Start på min dagbok. Skriver bara här för min egen skull, men med vetskapen om att fler kan läsa. Har hittills endast använt Alkoholhjälpen för att läsa inlägg. Nu är det dags att sammanfatta min egen resa, och formulera vägskälen som jag nu står inför.

Idag är måndagen efter en vit helg, den första på många år. Är så extremt trött. Tidigare hade jag tagit tröttheten som bevis på att vita perioder inte hjälper. Efter att ha läst inlägg i detta forum förstår jag bättre. Jag har aldrig druckit så där galet mycket (åtminstone inte med alkoholistens mått mätt ;)). Däremot i princip dagligen i flera år. Ett par, tre glas vin. Det har konstigt nog hållit sig där under veckorna utan att eskalera. I samband med fest mer, men aldrig egentligen ballat ur. Så varför ens sluta?

För att vinet inte längre är min vän.Jag övergick från att festdricka till att vardagsdricka i samband med en djup kris i samband med att mitt barn mådde så dåligt att hen inte längre vill leva. Under ett par år kan jag ärligen säga att vinet hjälpte mig att hålla ihop. Ångestdämpningen fick mig att fungera, jag klarade av att vara stark och i kombination med den överlevnadsreflex som slår igång när ens barn behöver hjälp var det för mig helt enkelt en bra lösning. Jag står fortfarande fast vid åsikten att alkoholen var den krycka jag behövde, där och då. (Detta gäller naturligtvis bara för mig, och jag hoppas att jag inte provocerar med att skriva detta bland andra historier där säkerligen alkohol vore en stjälp och inte en hjälp i liknande situationer.)

Men nu måste jag inse att det riktiga livet är tillbaka, och det förtjänar att levas fullt ut. Mitt barn mår bättre. Just här, just nu, finns det inte någon försvarbar anledning för att döva och slipa bort tillvarons vassa kanter. Nu behöver alla äkta känslor komma fram utan skyddsnät.
Jag behöver vara nykter för att fatta avgörande livsbeslut. Vill jag leva kvar tillsammans med en man, som också är alkoholist, och som oftast gör mig antingen ledsen eller arg? Vill jag satsa på en ny karriär när barnen är utflugna? Vill jag, för andras skull, bo kvar i ett hus som jag egentligen inte trivs så jättebra i? Kanske, kanske inte. Men rätt val kan inte göras i den bedrägliga vinbeslöjade fluffiga dimman.

Dags att möta verkligheten. Om det blir som helnykterist eller måttlighetsdrickare får framtiden utvisa. Jag vet inte ens hur beroende jag är. Det återstår att se. Men den bekväma vardagen som plufsig och lite spritfet förnekare sätter jag härmed punkt för. Amen

Nu när jag tvingas känna in och inte slänga ut känslorna i takt med klunkarna inser jag hur mycket jag har använt alkohol den sista tiden för att orka bli lika duktig som tidigare. Så duglig som jag var innan Stora Livskrisen. Men det orkar jag ju inte ens med vinets hjälp. Det är bara en jävla chimär. Kan möjligen lura mig själv att jag orkar, men spriten gör bara att tvättberget sjunker i medvetandet, inte i verkligheten. Men att dricka bort alla måsten är ju inte bara meningslöst utan kontraproduktivt. Att bli duglig superkvinna är ju inte ens något att sträva efter tänker jag nu. Ut med duktiga flickan så kanske nyktra tanten lättare kan göra entré med alla fel och brister blottade. Och inte bara blottade utan tolererade. Troligen lättare sagt än gjort men nu har jag i alla fall startat reflektionerna och dialogen med mig själv. Ska försöka hitta och lista fler triggers och förhoppningsvis hitta strategier för att motverka att de leder till vin. Hittar viktiga ledtrådar här och där i olika forumtrådar. Känns bra.

Stress. Strategi - sänk kraven, släpp och gör något annat. Vila, andas, rid, klappa katt, virka, läs. Vad som helst. Våga prestera mindre.
Ångest. Strategi - låt attackerna komma utan att kämpa emot. Inse att alkoholen bara dövar för stunden.
Behov att slappna av. Strategi - testa att dricka alkoholfritt vin i fina glas på samma sätt som tidigare.

Hrmmm. I alla fall en början. Kanske.

Sedan det värsta. Min man. Hans närvaro kräver vin för att jag ska klara av mina konstiga känslor. Det får jag fortsätta nysta i, för svårt för att tänka på i detta akuta skede.

