att sluta dricka, det syns ju tydligt i min dagbok, speciellt läskigt är när jag ser den flera år tillbaka och det är samma visa. Så glad o stolt över mig själv när jag inte smygit iväg till bolaget tre eller fyra gånger varje vecka, utan kanske bara en. eller inte alls. Men det slå till så hårt. I lördags kväll, efter jag umgåtts med mina syskon (hade varit på bolaget innan, så ryggsäcken var redan full), så svepte jag ner massa öl. Bestämde mig på söndagen, nä, inte någon gång fler. Så måndagen gick ju bra, var glad, och även på tisdagmorgon. Nu ska jag inte dricka mer, jag ska kämpa, för jag mår ju bättre så här. Osså senare på dagen, tog jag cykeln ner till stan, för att handla på bolaget. Öh, vad hände nu då. Jag cyklade hem igen, utan att ha uträttat mitt ärende. Glad. Tog sedan en biltur för jag skulle göra nått, och vad gör jag då, jo går in på ett av de andra systembolagen i stan, fyller på med en liten vin, 6 starköl o 2 eller om det var 3 cider. Så var den kvällen förstörd.

Onsdagen så, ganska typisk bakfulletrötthet, var tvungen vara bland folk, vilket nog var bra, sov en del. Så idag, torsdag, är det kanske dag 2 då. Är jag nykter, har varit ute och joggat lite i skogen på morgonen för att inte bara sitta ensam hemma i lägenheten, och funderar på dra iväg en tur med mtb:n för att få nån annan kick än den där härliga dimman som jag så älskar. Dimman gör att jag utsätter mig för andra saker, säger dumma saker, skriver dumma brev. Det jag ibland undrar över är - varför ser inte någon det? eller gör de det, men säger inget??

Jag är ensam om detta vad jag vet. Så att skriva här bland er, och läsa att det finns andra i samma situation, hoppas jag kommer hjälpa mig att komma vidare ut i frihet.

Skit vad sur o arg jag ibland är på mig själv för det här. Det är ingen mening att försöka låta bli! Jag är inte värd något annat. Eller de kvällar jag är nykter också hör jag någon granne ha fest, eller hur de knäpper en öl... så mysigt...

Att sluta helt är läskigt, så skitläskigt. Vad ska jag göra med all tid? Tror det är en av de stora grejerna för mig. VAD ska jag göra med all tid.

Jag hittade ju en halvt uppdrucken liten vinflaska igår efter jag skrivit detta, o det gick krama ut ett glas, vilket bara gjorde mig trött. och less på mig. varför kunde jag inte hälla ut den flaskan. Nåväl. Ny dag idag. börja om.

Sofia

Vad fint att du väljer att bryta din ensamhet kring alkoholen och söka en gemenskap här i forumet med andra i samma situation! Du har fattat ett stort och modigt beslut, att sluta dricka helt, efter att ha försökt dra ner och sluta flera gånger tidigare. Många tycker att det är hjälpsamt att använda forumet här som en dagbok för att skriva av sig och sen gå tillbaka och följa sin utveckling och kanske ser man vissa mönster i efterhand som man annars hade missat. Det finns förstås också mycket stöd och pepp att få, när man skriver till andra och får kommentarer i sin egen tråd. Ibland får man skriva ett par gånger innan man får svar.

När det gäller det där läskiga, vad tiden ska ägnas åt istället för att dricka, kan jag bjuda på en tråd med lite tips och inspiration till andra aktiviteter:
https://alkoholhjalpen.se/forum/forandra-sitt-drickande/3669
Det låter ju som att du redan har hittat jogging och mountainbike som ett par aktiviteter som kan avleda.
Lycka till i din fortsatta jakt på alternativ och återigen, varmt välkommen hit!
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Hej,
Tack för de uppmuntrande orden, jag får fortsätta en dag i taget. Just idag har jag fortfande chans smita ner till bolaget, men ska inte göra det. Kanske för att jag inte vill, men också för att då kommer jag vara så trött i morgon, och ska köra iväg till ett par kompisar i en annan stad för att umgås över dagen (utan sprit).

Listan med aktiviteter är ju löjligt lång, och innehåller en del saker jag aldrig skulle få för mig göra, och en del saker som verkar bra att påminnas om "umgås"... , kanske ändå ska spara den och titta på den när det känns som tråkigast.

