Oj oj oj!
Jag trodde aldrig att jag skulle våga skriva här... Jag har dock förhoppningsvis bestämt mig att förändra mig själv...
Jag har konstant druckit sedan gud vet hur länge...minst 16 år i alla fall i ökande takt mer eller mindre....
Längsta uppehållet var nog 8-9 dagar, då säkert 2 av dom var bakfylleångest .
Jag har alltid haft svårt att identifiera mig med att vara alkoholist då jag bara är 43 har bra förhållande ,har bra umgänge m.m, men ju mer jag följer er alla på trådarna så vet jag att det här är minst lika mycket jag, .
Hoppas att jag kan använda detta forum att skriva av mig och få pepp.
Det är första gången i mitt liv jag varit så här ärlig om vad jag pysslar med igentligen... Det är tragiskt.

Esmeralda

I dag är väl dag ett ,igår var jag bakis så det räknas inte...jag har verkligen bestämt mig men är skit stressad över hur det kommer att gå! Jag vet att jag säker pallar ett par dagar med när onsdag kommer slår jag vad om att jag kommer att deala med mig själv.
Jag har massor av frågor, hur funkar antabusen och vad har det för biverkningar.
Jag äter cipralex sedan ett par år tillbaka och har det relativt jobbigt fram och tillbaka med ängslighet då jag lider av posttraumatisk stress från 8 hemska år då jag separerade från en mycket speciell man som även var far till mina 3 barn.
Han blev avled 3 år sedan i ett alkoholrelaterat svartsjuke slagsmål . Tyvärr gav hans bortgång ,mig och mina barn möjlighet att börja om vilket vi har gjort till stor del.
Jag känner mig relativt stark nu och är fullkomligt medveten om hur himla idiotiskt mitt drickande är, men likförbannat kan jag inte låta bli!!!
Jag vet inte hur många gånger jag varit långt över gränsen på morgonen i bilen när jag åkt till jobbet. Jag är egen företagare så jag har ingen chef att stå till svars för om jag inte presterat mycket.
Nu sedan jul har jag varit ledig en hel del, druckit MASSOR så klart, och fullkomligt tappat motivationen för typ allt!!!
Jag är rädd att inte hitta den i gen för allt jag gör som jag tycker är kul , mysigt eller skönt är alkoholrelaterat!!!
Laga mat, hur ska det gå utan det obligatoriska vinet???? Titta på tv utan vinglasen????
Kan någon som relaterar till min text ge ett tips eller fler, allt tas emot tacksamt!!!

Tove 2015

Välkommen hit!
Bra att du vågade skriva om hur din situation med alkoholen ser ut. Man skäms ju så för att man inte kan hantera alkoholen, för det tror man ju att alla andra kan.... men nä vi är många här som kämpar med suget och andra som sitter fast i ett medberoende.
Jag tyckte heller inte att jag var alkoholberoende för jag satt ju inte på en parkbänk och söp... men när jag nu tänker på hur jag har druckit, smusslat, förnekat, lagt tid på och skaffa, dricka alkohol så är jag ju alkoholberoende fast jag sitter hemma.
Idag är min 5:e dag utan alkohol så jag e ganska grön.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med frågor om antabus men det finns det nog andra här som kan.
Ta en dag i taget och läs mycket här på forumet så får du mycket hjälp.
Lycka till!!

Antabus har inte givit mig några biverkningar. Alkohol och ångest håller varandra i handen. Ofta när man slutar dricka så släpper ångesten. Man dricker för att dlva ångest..... vilket hjälper för stunden men biverkningar från A ger ångest. Man hamnar lätt i ett ekorrhjul. Mycket att klara sig utan a är att hitta nya vanor, rutiner och intressen. Många av de sakerna du nämnermär egentligen dolda svepskäl för att dricka. Skäl som man intalar sig själv så att det blir ok att dricka.

Äntligen

Hej.
Jag är också ny här. Vi kan väl ta en dag i taget tillsammans och se hur långt vi når :-)

Saga1

Det känns som ett stort steg att våga skriva här och erkänna hur man dricker och att man faktiskt har ett beroende. Tänkte mig hela tiden som mysdrickare och tänkte att det är väl naturligt att ta ett par, tre glas på kvällen.
När jag var ärlig och summerade min konsumtion blev jag mörkrädd.
Nu får det vara nog!

Kram Saga

Äntligen

Hoppas att du tittar förbi här fortfarande.
Hur går det för dig?

Skriv av dig här även inte blir en lätt och spikrak väg, jag tror att det hjälper.

Ann

Välkommen hit, jag är själv ny här och har fått upp ögonen för hur alkoholen förstör och förtär människor liv. Så även mitt. Jag har inte tagit någon form av alkohol på sex dygn, och det har gått bra. Det kommer det att göra för dig oxå, bara du har bestämt dig. Lycka till

Siggesnus

Hej!
Är en man på 46år med fru och 2 snart vuxna barn. Har under en längre tid själv misstänkt att jag dricker för mkt. Dricker mkt sällan ngt mitt i veckan, men på fredagar och lördagar blir det desto mer. Har en otrolig ångest över mitt beteende och framför allt att jag skadar människor som jag älskar. Är där ngn som har tips/råd på vad man kan göra för att mota suget efter fredagsfyllan?