Åh herregud, sitter vid datorn och borde jobba, men det bara väller fram tankar och insikter nu när jag lyft på locket. Tänkte först be om förlåtelse för mitt svammel och den plats jag tar, men insåg direkt att det ju är helt frivilligt att läsa så det finns ju ingen anledning att ursäkta sig :)
Det slog mig att en stor anledning till att jag dricker också är att jag har svårt att hitta min plats i den nya otrygga tillvaron som kommer att vara min under hela återstoden av mitt liv.
Paniken när jag minns de stunder när jag faktiskt trodde att mitt barn hade tagit livet av sig. De många dagarna i ovisshet. Det tunga ansvar som det innebar att själv göra allt, precis ALLT, för att förhindra.
Och sorgen, den kommer också alltid att finnas kvar. Sorgen över att mitt eget älskade barn mådde så fruktansvärt dåligt.
Rädslan över att hens demoner kan komma tillbaka. Den blir jag aldrig kvitt.
Kort sagt så försvann min grundtrygghet i samma stund som insikten kom att mina barn kan välja att dö. Jag kommer nog aldrig att få tillbaka tryggheten. Jag måste lära mig att leva sida vid sida med mina rädslor. De kan bara dränkas för stunden i vilket fall som helst.
Jag suddade ut mig själv under de svåra åren, och nu måste jag börja skissa upp en ny kvinna. På ett sätt känns det spännande. På ett annat sätt känns det fruktansvärt skrämmande.

...med de förskönande beskrivningarna att jag "bara" drack två, tre glas om vardagen. Visst är det sant. Oftast. Men den mängden var (är?) å andra sidan så viktiga att jag till exempel inte brydde mig om att jag kanske behövde köra bil efteråt. När jag inte kom åt det älskade vinet på grund av någon kvällsaktivitet fick spriten duga, eftersom det lättare kan kamoufleras i Ramlösa-flaskor som kunde drickas på bussen eller damtoaletten. Jag har tvingats styrka mig inför jobbkonferenser, föräldramöten, hobbykurser - ja i stort sätt allt där jag har tvingats prestera. Enda förklaringen till att jag inte är helt nersupen vid det här laget är kanske att jag hade hunnit med 50 år utan alkoholproblem när allt hemskt hände, och vardagsdrickandet startade. Allt självförtroende och all självrespekt har försvunnit, men det har gått så långsamt att jag nog inte har fattat det riktigt förrän nu. Första glaset fick mig att slappna av, andra glaset gav mig mod och det tredje dracks som återhämtning.

Hur ska jag kunna tro på mig själv och tro på livet igen? Det är ju onekligen gråare och tristare utan alkohol, men å andra sidan har den senaste tidens drickande inte gett mer än sjavig fuskhjälp som säkert utarmat mig ännu mer och skapat självförakt förklätt till falsk självkänsla.

Vaknar Dag 4 utan giftet och känner mig lika bakis - trött, illamående, seg och tung i huvudet precis som förut. Om inte värre. Alla ni andra hjältar som avstår alkohol, är detta vanligt? Är det abstinens eller bara att jag bliviit så mycket äldre sedan jag var nykter sist...När kan jag hoppas på att bli piggare och känna skillnad tror ni? Jag förstår att det beror på många faktorer men vore ändå givande att höra om era erfarenheter.

hit till forumet.
Det beror nog på hur man druckit när det gäller måendet och tillfrisknandet när man slutar med alkoholen. Själv drack jag intensivt och stora mängder. Då hade jag svår abstinens och ångest i ett par dagar, sedan en mycket svår ångest som mycket sakta klingade av. Men sakta känner man en liten förbättring i måendet, och efter 2-3 veckor är man mycket friskare.
Du som smådruckit dagligen en längre tid, enligt vad du skriver, kanske får ett längre "bakrus" med en inte lika skarp övergång mellan drickande och nykterhet.
Men mår du riktigt dåligt bör du kanske kontakta läkare, ifall det är något annat fel än bakfylla.

Bra att du börjat skriva och läsa här på forumet. Det har hjälpt många, däribland mig.

Så kämpa på Blenda. Nykterheten är verkligen värd att sträva efter.

Du berättar att du tidigare drack varje dag men i måttliga mängder, upplevde inte att alkoholen var ett problem. Det eskalerade i samband med en livskris, ditt barn ville inte leva längre och det innebar en lång tuff period även för dig. Alkoholen dövade smärtan och du tog dig igenom en del med den samtidigt så har den ingen verkan och hjälp längre snarare tar mer än den ger.

Du skriver så målande och det är säkerligen hjälpsamt för många här på forumet att få ta del av dina kloka ord, fint att du berättar så ärligt och öppet. Det låter också som det är något hjälpsamt för dig. En dagbok som du beskriver det, med allt från vad som är bakgrund, vilka strategier du tänker ta till vid svårare stunder till att börjat reflektera vad du vill med ditt liv när alkoholen inte har denna plats. Vad du behöver för att må bra.

Du har nu haft 4 dagar helt utan alkohol, wow! det är många dagar och inget du gjort på flera år. Du vill verkligen detta nu. Angående abstinens så låter det som det skulle kunna vara det samtidigt är det svårt att säga och som du får tips om här ovan kan det vara klokt att kontakta sjukvården, där kan du då få hjälp med eventuell abstinens och det kan underlätta något i denna livsstilsförändring du är igång med.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen

Att man mår fysiskt lite dåligt med huvudvärk trötthet mm är nog vanligt när man slutar. Hjärtklappning svettningar lite värk här och där. Tänk avgiftning. Det är väl om du mår mycket dåligt och det inte går över med vanliga värktabletter som du behöver söka VC. Ofta har vi ju inte sökt hjälp på VC för skammens skull. Och det är väl upp till var och en. Din berättelse är intressant och du börjar må bättre snart. Läs om tillfrisknandet på dom andra trådarna. Då känner du igen dig. Fint att du hittat hit...

