Hej. Nu har jag druckit några veckor i sträck igen. Vill verkligen sluta med det då det förstör mig på alla sätt. Hade världens abstinens i morse men lyckades bota det värsta med några starköl. Vet egentligen inte varför jag skriver här. Förstår inte hur det kunde gå så här långt. Jag antar att jag bara vill prata med någon om det men skäms ju något fruktansvärt för det, vet inte om det är dags att åka till sjukhuset för abstinensen. Har tyvärr varit inne för det tidigare och vill helst inte tillbaka.
Hur gör man för att resa sig upp från detta?
Mvh Nick

Fantomen

Ångest och skam. Känner igen det mycket väl. Alltför väl. Jag har varit nykter i en månad och det är som dag och natt. Började som du. Startade upp en lördag med fruktansvärd skam, förresten jag var inte ens nykter när jag vaknade. Jag sökte inte vård eftersom patienter mest är till besvär i dagens sjukvård). Avgiftade mig själv med *små* mängde alk. Baksmällan verkar komma när spriten gått ur helt och jag försökte sova mig igenom det. Sedan mådde jag skit en vecka men behandlade det som en slags "förkylning". Man tar sig igenom skiten och det blir bättre. Har varit på ett enda AA-möte men det var istället för att kuta till krogen igen.

Orka

Skuld och skam.
Det man kan säga med säkerhet är att alkohol inte gör en harmonisk, lugn eller lycklig. Inte när man kommit så långt att man insett ett problem. Inte när man vet att det skadar en. Då är tiden inne att lägga ner. Och börja ta hand om sig själv. Ingen ångrar nyktra dagar!
Bra tumregel att hålla i när man känner att man inte orkar hålla ut.
Själv tänker jag på nätterna jag vaknat upp och undrat vad som hänt kvällen innan. De nätter jag skamfyllt suttit på toa för att magen rasat av för mkt vin. Det är inte värdigt!
Kämpa på! Bit ihop!
Du kan klara det här!
Kram på vägen!
Orka

Niclas1254

Tack snälla för er omtanke. Vill bara ta mig igenom den här abstinensen. Svettas och mår skit. Bunkrat upp med bvitamin men har inte fått ner någon mat än. Någon som har några bra tips på hur man rider ut stormen? När jag blivit någorlunda ok igen söker jag definitivt hjälp för att sluta, antabus eller något men vill aldrig må så här dåligt igen.
Mvh Nick

Välkommen igen! Bra beslut! Läs Li-Los inlägg om abstinens i Gitarristens tråd tycker jag.

Niclas1254

Tack Sisyfos. Känns skönt att någon läser och svarar :) Även om det bara är en rad så är det guld värt för mig. Har gått ner till 5 öl idag efter att ha snittat 2-3 liter vin/dag under allt för lång tid då jag inte vågar sluta rakt av. Abstinensen slår till i skov och förmodar att det är som värst när promillehalten når 0. Att svettas floder och känna hjärtat och tankarna rusa är det värsta just nu. Vet ej om jag kommer kunna sova nåt inatt men har bäddat ner mig ändå. Försöker distrahera mig själv med youtube. Tyvärr är det långt ifrån första gången jag blir så här dålig av a och varje gång lovat mig själv att sluta. Nu känns det som att jag verkligen behöver ta tag i mig själv.

Niklas 38

Kämpa på Niclas! Jag vet hur du har det och det känns för jävligt.
Ta timme för timme och rid ut stormen.
Som Sisyfos skrev , läs Li-Los inlägg det är viktigt. Jag har själv tidigare hällt i mig 3 flaskor vin om dagen men är nu nere på 3 glas.
Jag fick hjälp på vårdcentralen och fick Campral utskrivet och det har hjälpt mig enormt.... Gå dit på måndag och be om hjälp.
Campral tar bort en del av suget och gör det lättare att trappa ner. För några veckor sedan trodde jag aldrig att jag skulle klara en endaste kväll på tre glas vin men där är jag idag.
Var inte för hård mot dig själv utan ta den hjälp som finns och se om du kan göra din vardag bättre.

Håll ut, imorgon är det en ny dag!

Niclas1254

Hej igen. Nu sitter jag i min soffa och fullkomligt toksvettas och känner mig totalt misslyckad för att jag låtit mig hamna här. Natten förflöt sömnlöst och är väl inne på 30 h utan sömn nu. Knappt fått ner någon mat heller. Det fick bli folköl i lugn takt under natten och morgonen för att lugna ner kroppen något. En varannan eller var tredje timme. Nu är det 2h sen senaste. Vill bara att abstinensen tar slut så jag kan ta tag i mig själv och drickandet. Jag äter ganska mycket bvitamin och såg ett tips om magnesium också så det har jag köpt.

Anders 48

Förstår att du har det riktigt kämpigt just nu - önskar, och hoppas att du har styrkan och motivationen att hänga kvar i, och ta dig förbi de värsta dagarna. Tror att du gör klokt i att "trappa ner" med lite alkohol - om du lyckas hålla dig till det, och verkligen minska intaget vad tiden går. Dock så tycker jag att du kanske bör tänka tanken att få hjälp, professionell hjälp - för att abstinensen inte skall bli farlig. Jag har själv tagit hjälp ett par gånger - och har verkligen fått hjälp. Jag har även gjort som dig ett par gånger - och även någon gång medicinerat själv med Sobril - och gjort ett "schema" likt det som man får när man "får hjälp". Vilket val du än gör så tror jag att det du gör nu är bättre för kroppen än att tvärsluta. Jag förstår hur du känner dig just nu - men det vänder. Det gör faktiskt det - även om man inte tror det när det känns som jävligast. Vet inte var du bor - spelar ingen roll, men om du kontaktar någon beroendevård/avdelning så kan du be om att få journalen spärrad så att andra vårdinstanser inte kan se dessa - om man använder s.k. sammanhållen journalföring. Det har jag gjort, och det känns bra för mig! Oavsett hur du gör så behöver din kropp o knopp vila och återhämtning, samt näring. Hoppas verkligen att du kämpar vidare, dag för dag. Det blir bättre!!!!! Styrka till dig!