Ann

Är själv ny här men jag känner i gen det du skriver. Jag har varit alkoholfri i 10 dagar och det enda jag kan säga är att vinsten är större än förlusten. Du har med all säkerhet nått din egen gräns för, för mycket och vet själv innerst inne vad du måste göra. För om du har ångest och skadar dem du älskar och vill ha kvar dom i ditt liv så måste du sluta att göra dig själv illa med alkoholen. Suget efter fredagsfyllan... ja du. Men kanske du och din familj göra något efter jobbet på fredag. Gå på bio, spela bowling eller något ni tycker om att göra tillsammans. Välkommen hit. Stå på dig. All pepp till dig

Ann

Det var så att jag den 8 januari i år slog i botten totalt min man och barn 17 och 18 år kom hem på kvällen och jag var stenpackad. Min man satte sig ner och pratade då mig och frågade - vad är det som händer?? Det mesta av vad som sas minns jag inte. Men jag minns att han sa att både han och våra 3 barn var oroliga för mitt alkoholintag. Och att han inte vill, kan eller tänker vara gift med mig om jag inte slutar att dricka. Det var min väckarklocka. Jag tycker nog att du ska prata med din fru för ni har ju lovat... i med och motgång en gång. Och dom står en närmast märker mer än man tror. Ångesten och skammen är fruktansvärd. Men när du väl lättat ditt hjärta för den som står dig allra närmast (frun?) och kanske kan få stöd från henne så kommer det att underlätta. Men du måste ju själv vara stark, inte så lätt alla gånger. Min man och mina barn vet om det. Och jag berättade för min syster i helgen. Det är dom som vet. Till mina/våra bekanta har jag bara sagt att jag bestämt mig för att ha uppbehåll med alkohol ett tag. Ingen har sagt något, snarare att dom borde följa mitt exempel. Du berättar för dom du vill ska veta. Ta ett beslut och var inte rädd, för att sluta med alkoholen är rätt val.

Stingo

Ann skriver klokt. Om du har ett starkt fredagssug, så tyder det på beroende och då är det väldigt svårt att dra ned. Ta en längre paus, på flera månader. Sedan kan du fundera på om du tror att du kan och vill försöka bygga ett nytt sundare förhållande till alkoholen, eller om det är bättre att sluta helt. I början kommer det att vara jobbigt att vara vit, de goda sidorna kommer också att märkas, men kanske litet senare.

Din närmaste familj vet nog och kommer troligen att vara lättade (men kanske också misstänksamma i början) om du gör något åt saken. Andra behöver inte få veta så mycket, förutom om du har "suparkompisar", de kommer säkert att märka om du inte är med mera. Ta bil till bjudningar, säg att du tar en paus, skyll på träning, migrän... vad du vill. I Finland (där jag bor) har nyss börjat en kampanj för att utvidga "vit januari" till "100 vita dagar". Säg att du hört om det och vill pröva hur det känns.

Börja med att tömma ut all sprit, öl och vin ni har hemma och be din fru att inte heller dricka hemma (under några månader). Det är betydligt lättare att inte dricka om man inte har flaskan inom räckhåll. Gör en egen tråd är och fortsätt skriva och läsa.

Lycka till

tant x

Jag var så duktig, det gick så bra. Kände mig så stark och såg och njöt varje dag hur min kropp byggdes upp och hur min själ gladdes. Nästan hela december, sen kom dagen före dopparedagen. Nu smyger jag igen...för jag hann ju säga till mina närmsta vad jag gjort, hur jag mått och hur jag bestämt mig.... Vet inte hur jag ska hitta motivationen igen.
Läst här i ett par år, haft konto i några månader. Skit!

Aa_sponsor

Hej!

Jag är en tillfrisknad alkoholist med 7,5 år nykterhet. Jag kallar mig tillfrisknad för att jag har blivit befriad från mitt alkohollag. Jag har blivit befriad för att jag har följt de program för tillfrisknande som finns beskrivet i boken Anonyma Alkoholister som vi på.AA brukar kalla stora boken. Jag besvar gärna frågor och hjälper gärna människor att hålla sig nyktra genom att föra vidare AA:s budskap exakt som det står beskrivet i AA:s stora bok.

