Har under allt för många år tullat på flaskan. Och med åren har det bara blivit mer och mer. Är en högfunktionerande alkolist, det får jag nog villigt erkänna, som klarar jobb och allt liv däremellan. Min högsta önskan är att låta bli allt vad alkohol heter men vet inte var jag ska börja då jag ändå funkar trots alkohol i rätt stora mängder.

@EH87 Om jag bara visste det. Blivit som någon konstig rutin som jag inte kommer ur. Sen har det blivit en ond cirkel med att inte kunna slappna av , inte kunna sova utan. Vilket jag vet är på grund av att jag dricker. Men jag kommer inte ur det. Suget är så starkt varje kväll att jag inte kan stå emot. Har försökt så många gånger men det går inte. Trots att jag försöker gör annat. Hur har ni andra gjort för att bryta det destruktiva mönstret?

Hej @vitaNova , välkommen hit, här sitter vi alla i samma båt. På forumet har jag fått många tips och jag började min nyktra resa genom att 1) lista alla negativa konsekvenser med alkohol 2) läsa eller lyssna på böcker med fakta om alkohol, t.ex. ”Skål, ta mig fan”, ”Alcohol lied to me”, ”This Naked Mind” 3) Ersätta drickandet med andra aktiviteter, i mitt fall träning, matlagning, kvalitetstid med familjen.

Det kräver jävlar anamma men det går att dra ner på drickandet eller bli nykter. Läs trådarna härinne och skriv själv✨✨✨

@Allegra Tack för välkomnandet. Har läst mycket i forumet innan jag valde att gå med. Men lyckas inte applicera det helt på mig själv. Kan inte stå emot suget om att handla alkohol även om jag så väl är medveten om att jag inte ska ha det hemma. Den inre rösten har ett stort övertag i de lägena. Vilket jag verkligen hatar. Vill så gärna ha tillbaka mitt liv som jag hade innan detta.
Har listat alla negativa konsekvenser men ändå kan jag inte så emot.
Är det mitt inre som gör revolt på senare år för att jag alltid ska vara fröken duktig som gör allt perfekt, gör aldrig fel. En försenad tonårskris eller nåt. Drack aldrig i tonåren, sparsamt i tjugoårsåldern fram till trettioårsåldern. Kunde alltid ha alkohol hemma men rörde det aldrig mer än vid fest med andra. Efter att ha träffat fel man så blev det mer och mer då han gillade att dricka. . Även om förhållandet tog slut kan jag inte bryta mönstret. Blir tokig på mig själv som har tillåtit mig hamna här och nu kommer jag inte ur det. Känns som att jag sitter fast i djävulens klor ordentligt.

@vitaNova Välkommen hit! Känner igen mig i hur det var för mig när jag befann mig i den onda cirkeln i Alkoholdjävulens klor och totala makt. Som beroende blir hjärnan kidnappad och bedövad av alkohol. Man har programmerat sin hjärna till att alltid vilja ta till alkohol för att få slappna av, skingra oro eller festa. Det funkar en kort stund, men sen måste man ha mer igen för att trycka bort känslor, ångest mm. Det enda sättet för att komma ur den onda cirkeln är att sluta dricka. För mig var det jobbigast 4-5 dagar med abstinens, men sen lättade det och ångesten som alkoholen orsakar dämpades.

Jag kände att jag orkade inte dricka mer och jag hade inte mycket glädje eller livslust kvar. Jag hade en inre bild som jag längtade efter och det var att uppleva att vara nykter med fräsch hy, klarare ögon och utan ångest, skuld och skam. Sluta gömma mig och skämmas och vara orolig att det syns på mig att jag är alkoholist på jobbet. Vara tillgänglig för min omgivning och min familj, min man, mina barn. Börja träna och äta fräscht. Gå ner i vikt. Få bättre självkänsla och självförtroende. Jag längtade verkligen efter att få vara nykter, det som kändes omöjligt. Jag avundades dem som kunde hålla sig nyktra, hur kunde dom göra det?

Jag tror att man måste tycka att det är så mycket mer värt att vara nykter än att dricka, för att man ska kunna sluta. Whatś it in for me? Vad tjänar jag på det, att vara nykter? Vad ger det mig? Är det värt allt slit, kämpande och lidande för att bli nykter? Inte få bli rusig, supa till och dricka mitt vin varje dag? Så var det för mig. Denna gång var det mer värt, för jag längtade efter ett liv med glädje och lust och att inte ständigt vara bakis eller påverkad. Det gav mig motivation och styrka till att sluta dricka.

Jag har nu varit nykter i över 13 månader och min liv har blivit som jag längtade efter, fast ännu bättre😁. Jag är tacksam varje dag för att jag slutade dricka och tagit kommandot i mitt liv. Alkoholdjävulen finns där i sin djupa slummer och det enda som kan väcka honom till liv igen är om jag tar ett första glas igen. Hjärnan har fått återhämta sig och kommit i balans igen, vilket påverkat mig såväl psykiskt som fysiskt. Jag lever, känner harmoni och har framtidstro.

