Har under lång tid haft massor av diskussioner och problem med att min fru egentligen förbjuder mig att dricka några glas vin en två gånger i veckan hemma. Detta gör att jag blir förbannad och dricker nog mer därför. Jag får inte dricka om jag är hemma själv och något barn är hemma. Är jag ute (men inte bara med familjen) går det bra. Ibland "får" jag dricka med fam typ vid ett resturang besök. Allt detta har gjort mig mycket förvirrad. Barnen skvallrar till mamma. Ena dottern som är 13 tycker att jag blir konstig. Kanske får sluta helt?

Ingen som kan hjälpa till?

Li-Lo

Så bra att du hittat hit. Här finns många berättelser som kan sätta det egna erfarenheterna och upplevelserna i perspektiv. Vilket kan vara till hjälp när man som du beskriver inte riktigt får ihop sin egen bild. Det låter som att du och din partner har olika syn på vilken alkoholkultur som ska gälla i er familj. Du har en modig dotter som kan säga att hon tycker att du blir konstig då du dricker alkohol. Många barn upplever det så och finner det ofta skrämmande.

Modet har även du som valt att skriva här. Jag hoppas att du får många svar och att du hittar ett sätt att skapa en dialog med din partner som blir bra för familjen. Som många här inne beskriver är det inte alltid VAD man säger som HUR man säger det som kan bli avgörande. Att som vuxen person få "regler" kan kännas märkligt och ibland är regler mer av vad ska jag säga... kriterier som man kan välja att förhålla sig till? Jag vet naturligtvis inte hur det är för er.

Hur som ett varmt välkommen och fortsätt gärna skriva här om hur du känner och hur det går för dig. Väldigt många har läst det du skrivit. Det är en viktig fråga du tar upp.

vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

Lili77

Jag kände på liknande sätt med min ex-man, inga barn i bilden dock. Vi höll jämnt tempo med drickandet under åren, men han bestämde sig för att det var bara jag som drack för mycket och började bevaka mig. Han ville bestämma när och hur mycket jag skulle dricka, "regler" som han själv inte följde. Jag höll med om att jag drack för mycket och jag ville sluta med det, men att han övervakade/skällde ut mig gjorde bara att jag blev förbannad och drack i smyg. Mitt drickande blev på så sätt värre.

Du borde prata med din fru om ditt drickande och förklara att du själv vill sluta/minska, men att det är och SKA vara ditt ansvar. Ingen annan i familjen ska ta på sig rollen som "alkoholpolis". Jag förstår att den rollen ger närstående en bekväm illusion av kontroll, både jag och min mamma var "alkoholpoliser" åt min pappa, men det var ju liksom att omyndigförklara honom. Då behövde han inte heller ta eget ansvar för drickandet. Typiskt medberoende. Det är något annat att känna att man blir stöttad av sin partner, det är så det borde vara, inte att den ena börjar övervaka och banna. Jag blev som barn väldigt skrämd när min pappa drack och han betedde sig jätteläskigt (i ett barns ögon). Han var som förbytt och det gick inte att lita på honom. För barnen så är det nog bäst att som förälder inte dricka alls, eller iaf försöka att låta bli :)

Andreas

Min morsa är så, "alkoholpolis". Men det är kanske naturligt att en förälder är det.

Lili77

Precis Andreas! Det är naturligt för en förälder att "övervaka" sitt barn, men allt blir fel när en partner börjar agera "förälder" åt den andra. Fast det känns inte naturligt när min mamma blir alkoholpolis åt mig som är 35 år! Jag blir bara förbannad över att bli omyndigförklarad, det känns berättigat.

Andreas

Jo känns bara som om man dricker ännu mer då , när man lurar nån annan lurar man samtidigt sig själv.

Lili77

Ja, för min del blev det så att jag istället för att dricka på en social nivå med ex-mannen/föräldrarna, drack så mycket jag bara kunde i smyg och sen i princip låtsades inte dricka alls i deras sällskap. Väldigt destruktivt att tvingas smygdricka och inte kunna vara ärlig, för jag ville vara ärlig och få stöttning -inte bli utskälld.

Andreas

Jag låtsas dricka måttligt i deras sällskap, sen dricker ja emellan de me i smyg för ja vet att de inte låter mig dricka så mycket jag vill, vilket e tills jag blir berusad.