HerrÅgren

Hej,

Jag är en man på 42 som har kommit hit för att få andras syn på mitt drickande. Jag skulle inte säga att jag är alkoholist, men kanske i en riskzon. Jag dricker 1-3 ggr/v och ca 10 öl (33 cl) varje gång. Går man på krogen kan det bli ännu mer, närmare 15 öl på en helkväll. Jag älskar öl.
Så har jag hållit på i stort sett hela mitt vuxna liv.

Allt för ofta leder det till problem. Denna helgen ledde det till att jag fick en örfil av en kvinna jag träffade på krogen, jag minns inte riktigt varför, men jag sa väl nåt plumpt eller taskigt. Nästa dag blev jag ovän med en bekant. Jag var riktigt otrevlig och kastade ut en öl i ansiktet på honom. Och gick sen hem. Han har förlåtit mig men jag har svårt att förlåta mig själv och jag skäms mycket över mitt beteende.

Det är inte första gången heller utan det har hänt ganska många gånger att jag börjar bråka med folk när jag är full. Jag tappar behärskningen och gör och säger saker som jag inte kan stå för.

Jag känner att jag fick lite nog av mig själv nu, och börjar tänka att jag får nog dra ner på alkoholen. Eller måste jag sluta helt när det blir så här illa?

Jag börjar med ett par vita veckor nu. Har även funderat på att söka hjälp. Jag vill egentligen inte sluta dricka. Jag älskar smaken, känslan, och att bli mer öppen och pratsam. Men jag borde kanske sluta, när det återkommande händer saker som jag inte vill och inte kan stå för. Det känns väldigt tråkigt och sorgligt just nu. Någon med liknande erfarenheter? Hur gjorde ni?

/Herr Ågren

Vad bra att du skriver här. En längre tids nykterhet (3 månader) hjälper många att fundera på hur man vill ha det framöver med alkoholen. Rekommenderar lyssning av ett avsnitt av podden 2 alkisar och 1 sanning. Leta upp avsnittet från den 12 juli "Riskbruk, missbruk, beroende?" där resonerar de kring frågan om man är alkis eller inte på ett mycket bra sätt tycker jag.

HerrÅgren

Tack Charlie, lyssnar nu.

3 månader känns länge. Jag brukar ha en vit månad per år ungefär. (Det i sig är väl en varningssignal).
Men det är nog en bra idé att jag provar ett längre uppehåll nu och ser vad som händer. Jag har ju uppenbarligen problem med att hantera alkoholen.

Som en tumregel brukar man säga att det inte är mängden som är avgörande utan konsekvenserna det får. Att du inte minns varken varför du fick en örfil eller blev arg på din vän tyder ju på att du förändras när du dricker. Kanske minnesluckor också?

En vit månad är svinbra, men det är först efter tre vita månader som man märker den riktiga skillnaden. Jag kan tipsa om ljudboken ”The Alcohol Experiment” av Annie Grace. Finns bara på engelska, men funkar bra att lyssna på ändå.

Välkommen hit!

Kram ?

HerrÅgren

Tack för tips. Det här forumet är en riktig guldgruva. ?
Ja, det är helt klart konsekvenserna och inte mängden som fått mig att ta det här första steget. Även en oro för att det kan bli värre om jag inte ändrar på mig. Skäms så mycket i dag över vad jag ställt till med. Ja, minnesluckor förekommer också då och då. Trött på det här nu med att tappa kontrollen och att jag har skadat människor som jag tycker om. Jag vill inte vara den personen längre.
Jag ska kolla in den där ljudboken.

Jag känner igen dig i precis allt du skriver. Jag har gjort allt möjligt dumt mot både partners, familj och vänner. Den värsta ågren jag brukade få var när jag gjort något som jag inte kom ihåg mot en närstående. Det är så jävla sugigt. Min ångest brukade hålla i sig lagom till nästa helg då jag tog den första ölen. Då släppte det helt.

Så jävla bisarrt när man tänker på det och vet om att det alltid släpper nästa gång man dricker.

Efter två veckors nykterhet efter en riktigt blöt kväll brukade verkligheten komma ikapp mig, och det blir riktigt jobbigt. Men det är först vid lite längre uppehåll än så som alkoholdjävulen smyger sig in.

"Nästa gång kommer det säkert gå bra, du kommer inte bli arg eller såra någon igen".

Så tänker man hela tiden på att inte dricka för mycket några fyllor. Rätt vad det är sen så smäller det bara till, så ligger man hemma med ågren över "vad fan hände igår?" För jag vet ju ungefär var jag var och med vilka personer. Men utöver det så är det svart.

Förr eller senare är man alltid tillbaka på ruta ett, med att ha druckit för mycket.

Känner du igen dig i allt det här så tror jag inte att det finns några andra alternativ än att sluta för resten av livet.

