jag är livrädd

jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

Profile picture for user Kennie

Hej,
Jag tror att du överlever även detta, men ta din oro på allvar och sluta medan tid är. Ta all hjälp du kan få och vänd nu. Du kommer få så mycket glädje av ditt barn, och det av dig. Se till att ni får träffas och att du kan vara den du egentligen är för ditt barn. Jag rekommenderar AA och att du tar chansen att bli nykter nu, vänta inte... Livet kan vara så mycket mer än liter efter liter av något som i slutändan bara ger dig ångest. Du har klarat det förut, ge järnet nu!

Profile picture for user TappadIgen

@aldro Hallå där. Jag har intresserat mig lite ohälsosamt mycket för just leverskador och kan kanske ge dig lite information. Till att börja med, att det känns svullet efter att du har druckit på höger sida behöver absolut inte vara något tecken på någon oåterkallelig skada. När man dricker mycket börjar levern lagra in fett och kan även bli inflammerad, vilket gör att den sväller. Nu är det inte säkert att det är din lever som känns uppsvälld, det kan ju vara annat också men låt oss anta att det är det för denna textens skull.

Jag ska försöka hålla mig så kortfattad som möjligt här. De goda nyheterna är att den absolut stora majoriteten som får en uppsvälld lever av sitt drickande kan bli helt återställda av att de slutar dricka. Levern har som sagt en god förmåga att återhämta sig. Med det sagt, det finns två risker med detta, eller två fällor som andra har fallit i efter att de varit rädda för att de skadat sin lever.

1. När man efter ett tag upptäcker att det verkar som man inte skadat sin lever och ångesten lättar och därför börjar dricka mycket igen och då skadar sin lever, men man hade varit okej om man slutat.
2. När man har så mycket ångest för att man tror att man skadat sin lever att man dricker för att dämpa den ångesten och till slut faktiskt skadar sin lever på riktigt.

Jag har träffat på och samtalat med båda typer av dessa människor. Jag har förmodligen tyvärr pratat med åtminstone en här på forumet som hade stark ångest men som tycks ha valt väg 1, men har försvunnit från forumet så det går inte att veta. :(

Det du har chansen att göra är att ta ett steg tillbaka och avsluta nu, innan det är försent. Kan vi vara säkra på att det inte är försent? Nej, det kan vi såklart aldrig vara. Men det är oftast inte det, bara man slutar. Så snälla, välj denna vägen! För jag vet att om ett litet tag kommer du må bättre igen. Kanske tar du de där leverproverna om ett tag och så känner du att din lever verkar ha tålt detta och du vill dricka ett tag till. Det brukar inte sluta bra då. För de som slutar brukar det gå bra, och jag känner till och med till många som har fått leverskador men som efter att ha slutat dricka och några andra livstilsförändringar så lever de på i övrigt normalt.

Jag skulle kunna skriva mer. Om du vill hjälpa din lever lite på traven med att återhämta sig så är det absolut viktigaste såklart att du håller dig borta från alkoholen. Men det finns några saker till du kan göra, om du vill, om du känner att det kan hjälpa dig och din ångest.

Undvik värktabletter och övrigt som du inte blivit ordinerad av läkare. Se till att äta vettigt, undvik framförallt salt, socker och för mycket fett. Fett är bra i rimlig mängd och ägg t.ex som är feta innehåller även kolin som är viktigt för levern. Ät mycket grönsaker och undvik processad mat. Drick mycket vanligt vatten 2l per dag och avsätt tid så att du får sova ordentligt för återhämtningen. I början kan det även vara bra med ett b-vitamintillskott, framförallt med Thiamin samt magnesium.

Har du något mer du funderar på just nu? Just det, du frågare hur mycket en lever tål. Jag har precis skrivit om det i min tråd att som förväntat finns där individuella skillnader. Det jag inte visste var hur stora de faktiskt är. Man kan ha sådana gener att man inte ska dricka alls för att det kan vara skadligt eller så kan man ha sådana gener att det inte tycks gå att få någon skada. Vi testar dock inte sånt för då kan ens föräldrar få ångest.

tl;dr Du kommer sannolikt att återhämta dig. Ta dock tillfället att sluta dricka nu eller så kan det vara för sent sen.

Profile picture for user Varafrisk

@TappadIgen Nu skriver jag t dig i aldros tråd eftersom du har svarat på frågor om lever samt rekommenderat b-vitamintillskott. Är ju också orolig för min lever men ska på ultraljud på levern/buken imorgon vilket känns oroligt men ändå jätteskönt! Jag själv tar en B-vitamintablett per dag. Läste någonstans att det var viktigt om man var alkoholberoende. Läste på burken att den innehåller thiamin. Vad är det tiaminet tillför? Och vad är magnesiumet bra för? Kanske vore även ngt för mig att ta🤔

@aldro Jag kämpar också. Kämpa på…vi ska klara oss utan alkoholen💪🏻 Lycka till!

@Varafrisk Vad skönt att du äntligen ska få gjort ultraljudet! Jag förstår din oro, men det här ska nog gå bra känner jag! <3

Tiamin har en viktig roll i metabolism och cell-funktion. Saken med just tiamin är att den ofta inte förekommer som enskilt tillskott då den finns i så himla mycket mat att det är ovanligt att man idag får brist på den. Jag minns inte exakt men det var något asiatiskt land för länge sen när man endast åt tvättat ris och nästan ingen annan mat som man kunde få beriberi som sjukdomen thiaminbrist heter. Idag är det ändå för det flesta ganska svårt att få brist på det. Visst finns det mindre av det i förädlade produkter än i fullkornsprodukter t.ex. men det finns i så mycket annat också att vanliga människor egentligen aldrig behöver fundera på det. Tar man b-vitamintillskott så brukar det ju vara B12 om man är vegan t.ex eller folsyra(B9) om man ska bli gravid eller B6. Men just B1 Thiamin, har man nästan bara för lite av i västvärlden inte för att man äter för lite av det utan för att kroppen inte kan ta upp det.

Därför är den vanligaste orsaker till B1-brist i västvärlden idag alkoholberoende, då alkohol hindrar upptaget av B1 i tarmen. När man slutar dricka så kommer ju upptaget att öka igen, men det kan vara bra att komplementera för det finns en del otäcka saker man kan råka ut för p.g.a brist. På avgiftningskliniker kan man få en spruta, från vad jag förstår. Sen hämmar ju alkohol upptaget av B-vitaminer över lag, men just B1 är väl den man är mest rädd för.

Magnesium kan hjälpa dig med sömn och hjälper ju mot att förhindra myrkryp och muskelsammandragningar, kramp och liknande och är därför bra för återhämtningen. Magnesium är ett sådant ämne som man riskerar att få brist på vid leverpåverkan och det är också en sådant ämne som kan vara skadligt för en lever som redan är påverkad att ha brist på. Jag vet att det finns studier som har visat på att magnesiumtillskott på något sätt har hjälpt människor med leverskador, och att man sett bättre leverfunktion hos de som tagit tillskottet än de som inte gör det. Jag är inte helt säker på hur det går till exakt, men på något sätt så gör alltså en påverkad lever att man tar upp mindre av det magnesium man får i sig och det i sin tur gör att levern inte kan återhämta sig på samma sätt.

Magnesium tycker jag absolut att du kan ta. Det finns i en mängd olika föreningar dock, för det är aldrig rent magnesium. Vissa är skonsammare för magen och vissa är milt laxerande och vissa är bättre för sömnen än andra, så man kan läsa på även litegrann om det innan man väljer.

En liten liten sak till, tänk också på att när ni tar tillskott att ta dem i normala mängder. Man brukar ju generellt säga att fettlösliga vitaminer, alltså A, D, E och K är toxiska i för höga intag, medan vattenlösliga, alltså B-vitaminerna samt C inte är det. Det är en liten sanning med modifikation.

B1 som vi pratade om finns ingen känd toxicitet vad jag vet. Man får nog en rejäl dos när man får en injektion på avgiftningen kan jag misstänka. Dock finns det väl anledningar att inte överäta den i alla fall. B2 är det nog inte heller någon fara, men man får väldigt gult urin när man tar mycket av det, och det i sig kan vara oroväckande.
B3 eller Niacin är den som har en toxicitet i höga doser, speciellt om man har leverpåverkan. Det gäller alltså höga doser dock så en rimlig mängd är inte toxisk.

Summa summarum. Ta inte för mycket tillskott.

