helgens blackout och sårade familjemedlemmarJust nu e allt bara jättejobbigt och jag gråter mest hela tiden. Har dock lyckats hålla mig ifrån alkoholen även ikväll. Hoppas snart somna ifrån allt för idag och hoppas på en bättre morgondag

Vinberget

Herregud vad jag känner igen mig, har levt med min "hemlighet" i 6 år och ingen vet hur illa ställt det är.
Har skött jobb exemplariskt är noga med mitt utseende men i fredags var jag tvungen att gå till vc då jag har ett katastrofalt högt blodtryck, träffade en läkare igår och ljög henne upp i ansiktet när hon frågade om alkohol, nu väntar jag in provsvaren och få min dom ( fy h-e vilken ångest) jag skäms och vill inte svara på samtalstiden jag har med läkaren, hade redan för 4 år sedan lite höga levervärden så nu har jag minst skrumplever (enligt mig själv) har ju druckit i snitt en flaska vin om dagen dessa år.
Problemet är att jag vill inte sluta helt med A utan kunna helgdricka måttligt, är det verkligen möjligt.... Nu trappar jag ner med "bara" 3,75 på vardagar.
Jag vet verkligen inte hur jag ska ta mig ur detta och det är stort steg att bara regga mig och skriva här, tack för att ni alla delar med er. <3

Anbe

Betyder så oehört mkt för mig just nu att inse att man inte är ensam. Bra att du reggat dig här och hoppas att vi kan hjälpa varandra. Kram