Jag har haft jävligt svårt att relatera som "alkis", det är ju de som super en flaska vin/kväll hemma i soffan framför äntligen hemma, alternativt parkalkisar på stan. Inte jag.

Det är i alla fall mina erfarenheter. Jag tar en dag i taget.

Dag 43 avklarad.

Västligvind

Hej! Svarade dig i min tråd också men tänkte kika in här.

Håller helt med @Bullret! Vi är många i exakt din situation. Dricker på helgen eller när det är fest. Dricker för mycket på samma gång, ändras, vissa blir aggressiva eller kärlekskranka, minnesluckor, ångest över att titta i mobilen. Det är först när konsekvenserna av ens drickande börjar komma ikapp man börjar fundera. Jag har haft konsekvenser och slutat flera gånger. Börjar igen lite smått, jag gillar ju att dricka och vill kunna dricka normalt som andra, håller mig på en sansad nivå ett tag och den går ert utför igen hahaha. Det slår aldrig fel!

Tänk på att du inte slutar för gott. Vem vet vad som händer, vem vet vad dessa nyktra dagar gör med dig. Du kanske rent av inte vill dricka efter. Ta en dag i taget, vsr nykter en dag i taget, skaffa en app som räknar dagar åt dig. Köp inte hem nått, gå inte ut på krogen i början av din nykterhet. Hitta andra nya hobbies.. För när man är nykter och inte full/bakis på helgen får man helt plötsligt en massa ny tid för annat roligt!

Kram

HerrÅgren

Tack för era kommentarer Bullret och Cissi ?
Jag känner igen mig allt för mycket i att tappa kontrollen.
Att det ofta blir fel och att jag inte mår bra av detta.
Och vill inte fortsätta på det sättet längre.

Dag 1 gick bra.

Drack inget fast jag hade 5 kalla i kylen. Och jobbar hemma så det var "fritt fram".
Funderar på att hälla ut ölen i dag.
Men det tar fortfarande lite emot, konstigt nog. De är ju ändå värda 60-70 kr ?

Jag vill väl att det ska vara som i en amerikansk film. Man får spontanbesök och knäcker upp två kalla goda öl. Då måste jag ju ha öl i kylen om det händer. Fast det händer ju nästan aldrig.

HerrÅgren

Det roliga är att jag mår ovanligt bra denna söndag-måndag. Brukar vara betydligt mer ångest. Men det känns lättare i dag, kanske för att jag har bestämt mig för att ta mer ansvar och ta tillbaks kontrollen.

Och detta fina forum hjälper också med så många goa människor som stöttar och berättar om sina erfarenheter ❤️

Edit: men så vänder det nedåt lite igen. Gick ut för att köpa lunch. Fick lite mer ångest av det. Verkligheten. Beställa mat vid en bardisk, 1 meter från ölkranarna. Minnesbilder från helgens kaos. Men det är OK ändå. Jag ska klara dag 2. Och nu installera Sober-appen.

Hellre öl i vasken än i din kropp. Tillfället gör tjuven.

Av samma anledning har jag varken godis eller kakor hemma. Och absolut inte alkohol.

När de svaga stunderna kommer är det bäst att inte ha skiten hemma, för då blir tröskeln lite högre åtminstone.

Kram ?

Ps. Sök på Craig Beck ”Stop Drinking Expert” på youtube så sysselsätter du dig ett bra tag och lär dig massor.

Du har ju redan fått tips om alkispodden.
En av killarna där berättar om hur han älskade microbryggerier och ölmässor.
Allt för att kunna försvara sitt intag av Öl.?

Jag hade samma idé om rött vin...
Men ärligt talat kunde jag lika gärna köpt det billigaste rödvinet för det var ruset jag ville ha. Men det blev lättare att undvika problemet med en dyr flaska.
Följ Andra Halvleks tips om Youtube?
Finns ett bra Ted Talk också "Sobriety Rocks" tror jag det heter

HerrÅgren

Tack för alla fina tips. Ska jag titta på.
Dag #2 gick bra, ingen öl. Inget sug alls.
Känner mig harmonisk och stolt. ??
Har funderat på AA men det verkar ju inte behövas.
Vi får se, jag ger det några veckor på egen hand.
Jag vill nog lösa det här själv. Och tror att det går.
God natt, redan kl 22.20 ??

Du har ju oss! Vi funkar som AA, fast på ett forum ? Kunskap, dela med sig, ta del av andras berättelser, och gemenskap. Som AA, fast utan tolvstegsprogram. Men den mentala resan är förstås viktigast - och den kan du bara gör på egen hand!

Kram ?

Det kan nog mycket väl gå själv utan att gå till AA, har aldrig varit där själv. Tycker att det hade varit jobbigt även om alla är där av samma anledning som jag själv.

