....började dricka som 14 åring. Alltid fullast! Nu 40+ och trots familj och barn är det samma som gäller... ligger på i genomsnitt 25-40 standard glas i veckan. Går inte en vecka utan minnesluckor och ångest. Och detta har pågått i 25 år!!! Hur är det möjligt!? (...med ett par 9 månaders pauser). Varför kan jag inte bara vara måttlig? Duktig??

Har läst allt som går att läsa om alkohol, från fakta böcker till ”Jag som var så rolig att dricka med” och ”Njutningsparadixen”.... Vill ju också förändra mig!!

Förr var det ganska kul, jag är var nog ganska kul och party men de senare åren har det gått för långt, istället för att vara den roligaste på festen/middagen är jag den som går hem först - för att jag är för full...sluddrar, kan inte gå ordentligt och kommer inte ihåg något...Har jag inte vett på att gå hem eller gå och lägga mig så gör jag bort mig... Hur gick jag ifrån kul party tjej till det här??

Barnen tycker att jag är pinsam och drar sig undan, mina vänner tycker att jag är jobbig och min man säger ”du är inte till din fördel”...

Påsklov imorgon - skulle vilja ha en vit påsk - är det ens möjligt!? Vad ska jag säga rent socialt?? Är det dumt att börja med en långhelg som i vanliga fall brukar var massor av vin varje dag??? Eller är det faktiskt helt rätt?

Jösses vad jag önskar att jag kan skriva 7 dagar nykter om en vecka!

(PS. Glömde tillfälligt Corona när jag skrev men vill för god ordningsam säga, vi håller avstånd, ses ute, är är försiktiga och har antikroppar..)

@MrsWB låter precis som min historia.
Detta blir min första vita helg. Jag sökte hjälp för första gången i mitt liv i måndags.
Har du nån konkret plan hur du ska hålla påsken vit?

Hej och välkommen hit! Jag känner igen mig sååå mkt i det du skriver, är några år yngre än du men har följt exakt samma spår. Jag slutade dricka helt för 42 dagar sedan och har verkligen inte ångrat mig en enda sekund. Du skriver att du alltid är den som blir fullast, det blev jag med. Kanske är du som jag att du inte ens gillar att dricka 1-3 glas utan gillar känslan av att vara full? För mig har det hjälp att tänka att jag *får* dricka nåt enstaka glas om jag vill eftersom jag vet att jag inte gillar att dricka bara ett, det gör det lättare att avstå. Jag tycker att du skall ge nykterheten ett försök, det låter som att du skulle kunna ha mycket att vinna på det, framförallt när det gäller relationer till dina barn, make och vänner. Kan du hitta en ”anledning” att inte dricka nu under påskhelgen, tex köra bil eller träna på morgonen så kanske det känns lättare? Oavsett hur det blir så hejar jag på dig, du klarar mer än du tror 🌿

@Gullranka

Tack för hejarop! Behövs! Och det gör så mycket att gå ta del av vetskapen att andra känner likadant! Inte druckit något ikväll och sa precis till maken (som drukigt både vitt och rött) att det enda jag saknade var vitvinet till matlagningen! Nu är dagens fara över😂

Imorgon ska vi bort på lunch till några där alla dricker.... jag ska inte vara fullast utan nykter 💪 - hoppas jag!

@MrsWB jag bokade in mig på jobb nu under påsken. I och för sig har det tidigare inte hindrat mig, men nu ska det det, hehehe
Ikväll är det en typisk sån där wohoooooooo partyyyyyyy kväll, planerat drickande men där tar planen slut.
Jag har kylen full av massa alkoholfritt gott, har bara druckit Trocadero Zero och vatten ikväll. Inte sugen på något egentligen, jo såklart vitt vin. Luktat ett par gånger i sambons glas och lyckligtvis är hans val av dryck inte något jag gillar eller blir triggad av.
Kanske mina mediciner hjälper? Började med Naltrexon igår. Sista fyllan i fredags. Hade bokstavligen kunnat vara min sista då jag ramlade så illa i trappan hemma att jag hade kunnat bryta nacken.

Taktik imorgon, kan du köra dit och hem? Fullast kör inte och ingen trugar en med bilnycklar att dricka.

@Gullranka känner igen det där med att dricka 1-2 glas är helt bortkastat. Lättare att vara helt utan än att väcka draken och sen fajtas mot den hela kvällen och nästa dag... MEN jag vill inget annat just nu än att kunna dricka "normalt", kunna bete mig, vara skötsam som andra.

