Hej!

Med risk för att detta kommer att bli långt.... Båda mina föräldrar var alkoholister (båda även döda i 50års åldern pga alkohol)

Nu sitter jag här 5år kvar till 50. men en liten pojk på 2. dricker 4:e 6,8 för kvällen. För jag måste ha ca 4 st för att kunna sova. högfunktionell på arbetet, ingen skulle ens ana nåt alls. mellanchef, helt ok lön. social, o.s.v men jag är så jävla trött på att jag måste dricka. dricker 7 dagar i veckan, ca 4 50cl öl mån-tors. 6-8 fre-sön. så har det varit sista 4åren ca. inser att jag kommer att dö en vacker dag pga överkonsumtion. morsan hade skrumplever när hon gick bort. farsan hjärtat. jag vill inte dricka mer. men jag pallar inte detta själv. AA är för "andligt" för mig. jag vill bara sluta dricka. Sova gott, men så fort jag testar en kväll utan är jag vaken hela natten. jag kontaktade sjukvården vid min 40-års kontroll. rådet jag fick var att sluta snusa. hur tar man första steget??? jag måste för min sons skull. men jag har inte självkontrollen att göra det ensam, så många ggr jag tänkt att IDAG är dagen. men varje kväll.... ähhhh, jag tar 2 så jag kan somna, vilket blir 3 och 4. sen känner jag mig lugn. somnar gott, presterar bra på jobbet, åker hem, äter middag. leker med sonen. när han somnar är det dags igen. 1 då, det gör väl inget..... hjälp. vad ska jag göra?

Ditt inlägg berör verkligen. Nu när du närmar dig den ålder där dina föräldrar dog, mycket kopplat till alkohol, blir det tydligt att du måste göra en förändring för att din son ska slippa förlora sin pappa på samma sätt som du själv gjorde. Vad modigt av dig att sätta ord på det.

Det är många som upplever att det inte går att klara det själv. Hade det varit lätt hade du redan gjort det så tydlig som din motivation är! Särskilt den onda cirkeln med sömnen är något som många behöver hjälp med i början, innan det har ordnat upp sig.

AA är inget alternativ för dig, men har du funderat på att söka annan hjälp? Du kanske vet det redan, men det finns nya och bra mediciner för att hantera alkoholsug och sömn som hjälpt många göra stora förändringar i sitt liv. Oavsett får du gärna fortsätta skriva och berätta hur det går och vad du tänker!