Jenna

Hej alla, ny här.
Jag dricker vin varje dag. Normalt sett 1 - 1,5 flaskor.
I extremfall 2 flaskor.
Av helt uppenbara skäl vet jag att detta är en enkelbiljett till sjukdom och förtidig död.
Mitt problem är detta, jag kan inte motivera mig tillräckligt för att sluta.
När jag är ute och googlar varför man ska sluta så hittar jag bara anledningar som inte passar in på mig.
Detta är min situation,
Jag dricker varje dag men bara efter arbetet är slut.
Jag dricker mycket men blir aldrig full, jag säger aldrig något jag inte borde, jag shoppar inte loss, jag är aldrig bakfull, sover bra, försöker jag hålla upp med alkoholen periodvis så klarar jag det fint utan abstinens.
Jag faller dock alltid tillbaka på att vinet för mig är en liten belöning.
Min morot efter dagens, alltid mycket stressiga och krävande, arbete.
Jag hittar liksom inte motivationen att hålla fast vid nykterhet när de negativa konsekvenserna inte känns så påtagliga..
Jag är fullständigt medvetet om att mängden vin på sikt dödar min kropp.. men när hjärnspökena ska övertalas så faller det alltid på att jag är frisk nu och inte känner av några negativa konsekvenser gällande mitt övriga liv.
Kan tillägga att jag mest dricker i min hemma miljö, jag är aldrig ute på lokal och festar..

För att en dag, du vet inte vilken, riskerar du att passera alla de där gränserna du har just nu: endast efter jobb, inte bli full, sover bra. Du kan bli fysiskt beroende. Och då är det garanterat inte lätt att sluta.

Med allt detta följer ångesten. Och var gör en alkoholberoende människa med ångest? Jo, dövar den med alkohol. Och så är den negativa spiralen i gång.

Vet inte om detta var till någon hjälp, men om du kan bryta utan större problem nu, så gör det! Innan det är för sent.

Välkommen hit!

Kram

Jenna

@Vinäger, tack för motivationen. Du har helt rätt så klart..
Jag ska köra en sån där 3 månaders och sen ta ett nytt beslut. Men jag vet med mig att den enda självklara vägen för mig är att sluta helt..
Ett glas vin fredag och lördag skulle inte ge mig någonting..
Så det är bara att helt sluta.

Jenna

Hej igen, bara för att klargöra,
Jag är 100% en alkoholist och jag är säkert redan beroende sen många år. Men jag är en väl fungerande alkoholist som trots beroende kan sluta. Har varit vit under år ibland. Självklart känner jag sug när jag slutar men har inga abstinens.
Vet inte om suget är pga, gammal vana och rutin mer än att kroppen skriker efter alkohol.
Att suget är sorgen över att ha mist min bästa kompis efter jobbet så att säga. ?

Sorgen att mista sin bästa kompis vänds till glädje över alla fördelar med att inte dricka. Och när den glädjen kommer så sörjer man inte längre.

Men! Det tar lite tid. Jag har bara varit nykter i 2 månader. Men läser inlägg av de som varit nyktra längre och ser fram emot att uppleva ännu mer glädje i nykterheten.

Hej Jenna!
Har också alkoholen som något att se fram emot efter jobbet. Då dsgarna känns som en enda lång uppförsbacke finns vinet där som en morot. Varje dag i stort sett. Har gjort massor av försök att sluta. Ska idag på hälsoundersökning som en del i att hitta ett sätt att komma vidare.
Lever ett hälsosamt liv i övrigt och jobbar med hälsa, så känner mig som en bluff varje dag...

Jenna

Tack för tipset. ?
Jag har faktiskt gjort precis som du och bokat in mig på en hälsoundersökning. Jag känner såååå igen mig i känslan av att vara en bluff gällande hälsosamt leverne.
Idag finns det inget vin som väntar efter mitt jobb..
Känner mig nöjd med det beslutet men jag vet av erfarenhet att jag kan gå långa perioder utan och klara mig fint på det.
Mitt problem är att jag aldrig får det här himmelska kvittot på att jag lever hälsosammare för jag känner aldrig nån fysiskt skillnad..
Och då är det så lätt att trilla dit igen och på nytt börja belöna mig i perioder.
För hjärnan säger ju att det är så otroligt mycket roligare att korka upp efter jobbet.
Måste hitta en morot så jag får ett kvitto på att min kropp mår bättre utan. Min hjärna vet ju att det är gift jag dricker, men samma hjärna säger ju också att jag mår prima ballerina så varför ska jag inte få belöna mig..
Ja jösses vilket spektakel när min hjärna debatterar med sig själv..