Hej!
Jag är en kille på 26 år som väldigt ofta blir för full när det är riktiga festsammanhang, när de är socialt accepterat att dricka mycket. Även när jag inte tänkt att bli det så blir jag det förr eller senare när alkoholen kickat in, då finns inget stopp. Så är jag nykter några veckor, sen tänker jag att den här gången kommer de att gå bra också går det bra. Nästa gång är jag ännu säkrare och då går det åt skogen. Jag vill sluta helt med alkoholen för jag är en sån mycket bättre version av mig själv när jag är städad och har koll på läget. Men det är så svårt för man vill vara normal. Kompisar tycker inte de är en big deal men jag mår skit av det och min sambo är inte stolt direkt när jag somnar i soffan. Hur går jag till väga??

Hej,

Tycker att du börjar komma till insikt med dina problem, det kan ta ett tag. Jag är i ungefär samma ålder och jag insåg alldeles för sent att jag aldrig kan vara säker när jag väl börjat dricka. Vet aldrig när, var eller hur det slutar.

Så för mig finns det inget alternativ, det är allt eller inget som gäller.

Sen har jag också tagit hjälp genom att läsa här, hört av mig till psykolog och berättat för min familj och mina vänner hur jag mår. Det gör att jag inte kan gå tillbaka känner jag, vilket stärker mig :)

Du är den enda som vet din väg, men mitt råd till dig är att du känner efter.

Bullret

Har man fått konsekvenser av drickandet som är jobbiga, så är det jättebra att ta tag i det så tidigt som möjligt..Läs och lär dig om alkoholens verkan på våra hjärnor, så förStår man bättre vad det är som sker..Våra hjärnor är också olika sårbara beroende på genetik och andra saker..Vissa får snefyllor ofta..Andra dricker och somnar..Inte så kul något av det..Det är bra att ha aktiviteter som inte innefattar alkohol första tiden, om man vill hålla sig nykter..Att skriva på Forumet är smart, så man kan skriva ner sina funderingar..??