Är nu inne på min andra dag utan alkohol, har druckit varje dag i ett halvår. Har sån ångest i kroppen och själen.. Är ledsen över min partner som hamnat i depression och lämnat mig känslomässigt.( förhoppningvis övergående). Kom på igår att den främsta ångesten måste vara alkoholen, så har bestämt därför för att sluta för att se över min ångest. Ngn som känner igen sig? Mår illa nu, skakar, ångest, tänker på min partner och är ledsen..

Du har påbörjat en livsstilsförändring då du känner att det är rätt för dig, du vill sätta stopp innan det skulle gå längre med alkoholen och ta tillbaka kontrollen och ta hand om dig själv.

Du har ångest och funderar på om detta också kan hjälpa till att minska den och få mer möjlighet att reflektera över ditt mående. Det låter klokt!

När du beskriver att du skakar och mår illa låter det som att det skulle kunna vara abstinens, mår du sämre så kontakta vården, det finns hjälp att få och en sån här förändring i sig kan vara tuff på sitt sätt.

Fortsätt gärna skriv och läs här, jag tror och hoppas att det blir hjälpsamt för dig!

Varma hälsningar
Rosette

Alkoholhjälpen

KalleBoll25

Hej AnnaLena 2000, jag är på dag 5. Ryckningar i muskler, oro, extraslag på hjärtat, sömnproblem m.m. Älder: 48 (trots namnet ?). Druckit alldeles för mkt alldeles för länge helt enkelt. Sambon är inte med på tåget, så det är eget race från början till slut. Varför nu? Bägaren rann bokstavligt talat över förra helgen, med ren sprit (har dock krökat de senaste 4-6 månaderna, fr.om ca 3 folköl upp till 2 liter vin varje dag.) Fick iaf förra helgen så ini helskotta ont vid levern (området därikring). Blev riktigt rädd! Har även följt medlemmar här till o från. Vetat om problemet i ca 20 år....suck. Jag hejar på dig AnnaLena och alla andra!!! Tack för att ni finns. Jag bara bävar för när alkoholen ska försöka kidnappa min hjärna o säga mig hur BRA allt känns med lite goa procent. Den är redan på G, den lille a-jävulen. Men inte ikväll tack. Har redan lagt mig ? för säkerhets skull...Lycka tll nu. P.S. jag kanske startar en egen tråd nån gång men just nu vill jag gärna stötta dig så gott det går!

napalosrot

KalleBoll25,
grattis till 5d och att du skriver här. Starta en egen tråd och skriv om hur det går. Det hjälper.

Annalena2000

Dag 4 utan A idag.. Har som du Kalle , de symptomen, skriver dagbok flera ggr om dagen och tagit ledigt från jobbet för att ta tag i detta.. Känner att de fysiska symtomen är värst, alltså tremor, illamående , tryck över mage och bröst, känner att när jag tänker på min partner för det bara mer ont..hoppas kunna hörda ut denna dag också men mår absolut inget bra, tvingar i mig mat och dricka och känner mig helt likgiltigt när jag inte har ångest
Men det där ju så Kalle vi alla måste komma till insikt själva för att få hjälp, detta gäller alla slags sjukdomar. Man kan aldrig tvinga ngn att be om hjälp som inte tycker att den har problem. Det i sig är ju otroligt frustrerande för en partner.
Nu kör vi Kalle, en timme i taget!

KalleBoll25

Här är nästan en hel dag till avklarad. Lördag dessutom. Lägger mig tidigt igen. Och du/ni? Idag var det riktigt jobbigt. Irriterad, a-sugen och så alla de andra abstinenssymtomen på det. Ont i alla leder och muskler. Tinnitus. Hoppas man klarar detta. Heja AL2000! + alla oss andra. Bra ide att ta ledigt!!! Gokväll. P.S Napalosrot: ja, jag tror jag gör det snart!

Annalena2000

Dag 5 nu..hade en rätt bra dag igår men bakslaget kom runt lunch idag, ingen A men otrolig ångest kom tillbaka..har haft det sen dess...tänker jättemycket konstigt och överdrivet och har ont i huvudet...har aldrig varit med om liknande förut, är inte ett dugg sugen på A!! Usch!!!

KalleBoll25

Hej, bra jobbat där. Jag har också lyckats avstå. En timme i taget ja. Huvudvärken är rätt påtaglig, håller med. Känns som om muskler och leder är inflammerade, det är nog samma roliga orsak: alkohol. Håll ut!

Anders 48

Ta rygg på varandra - och håll ut. Det blir ju bättre. När de fysiska symptomen klingar av så brukar ångesten ha en benägenhet att hålla sig kvar lite längre. En dag i taget! Jag känner så väl igen mig - men vet ju också att det blir bättre när man ridit ut det värsta. Fortsätt och ge er själv en klapp för 5 nyktra dagar. Wow!

