Hej! I förrgår kom jag fram till att jag defenetivt har alkoholproblem. Har ett jobb som gör att jag är ledig 5 dagar i veckan, dvs väldigt mycket fritid. Jag dricker varje ledig dag. Och det läskiga är att jag inte reflekterat över det, jag vet inte hur mycket, och har ingen aning om hur länge det har pågått, men kan tänka mig runt 1 år. Min sambo är den första som påpekade det, nu när han jobbar hemifrån. Ingen annan av vänner eller familj har funderat en enda sekund på att JAG, som får så hög lön, med så fin lägenhet och sambo, kan ha problem med min alkoholkonsumtion. Den enda som har tagit mig "på allvar", är min sambo. Resten av vänner och familj stöttar mig såklart (ringde runt igår), men ser inget problem med det "egentligen". Jag har ingen kontroll och är rädd. Anser att om det finns ett hav och en strand i detta, så är jag i strandkanten påväg ut, utan simkunskaper. Så vad händer nu?

Välkommen, så bra att du hittat hit. Här finns alla möjliga o omöjliga sorters människor. Alla har vi ett gemensamt, problem att hantera alkohol. Läs o skriv av dig här, det kommer hjälpa dig att finna din väg i detta problem som du har med alkohol.

Det är nr 1. Vill du sluta helt eller dricka mindre? Sätt upp ett mål. Dela det gärna med oss så peppar vi. Oavsett vad du sätter upp för mål så är många betjänta av ett totalt alkoholstopp under 3 månader. Då hinner man tänka, reflektera och känna efter vad man vill om man inte har det klart för sig från början.

Välkommen hit!

Tack för välkomnandet! Jag har haft ett fantastiskt samtal med en stödlinje som ska återkoppla lite då och då, jag kör på 3 månader nyktert. Det är just det med reflektion och tanke på detta. Jag har börjat föra dagbok för att underlätta, och för att se om det finns röda trådar. Har så mycket redan nu, tankar, känslor, men få negativa. En tyngd jag inte visste fanns har liksom släppt. Det enda underliga är att jag känner mig lite förrådd av alkoholen. Typ "jag litade på att dig, och så blir det såhär!". Men är inne på min 5e dag nykter nu, och det är härligt! Känner mig just nu äcklad av tanken på alkohol. Och vad gör jag om det ändras till ett sug efter ett tag?

Fantastiskt stöd! Visste inte alls hur det skulle bli. Var beredd på många pekpinnar, men inte det varma stödet som finns. Härligt! Hur känner du nu inför julen? Bra? Mindre bra?

Just det, glömde svara på det första du skrev! Vill ha en sund relation till alkohol. Att känna mig helt och villkorslöst ok med att ETT glas vin till maten inte behöver leda till fler. Men som sagt, just nu äcklas jag av tanken. Brrr.

Forumet är ett enda stort hjärta ❤️ Vi vill varandra väl till hundra procent, och delar med oss av stort och smått. Vi får hjälp, och sen hjälper vi andra. Läs och skriv mycket så blir du snart en naturlig del av gänget här.

Kram ?

Dagboken kan du föra här om du vill. Många använder forumet till det. Bra att du tänker tre månader till att börja med! För mig blir det andra nyktra julen. Har inte heller druckit mycket under helgerna eller socialt, utan det har varit ensamdrickandet som varit mitt problem.

Kram!

Åh! Vad fint med andra julen! Jag drack också själv, och det var det som min sambo i första hand uppmärksammade. Intressant ändå, på partyn och vinkvällar har jag tagit som mest 2 glas vin eller öl, men ensam har jag ingen aning. Så motsägelsefullt, är det någon som har en teori om varför det kan vara så?

Mitt dagboksförande är väldigt skönt. Skriver innnan jag somnar. Undviker telefoner, surfplattor och datorer i sovrummet. Men kommer dela med mig, har så många frågor och tankar. Det tar liksom aldrig slut, och är nyfiken på alla andras tankar och funderingar, positiva och mindre positiva. En helt ny värld helt enkelt.

Varmt välkommen hit, som flera redan skrivit så använder man ju forumet som det passar en bäst. Här finns mycket kunskap, inspiration, erfarenheter, och framförallt väldigt fina människor.
Läs och skriv, börja där. Var inte orolig för sug- det hör till och går att hantera och parera.
Jag är nykter sedan snart 11 månader vilket känns smått overkligt, men också mitt verkligaste liv på flera år.
Allt mer ensamdrickare jag med. Accelererade och peakade för ganska precis ett år sedan. December var ok men november svart. Jag startade här, i min tråd Knyttets sång. Flyttade till Det vidare livet för kanske en månad sedan. Har visst längt tillbaka hit, ungefär som att flytta hemifrån.?
Att sluta dricka Förändrar livet. Ge dig själv chansen! Kram ?

Din beskrivning kunde jag skrivit och jag drack senast i söndags, ensam. Har bestämt mig för att inte dricka alls under advent. Skönt att läsa vad man ska tänka på av andra som vet. Har läst en del i andra trådar.
Har ingen alkohol hemma, ett måste för mig. Ska även undvika affären vid systemet.

Din beskrivning kunde jag skrivit och jag drack senast i söndags, ensam. Har bestämt mig för att inte dricka alls under advent. Skönt att läsa vad man ska tänka på av andra som vet...Har ingen alkohol hemma, ett måste för mig. Ska även undvika affären vid systemet.

Dåså! Det är torsdag och kväll! Måste ändå säga att det går väldigt bra 8 dagar in :) jag mår som vanligt, ingen molande huvuvärk och är inte lika törstig längre hörrni! Bröt dock mot mobilregeln jag satt upp i sovrummet nu, men måste dela med mig!
Tänker följande just nu:1. HUR kunde jag leva på det sättet innan, att dricka varje dag? 2. Hur vill jag leva generellt? 3. Hur kommer framtiden bli? Är jag stark eller kommer jag att gå tillbaka till min negativa alkoholkonsumtion?

Känner ingen skam, är inte ledsen eller rädd fortfarande vilket är skönt. Är fortfarande nyfiken och vill liksom kika runt varje krön för att se vad som finns där, inte av rädsla utan av spänning typ...if that makes any sense!
Jag slogs av EN negativ tanke dock: tänk om mina nära och kära tycker jag är jobbig för att jag har informerat om mitt alkoholproblem??
Slog bort den så snabbt jag kunde. Om någon uttrycker sig dumt, så får jag bara förklara att jag blivit upplyst (brist på annat ord) av nykterheten, och att dom kan DRA ÅT SKOGEN (ni vet det andra ordet, men vill inte svära). Enkelt egentligen.
Summa sumarum: Det går bra nu! Tack för ert stöd ❤

Det går fortfarande bra! Har tappat räkningen och hittar på massa annat om dagarna. Noll sug, och utforskar just nu riket av te. Snart lucia!