Välkommen MrsWB. Klokt att ta tag i drickandet nu, just det där att det börjar förändras från att vara kul och party till att oftare och oftare spåra ur är ju en varningsklocka. Och var inte rädd att ta hjälp om det behövs. Efter vad du beskriver så kanske dina vänner förstår att du behöver sluta dricka. Säg att du tar en vit vår för hälsans skull. Och det ÄR bra att börja en helg som denna, massa god mat och godis att fokusera på istället. Kör nu, några dagar kommer vara tuffa, men det klarar du!

@Kennie

Tack för pep!🙏 Vill helst inte säga något men det kanske är bäst? Tänker att jag tar emot ett glas men inte dricker för att ingen ska tänka på det...

Känns som det finns mycket stöd att hämta i detta forumet🙏

Välkommen, visst känns det jobbigt när det spårar ur och man inte är så rolig längre. Vad bra att du hittat hit. Min sista fylla tog en ända med förskräckelse för snart ett år sedan. Jag tog antabus i början av min nykterhet och naltrexon. Nu har jag naltrexon kvar och jag inbillar mig att det hjälper något mot sug. Jag önskar dig en nykter tid/period, det är du värd. Mycket händer på resan och en ny värld öppnar sig. Inte alltid på gott , men klart värt det. Kram Jullan

Hej och välkommen hit,
Du kommer att känna igen dig massor i allas trådar här. Det går fint att säga nykter vår tänker jag, till andra. Att ta emot ett glas för att inte göra något väsen av sig känns instinktivt mycket konstigt. Men jag tror att många som varit nyktra ett tag ju snarare känner sig stolta.
Men åter till att du är här, jättebra ju! Här kan något nytt börja. En dag i taget har funkat för mig- 450 dagar till och med. Det händer mycket längs vägen och allra mest blir livet äntligen riktigt bra. Heja dig!

2021 nykter

Det kunde varit jag som skrivit denna tråd, känner verkligen igen mig. Under så många år var jag nästan alltid den som drack mest på tillställningar, somnade, kräktes mm. Denna grymma ångest som följde men sen var det dags igen. Jag har helt enkelt fått nog, vill inte dricka giftet mer och mår sååå mycket bättre utan! Tänk på alla vinster du får utan alkoholen, det gör jag när det är tufft att stå emot. Hur skönt är det inte att slippa ångesten?! Hejar på dig! Lycka till!

@2021 nykter

Tack - inte kul att du haft det på samma sätt men skönt att veta att man inte är ensam!

Det är just ångesten som är värst! Vakna tidigt, ligga och vrida sig och gå igenom kvällen, vad kommer jag ihåg? Hur illa var det? Skammen att man är värdelös! Ångesten att man är mindre värd... Fruktansvärt - och ändå när vita vinet kommer fram på tidiga kvällen så tar jag emot - hur är det ens möjligt att vara så svag??? Har du också känt så någon gång? Trappade du ner eller slutade abrupt? Vad var jobbigast?

Denna påsken blir min utmaning - ska fixa detta!!! Idag blir en stooor challenge där alla kommer dricka (mycket) på en gemensam utelunch....wish med luck.

2021 nykter

@MrsWB Du är definitivt inte ensam här. För min del var det just på helgerna/fester som jag drack, inget i veckorna utan efter en hård arbetsvecka var jag ju verkligen värd det där vinet. Men alltså blä! Fattar inte heller varför jag hållit på med det så många år. Precis som du så har jag nog varit en jäkligt kul tjej och festa med. Alltid glad och spottade definitivt inte i glaset! Men hur kul är det med en sluddrande kvinna i medelåldern. Som bara blir pinsam. Tror det var min sista gång som gjorde att jag känner aldrig mer. Minnesluckor, ångest och en plufsig rödmosig spegelbild. Nej tack! Imorgon firar jag 100 dagar som nykter och ångrar inte en enda dag! Kämpa på! Du fixar det! Och jag är faktiskt rätt kul nykter med, men inte flamsigt och fånig som jag blev av alkoholen ☺️

@2021 nykter

Tack - precis vad jag behöver höra! Behöver inte heller alkoholen för att kunna vara festlig - blir bara ”pottig” och tjatig med den...

100 dagar - coolt - grattis!