:)

Hur var gårdagen (lördagen då)? Jo, jag umgicks med några vänner, vi tog en längre vandring efter en fin vandringsled, käkade kakor och drack kaffe, sedan efteråt blev det middag hos kompisarna. Det roliga var att en av de som var med visade sig jobba på systembolaget... jag hade ingen aning om det, men vi pratade bara om anställningsvillkor och så. Ingen drack något, det är skönt ha sådana vänner, där inte man måste hälla i sig alkohol för att kunna umgås (även om en faktiskt jobbade på stället som säljer det)... jag ska nog prata med min bäste kompis i sällskapet någon gång om mina problem och vad jag kämpar med. I alla fall, när vi käkat, pratat länge o väl om allt möjligt (löste världsproblemen) åkte jag hem nöjd och glad.

Idag, så måste jag göra några bra saker, lite osäker på vad, men lyckas jag ta en liten joggingtur i solen, städa lite lätt hemma. Kanske umgås med någon kompis, så tror jag att jag kommer kunna må bra idag. Söndag är en bra dag om man inte har något hemma, det går inte få tag på något, faran för mig är under veckan som kommer... men det är inte idag.

Jag har inte klarat av att vara helt nykter sedan sist. tyvärr inte, förra veckan blev det två "omgångar" med öldrickande, och cider och nått annat. En av gångerna var riktigt hemsk, inte i mängd, utan hur jag ljög eller i alla fall manipulerade de omkring mig, åkte till ett systembolag som ligger i en annan stad, o samtidigt så passade jag på ringa ett par vänner som satt på buss på väg hit. Tajmade in allt så jag hann med fylla ryggsäcken i skuffen med öl från bolaget, och hämta upp dem på busstation, "så ni slipper åka hela vägen". föga anade de att jag kunde göra det för att jag ett par timmar senare skulle sitta hemma själv på balkongen och pimpla. En av de jag skjutsade har varit beroende tidigare. Kanske inte direkt en lögn, men ändå kände jag mig ganska falsk. Men jag VILLE JU köpa och dricka.

I alla fall, jag har hållit upp sedan söndag nu, med varierande resultat i humöret. igår tror jag var lägsta på länge. dagen gick åt må skit o sova, fundera om livet ens är värt nått. känner mig mest trött på att ens försöka just nu. Och arg på mig själv, och, ja vet inte riktigt. Men ska idag, ta en promenad, umgås med folk lite. så får vi se.

Jag vet inte om normalt druckit extremt mycket, men gissar ändå att mitt humör, ilska, ledsamhet ändå påverkas av att inte få det tillskottet i humörförändrande droger lika konsekvent som sista åren - dvs 2-3 ggr per vecka. Det har trots allt blivit färre gånger på slutet.

En bieffekt när jag dricker är att jag, som ensamstående kille, hamnar extremt mycket på filmsidor av tvivelaktig karaktär (porr), och det mår jag egentligen dåligt av, alltså, det är inte schysst att "missbruka" kroppar som faktiskt porr är. Men, det är egentligen en helt annan tråd på något annat forum. Tror dock att det är en del i min flyktmekanism från vardagen, som borde vara roligare än ett par flaskor och en skärm. Och när jag slutar med det ena minskar det andra, och säkert blir även min kropp lite nere av att inte få de kickarna heller. Men, som sagt, egentligen kanske ett annat forum.

De där bieffekterna... Det är då märkligt vad mycket annat osunt beteende som man liksom får på köpet med drickandet. Tvångsbeteenden som man vet att man inte mår bra av, och skäms över ännu mer än själva drickandet. Du kollar på porr. Jag vältrar mig i gamla ätstörningar. Någon spelar bort pengar som inte finns. En annan missbrukar aggression. Andra skär sig själva. Det blir liksom ingen ände på eländet när alkoholen bränner spärrarna för oss. Ibland kanske man till och med dricker just för att bli av med de där spärrarna. Få förlösning. Hoppas du kan hitta viljan och orken att ta dig förbi den första tidens humörsvängar och sömnlöshet i nykterheten. Det är övergående, jag lovar. Lycka till!

ollebulle

Har läst din tråd nu och jag känner igen mig en del, verkar ha samma typ av alkoholintag. Hoppas du lyckas ta dig loss, är själv inne på dag 4 nu! Lycka till!