Profile picture for user aldro

tack för alla svar. känns lite bättre. ska ta mig igenom de här nu dag för dag. det är så dumt egentligen. har alltid varit den som tränat 5 dagar i veckan. är bra mitt jobb och fått löneförhöjning efter löneförhöjning. varit hyfsat välbyggd ganska länge. men på senaste har man ju gått ner sig lite. får försöka använda träningen som ett hjälpmedel när rastlösheten kmr. de här forumet kan nog hjälpa som nån slags dagbok som folk säger. och de känns bra att de finns folk i samma sits som kan berätta sina historier. hatar att ha beroendehjärna. men inte så konstigt. haft tung uppväxt med misshandel i familjen osv o sen en psykotisk mamma man va tvungen o hantera o hålla fast osv som oxo var våldsam. sätter sina spår.

efter dag 6 nykter kom äntligen sömnen igång. de är alltid som att hjärnan ej kan stänga av om man supit hårt i flera dagar. får konstiga sömnparalyser också dessa nätter. man är med i nåt scenario då kroppen ej kan röra sig och hjärtat slår konstigt samtidigt som någon vålnad tar äver hela kroppen o trycker ner ens huvud i soffan. maran kallas de har ja för mig. något som någon känner igen? beukar oftasts ta 6 dagar för mig o må bra igen. och då börjar ja träna osv. startskottet o böeja dricka igen brukar komma när jag tagit hand om mig o tränat o sovit i 10 dagar. men denna gång ska jag hålla mig ifrån skiten. min son är också beräknad igår o sker när som helst. kanske han kommer vara min räddning i livet. blivit så för många personer

Hej,
Vad bra du kämpar! Ja, din son är såklart en stark motivation. Men också att du kanske kommit till punkten där du druckit färdigt, där du inte vill bli full längre. Du har haft det tufft i barndomen och livet. Unna nu dig själv att slippa helvetet med alkoholberoende, och ge istället dig själv chansen att njuta av att vara förälder. Styrka och tålamod till dig.

15 dagar har gått och ja fick min son i veckan. de va en riktigt svår förlossning i aktiv fas i 20 timmar . blev akut kjejsarsnitt. finaste pojken man kan få. fick en dag off får o gå hem till mitt egna hem o fixa o städa osv. har djur o sånt. då sprack de tyvärr o ja drack igen. de gick dock 15 dagar så de va ändå okej antar ja. ju mer sällan desto bättre. men känns som ja misslyckats... ja vet inte va ja känner . livet är sämst.

Grattis till din son. Och bra att du klarat 15 dagar. Nu behöver du bryta direkt och fortsätta nykter. Livet är bara sämst när man dricker eller tar annat som skapar ångest och gör en deppig. Om du ger dig sjutton på att vara nykter kommer du hitta balans. Allt blir inte perfekt men man kan stå för vem man är. Du är på väg, ge inte upp, din son kommer att älska dig när han förstår hur du kämpar för hans skull. Och det kommer stärka hans självkänsla när han blir äldre, att veta att du tycker han är värd att kämpa för. Misslyckas gör vi alla ibland, det viktiga är att försöka igen, hur många gånger det än behövs. Var snäll mot dig själv och ge dig själv respekt för att du kämpar. Du är också värd att må bra!

@Kennie sen kmr oron tillbaka.. och man ångrar sig så mkt... nu e ja rädd igen ja förstört levern lr något. panikångest o orolig. vill bara sluta behandla min kropp såhär. de är som att man mår lite bättre efter flera dagar nykter. o sen är man inte lika ångestfylld o orolig längre. o då faller man i gropen igen... d e så sjukt att de ska va så svårt. de är som att man har två personligheter. när ja e nykter tränar ja o har ordning i mitt liv. städar, träffar faniljen. blir frisk o kry. sen tar man en öl o går ej o stanna där. o då skiter ja i allt o släpper allting o destruktivt dricker ner mej tills ja tom kan spy.. sen blir man bakis o man står inte ut o använder de som en anledning till o dricka igen. sen tar de stopp efter 5 dar o kroppen pallar ej. sen har man den där svullna känslan igen som gör man tror d e levern... men levern kanske känns så när den blir ansträngd? ja vet inte..:(

Ja, förstår att det är en tuff spiral att ta sig ur, men det går! Vad är det som får dig att ta den där första ölen när du varit nykter ett tag? Vilken känsla är det du dricker på då? Jag minns från när jag slutade snusa den där lyckokänslan när jag började tänka att jag ändå skulle ta mig en snus. Hela hjärnan jublade. Men det som fick mig att låta bli var att jag tvingade mig att tänka på att jag då skulle bli tvungen att gå igenom sluta-snusa-grejen igen och det kändes alldeles för jobbigt. Eftersom du gång på gång tar tag i situationen och blir nykter, städar, tränar så kommer du kunna lägga av med alkoholen helt. Tvinga dig att läsa ditt förra inlägg här nästa gång du blir sugen på en öl. Du är en vuxen människa, du klarar att stå ut med ångest utan att döva den med alkohol. Det är bara beroendet som försöker lura dig att tro annat...

@aldro skrev:"sen har man den där svullna känslan igen som gör man tror d e levern... men levern kanske känns så när den blir ansträngd?"

Är ju svårt att veta exakt vad du menar med den svullna känslan, men levern känner man oftast inte av att den är ansträngd. De flesta kroppsdelar känner man av om man har ansträngt dem, men just levern är inte så särskilt bra på att hojta till om att det är dags att sakta ner.

Dock är det möjligt att känna av levern indirekt på höger sida högt upp på magen under revbenen. Samtidigt är det ju ganska mycket annat som sitter där också som galla och bukspottskörtel som också påverkas av alkohol. Något som kan hända med hög alkoholkonsumtion är att levern lagrar in fett och blir inflammerad. Det orsakar också hepatomegali, alltså att levern sväller upp och det kan man känna av.

Det behöver ju inte vara just levern som ger den svullna känslan men jag tycker ändå att det vore klokt att ta de kroppsliga förnimmelser som alkoholen orsakar på allvar.

För den absoluta majoriteten av alla som dricker för mycket är det inte försent att sluta dricka idag. Levern och resten av kroppen är ju rätt tålig och kan återhämta sig. Problemet är snarare när man drar på det och väntar tills det faktiskt är försent, ibland på grund av den ångest man har för att man är rädd för att redan ha orsakat skada. Väldigt olyckligt såklart.

@TappadIgen känslan ja beskriver brukar försvinna inom 5 dagar bara . nu föll ja dit igen och de har gått 2 dagar nyktert här. är ju bakis så länge också. man känner sig lite mos efter 5 dagars stora mängder alkohol. men har hållt mellanrum nyktert på 10-15 dagar emellan varje återfall sen i januari. så de har ändå gått någon vart o kroppen har fått sina pauser. nu har ja som ny rutin o logga in här o påminna mej själv hur ja mått om ja får sug. men nu på riktigt måste ja skärpa mig. inte kul o hamna i den här gropen. o man påverkas så mkt en hel vecka efter också me känslor o sånt. tar typ 10 dagar för mig när ja börjar känna mig friskare igen mentalt o fysiskt. o de är vid dom tillfällena de blir farligt för då har man tänkt; ja men ja mår ju bra nu! ska slappna av lite. o varje gång tror man att man bara kmr göra de en kväll. men blir alltid mer än så. måste försöka finna min grej för o utesluta alkohol helt i mitt liv. de bara förstör.

Profile picture for user starten på det nya

@aldro Känner igen mig så väl i det du skriver. Jag kom till en period som för mig var min botten nivå, men även efter att jag sökte hjälp så hade jag svårt att släppa taget om min bästa kompis Alkoholen som alltid ställde upp utan några direkta motkrav.
Men för ungefär en månad sedan började jag bara känna. vad håller jag på med ? Jag dumpade den där bästa vännen, vilket är lättare sagt än gjort för den försöker fortfarande ta sig in i mitt liv igen. Min metod för att fortsätta säga nej är som du är inne på läsa på forumet man lär sig otroligt mycket och inspireras. Men också att jag har insett och accepterat att jag aldrig mer kan dricka, jag kan inte dricka måttligt.

Fortsätt kämpa du fixar det här.. :)

@TappadIgen får ju theralen utskrivet oxo som hjälper mej hålla mig nykter o får sömn. har såklart aldrig tagit de samtidigt med a. nu tog ja ingen theralen (alimemazin) igår för tänkte kanske ej e bra för levern eller något. om ja nu skulle ha något fel. men blir ju knäpp till slut oxo me all panikångest och ingen sömn. så till slut har ja ju tagit de på de nyktra dagarna. men nu vet ja inte ens om ja vågar de :( theralen va ju anledningen till att ja tex klara 15 dagar senast. men tog de ej sen en kväll o då blev de krogen o bolaget.. suck ..

@aldro Det viktigaste är ju att du håller dig från alkoholen. Nu är jag inte läkare så det är ju egentligen din läkare du borde rådfråga om detta, men jag känner mig ganska säker på att om du tar den föreskrivna dosen av theralen så kommer den påverka din lever långt mycket mindre än krogen och bolaget.

Om theralen kommer att hjälpa dig ut ur ditt missbruk så blir den eventuella effekten på din lever av medicinen i sig försumbar i jämförelse. Jag kan inte tänka mig annat. Med det sagt ska man såklart vara försiktigt med mediciner också. Men jag antar att den uppsvullna känslan som du får kommer enkom efter alkoholbruk och inte theralenbruk?

