Hej – jag är helt ny här. Har läst lite grand av vad ni andra har skrivit och tycker om tongången i frågorna och kommentarerna. Mitt problem är kanske lite udda – men kanske att någon av er har samma erfarenhet eller kan ge råd ändå

Min alkoholkonsumtion är 5-8 starköl + kanske någon 3,5:a dagligen utom söndag för då har jag oftast en vit dag. När jag dricker sippar jag ölen under hela dagen så berusningen blir ganska mild men långvarig. Om jag går på fest måste jag ha i mig tre-fyra öl innan – annars händer det att jag börjar råsupa vin och starksprit som om det var öl. Eller också dricker jag bara vatten eller läsk på festen och tittar på dom andra som förändrar sitt beteende allt eftersom och önskar att jag kunde vara med i ”glada, uppriktiga gänget”.

Jag gillar ölens inverkan på mitt sinne – blir både lugnare och mer aktiv. Men i vissa sammanhang i samband med jobbet måste jag veta att hjärnan är hundra % alert och då blir det tråkigt. För jag förstår att då måste jag fasa ner ölen redan några dagar innan. Och oftast gör jag det och dag ett i nedfasningen ger oftast symptom som torgskräck och väldigt svårt att korsa en gata, väntar på att en bil skall komma så att jag kan gå mot sidan på bilen och slippa den tomma korsningen. Sedan blir jag t.ex. väldigt osäker på mig som person när alkoholen går ur kroppen – inte ångest direkt – men mer att jag gör mig mindre än vad jag är och att alla andra har rätt åsikter medan jag är dum.

Jag trivs fruktansvärt bra med min öl men inser att den gör att vi lever ett eget liv som inte riktigt är som verkligheten eller de flesta andras liv. Kan stå ut med att vår verklighet inte alltid stämmer med den verkliga verkligheten – men saknar möjligheten att köra bil. Har körkort men vågar de flesta dagarna inte köra på grund av påverkan eller abstinens.

Har som längst, de senaste åren, varit helt nykter i fyra dagar. Inga problem – men sedan ville jag testa att sippa öl igen.
Tycker egentligen att jag är ganska tradig i mitt alkoholberoende, hatar att jag inte själv kan ta kontroll och har någon av er ett gott råd till en som jag är – skriv och berätta! Kanske kan du lära mig något nytt eller ge mig uppslag till ett vidare tänk.

Dante