Aa_sponsor

Detta är ett självtest
Svara inför Dig själv, så ärligt och uppriktigt som möjligt, på följande frågor här nedan:
(Dina svar kommer inte att skickas någonstans - det är endast Du själv som ser dem)
Blir ditt familjeliv olyckligt av att du använder alkohol? Ja Nej
Har ditt drickande skapat problem i hemmet? Ja Nej
Dricker du för att du är blyg och tystlåten när du är tillsammans med andra? Ja Nej
Pratar andra människor om dina dryckesvanor? Ja Nej
Tar du illa upp när andra försöker påverka dig att sluta dricka? Ja Nej
Har du någonsin ångrat att du druckit alkohol? Ja Nej
Söker du dig till sämre sällskap och sjaskigare omgivning när du använder alkohol? Ja Nej
Gör alkoholen dig likgiltig för hur din familj och andra har det? Ja Nej
Har du slagit av på dina ambitioner sedan du började använda alkohol? Ja Nej
Måste du ha någon alkohol att dricka vid en bestämd tid eller tillfälle varje dag? Ja Nej
Försöker du skaffa dig extra drinkar på bjudningar? Ja Nej
Har du någonsin försökt att sluta dricka en vecka, eller längre, utan att lyckas med det? Ja Nej
Har du försökt att kontrollera ditt drickande genom att övergå från en spritsort till en annan? Ja Nej
Har du tagit en återställare under det sista året? Ja Nej
Avundas du folk som kan dricka, utan att råka ut för svårigheter? Ja Nej
Har dina alkoholproblem gradvis blivit värre under det sista året? Ja Nej
Har du svårt att sova av att du använder alkohol? Ja Nej
Har du blivit mindre effektiv sedan du började använda alkohol? Ja Nej
Har du under det senaste året varit borta från ditt arbete därför att du druckit? Ja Nej
Är det risk för att du ska mista arbetet, inte kunna sköta dina affärer på grund av alkoholen? Ja Nej
Använder du alkohol för att komma ifrån bekymmer eller svårigheter? Ja Nej
Dricker alkohol när du är ensam? Ja Nej
Har du vid något tillfälle totalt tappat minnet av vad du druckit, sagt eller gjort? Ja Nej
Har läkare nånsin behandlat dig för alkoholens biverkningar? Ja Nej
Dricker du för att få självförtroende? Ja Nej
Har du någonsin varit på sjukhus eller vårdinstitution för att du druckit för mycket alkohol? Ja Nej
Hävdar du fortfarande, trots motsatsen, att du kan sluta dricka av dig själv, närhelst du önskar? Ja Nej
Har haft en känsla av att du skulle kunna göra mera av ditt liv om du slutade dricka? Ja Nej

Vilket blev ditt resultat?
Svarade du JA på fyra eller fler frågor? Om du gjort det så är det högst troligt att du har alkoholproblem eller kommer att få det i framtiden.
Hur kan vi säga något sådant? Jo, därför att tiotusentals nyktra alkoholisters erfarenheter har lärt oss vissa grundsanningar om symtom på alkoholproblem och om oss själva.
Denna test har inget direkt samröre med AA-Anonyma Alkoholister utan hänvisar endast till AA som ett förslag att komma till rätta med och tillfriskna från alkoholproblemet. Endast du själv kan, med säkerhet, avgöra om AA är någonting för dig. Om svaret blir JA skall vi med glädje visa dig hur vi lyckades sluta dricka.
Om du inte ännu anser att du har ett alkoholproblem så kan vi bara föreslå att du i framtiden är fördomsfri och ärlig i din bedömning. När - och om - du känner att du behöver hjälp, så är du välkommen bland oss.

Alkoholist Javisst

Stingo - Vilket fantastiskt koncept!! Att dom inte kör den kampanjen i fler länder.
:)

Tjabo

Tja...supit i 20 år nu.
Dom senaste 10 dagligen..
Haft 3 vita dagar men grejade tydligen inte 4...
Hittade forumet för några dagar sen och att läsa många människors inlägg och historier har inspirerat mej jättemycket :-)
Ska försöka kämpa vidare...grymt bra att jag hittade hit tror jag- vissa inlägg gjorde att jag kände mej som hemma.
En klyscha kanske men det kändes väldigt bra att kunna ta till sej något som någon annan har skrivit till 100 %
Jag är alltså inte ensam om att låtsas om att jag vet vad personen pratar om fast jag inget minns o.s.v...
Kommer nog att fortsätta hålla koll här :-)

mod60

som kämpar med att dricka mindre eller ingenting alls. Jag är oxå ny här och har läst olika inlägg sedan jag bestämde mig för att nu får jag ta tag i detta supande ordentligt. Har precis som du funnit tröst och en jäkla styrka i att se att jag inte är ensam. Nu har jag inte druckit på 26 dagar. Bara skönt förutom igår då jag var fruktansvärt irriterad på min omgivning. Men jag dövade inte mig med A utan gick på gymmet istället. Har oxå druckit för mycket för länge borde tagit tag i detta för länge sedan men " bättre sent än aldrig" eller hur. Jag tänker hela tiden en nykter dag i taget. Sedan får vi se hur det blir längre fram. Nu känns det sååå skönt att vakna på morgonen utan den j... a ångesten. Kämpa på du oxå du kommer att må sååå mycket bättre:) // mod