Det finns så många vägar som leder tillbaka till alkoholdrickandet, tyvärr. Hur går det för dig idag? Fortsätt att kämpa på. Vi på forumet finns här för dig!

@TappadIgen ja de kommer alltid av alkoholen. inte av theralen. idag är det dag 3 . mår fortfarande inte bra. känner mej extremt låg. tung i huvudet. nästan lite döende. allmänt svag i kroppen o har oro o ångest. lite sjukdomskänsla o väldigt rastlös så kan ej sitta still. är de abstinens ja har tro? vill bara de ska gå över. skulle träna idag men va rätt yr o svag o trött. så va ingen bra idee. tog en lång promenad istället till min tjej o son och är här me dom idag o myser.

@aldro Det kan absolut vara abstinens. Du gör nog klokt att hoppa över träningen och promenera istället. Om du vill hjälpa till ytterligare, se till att dricka rikligt med vatten och ät förnuftigt och sov så mycket du behöver så kommer det att bli bättre. Lite överkurs så skulle du även kunna lägga till en b-komplex vitamin att ta om dagen samt magnesiumtillskott.

Idag känns det ju som att det inte är en risk att du dricker, men snart när du börjar känna dig bättre igen så kommer ju tankarna att återkomma. Jag tycker att det vore klokt att börja förbereda dig lite och fundera på vad det är du vill och ha en plan som du kan sätta till verket när suget väl börjar komma. Det kanske inte kommer fungera med en gång, men det är absolut värt det att tänka på det och skriva här och göra en analys på vad som går bra och vad som händer när det inte går bra.

Vad tänker du själv att du vill ha ut av din framtid?

@TappadIgen ja vill bara ta bort mina destruktiva beteenden och hitta annat i livet som ja mår bättre av. bli frisk o hälsosam och skita i droger o alkohol då de bara kör ner mig i diket. de räcker nu o är trött på rundgången. ska satsa karriär familj o hälsa. sen efter en lång nykter period göra en hälsokontroll när ja e redo. just nu är ja för rädd för resultaten. mitt första mål
är 6 månader nykter. sen tänkte ja kolla hälsan. o sen köra 6 mån till osv. finns annat i livet än den här skiten. trött på mig själv. kmr skriva här igen så fort suget kommer osv. sen har ja en tjej som kmr hjälpa mej oxo me o göra annat när ja får sug.

@aldro Det låter ju som att du har en plan och att du har lite verktyg som är klara redan för hur du ska gå till väga. När du väl får sug kan det vara värt att fundera på vad det är som triggar det och vad det är som hjälper mot det. På det sättet så kan du ju sedan minska sug genom att undvika triggers och när det väl dyker upp använda dig av det som du vet fungerar.

@TappadIgen trigger brukar vara en hård arbetsvecka o träningsvecka o sen är man uppåt o pigg liksom o man söker stimulans för avslappning. lite adhd stuk tror ja. är ej utredd men när ja mår bra blir ja rätt hyper och gör väldigt mkt o har svårt o somna. därför ja missbruka weed förut. allt började med stimulans i form av koffeinintag o annat skit från pwoer. tränade mkt o var ett muskelberg. o sen var man så uppåt av alla preparat så ja rökte weed på kvällarna. pågick i 5 år. drack inte alkohol då. bara nån gång ibland. men så fort ja sluta me pwoer och weed så gick de till alkohol istället som stimulans. är konstant sökande efter kickar verkar de som. häller i mig koffein på arbetsdagar o sånt tex. för kicken. inte för d är gott.

@aldro Att levern påverkas utan att man oåterkalleligt skadat den av alkohol är vanligt. Du behöver nog inte oroa dig. Se bara till att återhämta dig, vilket kan ta tid, och fortsätt på den nyktra banan.

@aldro skulle tro att det är abstinens du känner av de 3-4, jag känner igen det du beskriver om svaghet, trötthet och i mitt fall var jag mer trög tänkt än vanligt de första 4 dagarna sen släppte det successivt så kämpa på !!

@starten på det nya började fundera om d e gallblåsan eller bukspott. vet inte. aldrig kännt mej så väck i hjärnan efter denna gång. känns som hjärnan är ut o in.

@aldro Om du är orolig så tycker jag att du ska söka hjälp från sjukvården så om du behöver hjälp kan få den, om inte så vet du ju att det inte är någon fara. Om det är abstinens så finns ju läkemedel som lindrar det också.. Så ja sök hjälp bättre det än att sitta och fundera och stressa upp sig själv. Det är iaf vad jag hade gjort.

@starten på det nya de började ta i riktigt hårt nu vid kl 15.30 . va pigggare imorse. sen gick ja 2.5 km o nu kan ja knappt sitta still. liten ilning under revbenet. o helt slut typ. aaah ja får nog åka in om de ej blir bättre

@aldro Det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Tänk på att råd och tips du får här aldrig kan ersätta en medicinsk rådgivning. Med det sagt är det inte konstigt att du är trött och seg i huvudet några dagar efter att du har slutat dricka. Dock finns det ju några saker du bör se upp för som kan hända efter att man druckit större mängder som alkoholinducerad hepatit eller pankreatit. Det är alltid bäst att höra med 1177.

dag 4 . mår bättre än igår men mår fortfarande väldigt konstigt. mår lite konstigt efter ja ätit speciellt. är de naturligt att de går så här långsamt? vill dra iväg o träna men kroppen säger emot :(

Profile picture for user Torn

@aldro Välkommen hit! Jag känner igen mig en hel del av det du beskriver. Värken/svullnaden på höger sida tex. Den försvann helt efter ca 2 veckors nykterhet, och har inte haft en känning sedan dess. ( nykter i 19 månader nu) Jag mådde riktigt dåligt/ konstigt i ca två veckor. Tror det var fysisk abstinens helt enkelt. Numera mår jag hur bra som helst sedan länge.

Kämpa på och ha tålamod! Det är värt det så mycket så du anar det inte.

💪

@Torn skönt o höra att nån annan upplevt samma symptom o sen klarat sig. ikväll nu är första gången ja börjat känna mig normal. svullenkänslan är nere också. magen är fortfarande ganska pajj men de blir bättre. ja tror ja vaknar upp imorgon piggare. inleder träning imorgon igen som ja tkr så mycket om. sen jobbar ja ju med 3d också vilket ja gillar. så ser fram emot imorgon och nästkommande målen som ska hålla mig på banan. nu är de verkligen nog och ja har bestämt mig. de positiva också är att förra året var de nästan a hela tiden. men de är sen i januari ja lyckats ha 10-15 dagars uppehåll. men sen har de gått åt skogen igen o man krökar tills man stupar i 5 dagar. men ja tror ja är på gång me något här just för ja ändå lyckats minska jämfört vid förra året. denna gång blir lägger ja dock ner a helt. kommer återbesöka mina meddelanden då ja mått som dåligast och eran support varje gång jag skulle känna sug. tack för allt allihopa! starkare friskare framtid väntar!

6 dagar har gått och känner mig helt frisk. tränat i 2 dagar och presterat bra. hjärnan är med på jobbet och jag är motiverad. däremot har ja alltid undrat om de finns ännu en bättre skillnad i kroppen o hjärnan om man avstått helt från alkohol i tex ett halvår. de är de ja fokuserar på prova på nu!

@aldro Man känner absolut en skillnad längre fram också. Den största förbättringen ser man väl när den direkta abstinensen försvinner o.s.v. men sedan ovanpå det så tar det ju ganska lång tid för allt att återhämta sig. Vilka skillnader man märker och hur länge de tar är såklart individuellt. Levern, t.ex kan ta allt från ett par veckor till flera år att återhämta sig beroende framförallt på hur omfattande beroendet har varit. Dessa fördelar hinner alla inte känna av dock, vilket är lite synd.

Men kör på med ett halvår till att börja med, det tycker jag låter perfekt. Skriv ner fördelarna när du känner av dem. Sen är det klart att du kan komma känna av en del negativa effekter också, vilket också är väldigt individuellt. Är du van att självmedicinera med alkohol kan det upplevas som att det blir ett tomrum där, t.ex.

12 dagar har gått. inget sug på alkohol alls. hållt i träning o jobb o allt har flytit fint. känslorna är annorlunda. känner mej ej lika lättstött irriterad eller arg som innan. verkar bara bli bättre o bättre för varje dag som går. känner mej piggare oxo både mentalt och fysiskt. ganska fantastiskt hur snabbt man kan förändras av bara 12 dagar. bara köra vidare o hoppas på ännu bättre välmående!

15 dagar har gått. idag äre fredag. sug har börjat komma när man går förbi krogarna ute o ser normalt folk kunna inta rimliga mängder. önskar ja va som dom. värsta är att utanför dörren är de liksom 7 krogar i närheten. inte bra för mig egentligen o bo så centralt. men när ja tänker tillbaka på mitt mående för 2 veckor sen får de mig o bli äcklad. de är känslor som kommer o går. man vill men ändå inte. idag går ja till gymmet o lyfter skrot istället för o dricka. avreagera mig. överstiger ja dessa 15 dgar nu är de längsta uppehållet på 2 år. ja kämpr vidare

Fint att du är nykter! För mig var det viktigt att liksom se igenom alkoholmyten. Varför ska jag behöva dricka alkohol för att vara nöjd, var kommer den idén ifrån? Det går att vända och börja se sig själv som en som inte dricker, vi har makten även om beroendet vill få oss att tro annat...