Om du inte tar hjälp av någon extern, se till att läsa här och påminna dig om varför du tog beslutet. Det är lätt efter ett tag att tycka att det inte var så farligt. Ta en dag i taget och påminn dig själv om varför du slutade är mitt tips :)

HerrÅgren

Tack @Andrahalvlek & @Bullret. Känns riktigt bra att man kan skriva av sig här och få stöd och råd.
Dag #3 har börjat lite sämre. Light-ångest och varit ganska ledsen över vad jag gjort under helgen.
Men börjar bli lite bättre, saknar inte direkt alkohol*, och ska äta lunch nu. Jag ska hälla ut de där 5 starkölen också. De glodde på mig så konstigt i morse när jag gjorde min frukost. Kustom Lager, de med dödskallen på. Ett ärligt varumärke. Borde vara standard på ölburkar :)

*) Jag var oftast nykter 3-4 dagar i streck i veckorna så egentligen har jag inte åstadkommit någon större praktisk förändring än.. Men det känns rätt annorlunda nu, det känns som att jag inte vill ha mer öl.

ps. edit: Yes jag gjorde det, hällde ut de 5 ölen.
Kändes rätt konstigt men psykologiskt lite stärkande samtidigt.
"Hej då, och ha det så bra på reningsverket, era j*kla dödsskallar"!
ds.

Lite rituellt känns det allt. Gjorde detsamma faktiskt. Vaskade mer än en halv vinbox sista kvällen den 8/2, shit vad det stank rödvin i köket ?

Kram ?

HerrÅgren

Ja usch, måste ta tag i panten också. Ett par säckar. Och städa. Inte gjort det på ett par månader.

Energin går i vågor. Var så avslappnad i går kväll och såg fram emot att sova. Men det tog en bra stund att somna och vaknade för tidigt. Det var ju bra att kaffet var slut i morse. Då var jag tvungen att gå ut på morgonen och då kvicknade jag till. Låg dramatik i dagens inlägg, men det är väl bara bra. Det är mitt i en vecka, mitt i oktober. Hur kul kan det bli?

Jag ska inte dricka i dag på min fjärde dag ?

HerrÅgren

Den här dagen blev inte så bra ändå. Olika tankar som gnager. Jag saknar mitt ex som jag gjorde slut med. Fast jag är säker på att jag inte vill fortsätta med henne. Vi bråkade mycket. Och hon svek mig på olika sätt. Saknar ändå den gemenskapen som vi hade. Just nu känns det som att det var bättre än att vara ensam. Hon har varit helt förkrossad av detta och det gör också jävligt ont.

Dåligt samvete för dumma grejer jag gjorde i helgen. Dåligt samvete för jobbet. "Jobbar hemifrån" men jag har för lite att göra och är inte ett dugg proaktiv. Kommer inte igång med några sysslor. Sitter själv i lägenheten för det mesta. Framför datorn eller TV:n. Undrar hur folk har det som sitter i fängelse? De har ju i alla fall någon att prata med på dagarna.

Jag pratar med folk i telefon ibland. Men det blir oftast korta samtal om vardagliga saker och jag orkar inte berätta hur dåligt jag mår. Förutom till min psykolog - där bryter jag ihop en gång i veckan. Och skäms lika mycket varje gång. Tror det har att göra med att hon ser rätt bra ut och hon brukar le mot mig ibland. Då inbillar jag mig att hon kanske är lite förtjust i mig. Så där tänker jag ofta om kvinnor jag möter. Det är väl ingen sund relation till kvinnor. Jag har en viss del otrygg anknytning i botten. Det är väl därför som jag har druckit för mycket. Försökt hitta tröst och lättnad i det. Jag har ju insett nu att det inte fungerar, men jag vet inte heller vad som fungerar.

Jag hoppas att tiden läker mina sår. Att jag kan bearbeta saker bättre nu när jag har slutat dricka.
Så det blir ingen öl i dag heller!

Västligvind

Har du någon hobby? Om inte så skaffa en ? Jag har 4 så kanske lite väl.. ?

Kan vara allt från modellbyggande till konståkning. Då kommer du få annat att göra, något att se fram emot, nya vänskaper och glädje.

Föreningsliv eller ensamhobby som målning spelar ingen roll. Det finns forum för målare, Instagram för inspiration, träffar och kurser man kan gå på även om man utför själva hobbyn själv.

Det är skitläskigt i början om du inte är van men sen vänjer man sig och det blir bara roligt.

Fundera på det i alla fall ?

HerrÅgren

Tack för tips!

Jag har några hobbies, men det är mest på datorn som dessa utförs. Skapande men även spel. Inte jättesocialt. Jag har tidigare i livet tränat och sportat en del och det är något jag gärna vill ta upp igen. Det är svårt att komma igång när formen är på all time low. Sen har vi ju det där med Corona nu som stoppar mycket.

Femte dagen i dag. Mår helt OK.
Och ska inte dricka i dag heller :)