Niclas1254

Niklas och Anders för uppmuntrande ord. Jag börjar överväga att åka in till beroendeakuten om det inte lättar något snart. Jag har varit inne två gånger tidigare, senast för ca 1 år sedan. Blir ju rädd för vilka konsekvenser som blir när jag fått hjälp tidigare. Kan man tvingas till sluten behandling i flera veckor eller månader när abstinensen är under kontroll? Kommer de rapportera min vård till transportstyrelsen och dra in körkortet när jag har återkommande problem? Har aldrig blivit gripen utan åkt på eget initiativ tidigare.

Anders 48

Jag har varit inlagd på beroendeakuten två ggr - och de kommer inte att tvinga dig till någon behandling som du själv inte vill. De kommer däremot, antagligen, att erbjuda dig en tid/kontakt med en öppenmottagning efter att den akuta abstinensbehandlingen är överstökad. Jag har tidigare tackat nej till detta, men "nappade" denna gång, och har inlett en fortsatt "behandling" inom öppenvården (beroendeenhet). Vad gäller körkortet så har jag haft samma noja som du - men har förstått att det i stort sätt krävs att man kör olovligt, eller på fyllan för att det skall vara aktuellt att dra in körkortet. Det räcker inte att man söker hjälp - vilket snarare är positivt. Dessutom så är väldigt många läkare väldigt restriktiva och återhållsamma med denna åtgärd - då de förstår att det många gånger kan stjälpa, istället för hjälpa en individ i denna situation - och de får inte riktigt ihop det med den uttalade läkaretiken: att hjälpa! Om du däremot är ute o rullar på fyllan så är du ju en fara för dig själv och andra - och då måste de agera. Jag tycker inte att du skall se det som ett nederlag om du ber om hjälp igen - verkligen inte! Jag förstår om du känner så - det gjorde jag själv iaf. Så fylld av skam och skuld, där och då - men det är ju en del av det hela. Det får man ta sen, eller bara acceptera - det klingar ju av efter ett tag. Man är rätt så duktig att "slå på sig själv" när man redan ligger. Hoppas och önskar att du snart är "på banan" igen - det är en tuff tid du har framför dig - och ibland alldeles överjävlig. Det BLIR bättre Niclas.........

Niclas1254

Nu blev det att åka in ändå. Känner mig helt förkrossad. Fortfarande livrädd för vad de säger men ska bli så skönt att slippa kramperna.
Ta hand om er därute, uppdaterar när jag kommer ut på andra sidan.

Anders 48

Tror att det är ett bra beslut Niclas!! Bra att du får hjälp med abstinensen - och ger dig själv en möjlighet att låta hjärnan "tända av". Jag förstår om du känner det som ett nederlag - det är inte så konstigt. Men de vet vad de gör - och det är bara att kapitulera inför det faktum att man inte fixar det själv på egen hand. Dock, det ÄR inget nederlag - faktiskt inte. Du insåg att du inte grejar det på egen hand, och då måste man få hjälp. Uppdatera när du kan, orkar och vill - nu skall du bara ta hand om dig - och låta dig bli omhändertagen. Tiden efter den akuta abstinenshjälpen skall du inte tänka på nu - försök att ta det senare. Nu behöver du bara försöka komma till ro - och komma tillbaka till "planet earth". Önskar dig det allra bästa de närmaste dagarna. /A

Krumeluren

Hej Niclas!
Vill bara skicka en hälsning! Hoppas att det går bra för dig. Starkt av dig att söka hjälp!
Styrkekramar

Niclas1254

Tack för era lyckönskningar! I efterhand oerhört tacksam för att jag åkt in. Hann precis fram och fick en total kollaps med krampanfall 25 minuter senare rakt framför vårdpersonalen. Nåväl hemkommen igen men musklerna känns ju helt slutkörda. Å andra sidan blev både måndag och tisdag blev helt alkoholfria, idag har jag inte heller tänkt öppna en flaska :) När kroppen känns normal igen är det jag som knallar ned till öppenvården och begär antabus/campral/terapi eller vad som, som får mig spola kröken. Träffade några trevliga lirare från aa också på beroendeakuten så jag går nog dit på ett besök också :)

Krumeluren

Så skönt att du kom in i tid och fick hjälp! Bra gjort!!
AA verkar vara bra och bra komplement till övrig behandling.
En dag i taget så ska du se att det här går bra!
Stor kram!

Idamia

Haha, kunde inte låta bli att skratta, mitt i eländet som du just har genomgått. Trevliga lirare från AA :-D ja, en sådan är jag oxå! Jag som aldrig i livet skulle på ett AA-möte, nu älskar jag dem! Jag har varit nykter i drygt ett år. Det går att leva nykter, det trodde jag inte för ett år sedan... Flera års kamp mot skiten, jag begrep inte varför jag drack. Jag trodde att jag var hopplös, men näe, jag var inte det trots allt!
Jag tror på dig, du har insikt och du vill ha ett bättre liv. Kram!