Filuren

Hej! Jag är ny här och har varit utan alkohol nu i 5 dagar. Det hela eskalerade rejält i helgen då jag var på en släktmiddag och jag minns ingenting, blackout! Dagen efter blev jag direkt konfronterad av släkt att jag absolut inte får dricka något mer. Jag har haft ångest i 5 dagar nu. Jag har i alla fall bestämt mig för att försöka sluta att dricka. Jag mår bara dåligt av det och får ångest nästan efter varje gång jag har druckit på senaste. Jag har i alla fall varit nykter i 5 dagar nu och behöver pepp och stöd. Jag mår så pass dåligt att jag knappt vågar gå ut i från huset. Samtidigt har man det där suget.

Filuren

Helgen börjar närma sig och vad brukar man inte göra på fredagskvällarna? Jo, dricka såklart. Vad ska man sysselsätta sig med i stället då? Jag har även glömt bort vad jag hade för fritidsintressen innan. Kommer knappt i håg vad jag tycker är kul. Jag är även arbetslös. Söker jobb och dagarna går långsamt, har även massa panikattacker just på vardagarna då alla andra går till jobbet. Känner mig värdelös.

Li-Lo

Fint att du är här. Kloka frågor du ställer. Det där att göra något i stället är oftast avgörande, att bara "ta bort" något kan till viss del uppfattas som en bestraffning eller begränsning. Jag hoppas du får många reflektioner och idéer av andra användare.

vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

Rosen

Jag är konstnär och en gång när jag hade total idétorka så var där en kollega som sade" gör något, gör ett fel, så har du någonting att hålla dig till. Du kan t.ex rätta till det där felet". Ingen dum ide!
Man kan rensa lådor (döstäda)fixa foton i album , sticka, måla, gå ut och gå osv. Det finns hur mycket som helst egentligen om man väljer att inte dricka. Om man dricker, ja, då är där inte mycket att välja på.

Flinga

Jag upplever mest att suget blir övermäktigt och man känner sej håglös och inte har nån lust att göra allt det där roliga.
När energinivån och inspirationen är på absoluta nollpunkten.

Starkt jobbat med 5 dagar!
Angående helgen, Jag bytte helt enkelt mot a-fritt. Hetsdrack detta till en början. Det var en rätt kul upplevelse att se slutet på filmerna eller hitta sig själv nykter där i soffhörnet mot kvällen. Och morgonen efter.., då var livet faktiskt rätt bra!
Sen är det ju kanske skillnad om man är arbetslös och inte har de fasta rutinerna. Hur gör du med det? Gör du skillnad på dag och kväll, vardag och helg? Det kanske är viktigt att organisera sin dag så att allt inte bara blir en känsla av att man borde göra något. Ha fasta tider för jobbletande, träning, mat etc. Finns det någon frivillig organisation som intresserar dig som du skulle kunna hjälpa till i för att inte känna dig värdelös? Har också tappat lite av det som jag tyckte var roligt och som intresserade mig tidigare, men jag upplever att det kommer tillbaka nu när livet inte upptas av alkohol. Hoppas du hittar din väg!