Nyttan

Lite sent men nu hittade jag din tråd!

Jag känner stark empati med dig!

Jag väljer att göra ett försök med normalt drickande i sociala sammanhang och skippa mina 3-5 glas vin per kväll. Vi får se hur långt det bär.

Hur spm helst så frågade du om abstinens som tydligen är lite olika för olika individer.
Jag har varit här i 15 dagar nu och de första 13 va jag trött så in i märgen, mådde illa, värk i kroppen som vandrade runt från fötter upp till nacken. Jag hade krypningar, kliade i ögonlock, öronsnibbar och egentligen hela huden. Inte föränn i måndags kände jag mig lite bättre. Värken vandrar lite svagare nu och det kliar inte så förfärligt. Tröttheten är där men inte så djup.

Förbättringar då? Jo, jag är skärpt på jobb, mindre irriterad hemma och har fått tillbaka lite intresse för omvärlden. Läser tidningen på morgonen, har börjat på en feelgood bok och har allmänt positiva tankar på framtiden.

Jag har anammat "En dag i taget" vad det gäller vinet. Jag har en önskan om att träna, gå ner lite i vikt, vara uppe lite senare på kvällen, böjda hem några vänner MEN tillåter mig själv att låta det komma när jag orkar. Vi har supit i flera år, det måste få ta lite tid att hitta andra vanor.

En dag i taget och en sak i taget!

Känner stort hopp av era svar. Och det fysiska är inte värre än att jag står ut, måste bara påminna mig om att det INTE är en orsak att börja pimpla igen "eftersom jag ändå inte mår bättre utan". För det gör jag nämligen.
Kände faktiskt från dag 1 att det psykiskt var en befrielse att avstå. Svårt att förklara, kanske helt enkelt var redo denna gång. Tidigare försök har jag gjort för att jag borde, inte för att jag velat. För andras skull. Förnuftets röst, inte känslans. Och jag är i grunden en känslostyrd människa. Det är nog alla som blir alkoholister förresten.
Denna gången vill jag till något, inte bara ifrån något. Jag vill se skarpare konturer, klarare färger och krispigare ljus. Dagarna och nätterna har känts som indränkta i någon blaskig hinna en ganska lång period.

Vinet var min vän när det hjälpte mig att bli mig själv. Nu är det inte så längre. Ska försöka komma ihåg detta när suget kommer. Men än har det inte gjort det, tvärtom. Känner avsmak när jag tänker på hur jag kände mig den sista tiden. Har förstått att alkoholen gödde mitt självförakt, även om det ibland skedde omedvetet.

Jag ska ta mig till en läkare om de fysiska symtomen håller i sig, men avvaktar några veckor till i nykterhet. Jag förstår ju egentligen själv att systemen inte kan komma i balans så snabbt efter så många år av missbruk.

Förra lördagen till och med nu helt vit. Mår oförskämt bra psykiskt, tryckt ner suget utan stora problem. Bästa vore nog att fortsätta vit men ikväll kommer jag att dricka vin. Levern och fysiken skulle mått bättre utan, men nu är det speciella förutsättningar ikväll. Jag har tänkt genom det hela noga och vägt för- och nackdelar. Landat i att jag vill (inte får, vill!) dricka högst tre glas. Det blir ett experiment med mig själv. Klarar jag tre glas ikväll på stan i goda vänner lag utan att dricka mer när jag kommer hem? Klarar jag att dricka ikväll och låta detta följas av en vit lördag och söndag? Tänker känna in, reflektera, försöka ha ärlig kontakt med mitt inre (hahaha, detta låter SÅ pretentiöst men det är ju det det handlar om) och se vad som händer. Om det INTE går så vet jag svaret. Då får nästa steg bli några helvita månader. För även om jag bara haft sex dagar nyktert har jag känt skillnaden, och den vill jag åt - på riktigt och på lång sikt.

Har inte bestämt mig för om jag ska betrakta helgen som en halv seger eller en halv förlust. Den blev inte alkoholfri, det dök upp en situation där omständigheterna krävde att jag höll mina nerver i ovanligt bra schack. I den darriga start till nykterhet/måttlighetsdrickande som jag befinner mig tog jag den enkla vägen. Det negativa är förstås att jag fortfarande betraktar alkohol som en bra hjälp till självhjälp. Det positiva är att jag höll mig till en liten mängd varje dag, drack kontrollerat och slutade långt innan sängdags, inget snutteglas på nattduksbordet som insomningshjälp som har varit standard i ett par år. Spriten hjälpte mig denna gång. Jag vet inte om jag ska betrakta som bra eller dåligt, förstår att det är förrädiskt men just i helgen vet jag att jag fick den krycka jag behövde. Nu går jag vitt igen, suget ökar så klart markant efter några dagar med självmedicinering, så nu blir det en bra test på hur mycket jag förstörde.