Fundera på vad som är värt för dig. Vad vill du med ditt liv och hur det ska se ut. Det går att sluta dricka om du har tilltro till din egna förmåga att du kan det. Jag tror att du kan det❤️

Faktum är @vitaNova att @vår2022 säger ju det som är _allra_ viktigast!! I kombination med att fundera på allt som är negativt med att dricka måste man hitta minst lika många positiva saker som följer på att att inte dricka!

Försök att framkalla inre bilder av dig själv och din tillvaro, så som du egentligen vill att det skall vara.

Det hörs ju tydligt på dig att du är less på din situation, du vill förändring! Om du dricker hemma så behöver du sluta upp med att köpa hem alkohol. Lura hjärnan lite med att dricka alkoholfria alternativ t ex. Själv dricker jag enbart på krogen, blir följdaktligen orolig och spänd varje gång jag går förbi en bar, men hemmet är en frizon s a s

Känner igen mig i det du skriver om att ditt drickande skulle kunna vara ett slags uppror! Men som någon skrev till mig en gång: ”det är mer upproriskt att låta bli att dricka i den här bisarra alkoholkulturen vi lever i”

Allt gott ✨✨✨

@Allegra Ja, man kan ändra sina tankebanor. Brukar ju säga ”ditt uppmärksamheten går, sker tillväxt”. Alltså det man fokuserar på ökar i sitt omfång. Om man fokuserar på positiva tankar om hur man vill ha det, hur skönt det är att inte dricka så, ökar ”omfånget” av dessa tankar i hjärnan. Och dessa tankar påverkar våra känslor som hopp och glädje. Tankar sätter igång känslor. Om man omvänt tänker hur svårt det är att sluta dricka, att det inte går, att det blir tråkigt osv, så ökar omfånget i dessa tankar och påverkar våra känslor som olust och sug.

Så hoppfulla och poisitva tankar ger motsvarande känslor😁

Gahhh, vill så mycket men hamnar ändå i det destruktiva. Gör allt jag kan för att inte köpa hem alkohol men gör det ändå. Har i alla fall kommit så långt att jag gör det senare och senare på dagen. Kör 2.8. Kanske är det en väg framåt till ett liv utan en djävul på en axlar. Jag kämpar på även om jag har varit tyst under en länger period. Men tror jag lurar mig själv. Att lägre procent skulle göra skillnad. Det gör det inte. Allt är ju A i slutändan. Jag måste lära mig hantera det jobbiga inom sig utan att ta till A. För precis som @vår2022 orkar jag verkligen inte dricka längre. Ett steg i taget har jag hört. Hoppas det stämmer

Jag tror det är en bra utgångspunkt för att bli nykter, att känna att man inte orkar dricka längre. Och jag tror du behöver bryta helt, som du säger så håller folkölen dig kvar i beroendet. Kan vara bra att ha back up i början. Kanske ringa Alkohollinjen och få lite tips? Kör på nu!

Tack Kennie.
Jo jag är medveten om att jag måste bryta helt. Men det är så svårt. Klorna är verkligen djupt inborrade i mig. Men jag vill klara av att få dom att släppa sitt grepp om mig. Jag ska lyckas. För detta är inget roligt alls längre. Jag hoppas innerligt att jag inte köper hem något idag även om jag kommer att klättra på väggarna ikväll. Men det är ju inget farligt egentligen. Vad är det värsta som kan hända? Att man inte vaknar upp och mår piss i morgon.

@prinsessan Men hur kommer jag till den nyktra dagen? Känner att jag behöver konkreta tips och stöd dagligen för att klara det. Får nog bita i det sura äpplet och gå på det jobbet har att erbjuda i hjälp med detta. Även om jag inte gillar det religiösa biten i det och kopplat till AAs metoder. Men det är inte jag. Vill klara det på egen hand och vill gärna ha tips på hur. Konkreta tips. Annat att göra, att inte ge efter med att åka till bolaget osv. Vill bara hitta min styrka igen att motstå

Gör det bara. Du vet vad du behöver eller hur? Jag bestämde mig 100%. Det fick vara nog. Sen läste jag på! Om varför jag fick sug, vad som händer i nervsystemet när man dricker, och vad som händer när man slutar! Listade fördelar med att sluta... jag gick all in. Och jag är nykter sen nästan fyra år. Finns inte på kartan att dricka mer.
Heja dig, kör bara. Allt blir så mycket bättre, man slipper vara slav under alkoholen och skada sin familj och sig själv.
Kram🤗🙂🌺

@vitaNova Det är vra att ta hjälp om och när man behöver. Ensam är inte stark. Pröva all slags hjälp och använd dig av det som passar dig. Finns en sekulär grupo som heter Lifering. Googla på den ifall du inte passar för AA. Eller läs och skriv här, samt gå igenom Alkoholprogrammet här. Det räckte för mig…🤗🙏🏻