McBain

Jag är en riktig periodare, när jag väl börjar dricka kan jag inte sluta. Jag kan vara nykter en månad men sen dricka 3 liter vin om dagen i flera veckor tills jag spyr och inte kan dricka mer.
Sen kommer det en nykter period där jag tänker att jag aldrig ska dricka igen. Men så är det alltid nån ursäkt till en fylla till slut och man börjar om.
Har blivit värre på sistone och fick psykos när jag slutade dricka sist men till slut tog jag mig ur det.
Vågar inte vända mig till vården dock.
Är dessutom blandmissbruk med benzodiazepiner vilket försvårar ytterligare.
Jag mår jättebra när jag har mina nyktra perioder och känner ingen längtan efter alkohol men ändå dras jag tillbaka till skiten varje gång??
Börjar bli riktigt rädd för mitt beteende och för hur jag mår när jag dricker, har förlorat flera jobb och relationer pga mitt drickande.
Jag vet att jag måste sluta dricka men vet inte hur, jag lurar mig själv så otroligt hårt varje gång jag varit nykter länge med att "några öl skadar inte, du klarar ju uppenbarligen av att vara nykter!" osv...

Hej och välkommen hit! Du har ju motivationen att inte dricka, men något gör ändå att det går fel då och då. Jag tror du kan få bra stöd här på Alkoholhjälpen, men tänker att du kanske också skulle söka vård vid någon typ av beroendecentrum. Är det nån särskild anledning till att du är rädd för att söka vård? Jag tänker att man kan få goda råd av experter där. Hur som, kan du identifiera vad det är för känsla som får dig att ta den där ölen efter ett uppehåll? Tänker att om du är uppmärksam på vad som triggar dig så kan du kanske se igenom det nästa gång hjärnan försöker med den finten. Och har du någon du skulle kunna få hjälp av när läget är akut? Eller nån aktivitet du kan gå in i istället? Kör på med den kraft du har nu och hitta lösningar, det blir som du noterat bara svårare för varje gång. Och det är så skönt när man hittar ro i att inte dricka. Ett annat liv, lugnare, skönare, gladare...