Jag hängde här en del i höstas. Jag drack inte på 3 månader o mådde kanon. Har inte direkt haft omfattande alkoholproblem men definitivt riskkonsumtion. Efter 3 månader började jag dricka igen o tänkte att jag skulle hålla mig till 2-3 glas vid valda tillfällen. Nu är jag tillbaka där jag var innan de 3 månaderna. Dricker varje fredag o lördag o ofta 1-2 dagar till per vecka. På de vardagarna jag dricker kan det bli 1/2 flaska-0.5 liter vin. På helgerna mer. Jag har oxå bredvid detta stora problem med min rygg o smärtor som gör att livet känns deppigt. Jag har fått medicin utskriven men äter jag den så kan jag inte dricka. Därför äter jag den inte...när jag skriver det så fattar jag ju att jag har problem. Har en möjlighet att kanske få vara smärtfri men väljer att dricka istället. Jag skäms o känner mig kass. Jag vet inte vad jag ska göra. Har svårt att se att jag ska vilja vara nykter för alltid. Fast det är egentligen det jag önskar mest av allt; att vara nykter o nöjd med det. Ska ha gäster ikvlll o har vin hemma....så idag kommer det inte bli en nykter dag. Står i valet o kvalet att från med imorgon börja med min medicin o genom det tvingas vara nykter....ursäkta svamlet. Har bara massa tankar just nu....

Så härligt att du tagit steget hit igen!
Här finns full förståelse för alkoholproblemet du beskriver. Du önskar mest av allt att vara nykter och nöjd med det. Den tanken ska du ha kvar, det är den som kommer att hjälpa dig till rätt spår.
Ambivalensen att intelligensmässigt förstå att du borde och önskar vara nykter vs känslan av att vilja dricka. Det är ju det som är så svårt när man är i alkoholens grepp. Hjärnan behöver tid av nykterhet och formateras om.
Mitt tips just nu är att läsa ”tänka klart” av Annie Grace. Den hjälpte mig, är ett stöd.
(har även ett enormt stöd av terapeut bör tilläggas!)
Du har en önskan, håll kvar den! Du kommer att fixa det!
??‍♀️?

Tack för dina fina ord. Det är så konstigt att det är jobbigt att tänka sig att inte dricka när det är så jobbigt att dricka.
Jag ska genast titta på sitt boktips!

Känner så igen våndan och ambivalensen över att "börja om" att klara att ta beslutet - igen...
Jag tror inte att jag hade klarat att ta ett nytt beslut om jag inte hade hittat hit igen. Här har jag nyttjat möjligheten att skriva av mig alla tankar och funderingar, gett mig själv chansen att verkligen sätta ord på allt och fått hjälp med att se saker med andra ögon, forumvännernas ögon.
Du har hittat hit igen - kanon!
Ta den tid du behöver för att tänka, men släpp inte målet att "få må bra - på riktigt" dvs utan alkohol ur sikte.

Kram!

Jag ska kämpa på. Jag vet ju vad jag vill och hur jag vill må det är bara att det ibland försvinner i bruset av att ”dricka lite vin”
Men vet att forumet är bra för mig så ska försöka hänga här nu.

Kattis3

Förstår såväl hur tänker. Man vrider o vänder på varenda tanke tills de är helt söndermalda. Jag skulle verkligen också vilja kunna ta 2-3 glas gott rödvin under en lördagseftermiddag/ kväll men vet att det inte funkar för jag dricker till det inte finns en droppe kvar. Och när gästerna gått dricker jag upp slattarna också om jag inte fått nog. Och sen fortsätter det så. Dag efter dag vecka efter vecka.
Fast de dagarna räknar jag inte som jag gör med de nyktra. Inom mej vet jag att jag alltid kommer behöva räkna de nyktra dagarna och att det bara är att börja om ifall jag skulle få i mej alkohol.
Hoppas du hittar den väg som funkar bäst för dej?

Den boken kan jag, liksom Joyo, rekommendera, har lyssnat på den på engelska- Storytel, inte svår.
Tycker också att du ska strunta i ”aldrig mer” just nu. Det är onödigt att skrämma upp sig själv med det som för stunden- känns omöjligt.
Så småningom ändras detta, genom det jobb du gör- varje dag- samt tiden. Tiden är verkligen något som är på vår sida, jobbar i det tysta. Önskar dig en nykter dag i taget! Kram.

Jag har varit precis i din sits så många gånger. Lagom blir mer, och till slut för mycket. Gång på gång på gång. Tröttsamt. Dränerar verkligen självkänslan.

För mig var den återkommande ångesten droppen. När jag fullt ut förstod att alkoholen gav mig ångest och depression fick jag nog.

Tio veckor nykter imorgon, tjoho! Jag har tagit mitt beslut med hela hjärnan. Ingen del av mig känner begär efter alkohol längre. Jag vill inte dricka mer.

Vägen till beslut är olika lång. Att hänga här och läsa och skriva är en svinbra början!

Tack för alla fina kommentarer. Ska hänga här o skriva av mig. Och läsa era trådar. Finns så mkt pepp o hämta där. Just nu e jag bakis sen en aw igår. Och ska ha gäster ikväll så ser inte fram emot det då jag inte är i läget att jag orkar säga nej till vin....

Sök på Craig Beck. Han har en kanal där han beskriver vilket ”gift” alkohol faktiskt är, och hur vi ska bli nyktra och bibehålla nykterheten.