Bra gjort! Njut av god mat, träning, film, musik, naturen, det finns så mycket skönt i livet. Alkoholen får oss att tro att den är det enda som ger guldkant, men det är inte sant!

idag har de gått en månad sen ja senast drack. alkohol har funnits i hjärnan lite då o då för man vill slappna av på något sätt. men har hållt emot. gått o tränat, blitt avslappnad av de istället. tränat 5 dagar i veckan o hållt de i en månad plus jobbat. ska vänta lite till o sen gå till läkaren o kolla hälsan. varje gång suget kommer tänker ja på alla de gånger när man verkligen varit på botten och bakis i en vecka. de får mig att inte vilja igen. målet är o bli normal och kunna avnjuta lite då o då. men som de ser ut just nu verkar jag ej kunna de. ska kämpa vidare och va alkoholfri. psyket o kroppen är de en enorm skillnad på nu bara efter en månad. lite förvånad hur bra man egentligen kan må o hur pigg o motiverad man kan vara. men de är lite det jag också har svårt och kontrollera. när jag blir piggare, mer motiverad, överarbetar jag mig själv istället och går in till 100% på allting både inom jobb, fritidsprojekt , träning. de finns inget stopp på något sätt. och de är oftasts de som ibland är orsaken till att ja krashlandar o dricker för att tvinga golva sig själv nästan.. de kanske är lite udda vet inte

Hej Aldo! Vad glad jag blir att höra att det går bra! Att bli för energisk är som du säger farligt, kan du inte lägga in typ ett vilopass varje dag? När du ska luta dig tillbaka och kolla på en film eller lyssna på trädsus? Ta hand om dig och fortsätt som du gör!

en månad gick och första föräldraledigheten kom. tjejen drack och jag kom in i de också. dock blev de ganska måttligt denna gång. men känner att ja förått mig själv lite. som att ja misslyckats. rutinen förr va ju att de kunde pågå flera dagar. de gör de dock ej denna gång. o tänker ha en månads avbrott igen. men de är jobbigt o känna att man misslyckats. men är ändå glad de blev hyfsat balanserat ändå. ja vill ju egentligen ha de så här att de blir nån gång då o då. men känner mig dålig ändå. ja vet inte varför . denna gång blev det normalt drickande och mår ej alltför dåligt av de. men de känns olagligt nästan när man vet innerst inne vem man egentligen är och vad man gjort förr. så även om man gjort bra ifrån sig och druckit balanserat känner man sig ändå dålig. ett svek på något sätt. känns som man är på ruta 1 igen. även fast de bara var några glas en gång. hur tycker ni jag bör tänka? är de bra att ja höll de till en helgdag balanserat? eller har jag totalt misslyckats nu? känns ibland som man behandlar sig själv som nåt psykfall. för en normal person hade de ej varit en big deal. men om ja gör de , blir de helt plötsligt en annan sak. ja vet inte vad ja känner

Hej Aldro, klart du inte har misslyckats helt, du fick det ju att stanna vid en dag, bra gjort! . Håll i dig nu och ta det lugnt, du kan ta tillbaks kontrollen. Jag tror det viktigaste är att du inte dricker snart igen för att du tänker att det gick bra att bryta den här gången. Då är du tillbaks i oftare och oftare igen. Njut att föräldraledighet och livet istället!

Profile picture for user Tombor

@aldro Fint att du berättar och jag har jobbat med beroende inom socialtjänsten och träffat många som druckit mycket. Det ska otroligt mycket till innan levern blir allvarligt skadad. Den hämtar sig relativt fort men håller såklart inte hur länge som helst. Själv blir jag deppig och vansinnigt trött när jag dricker och det har fått mig att dra ner och målet är att det inte ska drickas något. Skuld och skam är det värsta en människa kan råka ut för och alkoholen hjälper gärna till med det. Min motivation är att få sova ordentligt och vara pigg. Var och en av oss som skriver här har säkert olika tankar om varför vi dricker för mycket och vad vi vinner på att sluta eller minska. Fundera på det! Jag tror att du kan göra någonting åt din alkohol konsumtion.

// Thomas

ja ja höll mig två veckor till. sen problem med tjejen och då brann de i skallen. o man drack igen. kollade lite alkoholhjälpen grejer man kan ringa… öppettider??? eh??? varför har dom de… fan finns tekniska företag inom hårdvara som har dygnet runt… telia typ oxo… men alkoholhjälp ska ha begränsade tider. sjukt samhälle. träffas ni på forumet något? ja vet inte kanske dum idee när folk vill vara anonyma.

Aldro, ge inte upp nu, fortsätt kämpa! Kan du inte gå på AA också? Och kör på med träning och sånt du mår bra av... Livet är känslor upp och ned, ta emot dem och låt dem finnas, det dör vi inte av. Tålamod och styrka till dig!

@aldro Hur är det idag? Tycker det var så himla klokt vad du skrev ang vill man ha stöd så finns det typ dygnet runt m tekniska prylar men svårare m det mänskliga.

Kram

@Kennie ja kanske är dum men dka de gå så långt man går på aa möten så känns de som man misslyckats. pinsam pappa jag är… AA möten liksom… ja vet inte kanske ska prova… ja har ju aldrig sökt hjälp för min beroendehjärna

@aldro Om du vill testa AA så kan du ju alltid testa on line. Du behöver inte ha kameran på, inte säga ngt utan bara lyssna. Jag gjorde så, skrev i chatten att jag vill bara lyssna. Det som var bra det var att de som delade dvs sa ngt hade varit nyktra allt från 6 månader t 20 år. Sedan fanns det säkert dem som fortfarande var kvar i drickandet precis som jag. Med det kändes så välkomnande och omtänksamt.

Hoppas att din söndag kan bli bra för dig💗

Aldo, du är inte pinsam för att du söker hjälp, tvärtom, det är att ta ansvar som förälder, att ta all hjälp som finns för att bli den bästa förälder man kan vara. . Dessutom är ju AA anonymt just för att många bär på en massa skam och inte vill att andra ska veta. Testa det, eller prata med en vanlig läkare. Gör det nu, vänta inte, du är värd att må bra!

jag provade aa idag. ja tror psykolog passar mig bättre. har svårt o bli utslängd o lyssna på andra. kanske gör mig dålig ja vet inte. ja kanske är för ivrig o få hjälp själv

Profile picture for user Tombor

@aldro Superbra att du skriver här. Har jobbat med missbruk som socialsekreterare i många år. Du har anledning att vara orolig men det ska otroligt mycket till innan levern blir obrukbar. Men! Det kan hända och då är det inget roligt längre. Dricker själv för mycket och vet att det inte är så lätt. Jag har dragit ner mycket just för att det tar mer ju äldre man blir. Jag tror att du kan behöva hjälp för det är svårt att klara det på egen hand. Ge dig chansen att må bättre just för att du är värd det. Vill absolut inte komma med pekpinnar utan det är med omsorg om dig. Skriv gärna igen och vill du få råd så ger jag gärna det. Vi har alla här någon form av problem med bl.a. alkohol.

jag har fallit dit några ggr sen senast. men varit nykter i 1 mån igen nu. bråk me tjejen o 2 7.2 o 1 vodka köpt idag. dock inställd u skåpet…. så inte fallit än. impulsköp

Vad glad jag blir att höra att du kämpar på! Att dricka för att man bråkat med någon är frestande, men varje gång du står emot en sån känsla blir det lättare att låta bli nästa gång. Låt flaskan vara och lämna bort den eller häll ut den. Tänk på hur du vill må, hitta fokus igen. Läs igenom din tråd för motivation!

de sprack tyvärr o har nu druckit i 5 dar… behöver fan hjälp… ja va så jävla duktig o gick ner 6 kg o tränade en månad liksom. sen ba spricker de och de är som att ja tar igen de ja missat på nåt sätt o de blir värre än nånsin. så trött på mej själv

Ja, ta hjälp, det finns många typer av behandling och mediciner som hjälper. Ring alkohollinjen för tips, eller ring din husläkare. Förklara att det är akut. Du har ju mycket vilja och klarar massor, men jag tror du behöver reda ut ditt beroende grundligt. Du har rätt att få hjälp att må bra! Stå på dig och ge inte upp!

fallit dit lite då o då. senast ja skrev här, 8 sen var de paus men sen blev de nyår också. men inte druckit nåt alls efter de. är mitt inne i en riktig cleanse. o tränar o jobbar osv. frestande o dricka för har så mkt överskottsenergi på något sätt. men tar ut de på gymmet och jobb. men de blir aå mycket åt de hållet istället. har inte riktigt något ” lugn”. försöker komma på vad den där ”avslappningen” skulle kunna va istället för alkohol. är så extremt skarp i sinnet och motiverad när ja inte dricker att de är överväldigande.

