Hejsan . Jag har druckit för mycket i några år och har fått reda på att jag inte har så bra levervärden så nu har jag verkligen bestämt mig för att minska radikalt på alkoholen . Har hittat några goda alkoholfria viner som är bra 😊. Nu undrar jag om någon vet om levern även påverkas av alkoholfritt vin ? Jag har googlat och sökt men inte hittat något riktigt svar än .

@Lillamy62 Eftersom de inte innehåller alkohol, kolla att det är 0,0 så borde det ju inte kunna påverka levern? Men säkrast är kanske att mejla och fråga alkoholrådgivarna som du hittar under fliken Stöd.

Hej Lillamy62!

Det låter som att du verkligen satsar på din hälsa nu genom att dra ner på alkoholen. Fint! Tänkte att jag svarar här (istället för i frågelådan) om det är fler som är nyfikna på din fråga. Alkoholfritt vin är inte farligt för levern, men som Amanda L säger är det klokt att kolla alkoholprocenten. Om du vill dricka vin som har alkohol i sig men klassas som alkoholfritt så är det en god idé att diskutera det med din läkare först, hen kan ge tryggast svar om vad som gäller för just dig.