Som anhörig har jag funderingar kring minnesluckor vid drickande.
Jag undrar hur vanliga de är, eller är det mer regel än undantag med minnesluckor vid speciellt stor alkoholkonsumtion?

Kämpa på med nykterheten.
Varma tankar, kram. ?

I podden ”This Naked Mind” berättar Annie Grace i ett avsnitt om just minnesluckor.

EP 304: Readers question - Whats the deal with blackouts?

Tydligen kommer det oftast när man dricker snabbt. Man kan fungera nästan helt normalt, men man minns ingenting. Läskigt.

Upplevde det själv mest mot slutet innan jag slutade dricka. Upplevde mig inte så full, kunde fixa här hemma med saker men kom inte ihåg något nästa dag.

Annie säger att man kan upplevas rätt så normal, alltså inte speciellt onykter, men att man inte själv minns det. Som om inspelningsfunktionen på närminnet var ur funktion liksom.

Det skadar inte permanent, men för många är det en viktig väckarklocka om att det är dags att sluta.

Kram ?

En minneslucka definieras i forskningen som en episod när du tappar förmågan att lagra in nya minnen under pågående alkoholintag.
Troligen orsakas minnesluckor av alkoholens hämmande effekt på hippocampus. Hippocampus är hjärnans minnecentral och är ansvarig för att lagra in nya minnen.

I de studier som finns beskrivs två olika sorts minnesluckor, blockminnesluckor och fragmentariska minnesluckor:
Blockminneslucka inträffar i regel vid högre berusningsgrad och innebär att du inte minns någonting från det att du börjar dricka alkohol till morgonen efter. Du kommer inte heller i efterhand kunna återskapa minnen från kvällen.
Fragmentarisk minneslucka kan du ha drabbats av om du dagen efter blir påmind om saker som hänt kvällen innan och då får fram minnesbilder. Det som händer i kroppen när fragmentariska minnesluckor inträffar är att berusningen periodvis går upp och då kan du inte lagra minnen. När berusningen går ner igen fungerar minneslagringen som den ska.

Alkoholen påverkar olika personer på olika sätt. Mitt under en minneslucka kan korttidsminnet och andra ganska komplexa funktioner som motorik och språk fungera. En del kan alltså, trots minneslucka, interagera med andra, fullfölja konversationer eller till och med köra bil. Men minnena lagras inte när du har alkohol i kroppen. Så det vanliga för den som drabbas av en minneslucka är att minnas kvällen fram till en viss punkt, oftast fram till punkten när hen börjar dricka alkohol för att sedan vakna tio eller tolv timmar senare och inte veta vad som har hänt under den perioden.

Tack för era svar.
Intressant att lyssna på Annie Grace. Måste dock vara på helspänn, det kom många ord och fort gick det! ☺️

Undrar hur många gånger min anhöriga dagen efter undrat vad fasen som hände föregående dag. ? Jag har säkert vissa gånger tänkt att han säkert minns då han inte varit så onykter - som bäddat för missförstånd kan jag tänka mig. Vi har diskuterat den biten väldigt lite, kanske inte helt ovanligt.

Minnesluckor måste ju vara för jävliga! Och säkert inte det första man vill göra dagen efter att fråga typ, "älskling, hur kom vi dit igår", eller "vad sade jag?". Därtill måste det ju vara väldigt jobbigt om anhöriga tar upp ämnet och t ex frågar något i stil med "varför man gjorde si eller så" om man inte ens minns vad man gjort ...
?

Det tar ett tag att vänja sig, hon pratar så otroligt snabbt och väldigt hit och dit. Ungefär som jag ? Man blir kanske sådan som nykter?

Jag var intensiv innan, nu är jag ännu mer intensiv. Det är som om nykterheten kokat ner essensen av mig, att min personlighet blivit lite mer koncentrerad.

Det ska mycket till för att man ska erkänna för någon annan att man har minnesluckor. Man vill knappt erkänna det för sig själv.

Mot slutet kunde jag vakna på morgonen i ren panik ”vad gjorde jag igår kväll?” Jag mindes inte ens hur jag hade nattat min dotter, gett henne medicin. Men dottern sov och hon hade fått medicin, så jag måste ha gjort det på rutin. Riktigt obehagligt.

Det hände nästan alltid efter att jag hade haft några dagars planerat eller oplanerat uppehåll och när jag väl började dricka så hällde jag i mig glas efter glas.

Är så tacksam över att jag tog mig ur det ?? Snart 7 mån nykter, tjoho!

Kram ?