Hej Aldro,
Skönt att du behåller kontrollen och kämpar på. Angående överskottsenergi, har du testat yoga eller meditation? Finns mycket på nätet. Känner själv att jag behöver jobba med att nöja mig med det stillsamma, att inte maxa allt. Svårt, men igår funkade det med en kopp the och en bok.

får kolla in de. sen har ja inte vågat kolla hälsan heller angående levern riktigt velat vänta. har fortf hållt mig nykter så de är bra. men de här har också gjort att ja inte vaccinerat mig än heller. vill kanske kolla hälsan först. o sen hör man oxo så mkt om folk som dör osv

Vad bra att du är nykter! Har läst att det tar 3-6 månader för hjärnan att återställa balansen, men irritationen går nog i vågor i början, du får säkert snart bättre dagar igen. Hjälper träning?

en månad gick och bråk med tjejen igen. min tjej jag har barn med är min enda triggerpunkt just nu. hannars håller jag mig borta. vet inte va ja ska göra. föll dit igen idag. men jag antar att de är positivt på ett sätt iaf att ha såna pauser som jag har som är flera veckor

Ta nya tag imorgon igen, det klarar du. Hur var det, har du fått någon professionell hjälp? Tänker att det kunde vara bra med tips om hur man förebygger återfall. Eller finns det någon du kan träffa när det blivit bråk med tjejen, någon som vet hur du har det och kan hjälpa dig motstå det akuta suget?

har inte riktigt nå stabila polare. blev lite värre sen corona oxo när man ej träffats. p de flesta polare är ju liksom bira o krök på helgerna osv. tkr de är svårt me nya polare när man e äldre

Profile picture for user Rosette

Hej aldro, hoppas det är okej att jag tittar in i din tråd.

Du har verkligen jobbat på, så målmedveten och bryr dig om hälsan överlag det hörs, träning, att aktivera dig och en önskan om att hitta alternativa sätt att slappna av än med alkohol. Du är långt ifrån ensam om att nämna detta med umgänget, att dem en kanske umgåtts med sedan innan varit i sammanhang med alkohol, att vilja hitta lite nya sätt att umgås på och kanske även nya umgängen är du inte ensam om.

Ibland kan det hjälpa att vara bland människor tillsammans med människor även om en inte direkt umgås, liksom med träning i grupp och dylikt, är det något du testat? Kanske har andra här inne tips som kan vara hjälpsamma att bryta ensamhet, hitta nya aktiviteter för att få lite nya umgängen?

Vad tänker du själv skulle vara hjälpsamt? Tänker att du är skarp och idérik och känner ju såklart bäst själv vad som skulle passa dig.

När det kommer till professionell hjälp kanske du redan tittat runt lite, kanske testat det tips du redan fått här tidigare , annars nämner jag det igen ifall att: Alkohollinjen 020-84 44 48

Ta hand om dig!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

@Rosette har haft ett par riktigt hårda 6 dagar o varit bakis idag. föll dit som fan denna gången. levern e antagligen trasig vet inte. har hållt längre perioder ifrån alkohol men som mest en månad. men de är som att de slår till hårdare ju längre paus ja haft. är så otroligt trött på mig själv. ne umgås inte i grupp helt riktigt sådär. vet inte vad de skulle va. hade ett bra kompisgäng förut som ja alltid ungicks med. enda sen småskolan. sen blev de universitet o folk flyttade lite olika. nu i denna stad så är de nya folket ja mest känner folk från barer o sånt. ingen som riktigt delar mina träningsintressen eller ens ser värdet i livet eller har en karriär. så fort ja inte är me dom e ja väl ganska ensam nu för tiden. har min son o tjej dock men vi bor inte ihop än. svårt me bostad. de här stället ja bor på e inte så bra för mej. nära till barer bor mitt i staden och svag som jag e ere lätt i frustration o ba sticka ner. heller inte vågat ta blodprover osv

Profile picture for user Rosette

Hej igen aldro, du har haft tuffa dagar där du föll tillbaka i gammalt mönster, samtidigt nu är du tillbaka på hästen igen.
Du skriver här, så bra gjort verkligen! Hur tufft det än är så är du nu här, tar steg åt det håll du vill!

Det är lätt i sådana stunder att vara hård mot sig själv som du just nu är, om du var din bästa vän, vad hade du sagt till din vän i denna situation då?

Du är också insiktsfull och kan ringa in det som utgör utmaningar för dig, du beskriver sådant som nog de flesta kan känna igen som risker, som storstad- många barer mm samtidigt har du din tjej, din son det finns annat. Kanske ytterligare något som hjälper när det går bra, att det ska fortsätta göra det. Vad tänker du? Vad har hjälp dig när det går bra att det just då gör det?

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

@Rosette vet inte just nu känns de mest kört för har säkert allvarliga leverakador. får se hur ja mår under dagarna här nu. blir oftasts bakis under flera dagar när ja druckit flera dagar i rad. kroppen reagerar argt osv. paj mage, svullnad högra sidan osv

@aldro Hej. Jag läser och berörs av din situation. Min önskan är att jag ändå kan ingjuta lite hopp i dig. Jag har redan skrivit till dig om levern och hur man kan känna av den även när det inte är försent ännu. Dock är ju dina symptom att ta på allvar. Jag tänker att vi kan göra en liten variant av den klassiska Pascals Wager, som han använde om gudstro, men som vi ska applicera på drickande här.

Det går ju inte att veta vilket stadie din lever är nu endast baserat på det du upplever. Jag tror ju att du fortfarande kan vända det här men det går ju inte att veta. Men vi har två olika grundförutsättningar och vi har två vägar framåt och vi ska jämföra dem. Det blir alltså totalt 4 olika utfall att jämföra. I det klassiska exemplet satte man upp ett rutnät om 2 gånger 2, men det är inte så enkelt att rita här så vi får skriva ut dem istället.

1. Du har irreparabla skador på din lever och du fortsätter att dricka.
2. Du har irreparabla skador på din lever och du slutar att dricka.
3. Du har en ansträngd lever men som kan bli helt återställd och du fortsätter att dricka.
4. Du har en ansträngd lever men som kan bli helt återställd och du slutar att dricka.

Först kan vi gå igenom vad som händer i de olika fallen.
Om vi tar utfall 1 så behöver vi väl inte gå in på detaljer. Det kommer inte att sluta bra.
Om vi tar utfall 2, så är det lite mer komplicerat då det inte går att veta så säkert, som vi kan i fall 1, men jag har många exempel på fall som har gått riktigt bra där man idag lever i stort sett normala liv, bara att man är försiktig med vad man stoppar i sig och hur man handskas med kemikalier t.ex.
Om vi tar utfall 3, så är det ju då bara egentligen en tidsfråga innan du ramlar in på utfall 1.
Om vi tar utfall 4, så kommer det ju ta en tid och sen är allt bra och du kommer att se tillbaka till det här som en mörk tid av ditt liv.

Vi har ju en osäker faktor som du inte kan påverka och som du inte känner till, vilket är hur din lever mår just nu. Så vi kan inte säkert veta vilket utfallet blir. Men det finns en faktor som du kan påverka och det är huruvida du fortsätter att dricka eller ej. Om du jämför de två utfallen du har om du fortsätter att dricka med om du slutar nu, ser du vilken ofantlig skillnad det är? Den största påverkan har du fortfarande i din egen hand.

En anledning till att jag prövar med just Pascal's Wager på dig är för att jag får intrycket av att du börjar känna dig lite uppgiven. Alkoholen är farlig, för den kan få dig att tänka att "Det spelar ingen roll i alla fall" vilket jag hoppas att jag visat nu att det inte stämmer. Jag tänker nämligen också att det är mycket sannolikt att du fortfarande bara har en ansträngd lever och då vore det ju så extra synd om du valde utfall 3 på grund av att du tänkte att "Det var för sent ändå" och det var inte det egentligen, men så blev det det till slut. Som en självuppfyllande profetia.

Jag vet ju såklart också att det inte är enkelt bara för det, för att jag nu visat dig att du har allt att vinna på att sluta dricka nu och att det finns en stor chans att du har ett bra utfall om du gör det. Du måste såklart lyckas att sluta också. Men snälla ta tag i detta nu, för det är inte försent. Gör det för din skull för att du är värd ett liv, ett bättre liv än det du har nu. Jag tror ju som sagt inte att det är försent för dig ännu, men det kan komma att bli det så tag i detta nu. Jag har en del sådana anekdotiska berättelser också och de är inte lika roliga.

Jag tror på dig! Du är värd en vändning nu, så ta chansen. Forumet finns här för att stötta när det blir jobbigt.

Hej @aldro hur går det för dig? Du har inte skrivit sedan dina funderingar i fredags. Det är inte så enkelt att vända på en fem-öring såklart, men en del av processen kan ju vara att skriva om den, oavsett hur det går.

