...nykter. Men tyvärr så föll jag tillbaka och köpte tre starköl efter jobbet idag.
Bara att ta nya tag imorgon. För jag känner ju att det blir en så enorm skillnad i min energi, mående, allt, då jag inte dricker. Tycker till och med att jag ser märkbart fräschare ut efter bara några dagar.
Har druckit för mycket i många år nu - de senaste 15 åren har det handlat om riskbruk eller periodvis missbruk hela tiden.
Har begränsat mig de senaste åren, för det mesta. För att behålla jobb och vårdnad. Då handlar jag bara min "dagsranson" vilket är helst tre starköl eller en liter vin. Har jag mer hemma, så dricker jag upp det. Det händer, men numera inte så ofta, att jag överskrider min dagsranson, och då kan det hända riktigt knäppa saker. Jag tror att jag fått skador efter mitt långa missbruk, för jag får väldigt lätt minnesluckor.
Kroppen är det inget fel på än så länge. Inget alls, konstigt nog. Kanske det beror på att jag ändå alltid har ätit rätt bra, eftersom jag är intresserad av matlagning, samt tränat ganska mycket, om än till och från. Hur som helst, det håller inte i längden om man dricker som jag gör 4-5 d/v.
Jag fattar inte varför jag håller på med detta, trots att jag vet att jag fungerar så otroligt mycket bättre då jag är nykter! Det är ett sådant tvångsbeteende. Jag lever ensam, med nästan vuxna barn, sedan ett bra tag också - och jag kan ju inte träffa någon man heller om jag håller på så här. Vilket jag så väldigt gärna vill.
Känner mig som en kass morsa och
människa, och som en bedragare på jobbet. Jobbar med att hjälpa människor, varav många, liksom jag, har ett dolt missbruk...
Nåja. Jag tänker försöka börja skriva "dagbok" här. Har aldrig pratat med någon om mitt missbruk och det känns jätteläskigt även såhär anonymt på nätet. Det är ett stort första steg för mig!
Tänker på alla er andra som kämpar. Idag blev det en dålig dag för mig, men i morgon är det en ny dag. En jätteviktig sak, tror jag, är att inte fastna i återfallen. Inte fastna i skammen, utan gilla läget och ta nya tag imorgon. Vad tror ni? Tips?

Sundare

Hej Villhaettliv, bra att du startat din tråd. Se det som en livlina. Håll i den och håll kontakten här inne med oss andra som kämpar samma strid - håll kontakt med oss dagligen så hjälps vi åt!

Villhaettliv

Tack Skamsen! Ja, detta känns jätteviktigt för mig, jag kommer att skriva inlägg dagligen, tänker jag mig. Har väldigt svårt att skriva om jobbiga saker som hänt, men vet att övning ger färdighet. Är nu rädd att jag inte kommer att lyckas beskriva mina problem så bra och att jag därför inte får så mycket stöd... Är så dålig på att beskriva mina problem! Men får väl jobba på det med ?

Gunda

trodde jag också att jag var. Men för mig rinner det ur nu, jag bara babblar och babblar i min tråd. Skriv så får du stöd, jag är helt säker på det. Du har helt rätt i att man inte ska fastna i misstagen utan försöka lära av dem och gå vidare. För mig har det varit jätte bra att läsa läsa läsa och sen skriva skriva. Det finns en del som man känner att man är i en nästan liknande situation man känner samhörighet med, sen en del som är olika, men med samma problem och man strävar åt samma håll. Jag har fått många aha upplevelser här inne och det har hjälpt mig jätte mycket.
Bra att du fixade en egen tråd. Nu är det natt och jag kan skriva dag tre i morgon på min nykterhet :) Jag tackar varje dag, den där uppe som visade mig vägen hit.
En dag i taget.

Sundare

Nae några Nobelpris i litteratur kanske vi inte får för våra inlägg men definitivt bragdguld för uppvisat mod och ärlighet.
Hoppas ni sovit gott, jag har haft en lite ryckig sömn

Sundare

Nae några Nobelpris i litteratur kanske vi inte får för våra inlägg men definitivt bragdguld för uppvisat mod och ärlighet.
Hoppas ni sovit gott, jag har haft en lite ryckig sömn