AlfredC

Hej!

Jag är en man i senare delen av 20-årsåldern som ända sen jag flyttade hemifrån och själv kunde bestämma över mitt drickande har haft ett problematiskt drickande. Under tonåren hade jag en del problem med social fobi/blyghet och märkte sen när jag blev 18-19 att alkohol "löste" de problemen ganska väl vid väl valda tillfällen. Gick ut skolan med väldigt bra betyg och började en bra utbildning. Bytte utbildning till en annan utbildning med väldigt höga antagningskrav, och tog examen i somras. Vet ej hur mycket alkoholen spelade in i att jag ej klarade den första, men troligtvis en del.

Nu när jag jobbar heltid klarar jag det ganska bra att inte dricka vardagar. Har gjort det några gånger sen jag började i höstas, men har direkt märkt hur jobbigt det är att gå till jobbet då. På helgerna däremot känner jag en oemotståndlig känsla att dricka, t.ex. idag. Eftersom jag vet att jag imorgon ej kommer behöva gå iväg och jobba känner jag att jag kan dricka på. Ändå vet jag hur mycket bättre jag mår och hur mycket mer jag får ut de helgdagar jag inte vaknar upp bakis och hatar mig själv? Vad gör jag fel?

Du gör inte fel, du råkar bara som de flesta härinne använda alkohol som tröst, avkoppling, flykt eller liknande. Och då får den en roll den inte borde ha i våra liv. Torn, som har en tråd här, definierade beroende som att om man inte lätt kan byta ut alkoholen mot en annan dryck så har man ett beroende. När man själv börjar uppleva alkoholen som ett problem verkar det för många vara lättare att sluta. Sen behöver du kanske hitta något som ersätter alkoholen i ditt liv. Någon hobby, förening eller aktivitet där du kan träffa folk nykter. För vissa räcker det att skriva här, men en del kan behöva mer stöd av vården eller AA till exempel. Finns många trådar med lästips, Andra halvlek har mycket i sin tråd. Ett råd är att ta tre nyktra månader till att börja med, och sen utvärdera hur du vill gå vidare. Och en sak till, det verkar vara lättare att sluta ju tidigare man tar tag i problemen, så kör igång direkt!