@TappadIgen riktigt bra skriver där uppe. kändes riktigt bra. denna gång har ja återhämtat mig snabbare än vanligt. jag tror nog ja gjort de för ja haft längre uppehåll mellan gångerna ja fallit dit. blev sjuk i corona o va sjuk hela helgen men är på banan igen o mår bra och de är skönt o va tillbaka. allt rullar på som vanligt me jobb o träning o fritidsprojekt. de är som 2 personligheter. min kropp har alltid startat omedvetna rutiner för mig själv. förr i tuden var de liksom jobb o träning o allt hela veckorna förutom helgerna. sen utvecklades de ju till o dricka flera ggr i veckan. o då höll ja dom rutinerna. nu när ja haft uppehåll några gånger så har de på nåt sätt skapat en ny rutin. så mitt sug o varningssignal brukar komma ungefär efter 4 veckor. de är bättre nya rutiner iaf. men denna gång är målet och vara ifrån de längre. så länge ja kan. hade bråk med frugan också igår men jag stod emot.

@aldro Skönt att höra att det känns bättre nu. Det jag var rädd för var att du skulle hamna i en sådan där negativ spiral som man kan hamna i när man har återfallit att "man kan lika gärna fortsätta dricka i alla fall då eftersom det ändå är för sent" men det tycks du ju inte har gjort och det är bra. Också bra är att du lyckades hantera ett bråk med frugan, som annars kan vara en trigger, utan att dricka.

Det finns ju egentligen inget säkert framgångsrecept, men det jag tror skulle hjälpa dig är att inte slappna av för mycket utan spendera lite tid varje dag med att fundera på det. Försök att identifiera dina triggers och försök att ha en plan för när det börjar luta åt att du tar till flaskan igen. Fundera också på vad för faktorer det är som gör att du lyckades bra, som igår t.ex. Vad var avgörande för att du klarade dig igår efter bråket? Finns det något där du kan ta med dig och använda igen nästa gång? Sen kan det också vara värt att fundera på hur du undviker att hamna i den negativa spiralen också. Om du skulle falla dit, hur stoppar du och tar dig ur igen?

Du ska naturligtvis inte sitta och fundera på det här 24/7, för det är inte heller bra. Men jag tror att det är en risk att när man precis har haft en period med drickande och slutar så är man ganska bestämd och klarar sig bra, men så slappnar man nog lätt av lite för mycket och funderar alldeles för lite på det och till slut är det nästan så att man låter ödet bestämma. på något sätt.

Som sagt finns det ingen enkelt svar för hur man ska gå tillväga, men bara att fundera på det tror jag är en stor hjälp.

börjar kännas tjatigt för er att ja skriver här ens o gnäller över min egen skit som ja alltid faller tillbaka på. sprack en gång förra veckan i en dag och nu i helgen i 3 dagar. det brukar dock vara i 6 dagar när ja spricker såhär. man blir så jävla trött på sig själv. känner mej som en värdelös liten bakterie på denna planet som ba slösar bort sitt värdefulla liv genom o långsamt döda sig själv. jobbar så jävla mkt också så finner ingen tid för behandling. svagt psyke antar jag o hamnar lätt i skiten. mitt husdjur dog efter 7 år också. fick avliva han på klinik. såna saker jag faller tillbaka på. mormor i cancer nu också. de tar aldrig slut me skit. o samtidigt hård press från jobbet. min jävla knarkhjärna vill ha stimulans så fort nåt blir jobbigt. och ändå skriver ja här till er som en gnällspik. o de är samma jävla visa efter såna här perioder, de är konstant ältande i huvvvet om hälsan o levern o allt de där. fattar inte varför de ska va så svårt och att ja aldrig lär mej. precis innan ja börjar dricka finns ingen ångest lr oro för hälsan för mår bra. och under tiden ja dricker e ja inne i bubblan och är mest flummig o ser inte allvaret alls. så fort man nyktrar till så ändras hela personligheten och syn på saker. man börjar se allvaret man vill helt andra saker. man vill bli frisk, man vill låta kroppen återhämta sig o man har dödsångest. den här jävla drickan borde fan inte vara laglig asso. kan ändra en människa så extremt. aja ja bara svamlar o talar ut, antagligen kmr ja må bättre igen om några dagar. svullnaden man känner o ältar om kmr gå ner o man mår bra igen. men de är då de är som farligast. kanske ska börja skriva här direkt lr nåt om ja får sug. har inte kommit över den tröskeln än att säga nej. har bara lyckats med en månad hit o dit. tror min hjärna o kropp behöver mkt mkt längre tid för o komma ur de. tror inte riktigt jag har upplevt den där renande effekten än genom o va nykter. tror de kanske tar något halvår i nykterhet asso

@aldro Bra att du tar nya tag och härligt med 9 dagar! Jag tänker lite på den där cykeln som du beskriver med ångest när du först slutar dricka som sen blir bättre med tiden och sen faller du tillbaka igen och så börjar det om. Jag tror att många med problemdrickande känner igen sig i det dilemmat och har upplevt väldigt liknande. Vad är det som händer som gör att man inte kan bryta cykeln utan faller tillbaka igen? Det är ingen enkel fråga att svara på, men den är värd att fundera på, för jag tror att bara det att man funderar på den hjälper till med att bryta den destruktiva cykeln. Nu är det ju redan nästan två veckor sedan men finns det något du kan komma på som du kunde ha gjort annorlunda för att inte ha fallit dit? Hur kändes det precis innan? Det hjälper ju inte vad som har hänt men kanske nästa gång har du lite större chans att upptäcka vad som är på väg att hända för att du identifierar mönstret i förväg och sätter stopp. Som sagt är det ingen enkel sak, men man får försöka hitta de vägar som finns.

@TappadIgen har fortfarande hållt mig. imorgon är de 16 dagar nykter. det kan börja av jobbiga saker som händer, bråk o sånt, men de kan också starta av att jag jobbat o tränat så hårt under en lång period. och man ger en reward till sig själv på något sätt. jag har nog ingen riktig avkopplingsgrej och göra. eller jag gör mycket avkopplande saker egentligen, spelar o kollar filmer o sånt. men hjärnan är nog ute efter att bli totalt drogad för att sväva bort ett tag. knarkhjärna typ. avkoppling för mig har ju sen ja va 18 antingen varit alkohol eller cannabis. utan sånt är jag bara extremt produktiv och fixar o grejar med allt möjligt. kan nästan bli lite överdrivet kanske. vet inte. efter mitt 3d jobb sitter ja ju me egna 3d projekt efter jobbet o gör scener osv. så förutom timmen jag är borta o tränar under lunchen så är de ju konstant 3d jobb mellan 10-19 o 19-01. dock har de hänt ett par saker här sen senast jag drack. helt plötsligt blev mitt husdjur jätte dåligt som ja haft i 7 år så var tvungen o avliva honom på klinik. dagen efter fick ja veta att min mormor har långt gången levercancer och spridit sig till bukspotskörteln. jag slutade upp o dricka direkt då, då hade ja druckit i 3 dagar. aldrig mått så kasst fysiskt som denna gång dock. kändes verkligen som något var grovt fel. o hela högersidan också igen. jag stack direkt till min mormor o var me henne . och kom även dit efter på helgen för o ta med min son. vanligtvis hade ja druckit ännu mer av dessa saker som hände. men något hände på något sätt i mitt huvud. ja vet inte hur länge de kommer hålla i sig men ja vaknade på något sätt. sen jag var typ 23 år tills nu 29, har jag varit ganska off mot släkten och antingen rökt cannabis eller druckit alkohol istället. hade inte träffat min mormor sen ja var 23. hon va helt gul o var jätte dålig. hela släkten samlades också och för mig kändes de lite som att man åkt en tidsmaskin och alla hade förändrats så extremt mycket. så många år man varit borta. och inte förns nu man åkte dit för mormor var döende. mycket man missat, man har ej funnits där för någon liksom. dels blev jag rätt rädd när jag såg mormor i levercancer, och har tänkt väldigt mycket på att man ska ta hand om sig själv och inte hålla på som jag gör. värdera livet.. min mormor var ingen alkis , hon var helt tvärt om, så ordentlig och hälsosam och inte druckit en droppe på säkert 60 år. och aldrig missbrukat heller. har inte haft sug alls dessa 16 dagar. men de är ju inte så lång tid. men de här har nog varit den jobbigaste perioden hitills. men föll inte dit. hon gick tyvärr bort innan helgen nu. precis efter hon fick träffa alla en sista gång och min son som hon aldrig träffat innan. alla mina syskon var så trasiga. en gått in i väggen o riskerar o få psykos o min bror kom dit väldigt påverkad av alkohol för och döva känslorna antar jag. mamma som suttit på rättpsyk i flera år och haft cancer var där också. (hon har varit på rättpsyk pga rätt allvarliga saker hon gjort, jag har blivit ganska utsatt som barn på olika sätt osv) alla var så konstiga. o jätte konstigt o träffa sin mamma liksom efter all skit hon gjort. första gången på länge kände ja mig ganska normal ändå. att de inte gått så åt helvetet för mig ändå, även om ja faller tillbaka i perioder. vet ej hur ja ska förklara men de va skrämmande och se förändringen av allt när man varit så off o borta i sin egna lilla bubbla liksom. man har gått miste om saker på något sätt. den tanken o dessa upplevelser satte ett ganska djupt spår i mig på något sätt. jag hoppas de håller i sig men ja tror ja känner mig starkare o stå emot iaf. tänk hur många fler tillfällen ja hade kunnat ha med min mormor om jag hade prioriterat mina helger annorlunda. och tänk att en person kan få såna hemska sjukdomar utan att själv misshandlat sin kropp. o här är jag, nochalant, gnäller och misshandlat kroppen utan o bry mej. så patetiskt. jag ska försöka hålla mig stenhårt nu och har bokat en resa i sommar för tjejen o min son nu i sommar också som ja sparar till, för har inte rest på 12 år. vad har jag gjort? krökat o jobbat här i stockholm . ne nu bär de av till nya miljöer och nya målsättningar. ska försöka allt ja kan.