Annalena2000

Anders, hur länge kan ångest hålla i sig? Är det så att ångest man redan har kan förstärkas av alkoholen? För det är varför jag slutade tvärt i veckan.. Ville se om min ångest kunde förvsvinna, kunde dricka en flaska på kvällen och sedan morgon efter var jag darrig och hadepabikångest n sedan efter jobbet åkte jag hem och fortsatte dricka. Har aldrig gjort det här tidigare så vet ej.
Kalle kanon!!! En timme i taget...känns som att dagarna är som en berg och dalbana med känslor och fysiska problem..

Annalena2000

Vaknande nu men ångest igen..vad är detta? går det aldrig över, det är som att det börjar direkt på morgonen och slutar när jag somnar, den enda ro jag för är strax innan jag somnar. Är detta det normala i abstinensen. Känns som att det här blir den jobbigaste dagen.

KalleBoll25

..det tar tid. Min ångest är också hemsk. Tar Prometazin mot detta, kanske kan hjälpa någon annan också? Mardrömmar och vakna kl 03 verkar höra till också (för mig iaf). Hoppas att det går bra för dig. Heja!!!

Annalena2000

Jag försöker skriva dagbok varje dag för att sätta ord på hur jag mår och känner mig, har tänkt att jag ska klara av detta utan nånting som hjälpmedel för att verkligen få uppleva all skit och ånhest och biverkningar. Imorgon fyller jag år och sedan på onsdag ka jag tillbaka till jobbet och ensamheten, har haft svår ångest av detta hela helgen men börjar förlika mig på det nu idag. har tänkt att sport jag är ledig ska jag åka ut till föräldrar för att inte hamna där ensam för då känns allt värre, hur går det Kalle? Har din sambo börjat märka att du slutar? Vad händer där?

Anders 48

...och grattis till, snart, din första vecka utan alkohol. Jag tror att det där med ångest är rätt så individuellt. För egen del så brukar jag ha rejäl ångest i cirka 2 veckor - sedan klingar det så sakteliga av. Efter 3-4 veckor så tycker jag att det mesta har sjunkit undan. Jag brukar märka det när jag börjar "räta" på huvudet igen - och utan flyktbeteende kan möta andra människor i min omgivning. Jag hoppas att ångesten snart kommer att minska för dig. Dock så är den ju så förknippad med alkohol - och när man slutar att dricka, om man druckit för mycket. Det bästa är ju om man kan "rida ut den" - och avstå från att lindra den med mer alkohol. Då är man inne i det onda ekorrhjulet igen...... Håll ut, och kämpa vidare - du gör det jättebra!!!

Annalena2000

Tack Anders! Ja vaknade upp till strålande sol ute, tittade på min telefon imorse och hade fått sms av min partner, kallt och kort grattis på din födelsedag , inget mer. Blev ledsen och ångesten kom på mig, men den lugnande sig ganska snart. Vet att hen är sjuk, men ändå, ibland tänker jag "kan hen inte låtsas en liten stund och säga ngt snällt eller bita ihop en liten stund för min skull" men samtidigt när jag läst mig till leda om depression så fungerar det inte så, man tänker på sig själv bara och får ångest av andra.

Igår kväll hade jag en jättebra kväll , tänkte mer förnuftigt och inte låg och klurade på hundra trådar som jag har gjort de närmaste dagarna, vanföreställningar usch ! Men det är så jag levt senaste året, med detta, blir tokig i huvudet av all A, man blir fasiken det!
Jag hittade på saker i huvudet och förstorade upp saker när jag drack.
Vet vad mitt A beroende beror på redan och det är många av er som fortfarande letar efter varför, nu är jag inne i dennperioden att jag måste komma till insikt med vad jag ska göra till vilken gräns, att ha levt med en människa i över 2 år, älskat, känt mig älskad, bästa relationen jag haft som plötsligt vänder över en natt och vill inte se mig, inte kännas av mig. Jag drack igenom mig detta fram till förra veckan, lediga dagar blev A heldagar , jobbdagar slutade i sängen men vin, vaknar upp skakig och ångestfylld varje morgon.
Mitt mål med att sluta med alkohol är att ta tillbaka kontrollen över min kropp och huvud, veta att när jag ältar ngt är det JAG dom gör det och inte A. Vad är vad liksom!

Annalena2000

Påväg hem till ensamheten, dag 7 nästan slut...har haft ångest för att åka hem i flera dagar men det har släppt lite nu, tänk va? Att A kan få en att må så dåligt. Tror att alla fysiska symtom är borta ni bara ångest kvar eller vadå bara bara :)