Profile picture for user Li-Lo

Hej Aldro

Jag har egentligen inget att tillägga. Du resonerar, reflekterar och tar ett allt stadigare grepp om ditt liv. Utifrån det du så naket och modigt sätter ord på är du sannerligen en överlevare och om jag förstår dig rätt tar du fint hänsyn till din historia utan att låta den forma din framtid.

Du gör inte bara annorlunda i ditt liv du gör skillnad här.

Varma hälsningar
Li-Lo
Alkoholhjälpen

Jag tror på dig Aldro! Jag tänker alltid när jag läser dina inlägg att du har så mycket bra att ge både dig själv och din son, bara du ger dig själv chansen. Angående avkoppling, kan du inte testa ta en skärmfri timme varje dag? Lyssna på något istället och bara vila? Jag gillar att lyssna på tex Söndagsintervjun i P1, lugnt tempo i den. Eller meditation? Finnd mycket på nätet. Sen apropå att ha missat tid med släkt, du har ju ändå vaknat medan din son fortfarande är liten, det känns som det viktigaste.honom kommer du inte missa.

Profile picture for user Sisyfos

Beklagar sorgen Aldro. Att förlora en viktig person är alltid jobbigt. Och även tiden efter. Och starkt jobbat med 16 dagar. Jag tror också att det där med avkoppling är bra för oroliga själar, som jag tror att det finns många av här på forumet. Säkert ärftlighet i det också. Att ständigt ha projekt på gång gör ju att man inte vilar. Träning är bra, men det är ju inte detsamma som att vila. Inte dina 3D projekt heller. Tänker att vi måste försöka få hjärnan att vila och att det kanske är det den vill också när vi längtar efter att bedöva den. Det finns sätt tror jag som meditation, yoga, bergsklättring, fiske, konst, kanske även 3d-skapande, men där är nackdelen att du gör det hela tiden. Jag tror det är olika vad som funkar bra. Själv märker jag att jag hela tiden måste påminna mig själv att återvända till här och nu för det är där vilan för hjärnan finns för mig.
Jag tänker att du har kommit långt i dina ambitioner och insikter. Fortsätt såhär. Ju längre tiden går, desto lättare för det mesta, men det gäller att ta hand om sig. Lycka till!

@Li-Lo tack. jag har efter 3 veckor misslyckats igen. en dag. för varje dag jag inte druckit ser jag det dock som vila för kroppen och som en positiv sak. jag ska inte dricka imorgon. det är jag redan bestämd på. men ikväll blev det några öl. med mina pauser på 3-4 veckor känns det ändå som att jag uppnått någon slags vila för kroppen. men egentligen vad är det jag försöker rättigfärda nu egentligen? när jag pratar på de sättet känns det som att jag försöker rättigfärda och få ett ” det är okej” för just den gången ja föll dit. och det är inte heller bra. det är märkligt hur man kan komma på sig själv o få saker låta okej. det är inte okej. men samtidigt försöker min hjärna tänka på många andra att; ”ja men hon dricker vin 3 gånger i veckan” . det skapas en begränsning för sig själv. pga sitt missbruk. som man samtidigt tycker känns ”orättvis” . men är den det? nej. för reglerna för mig kommer vara annorlunda. just för att folk kan hålla sig . jag kan inte. det är många tankar som krockar. men på ett sätt det jag det ändå som en vinst att ha 3-4 veckors pauser och sen falla dit en gång. förr i tiden så föll ja dit hela tiden och kunde dricka i flera veckor… så på ett sätt har jag ändå uppnått en förändring. men jag ska inte stå här o klappa mig på axeln. det har dock varit svåraste perioden i mitt liv senaste. ska på begravning nu 7 april också. men med tanke på att de varit min svåraste period o ja bara druckit en gång är de bra. förr i tiden hade jag nog supit i 20 dagar pga såna här sorger. på något sätt är de viktigt ändå o se förändringen i sina rutiner, även om dom är små som stora… med tiden så kanske vi hamnar på rätt spår. jag har misslyckats. och det är viktigt att förstå att man har misslyckats. men för det ska man inte gräva ner sig. och förstöra sig själv ytterligare. man får försöka se de positiva, långa pauser, jag föll dit, och nya tag igen. de är så de är. jag är väldigt motiverad annars och ska snart släppa ett projekt på artstation och snart släpper vi ett spel på jobbet också. saker o ting känns ändå bra. jag tror att så länge ja håller iaf 3 veckor 4 veckor som MINST. så är de positivt. och att inte hamna tillbaka i flera dagars fylla. men de är lätt hänt. jag vet. jag ska vara stark lördag söndag nu o resterande . så långt ja kan. de här får bli en failure. och så är det. jag kan inte göra så mycket åt det. när tiden finns sen också efter vi på jobbet släppt spelet, tror jag att jag dka börja med samtal på beroendekliniken. de kostar väl 200 kr per gång och de kan man nog unna sig efterssom flera öl på krogen kostar mer. mitt perspektiv på livet har fortfarande ändrats och jag vill inte dricka flera dagar i rad längre. men jag ser väl inte ett återfall på en dag som något stort riktigt. för jag är ganska äcklad av o dricka flera dagar. nu kanske jag försöker rättigfärda igen… ja vet inte men de va inte min mening. det är många känslor som kommer upp på en gång. det tror jag många personer här känner igen sig om. mitt senaste meddelande här har faktiskt låtit ganska positivt? varför har de låtit så positivt? ja föll dit igen? de är ju inte positivt? de finns många synsätt på de här, och man kan ha flera synsätt på sitt beteende. man kan rättigfärda hit o dit. men vad är de egentligen som är bäst? jo de mest hälsosamma alternativet. ha en teevlig helg alla och jag tackar så mycket för alla som orkar svara på mig.

@Li-Lo tack. jag har efter 3 veckor misslyckats igen. en dag. för varje dag jag inte druckit ser jag det dock som vila för kroppen och som en positiv sak. jag ska inte dricka imorgon. det är jag redan bestämd på. men ikväll blev det några öl. med mina pauser på 3-4 veckor känns det ändå som att jag uppnått någon slags vila för kroppen. men egentligen vad är det jag försöker rättigfärda nu egentligen? när jag pratar på de sättet känns det som att jag försöker rättigfärda och få ett ” det är okej” för just den gången ja föll dit. och det är inte heller bra. det är märkligt hur man kan komma på sig själv o få saker låta okej. det är inte okej. men samtidigt försöker min hjärna tänka på många andra att; ”ja men hon dricker vin 3 gånger i veckan” . det skapas en begränsning för sig själv. pga sitt missbruk. som man samtidigt tycker känns ”orättvis” . men är den det? nej. för reglerna för mig kommer vara annorlunda. just för att folk kan hålla sig . jag kan inte. det är många tankar som krockar. men på ett sätt det jag det ändå som en vinst att ha 3-4 veckors pauser och sen falla dit en gång. förr i tiden så föll ja dit hela tiden och kunde dricka i flera veckor… så på ett sätt har jag ändå uppnått en förändring. men jag ska inte stå här o klappa mig på axeln. det har dock varit svåraste perioden i mitt liv senaste. ska på begravning nu 7 april också. men med tanke på att de varit min svåraste period o ja bara druckit en gång är de bra. förr i tiden hade jag nog supit i 20 dagar pga såna här sorger. på något sätt är de viktigt ändå o se förändringen i sina rutiner, även om dom är små som stora… med tiden så kanske vi hamnar på rätt spår. jag har misslyckats. och det är viktigt att förstå att man har misslyckats. men för det ska man inte gräva ner sig. och förstöra sig själv ytterligare. man får försöka se de positiva, långa pauser, jag föll dit, och nya tag igen. de är så de är. jag är väldigt motiverad annars och ska snart släppa ett projekt på artstation och snart släpper vi ett spel på jobbet också. saker o ting känns ändå bra. jag tror att så länge ja håller iaf 3 veckor 4 veckor som MINST. så är de positivt. och att inte hamna tillbaka i flera dagars fylla. men de är lätt hänt. jag vet. jag ska vara stark lördag söndag nu o resterande . så långt ja kan. de här får bli en failure. och så är det. jag kan inte göra så mycket åt det. när tiden finns sen också efter vi på jobbet släppt spelet, tror jag att jag dka börja med samtal på beroendekliniken. de kostar väl 200 kr per gång och de kan man nog unna sig efterssom flera öl på krogen kostar mer. mitt perspektiv på livet har fortfarande ändrats och jag vill inte dricka flera dagar i rad längre. men jag ser väl inte ett återfall på en dag som något stort riktigt. för jag är ganska äcklad av o dricka flera dagar. nu kanske jag försöker rättigfärda igen… ja vet inte men de va inte min mening. det är många känslor som kommer upp på en gång. det tror jag många personer här känner igen sig om. mitt senaste meddelande här har faktiskt låtit ganska positivt? varför har de låtit så positivt? ja föll dit igen? de är ju inte positivt? de finns många synsätt på de här, och man kan ha flera synsätt på sitt beteende. man kan rättigfärda hit o dit. men vad är de egentligen som är bäst? jo de mest hälsosamma alternativet. ha en teevlig helg alla och jag tackar så mycket för alla som orkar svara på mig.

misslyckats 2 gånger sen sist. första gången höll ja mig väl 10 dar. sen var de firmafest med öppen bar med jobbet. sen höll ja mig i 2 veckor igen och var på begravning. och då sprack de i 3 dagar igen. måste komma på något sätt att inte falla dit. har inte hittat de än. borde tex ha skippat firmafesten nästan, men de va länge sen man träffade alla och alkoholkulturen på jobbet är ju inte så bra. ”festliga” tillfällen, gör att ja faller dit. och jobbiga tillfällen som begravningen. då blir de som att man e spänd i hela kroppen liksom. nästan som att man går runt o spänner käken dygnet runt typ. samma sak me firmafester. man ska va proffessionell, men ändå rolig och social. annars ”hamnar man inte på deras nivå” och ”då e man tråkigare”. säger man på en firmafest; nee ja ska inte dricka nåt ikväll. då blir de liten tystnad o sen säger nån; ”jaha… okej.. vrf ?” då blir de jobbigt fråga o ja blir ba irriterad. jag är väldigt mkt tråkigare som person nykter känns de som. vete fan. har en strikt vardag och strikta rutiner och jobbar hårt liksom. nästan som att ja inte ”släpper till” alls när ja e nykter. e bara väldigt rak o strukturerad, kanske manisk vet inte. svårt o förklara. kan bli jääävligt tjurig oxo om saker ej är på mitt sätt eller som mina egna planer. när ja dricker då ser ja allt med en nypa salt. ja blir gladare och mer generös och avslappnad. när ja e nykter kan ett köp på 50 spänn störa mej liksom, typ manisk och snålare, överdriven. önskar ja kunde vara den mer avslappnade o generösa personen helt nykter. och ”spände av” mer. extremt arbetsnarkoman också som nykter. får panik och enda ja tänker på är jobb om ja inte jobbar. stressad personlighet typ. biter på naglarna och river upp huden på fingrarna. hårdare o stelare. rastlös o skakar me benet o sitter me händerna i kors liksom. nykter 2 dagar sen senast nu. mår fortfarande skit. men påväg o bli bättre. i de här stadiumet e man ju väldigt skör, oro dödsångest o allt de där ja skrivit om förut. antagligen om 2 dar blir ja den där mer stelare arbetsnarkomanen igen. vill ej dricka. men sen har min bror ja ej träffat på länge bjudit mej på middag den 30 april. och hans alkoholsyn e inte alls bra. och då ska man försöka säga nej till honom pch då kmr han tycka man e tråkig o bla bla. vet inte hur ja ska bemöta dessa tillfällen. bästa för mig är o undvika såna tillfällen i typ 6 månader iaf. ta bort alla aktiviteter då alkohol är nära mej. men känns som vart ja än går ska de alltid va glas me alkohol i. o speciellt i spelbranshen. tex fått jobbetbjudande på stort företag och hög lön och då vill personen ses o snacka ”över en öl”. såklart… pff . jobbigt. får väl börja säga att ja tar nån medicin så att ja inte får eller något kanske…

Hej Aldro,
Bra att du tagit dig igenom dag två nykter! Jag tror generellt inte att andra tycker att man är tråkig som inte dricker, och gör någon det kan man ju tänka om det är värt att offra sin hälsa för den sakens skull? Beställ alkoholfri öl utan att prata om det och säg att du inte dricker av hälsoskäl om någon frågar. Eller skyll på medicin. Kan inte du och brorsan ses på en promenad istället? Kanske kan du berätta för honom om varför? Och kan det vara läge att söka lite hjälp för dina stresssymptom? Kanske är det på ett djupare plan du behöver arbeta, för att inte bygga upp en massa stress som gör att du till slut känner att du måste dricka för att orka? Du är inne i en förändring fas och jag tror du kan må så mycket bättre! Ta hand om dig!

ja hoppas de. dag 7 idag. däremot denna gång är allt lite annorlunda. ja brukar komma på banan relativt fort i vanliga fall. jag tränade 2 pass i veckan men när ja kom dit igår igen börja ja bli väldigt yr o, stressad pch väldigt ängslig på nåt sätt. sovit mkt o vilat , men har fortfarande den där ”ängsliga” känslan. tillbakadragen. inget tryck i sig liksom.. vet inte om något är fel. känner mej nästan lite sjuk.. fast vet inte om de är fysiskt riktigt.. är väldigt trött oxo. lite som att man e nervös gnagare .. känns som att för varke gång ja druckit tar de längre o längre tid efter varje gång o återhämta sig. har nån slags inre stress i kroppen. bara ja känner nån liten nerv lr nåt klämmas i foten eller nån annanstans eller att magen kurrar hoppar ja till liksom. blir typ rädd. vet inte vad de är. väldigt sådär extremt känslig.

vet inte om de har en koppling, men har varit extremt extremt låg. sen tog ja en stark järntablett, bara för o testa. och jag kände mej heeeelt annorlunda o piggare

Profile picture for user Sisyfos

Måendet kan absolut ha samband med brister av olika slag. Jag drack på järnbrist. Brist på B1 är vanligt vid alkoholism. Jag har också haft brist på D. Det är bra att kolla upp sina värden så att man inte tar tillskott på måfå. Just järntabletter är nog mer långtidsverkande. Järn är svårt att ta upp för kroppen. Men kanske funkade det. Bra så i så fall!
Så se till att du äter ordentligt, tränar och sover och har bra värden så har du optimerat förutsättningarna. Hjärnan behöver tid för återhämtning och du har ju jobbat på bra! Jag tänker att det du beskriver att du inte riktigt gillar med din personlighet faktiskt går att träna bort. Du kan bestämma själv vad du fokuserar på. Skitsvårt och kräver träning, men om man inte gillar sig själv i vissa lägen som du beskriver så måste man ju inte stanna i det. Jag tycker att du är väldigt insiktsfull och jag fattar att det är lättare att nå dit med alkohol som hjälp, men det går utan också. Man tillåter bara glada, snälla tankar. Tolerans!
Du kan börja hör t.ex. med att skriva om historien… ”Jag klarade 10 dagar, sen blev det en mindre incident på en firmafest, men jag tog tag i det igen. Sen kom en begravning och då blev det svårt att låta bli med alla känslor men nu kör jag igen”
Den 30 april ska jag till min bror. ”För honom kan jag berätta att jag inte vill dricka - att jag inte mår bra av det och vill sluta .., ” eller skulle det vara omöjligt?
Lycka till! Du har ju klarat massor med svårigheter redan!

@Sisyfos aaah jag kämpar på. efter järntabletten o mina dagliga vitamin tillskott från apoteket så hamna ja på banan igen. tog 8 dagar för o bli helt normal efter 3 dagars supande. sjukt. blir 2 veckor utan alkohol nu efter lördag. förr i tiden hade jag regelbundet veckodrickande. då drack man kanske 3 -4 ggr i veckan . de är sen början på 2021 som ja minskade ner de rejält och sen nu har de hänt en gång i månaden i typ 3 dagar. i oktober november 2021 kunde de hända 1 gång i månaden i typ 5 dagar i sträck. nu har de skett ibland 3 ibland bara 1 osv. men längre pauser emellan o mer träning. så de har ju på något sätt gått framåt. förut kändes de jobbigare o va nykter flera veckor eller en månad tex. de va som att man försökte. nu känns de inte jobbigt längre. utan kan mest ske när känslor börjar styra.eller om de kanske gått 1 månad. så jag måste på något sätt ha minskat ner ”begäret” liksom.

helt random föll ja dit idag. ja vet inte riktigt vad som hände. ibland är de som att något tar över och man inte riktigt vet varför. de hände så fort. ja skulle behöva kån sponsor lr något ja vet inte